Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FENOMENOLOGIA jeden z najważniejszych nurtów XX wieku.
Advertisements

Kantowska koncepcja czasu i przestrzeni
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Czym jest model(własnego)-ja?
Koncepcje dotyczące neurofizjologicznych podstaw świadomości
Wartości i wartościowanie w nowej podstawie programowej
„Nauka jest budową wzniesioną na faktach”
Funkcje pieniądza.
Logika - nazwy Patrycja Stalewska.
Somatognozja.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Materializm a idealizm
Gnozeologia – epistemologia 2010
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Dyskretny urok biologicznych obserwacji mikroskopowych
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
JAK DBAĆ O WZROK SWOJEGO DZIECKA PRZYCIŚNIJ ENTER PO KAŻDEJ STRONIE
Cielesność transcendencji?
Złudzenia optyczne Opracowała: Elżbieta Gawron
Rynek tłumaczeń i lokalizacji w Polsce, Wrocław marca 2009r. Małgorzata Haas-Tokarska Maksymilian Nawrocki MORAVIA IT.
Typy lunet astronomiczne (Keplera) - dwa układy soczewkowe, skupiające; ziemskie (holenderskie) Galileusza - z okularem rozpraszającym.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
INFORMACJA MARKETINGOWA
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
Zjawisko świadomości Renata Ziemińska.
Rola języka w poznaniu i myśleniu
Historia pojęcia umysłu
Grafika komputerowa Barwy.
Samotność i osamotnienie a mitologizacja życia małżeńskiego
INTELIGENCJE WIELORAKIE
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
WYKŁAD 4 UKŁADY OGNISKUJĄCE OPARTE NA ZAŁAMANIU ŚWIATŁA, część II PRYZMATY, DYSPERSJA ŚWIATŁA I PRYZMATYCZNE PRZYRZĄDY SPEKTRALNE.
Leszek Rybicki Filip Piękniewski
Dwa pojęcia świadomości
Empiryzm, racjonalizm, irracjonalizm
EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY
Zaburzenia spostrzegania
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
…rozwijając umiejętności, otwieramy możliwości …
WARSZTATY nr 2. Temat: Jak można żyć od 10 lat w zamkniętym ekosystemie.
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Reprezentacje umysłowe
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
Analityczność i aprioryczność
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
TEORIA I FILOZOFIA PRAWA mgr małgorzata szymańska
Szkoła z klasą 2.0.
Reprezentacje umysłowe
Jeżeli czegoś nie doświadczamy nie widzimy, nie słyszymy, nie czujemy, to wcale to jeszcze nie znaczy, że tego nie ma!
Projektowanie wspomagane komputerem
Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej,
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
PRZEDSZKOLE NR 401 w Warszawie
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Percepcja słuchowa.
Epistemologia jako subdyscyplina
Pojęcie doświadczenia
EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA a prawoznawstwo
Teorie uzasadniania Renata Ziemińska.
Zapis prezentacji:

Pojęcie poznania bezpośredniego i doświadczenia Renata Ziemińska

Pojęcie doświadczenia poznanie bezpośrednie dotyczące przedmiotów aktualnie obecnych dla podmiotu i istniejących

Bezpośredniość poznanie bezdyskursywne, jednoetapowe na poziomie fenomenalnym wieloetapowe procesy obliczeniowe odbywające się poza świadomością nie przeczą takiej bezpośredniości

Pojęcie bezpośredniości (Stępień) Poznanie bezpośrednie to poznanie, które ujmuje swój przedmiot (1) bez pośrednika nieprzezroczystego (takiego, który najpierw sam musi stać się tematem poznania, aby odegrać rolę pośrednika); (2) bez użycia rozumowań; (3) bez odwoływania się do wcześniej uznanych sądów; (4) całościowo.

