Bank Drugiej Ręki „Daj rzeczom drugie życie” Wyniki badania przedsiębiorców Kuba Wygnański
Informacje o badaniu FIRMA BADAWCZA TNS OBOP TEMAT: Społeczna odpowiedzialność biznesu – opinie kadry zarządzającej TERMIN REALIZACJI BADANIA: 22 grudnia 2009 – 7 stycznia 2010 r. PRÓBA Przedstawiciele kadry zarządzającej, czyli osoby z zarządu firmy lub z dyrekcji reprezentujący firmy zatrudniające powyżej 50 pracowników. Próba miała zasięg ogólnopolski. Zrealizowano 200 wywiadów. METODOLOGIA BADANIA: Badanie telefoniczne (CATI).
Społeczna odpowiedzialność biznesu – sporo do zrobienia
Odpowiedzialność Znajomość terminu społeczna odpowiedzialność biznesu wśród przedsiębiorców Zna słowo Nie zna słowa Zna znaczenie Nie zna znaczenia 30% 61% 55 % 45 %
Odpowiedzialność Jakie działania podejmowane przez przedsiębiorstwa mogą być Pana(i) zdaniem zaliczone do społecznej odpowiedzialności biznesu? n=70 (osoby, które zadeklarrowały, że spotkały się z terminem i znają jego znacznie) podejmowanie w firmie dobrowolnych działań na rzecz ochrony środowiska, takich jak np. oszczędzanie wody, energii, papieru, sortowanie śmieci 74% przestrzeganie przepisów prawa w prowadzonej działalności biznesowej (np. prawa pracy, ochrony środowiska, regulacji branżowych itp.) 73% dobrowolne działania na rzecz pracowników firmy lub inwestycje w pracowników, np. finansowanie przez firmę szkoleń lub nauki w szkole, finansowanie zakładowej drużyny koszykówki 69% odpowiednie utylizowanie zużytego sprzętu, mebli 61% angażowanie pracowników w wolontariat, działania na rzecz społeczności lokalnej lub określonych celów (np. zbieranie przez pracowników funduszy na określony cel społeczny) 56% podejmowanie działań filantropijnych, charytatywnych lub przekazywanie na nie funduszy inne, jakie? 6% trudno powiedzieć 1%
Odpowiedzialność Czy w ciągu ostatnich dwóch lat któreś z tych działań były podejmowane w Pana(i) przedsiębiorstwie? Jeśli tak, to które. Nie chodzi nam tutaj o działania podejmowane w ramach podstawowej działalności Pana(i) firmy, instytucji. N=200 dobrowolne działania na rzecz pracowników firmy lub inwestycje w pracowników, np. finansowanie przez firmę szkoleń lub nauki w szkole, finansowanie zakładowej drużyny koszykówki 79% odpowiednie utylizowanie zużytego sprzętu, mebli przestrzeganie przepisów prawa w prowadzonej działalności biznesowej (np. prawa pracy, ochrony środowiska, regulacji branżowych itp.) 77% podejmowanie w firmie dobrowolnych działań na rzecz ochrony środowiska, takich jak np. oszczędzanie wody, energii, papieru, sortowanie śmieci 76% podejmowanie działań filantropijnych, charytatywnych lub przekazywanie na nie funduszy 60% zangażowanie pracowników w wolontariat, działania na rzecz społeczności lokalnej lub określonych celów (np. zbieranie przez pracowników funduszy na określony cel społeczny) 33% inne, jakie? 4% żadne, nie podejmowaliśmy jeszcze takich działań 1% trudno powiedzieć 2%
