Dominik Wrzyszcz Krzysztof Fitrzyk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sylwester to… …wigilia Nowego Roku, noc z 31 grudnia na 1 stycznia (imieniny Sylwestra). W Kościele katolickim, jako wspomnienie liturgiczne papieża Sylwestra.
Advertisements

W Wielkiej Brytanii.  Wielkanoc w Wielkiej Brytanii sięga swoim początkiem czasów przed nastaniem chrześcijaństwa, a swoją nazwę (Easter) zawdzięcza.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Temat: Państwo wielu narodów. W 1385 r. Polska i Litwa miały wspólnego wroga – Krzyżaków. Postanowiły się połączyć aby z nimi walczyć. Połączenie to nastąpiło.
Św. Maksymilian Maria Kolbe- patron naszych czasów.
 Wielkanoc, Pascha, Niedziela Wielkanocna, Zmartwychwstanie Pańskie — najstarsze i najważniejsze święto chrześcijańskie upamiętniające zmartwychwstanie.
Zwyczaje Święta. Boże Narodzenie Święta Bożego Narodzenia, Narodzenie Pańskie – w tradycji chrześcijańskiej święto upamiętniające narod ziny Jezusa Chrystusa.
Aborcja - czym jest i dokąd prowadzi? Daniel Karpiński klasa 2e nr 13.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Opracowała: Natalia Starzyk. „Jadwiga jest w sercu Polski. A Polska na ka ż dym etapie swoich dziejów musi stwierdzi ć, Ż e by ł a i jest sob ą W znacznej.
Metody komunikacji Oleś Klaudia p.n.e - Pierwsze symbole Najstarsze znane nam symbole przeznaczone do komunikacji na przestrzeni czasu to malowidła.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
WIELKANOC Wielkanoc to święto ruchome. Jego data przypada (w zależności od roku) najwcześniej 22 marca, a najpóźniej 25 kwietnia. Datę Wielkanocy ustalono.
 Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia Polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich. Niekiedy uważa się go.
Chrzest Polski – tradycyjna nazwa chrztu księcia polan Mieszka I, który zapoczątkował proces chrystianizacji ziem polskich.
Autorzy: Sara Pawelska Patrycja Rychter Opiekunowie: mgr Magdalena Cieślak mgr Paulina Chłopkowska Zespół Szkół nr 1 im. Stefana Garczyńskiego ul. Powstańców.
Cyrylica Pismo rosyjskie.
Słowianie. W trakcie prezentacji słuchacie muzyki słowiańskiej w wykonaniu zespołu.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
P ATRON S ZKOCJI Święty Andrzej. Ś WIĘTY A NDRZEJ A POSTOŁ UKRZYŻWANY.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Patron Szkoły Jan Paweł II Karol Wojtyła urodził się w Wadowicach jako drugi syn Karola Wojtyły i Emilii z Kaczorowskich. Karol Wojtyła został ochrzczony.
Chrzest Polski.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
Wielkanocne tradycje Kiedyś i dziś. Święta Wielkanocne to czas, w którym obrzędy religijne, tradycja ludowa i świat przyrody splatają się w jedno. Świętujemy.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
„JAK JEDNA OSOBA, MOŻE WPŁYNĄĆ NA LOSY CAŁEGO SPOŁECZEŃSTWA?” Mieszko I.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Zasady ustroju państwa Ustawa Rządowa, czyli Konstytucja 3 Maja, była drugą na świecie, a pierwszą w Europie ustawą zasadniczą. Uchwalona na.
Osiągnięcia starożytnych Greków Rzymian
SAKRAMENT CHRZTU prezentacja
Wyjazd do niemiec, 2016r..
Gest związany z formułą Formuła sakramentalna
Kalendarz Chiński.
Nauczyciel świadkiem wiary w szkole
KULTURA ODRODZENIA W EUROPIE
ORGANIZACJA.
CERKIEW PRAWOSŁAWNA.
Najważniejsze święta Żydów
Święty Dawid Patron Walii.
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Raj w judaizmie Ala Tkaczyk kl. 2F.
Pojęcie protokołu dyplomatycznego
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Chrześcijaństwo.
Dar z Kany.
Ulrich (Huldrych) Zwingli
W drodze do Edenu Roksana Sokolnicka.
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
Chrześcijaństwo.
PATRON WALII Święty Dawid.
Przegląd najważniejszych europejskich idei politycznych.
Wierzę w Boga, który jest Ojcem
LITURGIA SAKRAMENTU BIERZMOWANIA
Przygotował: Marcel Lauterbach
Żywe Chrześcijaństwo DZIŚ
POTRZEBUJĘ ROZWOJU ŻYCIA DUCHOWEGO.
APOSTOŁOWIE GŁOSZĄCY DOBRĄ NOWINĘ
Historia i wiedza o społeczeństwie
Opatrzność Boża.
Przygotowały: Oliwia Smolarz i Aleksandra Król
Starożytne chrześcijaństwo
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 7
„Dobre Imię” Rzecz o drugim przykazaniu.
Zapis prezentacji:

