Jan Brzozowski Katedra Studiów Europejskich Ekonomia rozwoju1 Jan Brzozowski Katedra Studiów Europejskich
Plan zajęć Uzasadnienie użyteczności kursu Warunki zaliczenia
Prowadzący Dr Jan Brzozowski, Katedra Studiów Europejskich Dyżur w pokoju 261 paw. B (informacje na moodlu) jan.brzozowski@uek.krakow.pl
Uzasadnienie użyteczności kursu Do 1800 roku wzrost gospodarczy w gospodarce światowej był minimalny Większość ludzi żyła więc – porównując z obecnymi warunkami – w absolutnej nędzy
Real GDP per capita around the world (PPP adjusted), since 1600 Źródło: https://ourworldindata.org
Co doprowadziło do tego wzrostu?
Dlaczego rewolucja przemysłowa była „rewolucyjna”?
Do czasów rewolucji przemysłowej: stan pułapki malthuzjańskiej Thomas Malthus: wzrost demograficzny prowadzi do nędzy i głodu (!) Źródła wzrostu w okresie przedprzemysłowym: postęp technologiczny w rolnictwie + zwiększenie areału rolnego Wzrost prowadzi do wzrostu populacji – konieczność utrzymania stałego dochodu pc umożliwiającego przeżycie i spłodzenie 2 dzieci Wniosek – pomoc dla ubogich szkodliwa, bo wzrasta liczba ludności i prowadzi to do jeszcze większego ubóstwa (!)
Mimo blisko 200 lat dynamicznego wzrostu gospodarczego w gospodarce światowej, nadal nie udało się wyeliminować głodu, ubóstwa i wykluczenia społecznego
Co więcej, ten wzrost nie był równomierny
GDP pc (1990 Int USD) http://www.ggdc.net/maddison/maddison-project/home.htm, 2013 version.
Podręczniki do kursu M. Garbicz, Problemy rozwoju i zacofania ekonomicznego. Dlaczego jedne kraje są biedne, podczas gdy inne są bogate? Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012 B. Fiedor, K. Kociszewski, Ekonomia rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 2010
Warunki zaliczenia Materiały do kursu umieszczane na moodlu Egzamin w formie eseju na ostatnim wykładzie 3 pytania przeglądowe – student wybiera 1 i udziela odpowiedzi