Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność.
Advertisements

Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Podejście Leader w nowym okresie programowania CDR Oddział w Krakowie Barzkowice, 3 – 5 marca 2014 r. Szkolenie: „ Metodyka budowy oddolnych.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
SPOTKANIE KONSULTACYJNE LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU STOWARZYSZENIA „SOLNA DOLINA” NA LATA 2014 – 2020 Olszówka 13 MAJA 2015 ROKU.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
1 Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Turek, r.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Sąsiedzi wokół Szlaku Piastowskiego Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego.
Fundusze unijne od podstaw II
Dofinansowanie UE [PLN]
Szkolenie dla Potencjalnych Beneficjentów poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich
Omówienie procedur związanych z zamknięciem programu PROW w lokalnych grupach działania Województwa Zachodniopomorskiego.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
STOWARZYSZENIE OSTRZSZOWSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Warsztat refleksyjny PROW na lata , Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie „Zielony Pierścień Tarnowa” Zielony Pierścień Tarnowa,
Warsztat refleksyjny nt. stanu wdrażania
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
dr Leszek Leśniak, CDR Oddział Kraków, tel ,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Zasady składania i oceny wniosków
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
WARSZTAT REFLEKSYJNY nt
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rybacka Lokalna Grupa Działania „Pojezierze Bytowskie” Czarna Dąbrówka Łupawsko 12 tel
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Wspomaganie pracy szkół
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
KRYTERIA WYBORU OPERACJI w ramach konkursu nr 3/2019 dla Partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 „Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Operacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Operacja realizowana przez Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie w ramach Planu operacyjnego Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2016-2017 Główne założenia podejścia LEADER oraz rola LGD/RLGD w rozwoju obszarów wiejskich w perspektywie programowej UE 2014-2020 dr inż. Małgorzata Bogusz Uniwersytet Rolniczy w Krakowie Zakład Polityki Społecznej i Doradztwa m.bogusz@ur.krakow.pl

Wprowadzenie LEADER jest podejściem przekrojowym, które ma przyczynić się do aktywizacji społeczności wiejskich poprzez włączenie partnerów społecznych i gospodarczych do planowania i wdrażania lokalnych inicjatyw. Lokalne podejście powiązane z określonym obszarem, wpływa na lepsze zdefiniowanie problemów obszaru i określenie sposobów ich rozwiązania.

Wprowadzenie LEADER jest oddolnym partnerskim podejściem do rozwoju obszarów wiejskich, realizowanym przez lokalne grupy działania (LGD), polegającym na: opracowaniu przez lokalną społeczność wiejską lokalnej strategii rozwoju (LSR) realizacji wynikających z LSR innowacyjnych projektów łączących zasoby ludzkie, naturalne, kulturowe, historyczne, itp., wiedzę i umiejętności przedstawicieli trzech sektorów: publicznego, gospodarczego i społecznego.

Znaczenie podejścia LEADER LEADER jest bardzo demokratyczną metodą funkcjonowania i rozwoju społeczności lokalnej. U podstaw LEADER leży angażowanie, pobudzanie społeczności lokalnej do działania. Jest to jedna z najlepszych metod aktywizacji mieszkańców obszarów wiejskich.

Podejście LEADER w PROW 2014-2020 Priorytet 6. Włączenie społeczne, redukcja ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich, obszar tematyczny 6 B Wzmocnienie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich.

Główne wyzwania w ramach LEADER Zgodnie z założeniami strategii Europa 2020 przed podejściem LEADER postawione zostały następujące wyzwania: Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i wzmocnienie kapitału społecznego, w tym z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych i wspieranie inicjatyw lokalnych. Tworzenie miejsc pracy i stworzenie warunków umożliwiających podjęcie pracy osobom dotąd pozostającym bez pracy, a także stworzenie korzystnych warunków do tworzenia nowych firm, sprzyjających zwiększeniu potencjału osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem z rynku pracy. Wykorzystanie lokalnych zasobów: surowców, miejscowej infrastruktury, lokalizacji (położenia geograficznego), dziedzictwa kulturowego, historycznego (tradycji), przyrodniczego, potencjału mieszkańców, itp.

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Zadania LGD Rozwijanie potencjału podmiotów lokalnych do opracowywania i realizowania projektów (operacji) – doradztwo, plan komunikacyjny. Opracowanie niedyskryminującej i przejrzystej procedury i kryteriów wyboru operacji, które pozwalają uniknąć konfliktów interesów. Zapewnianie spójności ze strategią rozwoju lokalnego podczas wyboru operacji poprzez uszeregowanie ich pod względem ważności w zależności od ich wkładu w realizację celów strategii. Opracowanie i publikowanie zaproszeń do składania wniosków lub trwająca procedura składania projektów, w tym określanie kryteriów wyboru.

Zadania LGD Przyjmowanie wniosków o wsparcie i dokonywanie ich oceny. Wybór operacji i ustalanie kwoty wsparcia oraz, w stosownych przypadkach, przedkładanie wniosków do organu odpowiedzialnego za ostateczną weryfikację kwalifikowalności przed zatwierdzeniem. Monitorowanie realizacji strategii rozwoju lokalnego i operacji będących przedmiotem wsparcia oraz przeprowadzanie szczegółowych działań w zakresie oceny związanych ze strategią rozwoju lokalnego.