Dominik Wrzyszcz Krzysztof Fitrzyk Prawosławie Dominik Wrzyszcz Krzysztof Fitrzyk

Wprowadzenie Termin prawosławie jest słowiańskim tłumaczeniem greckiego słowa „orthodoksia” oznaczającego „właściwy sąd, prawowierności, w starożytności chrześcijańskiej używanego na określenie prawdziwej i właściwej wiary i nauki Kościoła powszechnego, z czego wynikał odpowiedni sposób oddawania czci i chwały Bogu. Prawosławie należy rozumieć jako pewien całościowy i spójny zespół twierdzeń doktrynalnych oraz praktyk i obrzędów religijnych charakterystycznych dla chrześcijaństwa rozwijającego się we wschodniej części Cesarstwa Rzymskiego i podzielanych przez kościoły prawosławne. Prawosławie w takim samym stopniu jak katolicyzm, opiera się na apostolskiej tradycji pierwszych wieków chrześcijaństwa oraz na zasadach wiary i twierdzeniach dogmatycznych wypracowanych w starożytnym Kościele powszechnym.

Powstanie prawosławia Swoje początki Kościół prawosławny wywodzi się z pierwotnych gmin chrześcijańskich zakładanych w początkach naszej ery przez Apostołów i chrześcijańskich misjonarzy na terenach Cesarstwa Rzymskiego oraz poza nim ( Etiopia , Persja , Płw. Arabski , Indie). Przyjęcie edyktu mediolańskiego (w 313r.), który przyznawał chrześcijanom swobodę wyznania i kultu , umożliwił dalszy dynamiczny rozwój chrześcijaństwa – początkowo jako religii faworyzowanej przez państwo ,a od 395r. jedynej oficjalnej religii Cesarstwa Rzymskiego , na wschodzie i na zachodzie. Od końca IV wieku zaczęły się powoli pogłębiać różnice pomiędzy chrześcijaństwem wschodnim a zachodnim w którym przewodnią rolę odgrywało papiestwo. Różnice językowe (na wschodzie greką a na zachodzie łaciną) i kulturowe spowodowały odmienne kształtowanie się świadomości chrześcijan wschodnich i zachodnich, ich stanowisk wobec takich kwestii jak doktryna, kult, sposób organizacji kościoła jako instytucji czy relacji pomiędzy Kościołem a Państwem.

Na wschodzie Cesarz jako głowa chrześcijańskiego Państwa i Społeczeństwa sprawował zarówno władzę świecką jak i duchową nad swoimi poddanymi. Pogłębiające się różnice pomiędzy wschodem a zachodem powodowały czasowe zerwanie organizacyjnej jedności pomiędzy Rzymem a Konstantynopolem. Prawosławie rozwijało się także poza Cesarstwem Bizantyjskim Do końca X wieku chrześcijaństwo z Konstantynopola przyjęły: Bułgaria Rumunia i Serbia.

Prawosławie w Polsce Obecność Prawosławia na ziemiach polskich przez większość badaczy datowana jest na wczesne średniowiecze. Dokumenty wskazują na istnienie ośrodków chrześcijaństwa związanych z misją Cyryla, Metodego i ich uczniów na terenach południowej Polski. Kluczowym wydarzeniem dla historii polskiego prawosławia była unia brzeska (1595r.) zawarta pomiędzy prawosławiem a katolicyzmem. Prawosławni biskupi dążąc do osiągnięcia tych samych przywilejów, co kler katolicki, oraz obawiając się wpływów Moskwy na polskie prawosławie zgodzili się na unię z Kościołem katolickim (przeciwnym zawarciu unii byli dwaj biskupi przemyski Kopysteński i lwowski Bałaban).

Doktryna Najważniejszym źródłem doktryny w Kościele prawosławnym jest bardzo szeroko pojmowana tradycja. Oznacza ona tutaj nieustającą kontynuację i realizację prawd wiary, praktyk religijnych, modeli i struktur organizacyjnych wypracowanych w ramach Kościoła pierwotnego. Kościół prawosławny uznaje: 39 protokanonicznych i 7 ksiąg deuterokanonicznych Starego Testamentu oraz 27 Nowego Testamentu. Po rozłamie pomiędzy wschodem a zachodem Kościół prawosławny nie uznaje już żadnego zgromadzenia biskupów za sobór, nie oznacza to, że w ramach prawosławia nie zajmowano już stanowiska w dziedzinie spraw wiary i nauki.