Formy zaangażowania społecznego – ma rzecz organizacji pozarządowych Powiedział(a) Pan(i), że Pana(i) firma podejmuje działania filantropijne, charytatywne lub przekazuje na nie fundusze. W jakiej formie jest to realizowane? n=119 (przedstawiciele firm, które w ciągu ostatnich dwóch lat podejmowały działania filantropijne) przekazywanie pieniędzy 78% przekazywanie produktów 48% wolontariat pracowników 18% w innej, jakiej? 9% trudno powiedzieć 1%
1% CIT ? 58% wyraża poparcie dla pomysłu wprowadzenia mechanizmu przekazywania 1% podatku CIT na rzecz organizacji pozarządowych. sprzeciw wobec niegospodarności instytucji rządowych dobre doświadczenia i duże nagłośnienie 1% PIT - możliwość zrobienia czegoś dobrego bez zbytniego wysiłku Ostatnio mówi się o tym, że oprócz możliwości odpisu przez osoby fizyczne 1% PIT na rzecz organizacji pożytku publicznego należałoby wprowadzić analogiczny mechanizm dla firm, czyli możliwość przekazywania 1% CIT na cele pożytku publicznego. Czy Państwa firma skorzystałaby z takiej możliwości przekazywania 1% CIT na cele pożytku publicznego? N=200 zdecydowanie tak 37% 58% raczej tak 21% raczej nie 9% 18% zdecydowanie nie trudno powiedzieć 24%
Dobroczynność i wolontariat w Polsce – powody do zmartwień? Z badań CBOS (luty 2010) wynika, ze w minionym roku większość Polaków (58%) starała się w jakiś sposób pomagać osobom potrzebującym. Blisko połowa (49%) co najmniej raz przekazała pieniądze na cele dobroczynne, ponad jedna trzecia (37%) udzieliła pomocy rzeczowej, np. przekazując potrzebującym ubrania lub książki, a co ósmy dorosły Polak (12%) przynajmniej raz bezinteresownie poświęcił innym własną pracę lub ofiarował swoją usługę*. * Odsetki nie sumują się do 100 ponieważ można było wskazać kilka odpowiedzi.
Używane - Jeszcze nie śmieci
Regulacje dotyczące odpadów Świadomość konieczności regulowania kwestie utylizacji specyficznych typów odpadów jest stosunkowo szeroka. Jak ocenia Pan(i) wprowadzenie tego rodzaju przepisów z punktu widzenia korzyści, jakie przynoszą one dla środowiska? N=200 zdecydowanie potrzebne 85% umiarkowanie potrzebne 12% zupełnie niepotrzebne 1% trudno powiedzieć 2% Na ile wprowadzenie tych (dotyczących odpadów elektrycznych i elektronicznych oraz wielkogabarytowych, które nakładają obowiązek pozbywania się odpadów poprzez oddanie takiego sprzętu do uprawnionego odbiorcy – firmy zajmującej się zbiórką odpadów elektrycznych i elektronicznych) regulacji mieniło w praktyce działania Państwa firmy? n=190 (osoby, które oceniły, że przepisy te w stopniu znacznym, średnim lub znikomym dotyczą ich firmy) w znacznym 17% w średnim 32% w znikomym 34% w żadnym 11% trudno powiedzieć 6%
Problem E-waste damping - na świecie ok Problem E-waste damping - na świecie ok. 130 tys komputerów dziennie wychodzi z użycia – czy wiemy co się z nimi dzieje?