Zadania LGD Wybór operacji i ustalanie kwoty wsparcia (w zależności od ostatecznego kształtu systemu instytucjonalnego i zakresu akredytacji): podjęcie decyzji o wyborze projektu do realizacji LSR – ocena jego zgodności z tą LSR, wskazywanie wnioskodawcom braków/nieprawidłowości w złożonych wnioskach, weryfikacja uzupełnień przekazanych przez wnioskodawców, odmowa wyboru projektu, który: nie został uzupełniony zgodnie ze wskazaniami LGD, nie jest zgodny z LSR, nie otrzymał wystarczającej liczby punktów w ramach oceny zgodnie z kryteriami wyboru.

Obszary kwalifikujące się do wsparcia Obszar obejmujący: gminy wiejskie oraz gminy miejsko-wiejskie i miejskie z wyłączeniem miejscowości powyżej 20 000 mieszkańców, co najmniej 2 gminy, ludność: 30 000 – 150 000 mieszkańców na obszarze danego LSR. Podstawa ustalenia liczby mieszkańców oraz innych danych do strategii: 31 grudnia 2013 r., na podstawie danych GUS. Objęcie obszaru gminy LSR wymaga, aby ta gmina była członkiem LGD ubiegającej się o wybór LSR. Gmina może być członkiem tylko jednej LGD. Obowiązuje zasada: jeden obszar – jedna strategia – jedna LGD. Wyjątek: branżowa rybacka LSR obok LSR ogólnej.

Większe kompetencje LGD Środki na wdrażanie LSR są porównywalne z perspektywą 2007-2013, natomiast większe na funkcjonowanie. Projekty grantowe i własne (nie było w perspektywie 2007-2013) Plan komunikacji i kamienie milowe (nie było w 2007-2013). Wielofunduszowość. Zmniejszenie dominacji LGR wobec LGD (wielokrotnie większe środki na podobny zakres wsparcia w 2007-2013– teraz w LGR głównie na rybactwo). Ograniczenie wsparcia sektora publicznego. Minimum 50% środków na tworzenie miejsc pracy. Projekty współpracy (kontynuacja). Ocena (kamienie milowe) wskaźników i redukcja wsparcia.

Operacje wspierane w ramach celu szczegółowego 6B wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych; rozwoju przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym LSR przez: podejmowanie działalności gospodarczej, tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych będących przedsiębiorstwami spożywczymi, w których jest wykonywana działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub dystrybucji żywności pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego lub wprowadzania tej żywności na rynek, przy czym podstawą działalności tego przedsiębiorstwa jest przetwarzanie,

Operacje wspierane w ramach celu szczegółowego 6B rozwijanie działalności gospodarczej, w tym podnoszenie kompetencji osób realizujących operacje w tym zakresie. wspierania współpracy między podmiotami wykonującymi działalność gospodarczą na obszarze wiejskim objętym LSR: w ramach krótkich łańcuchów dostaw, lub (krótki łańcuch dostaw – łańcuch dostaw, który obejmuje ograniczoną liczbę podmiotów gospodarczych zaangażowanych we współpracę, przynoszący lokalny rozwój gospodarczy oraz charakteryzujący się ścisłymi związkami geograficznymi i społecznymi między producentami, podmiotami zajmującymi się przetwórstwem a konsumentami);

Operacje wspierane w ramach celu szczegółowego 6B w zakresie świadczenia usług turystycznych, lub w zakresie rozwijania rynków zbytu produktów lub usług lokalnych; rozwoju rynków zbytu produktów i usług lokalnych, z wyłączeniem operacji polegających na budowie lub modernizacji targowisk objętych zakresem wsparcia w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich; zachowanie dziedzictwa lokalnego; budowy lub przebudowy ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej;

Operacje wspierane w ramach celu szczegółowego 6B budowy lub przebudowy publicznych dróg gminnych lub powiatowych, które: umożliwiają połączenie obiektów użyteczności publicznej, w których są świadczone usługi społeczne, zdrowotne, opiekuńczo-wychowawcze lub edukacyjne dla ludności lokalnej, z siecią dróg publicznych albo skracają dystans lub czas dojazdu do tych obiektów; promowania obszaru objętego LSR, w tym produktów lub usług lokalnych.

Operacje wspierane w ramach celu szczegółowego 6B Z zakresu dotyczącego zakładania, rozwoju działalności gospodarczej oraz dywersyfikacji źródeł dochodu wyklucza się: świadczenie usług rolniczych, prowadzenia działalności w zakresie produkcji i przetwórstwa ryb, mięczaków i skorupiaków, prowadzenia działalności, która ze względu na swoją skalę nie będzie mogła być realizowana w ramach LSR np. górnictwo, hutnictwo, transport lotniczy, transport kolejowy.

Dziękuję za uwagę!