System szkolnictwa w Islandii dr Arkadiusz Jan Piniarski nauczyciel języka polskiego Szkoła Polska w Reykjaviku im. Janusza Korczaka
„Nie bój się stanowczości „Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.” –Janusz Korczak
www.szkolapolska.is
równość w dostępie do nauki płeć wyznanie sprawność/niepełnosprawn ość status ekonomiczny miejsce zamieszkania pochodzenie społeczne pochodzenie etniczne
system edukacji wg wzoru duńskiego przedszkole - leikskóli szkoła podstawowa - grunnskóli szkoła średnia - framhaldsskóli uniwersytet - háskóli
przedszkole podległe lokalnym samorządom pierwszy szczebel szkolnictwa od 2008 r. dla dzieci od 12 miesiąca do 6 roku życia plac zabaw 30-40 m2 na jedno dziecko budynek minimum 6,5 m2 na jedno dziecko
cele bezpieczna zabawa gry i zabawy rozwój zgodny z naturą dziecka oraz potrzebami indywidualnymi (w porozumieniu z rodzicami) pomoc emocjonalna i psychologiczna tolerancja i otwarte myślenie zaszczepianie etyki chrześcijańskiej (luteranizm) niezależność, aktywność, odpowiedzialność w społeczeństwie demokratycznym kreatywność, silny wizerunek, manifestowanie indywidualności poczucie bezpieczeństwa, unikanie agresji
szkoła podstawowa podległe lokalnym samorządom, które ustalają ramy edukacyjne bezpłatna nauka bezpłatne podręczniki testy kompetencji oraz badanie stanu wiedzy dla dzieci od 6 do 16 roku życia koedukacja 10 klas
przedmioty język islandzki matematyka nauki przyrodnicze nauki społeczne i religia WF zajęcia artystyczne języki obce gospodarstwo domowe technologie informacyjne i komunikacyjne umiejętności społeczne
cele przygotowanie do życia w demokratycznym świecie tolerancja, demokratyczne współdziałanie, wartości chrześcijańskie rozwój zdrowia i wiedzy poszukiwanie wiedzy i samorozwój samodzielne myślenie i współpraca z innymi
szkoła średnia liceum ogólnokształcące (menntaskóli) podległe państwu podstawy programowe ustala Minister edukacji nieobowiązkowa dla uczniów od 16 roku życia koedukacyjna płatna (opłata administracyjna oraz płatne materiały edukacyjne) przedmioty obowiązkowe i fakultatywne doradcy edukacyjni jako pomoc w wyborze programu, planu nauczania, rozwiązywaniu problemów liceum ogólnokształcące (menntaskóli) szkoła zawodowa (iðnskóli) liceum zawodowe/kompleksowe (fjölbrautaskóli) specjalistyczna szkoła zawodowa (verkmenntaskóli)
reprezentuje wartości wybrane cele ogólny rozwój, przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w demokratycznym społeczeństwie odpowiedzialność, otwartość, pewność siebie, tolerancja, inicjatywy pozytywna postawa wobec kultury jako wartości zachęcanie do ciągłego pogłębiania wiedzy niczego nie narzuca! reprezentuje wartości wybrane
uniwersytet akredytacja od Ministerstwa Edukacji, Nauki i Kultury Háskóli Íslands od 1911 roczna opłata administracyjna (państwowe) czesne (prywatne) 7 szkół wyższych (3 prywatne)
adresy wykorzystanych fotografii https://scontent.frkv1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0- 8/18766724_1396989097014222_1366807111084787060_o.jpg?oh=91254192d35b6587dccd353236f689da&oe=5A BD3596 https://iceland-photo-tours.com/wp-content/uploads/2017/03/Iceland-Photo-Workshop02.jpg https://imgfave.azureedge.net/image_cache/1383554334923020.jpg https://icelandunlimited.is/wp-content/uploads/2017/09/Christmas-in-Reykjavik.jpg https://media.cntraveler.com/photos/56019a04c753332a5bce32bb/master/pass/solfar-sun-voyager-reykjavik-cr- getty.jph https://paoc.org/images/default-source/default- album/10256779_668501683185712_4896533150947679671_o.jpg?sfvrsn=0 https://www.stjornarradid.is/lisalib/getfile.aspx?itemid=740367ca-55cd-11e7-941a-005056bc530 http://reykjavik.is/sites/default/files/styles/frettamynd/public/myndir_stadir/regnboginn4.jpg?itok=rbW6SJyI https://i.ytimg.com/vi/0COGWrr-k2M/maxresdefault.jpg http://www.grindavik.is//img/2017/fotbolti/stelpurnar_1deild.jpg http://uni.hi.is/hoski/files/2014/02/HI-logo_transparent2-black-IS.png https://tengslatorg.hi.is/wp-content/uploads/2016/01/Haskoli-Islands.jpg
bibliografia D. Honkowicz-Bukowska, K. Rabęda, M. Sienkiewicz „Współpraca z rodzicami w islandzkiej szkole jako podstawowy element w profilaktyce przemocy i budowaniu właściwej postawy ucznia” w: „Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty”, J. Pyrżalski (red.), Łódź 2015, s. 95-114 Ministerstwo Edukacji, Nauki i Kultury Islandii (Mennta- og menningarmálaráðuneytið) https://www.stjornarradid.is/raduneyti/mennta-og- menningarmalaraduneytid/
Dziękuję za uwagę!