Używane - jeszcze nie śmieci Jak często w ciągu ostatnich 2 lat zdarzało się Państwa firmie pozbywać przedmiotów, które mogłyby być jeszcze używane przez inne instytucje lub osoby: Sprzęt komputerowy N=200 Ani razu Rzadko 1-2 razy Wielokrotne 47% 39% 14% Co na ogół działo się z nimi? n=105 (osoby reprezentujące firmy, które rzadko lub wielokrotnie pozbywały się w ciągu ostatnich dwóch lat sprzętu komputerowego, który mógłby jeszcze być używany) trafiały na śmietnik 2% były przekazane wyspecjalizowanej firmie recyklingowej 46% przekazywane były w gronie pracowników lub ich rodzin 13% przekazane zostały lokalnej organizacji pozarządowej 7% przekazane zostały instytucji, która sama przekazuje je dalej potrzebującym inne 20% trudno powiedzieć 5%
Używane - jeszcze nie śmieci Jak często w ciągu ostatnich 2 lat zdarzało się Państwa firmie pozbywać przedmiotów, które mogłyby być jeszcze używane przez inne instytucje lub osoby: Meble biurowe N=200 Ani razu Rzadko 1-2 razy Wielokrotne 64% 31% 5% Co na ogół działo się z nimi? n=72 (osoby reprezentujące firmy, które rzadko lub wielokrotnie pozbywały się w ciągu ostatnich dwóch lat mebli biurowych, które mogłyby jeszcze być używane) trafiały na śmietnik 15% były przekazane wyspecjalizowanej firmie recyklingowej 24% przekazywane były w gronie pracowników lub ich rodzin 21% przekazane zostały lokalnej organizacji pozarządowej 7% przekazane zostały instytucji, która sama przekazuje je dalej potrzebującym 11% inne 14% trudno powiedzieć 8%
Używane - jeszcze nie śmieci Przepisy regulujące gospodarkę odpadami zabraniają wyrzucania: sprzętu, urządzeń elektronicznych, przedmiotów wielkogabarytowych na śmietnik. Mimo to istnieje wiele firm, które w badaniu przyznają, że w ten właśnie sposób pozbywają się niechcianych rzeczy. Działo się tak w przypadku 2 % firm pozbywających się sprzętu komputerowego i 15% firm pozbywających się mebli. Najbardziej popularnym sposobem pozbywania się używanych rzeczy jest przekazywanie ich wyspecjalizowanej firmie recyklingowej. Do nich trafia aż 46% sprzętu komputerowego i 24 % używanych mebli. Tylko w przypadku 27% firm na ogół sprzęt komputerowy przekazywany był do ponownego używania. Firmy dzielą się w podobnym stopniu z własnymi pracownikami, jak z organizacjami pozarządowymi.
Strona popytowa - czego potrzebują organizacje ? Ankietowane organizacje zapytano o hipotetyczną sytuację, w której mogłyby przeznaczyć na dowolne cele dodatkowe, swobodne pieniądze. Na „liście marzeń” królują niepodzielnie twarde inwestycje. Zdecydowanie najczęściej dodatkowe pieniądze zostałyby spożytkowane na zakup sprzętu. 30% ankietowanych organizacji stwierdziło, że byłby to sprzęt biurowy, komputery itp., a 45% kupiłoby raczej inny sprzęt związany z obszarem działań organizacji. 26% zainwestowałoby w remont lub powiększenie lokalu, 12,9% w oprogramowanie komputerowe. Badania KLON/JAWOR 2008 (próba N=4000 organizacji)
Kto ma się tym zająć? Firma recyklingowa – to znany już adres. Korzystanie z ich usług jest proste. Jest to z pewnością ważny powód, dla którego używane rzeczy nie trafiają do potrzebujących ich organizacji pozarządowych. Większość badanych firm (74%) uważa, że istnienie instytucji pośredniczącej w przekazywaniu produktów jest potrzebne. Taka opinia przedsiębiorców wynika raczej z zaufania wobec innych, już im znanych organizacji, a mniejszym z potrzeb praktycznych. 38 % firm deklaruje, że gdyby była taka potrzeba korzystali by z pomocy, ale więcej bo 47% zajęłoby się kwestią odpadów samodzielnie. Czy Pan(i) zdaniem jest potrzebne powoływanie instytucji, których celem jest pośrednictwo w przekazywaniu produktów potrzebującym? N=200 zdecydowanie tak 36% 74% raczej tak 38% raczej nie 12% 23% zdecydowanie nie 11% trudno powiedzieć 3%
Ciągle ograniczone wykorzystywanie pośredników 56% z osób na kierowniczych stanowiskach twierdzi, że ich firmy nie korzystały z żadnej instytucji pośredniczącej w przekazywanie darów. Znajomość i wsparcie instytucji pośredniczących Nazwa organizacji Znajomość Wsparcie Caritas 99% 38% Bank Żywności 78% 10% Dobroczyńca Roku 43% 2% Forum Odpowiedzialnego Biznesu 19% 1% Serwis internetowy daryrzeczowe.pl 23% 0% Bank Drugiej Ręki 8 % Akademia Rozwoju Filantropii 20% Żadnej instytucji 56% Odsetki nie sumują się do 100 ponieważ można było wskazać kilka odpowiedzi.