Poznanie pośrednie Poznanie pośrednie to przeciwieństwo bezpośredniego, niebezpośrednie. Dwa typy: (1) poznanie przez obraz lub znak (na podstawie fotografii, rysunku, tajemniczego symbolu, za pomocą obrazu telewizyjnego, telefonu, radia itd.); (2) poznanie za pomocą rozumowania. Znak niekiedy jest przezroczysty (płynne czytanie w ojczystym języku). Poznanie pośrednie bazuje na bezpośrednim.

Obecność przedmiotu nie wszystko, co istnieje jest obecne dla podmiotu obecność nie gwarantuje istnienia ale na nie wskazuje bezpośrednie (i naoczne) są też przypomnienie i wyobrażenie. Te jednak dotyczą przedmiotów aktualnie nieobecnych przypomnienie- przedmiot kiedyś obecny ale nie teraz, wyobrażenie – przedmiot dotąd nieobecny

Istnienie doświadczenie dotyczy przedmiotów aktualnie istniejących (nie każde przeżywanie jest doświadczaniem) czas lub miejsce doświadczanych przedmiotów powinny jakoś zbiegać się z naszą aktywnością poznawczą (np. aktywnością receptorów)

Warunki obecności Doświadczenie przedmiotu jest możliwe, jeśli nie jest on zbyt daleko ani zbyt blisko podmiotu oraz jeśli jest obecny w wystarczającym interwale czasu (jedno mignięcie może nam nie wystarczyć do doświadczenia).

Aparatura wzmacniająca receptory niekiedy dostrzeżenie przedmiotu uwarunkowane jest uzbrojeniem naszego oka czy ucha w odpowiednie narzędzia, typu okulary czy aparat słuchowy, lupa, mikroskop czy luneta, stetoskop, aparat USG, a także telefon, videofon w ten sposób poszerzamy zakres doświadczenia

Obecność tylko czasowa i stopniowanie obecności Transmisje telewizyjne umożliwiają nam bezpośrednie śledzenie, np. meczu. Przedmiot nie jest obecny w przestrzeni ale śledzimy go w czasie, na żywo. Nie jest to taka obecność jak podczas oglądania meczu z pierwszego rzędu na trybunach, a jednak można tu mówić o doświadczeniu.

USG

Wzorcowe doświadczenie Wzorcowym rodzajem doświadczenia jest np. oglądanie jabłka, które mamy w ręku, dotykamy jego faktury, widzimy jego kształt i barwy z różnych stron, wąchamy, smakujemy, słyszymy chrzęst kęsów i czujemy jego soczystość. Słabszym doświadczeniem jest widzenie go w ręku innej osoby lub kiedy leży na straganie.

Doświadczenie a zmysły Dopóki są dane zmysłów wymagające jakiejś zbieżności w czasie lub przestrzeni, czyli obecności, mamy duże gwarancje doświadczenia (jeśli przedmiot istnieje). Modelem i prototypem doświadczenia jest posługiwanie się zmysłami.

Rodzaje bezpośredniego poznania (1) spostrzeżenie zmysłowe zewnętrzne; (2) spostrzeżenie zmysłowe wewnętrzne’; (3) introspekcja; (4) spostrzeżenie cudzej psychiki wyrażonej w ciele; (5) przypomnienie; (6) quasi-spostrzeżenie (np. percepcja w filmie); (7) percepcja w wyobraźni (tego, co wyobrażone); (8) percepcja wartości, doświadczenie moralne, religijne; (9) percepcja czysto intelektualna.

Obserwacja i eksperyment Obserwacja to doświadczenie kierowane określonym zadaniem, zmierzające do odpowiedzi na określone pytanie. Eksperyment to doświadczenie czegoś sztucznie wywołanego w sytuacji zaplanowanej.

Filozoficzne pojęcia intuicji Kartezjusz - intuicja to poznanie intelektualne jasne i wyraźne, jej przeciwieństwem jest dyskurs. Bergson: intuicja to świadoma postać instynktownego współpłynięcia z rzeczywistością; przeciwieństwem takiej intuicji jest poznanie intelektualne i doświadczenie.