Teologia Teologię prawosławną określa się jako mistyczną i apofatyczną. Źródłem dla teologii mistycznej są indywidualne doświadczenia mistyczne, dlatego dla prawosławia teologiem jest ta osoba która na drodze modlitwy i ascezy zmierza do doświadczenia Boskiej rzeczywistości. Określenie apofatyczna – negacja, przeczenie odnosi się do fundamentalnego założenia prawosławnej teologii, zgodnie z którym człowiek jako byt stworzony nie ma żadnej możliwości poznania i dostępu do istoty Boga

Kult Cykl Liturgiczny Najpełniej prawosławie wyraża się poprzez liturgię – prawowierny i właściwy sposób oddawania czci i chwały Bogu. Prawosławna Liturgia sprawowana jest w rytmie trzech cykli: dziennym , tygodniowym, rocznym. Cykl dobowy Nabożeństwa cyklu domowego swoimi korzeniami sięgają tradycyjnych godzi modlitw w Świątyni jerozolimskiej – te godziny w prawosławiu nazywane są „czasami” Cykl tygodniowy Cykl tygodniowy obejmuję siedem tematów najważniejszych podczas nabożeństw w danym dniu, w niedzielę jest to Zmartwychwstanie, w poniedziałek chóry Anielskie, we wtorek Prorocy, w środę Matka Boska, w czwartek poświęcony jest Apostołom i ojcom Kościoła, w piątek jest to kolejny dzień postny w którym rozważa się mękę i śmierć Pańską, w sobotę wspomina się Matkę Boską, i wszystkich zmarłych.

Cykl roczny Rok Kościelny w prawosławiu rozpoczyna się 1/14 września – podwójne otwarte zostają na cały paschalny tydzień Carskie wrota. Wielkanoc jest świętem ruchomym, od którego uzależnione są terminy innych świąt ruchomych – niedzieli Kwietnej inaczej palmowej rozpoczynającej Wielki Tydzień, Wniebowstąpienia Pańskiego świętowanego 40 dni po Wielkanocy i Zstąpieniem Ducha Świętego obchodzonego po 50 dniach czyli w ósmą niedzielę po Wielkanocy.

Sakrament Prawosławie uznaje obecnie 7 sakramentów: Chrzest- udzielany w ósmym dniu po urodzeniu -Bierzmowanie- udzielane zaraz po chrzcie -Pokuta- nazywana „małą spowiedzią” -Kapłaństwo- święcenia udzielane są diakonom, kapłanom, biskupom. Kapłani mogą przed przyjęciem święceń zawrzeć sakrament małżeństwa „biały kler” -Namaszczenie olejami -Małżeństwo Eucharystia

Świątynia Niezwykle ważnym elementem prawosławnej liturgii jest sakralna przestrzeń świątyni, w której mają miejsce czynności religijne. Prawosławna świątynia nazywana cerkwią, w swoim podstawowym planie odwołuje się do założeń świątyni Jerozolimskiej i dzieli się na przedsionek przeznaczony dla Katechumenów, nawę- miejsce wiernych, i część ołtarzową (prezbiterium), oddzieloną od nawy ikonostasu. Ikonostas jest ramą wypełnioną ikonami, może mieć od 1 do 5 rzędów.

Miejsce Święte Najważniejszymi miejscami świętymi prawosławia są, obok Palestyny, ważne ośrodki monastyczne- Klasztor św. Katarzyny na górze Synaj, Mnisza republika na świętej górze Athos, Klasztory w greckich Meteorach, Klasztor św. Jana Teologa na Patmos. Dla prawosławia ruskiego i rosyjskiego szczególne znaczenie mają: Ławra Kijowsko- Pieczerska- pierwszy ośrodek monastyczny na Rusi, Ławra Poczajowsko- Uspienska: rosyjskie monastery – Wałaamski, Sołowiecki, Cyrylo – Biełozierski. W Polsce najważniejszym miejscem pielgrzymkowym jest Święta Góra Grabarka, położna niedaleko Białego stoku.

Organizacja Prawosławie opiera swoją organizację na strukturach wypracowanych jeszcze w starożytnym Kościele powszechnym- system gmin chrześcijańskich kierowanych przez Biskupa lub Prezbitera, podporządkowanych metropolicie, który z kolei podlegał Patriarsze. Patriarchaty prawosławne Konstantynopol sprawuje zwierzchnictwo nad Kościołami prawosławnymi w Turcji, Północnej Grecji , na Krecie i Wyspach Dodekanezu, nad republikom Mniszą na Adhosie oraz prawosławnymi żyjącymi w diasporze w Europie zachodniej, Ameryce, Australii.

Najważniejsze terminy Przebóstwienie- Jedna z najważniejszych kategorii prawosławnej teologii. Oznacza zbawienie i odkupienie człowieka, Jest zatem ostatecznym celem ludzkiego życia. Księgi Deuterokanoniczne- Księgi co do których kanoniczności istniały w Judaizmie spory, ostatecznie wyłączone z kanonu żydowskiego przez Rabinów w Jamni. Ksiąg Deuterokanonicznych jest siedem i są to: 1,2 ks Machabejska, ks Mądrości, ks Syracha, ks Tobiasza, ks Judyty, ks Barucha Księgi Protokanoniczne- 39 ksiąg Starego Testamentu, które bezsprzecznie uznano za natchnione: tworzą one tzw. Kanon Żydowski, ostatecznie ustalony przez Rabinów w Jamni.

Krzyż Prawosławny

Dziękujemy 