ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Samoocena.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Psychologia Zarządzania
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Zainteresowania.
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Otoczenie polityki społecznej
Zarządzanie projektami partnerskimi
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Katedra Komunikacji i Zarządzania w Sporcie
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Anna Paszkowska-Rogacz
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Psychologia w zarządzaniu
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Opracował J. Stryjkowski
Lider- Przywódca.
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Psychologia w zarządzaniu
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozwój społeczny dziecka
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Moduł 2 Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikacji.
Zarządzanie zespołami ludzkimi
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
OCHRONA LUDNOŚCI CYWILNEJ C1 Zajęcia wprowadzające mgr Ewa Wolska-Liśkiewicz.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Psychologia w zarządzaniu seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017 Czwartek tydzień parzysty.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Proces przewodzenia i kontrolowania
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W FIRMIE Łatwizna czy wyzwanie?
Psychologia w Zarządzaniu
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI
Psychologia w Zarządzaniu
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE ZESPOŁAMI LUDZKIMI Wykład 1

TEMATYKA WYKŁADU Definicje grup i zespołów oraz ich rola w organizacji i życiu społecznym Proces tworzenia się grupy Lider i jego rola w grupie Komponowanie zespołu – role grupowe Komunikacja w grupie i problemy z nią związane Wykorzystanie narzędzi ZZL do kierowania zespołem Efektywne zespoły – tożsamość grupowa i postawy międzygrupowe

LITERATURA Belbin, M. (2009). Zespoły zarządzające. Sekrety ich sukcesów i porażek. Warszawa: wyd. Kluwer Jachnis, A. (2008). Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia. Warszawa: wyd. Difin Kożusznik, B. (2005). Wpływ społeczny w organizacji. Warszawa: PWE Kożusznik, B. (2006). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE Stephan, W., Stephan, C. (2007). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. Gdańsk: GWP

WARUNKI ZALICZENIA Test zaliczeniowy na ostatnim wykładzie (dokładny termin do ustalenia z wykładowcą). Test ma charakter pytań z odpowiedziami do wyboru plus pytania otwarte. W sumie można zdobyć 30 pkt. Sprawdzanie frekwencji na losowo wybranych przez prowadzącego wykładach (2 razy w semestrze). Każda obecność dodatkowe 4 pkt. zaliczeniowe. Promowana będzie też aktywność w czasie wykładów (maksymalnie 8 pkt. zaliczeniowych) Maksymalna liczba pkt – 36, minimalna do zaliczenia 20.

CELE PRZEDMIOTU C1 Zdobycie wiedzy na temat zasad funkcjonowania grupy C2 Zrozumienie roli lidera w grupie C3 Zdobycie wiedzy na temat możliwości wykorzystania narzędzi ZZL do kierowania grupą C4 Nabycie umiejętności kierowania grupą zadaniową

PRZEDMIOTOWE EFEKTY KSZTAŁCENIA Z zakresu wiedzy: PEK_W01 zna podstawowe zasady funkcjonowania grup PEK_W02 wie na czym polega kierowanie zespołem Z zakresu kompetencji społecznych: PEK_K01 potrafi wpływać na członków grupy w celu efektywnego wykonania zadania PEK_K02 potrafi efektywnie komunikować się z grupą

„Mimo wszelkich przeszkód spośród wszystkich gatunków jesteśmy najtrwalej i najbardziej społeczni, bardziej od siebie zależni niż sławne owady społeczne, a prawdę mówiąc, gdy się nam przyjrzysz, to nieskończenie bardziej obdarzeni wyobraźnią i smykałką do życia społecznego” (Lewis Thomas) „Rzadkością, doprawdy, jest społeczeństwo dobrze zorganizowane” (Tomasz Morus)

DLACZEGO LUDZIE ŁĄCZĄ SIĘ W GRUPY? Zaspokojenie potrzeb społecznych – bycie z innymi Poczucie bezpieczeństwa – np. ochrona przeciwko wspólnemu wrogowi Łatwiejsze/przyjemniejsze realizowanie swoich celów i interesów – dzielenie pasji i zainteresowań; wsparcie w realizacji celów (wzajemne) Budowanie swojego wizerunku, pozycji i prestiżu – Potwierdzanie własnej samooceny Ostracyzm – wykluczenie z grupy/społeczności jest jedną z najbardziej uciążliwych kar; w sytuacji pracy jest to forma mobbingu

ZASTANÓMY SIĘ NAD DEFINICJAMI… Zaufanie, Zaangażowanie, Wymiana, Kooperacja, Rywalizacja, Efektywność, Skuteczność, Sprawiedliwość, Zachowania obywatelskie i kontrproduktywne,

Zaangażowanie w pracę (work engagement) Jak podaje norma ISO 9000, skuteczność to stopień, w jakim planowane działania zostały wykonane, a planowane wyniki osiągnięte. Ta sama norma definiuje efektywność jako, relacje między osiągniętymi wynikami, a wykorzystanymi zasobami. Zaangażowanie w pracę (work engagement) Wigor (Vigor) dotyczy doświadczania podczas pracy uczucia przypływu energii oraz odporności na zmęczenie fizyczne i psychiczne. Oddanie się pracy (Dedication), dotyczy przekonania, że praca ma znaczenie a jej wykonywanie jest ważne i może napawać dumą. Zaabsorbowanie pracą (Absorbtion) dotyczy doświadczania podczas pracy pełnej koncentracji na wykonywanych zadaniach czemu towarzyszyć może poczucie szybkiego upływu czasu (Schaufeli, Bakker, Demerouti) Zaufanie jest zakładem podejmowanym na temat niepewnych, przyszłych działań innych ludzi (Sztompka) Zaufanie wobec jakiegoś obiektu jest to wiedza, założenie lub wiara, że jego działania, przyszły stan lub własności okażą się zgodne z naszym życzeniem. Obiekt zaufania może być dowolny, np. człowiek, zwierzę, przedmiot, substancja, instytucja, społeczeństwo, bóstwo. W przypadku relacji międzyludzkich zaufanie dotyczy najczęściej uczciwości drugiej strony wobec nas. Zachowania kontrproduktywne – świadome i intencjonalne działania pracowników mające zaszkodzić celom pracodawcy lub organizacji, naruszające normy lub wpływające na spadek produktywności. Zachowania obywatelskie - rozważne zachowania, które nie są częścią wymaganej pracy i nie są powiązane z formalnym systemem nagród, niemniej jednak wspierają efektywne funkcjonowanie organizacji.