Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Advertisements

„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Literowe oznaczenia dla wielkości niewiadomych stosował już starożytny myśliciel Diofantos. Za ojca współczesnej algebry uważany jest matematyk francuski.
© Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż. Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Metody optymalizacji - Energetyka 2015/2016 Metody programowania liniowego.
© Matematyczne modelowanie procesów biotechnologicznych - laboratorium, Studium Magisterskie Wydział Chemiczny Politechniki Wrocławskiej, Kierunek Biotechnologia,
Excel 2007 dla średniozaawansowanych zajęcia z dnia
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
Wyrażenia Algebraiczne Bibliografia Znak 1Znak 2 Znak 3 Znak 4 Znak 5 Znak 6 Znak 7 Znak 8 Znak 9 Znak 10 Znak 11.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań, nierówności i układów równań Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Rozwiązywanie równań I-go stopnia z jedną niewiadomą
Dodawania i odejmowanie sum algebraicznych. Mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian. Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu
Lekcja 17 Budowanie wyrażeń algebraicznych Opracowała Joanna Szymańska Konsultacje Bożena Hołownia.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
Pedagogika porównawcza wymiar godzin: 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Katarzyna Rychlicka Wielomiany. Katarzyna Rychlicka Wielomiany Przykłady Wykresy funkcji wielomianowych Równania wielomianowe Działania na wielomianach.
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Zapraszam na spotkanie z wyrażeniami algebraicznymi!
Rozwiązywanie zadań tekstowych przy pomocy układów równań. Opracowanie: Beata Szabat.
Opracowanie Joanna Szymańska Konsultacja Bożena Hołownia.
Obliczanie procentu danej wielkości Radosław Hołówko.
Autorzy: Natalia Morkowska Łukasz Budrewicz. Ogólnie Przekształcenia punktowe czy też bezkontekstowe charakteryzują się dwoma cechami: 1. Przekształceniom.
ROZWIĄZYWANIE ZADAŃ TEKSTOWYCH ZA POMOCĄ RÓWNAŃ I UKŁADÓW RÓWNAŃ.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Dowodzenie twierdzeń Autor: Patryk Kostrzewski. Dowodzenie twierdzeń pozwala stwierdzić prawdziwość twierdzenia. W tym celu przeprowadza się rozumowanie.
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
„Programowanie to nasza przyszłość”
Kodowanie liczb w systemach
W kręgu matematycznych pojęć
Wyznaczanie miejsc zerowych funkcji
terminologia, skale pomiarowe, przykłady
WYPROWADZENIE WZORU. PRZYKŁADY.
Podstawowe polecenia systemu
MATEMATYCZNE MODELOWANIE PROCESÓW BIOTECHNOLOGICZNYCH
Rachunki zdań Tautologiczność funkcji
Logarytmy.
JAK OBLICZYĆ DATĘ WIELKANOCY?
Liczby pierwsze.
Konsultacja Bożena Hołownia
Matematyka w życiu codziennym
Funkcja – definicja i przykłady
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Elementy fizyki kwantowej i budowy materii
Równania różniczkowe zwyczajne
Ułamki zwykłe.
Egzamin ósmoklasisty 2019.
INSTRUKCJA.
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
Dobrobyt.
Pisemne dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych
Pisemne dzielenie liczb naturalnych
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Znajdowanie liczb pierwszych w zbiorze
Doskonalenie rachunku pamięciowego u uczniów
Wyrównanie sieci swobodnych
Instrukcja.
Język C++ Operatory Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła.
Pomoc przy dzieleniu pisemnym
Zapis prezentacji:

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu www.szkolnictwo.pl Wszelkie treści i zasoby edukacyjne publikowane na łamach Portalu www.szkolnictwo.pl mogą być wykorzystywane przez jego Użytkowników wyłącznie w zakresie własnego użytku osobistego oraz do użytku w szkołach podczas zajęć dydaktycznych. Kopiowanie, wprowadzanie zmian, przesyłanie, publiczne odtwarzanie i wszelkie wykorzystywanie tych treści do celów komercyjnych jest niedozwolone. Plik można dowolnie modernizować na potrzeby własne oraz do wykorzystania w szkołach podczas zajęć dydaktycznych.

„Równania są dla mnie ważniejsze, gdyż polityka jest czymś istotnym tylko dzisiaj, a równania są wieczne.” Albert Einstein

ROZWIĄZYWANIE RÓWNAŃ PIERWSZEGO STOPNIA Z JEDNĄ NIEWIADOMĄ Z tej lekcji dowiesz się jak rozwiązać równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą metodą równań równoważnych. Brzmi strasznie uczenie? Nie martw się, na pewno zrozumiesz o co chodzi. Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą nie jest trudne, a raz pojęte zasady znajdowania niewiadomej pamięta się całe życie…

ODROBINA TEORII. Równania nazywamy równaniami równoważnymi, gdy mają ten sam zbiór rozwiązań. PRZYKŁAD: Każde z poniższych równań spełnia liczba 20: 2x + 15 = 3x – 5; 15 + 5 = 3x – 2x; 20 = x Rozwiązywanie równań metodą równań równoważnych polega na zapisywaniu coraz prostszych równań równoważnych danemu. Niektóre operacje matematyczne nie zmieniają zbioru rozwiązań równania, możemy więc je wykonywać, aby uzyskać równanie równoważne danemu.

PRZYKŁADY. PRZYKŁAD 1. 3x – 5 = 16 | +5 (do obu stron równania dodajemy 5 – to oznacza zapis | +5) 3x – 5 + 5 = 16 + 5 3x = 21 PRZYKŁAD 2. 6x + 15 = -45 | -15 (od obu stron równania odejmujemy 15) 6x + 15 – 15 = -45 – 15 6x = -60 PRZYKŁAD 3. (obie strony równania mnożymy przez 2)

PRZYKŁADY. PRZYKŁAD 3 – ciąg dalszy. x – 3 = 10 PRZYKŁAD 4. 5(x + 7) = 55 | : 5 (obie strony równania dzielimy przez 5) 5(x + 7) : 5 = 55 : 5 x + 7 = 11 We wszystkich przykładach otrzymaliśmy równania które łatwo rozwiązać w pamięci, jednak przy rozwiązywaniu równania dążymy do otrzymania postaci x = liczba.

OPERACJE KTÓRE NIE ZMIENIAJĄ ZBIORU ROZWIĄZAŃ RÓWNANIA. Przypomnijmy, każde równanie ma dwie strony: prawą i lewą. 3x + 9 = 13 + x Lewa strona równania Prawa strona równania Operacje które nie zmieniają zbioru rozwiązań równania: dodanie do obu stron równania tego samego wyrażenia odjęcie od obu stron równania tego samego wyrażenia pomnożenie obu stron równania przez tę samą liczbę różną od zera podzielenie obu stron równania przez tę samą liczbę różną od zera

ROZWIĄZYWANIE RÓWNAŃ. Oto przykłady rozwiązywania równań metodą równań równoważnych: PRZYKŁAD 1. 7x – 6 = 3x + 14 | + 6 (do obu stron równania dodajemy 6) 7x = 3x + 20 | - 3x (od obu stron równania odejmujemy 3x) 4x = 20 | : 4 (obie strony równania dzielimy przez 4) x = 5 (rozwiązaniem równania jest liczba 5) Sprawdźmy czy rozwiązanie jest prawidłowe: L = 7 ∙ 5 – 6 = 35 – 6 = 29 P = 3 ∙ 5 + 14 = 15 + 14 = 29 L = P a więc nasze równanie jest prawidłowo rozwiązane.

PRZENOSZENIE. Dodawanie do obu stron równania i odejmowanie od obu stron równania tych samych wyrażeń można interpretować także jako przenoszenie tych wyrażeń na drugą stronę równania ze znakiem zmienionym na przeciwny (jeśli był +, po drugiej stronie równania będzie -, jeśli był – będzie +). Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanych równań przenoszenie wyrazów jest o wiele wygodniejsze .

PRZYKŁAD. Sposób I (jak wcześniej) Sposób II (przenoszenie) 4x + 2 = 3x -1 | - 2 4x + 2 – 2 = 3x – 1 – 2 4x = 3x - 3 | - 3x 4x – 3x = 3x – 3 – 3x x = - 3 4x + 2 = 3x – 1 (przenosimy 2) 4x = 3x – 1 – 2 4x = 3x – 3 (przenosimy 3x) 4x – 3x = -3 x = -3 (po zmianie znaku jest – 2) (po zmianie znaku jest – 3x)