ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Opracowała: mgr Agnieszka Szymańska - Gunia pedagog szkolny
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
PRELEKCJA DLA RODZICÓW
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Co to są emocje? Emocja jest wynikiem nieświadomej lub świadomej oceny zdarzenia jako istotnie wpływającego na cele lub interesy podmiotu. Emocja jest.
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Spektrum zaburzeń autystycznych
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Kompetencje komunikacyjne
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
Moje dziecko idzie do przedszkola
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
W zdrowym ciele zdrowy duch
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
JAK RADZIĆ SOBIE Z EMOCJAMI?
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
Dojrzałość szkolna dziecka
Komunikacja niewerbalna – mimika twarzy
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
PRZEMOC I AGRESJA.
1. Narządy mowy zaczynają funkcjonować w życiu płodowym dziecka
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Psychologia rozwoju dziecka
O czym powinni wiedzieć rodzice kupując dziecku komputer ? Opracowała Anna Cynowska.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
REALIZACJA PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE” W PRZEDSZKOLU NR3 IM. MATKI POLKI W RACIBORZU W LATACH
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Uczymy się rozpoznawać swoje uczucia. Radość, miłość, zadowolenie, a także smutek, lęk, złość, gniew, poczucie winy, zazdrość to uczucia, które mają.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Współpraca z Dziennym Domem Pomocy „Caritas” „Młodzi duchem, młodzi wiekiem, każdy ważnym jest człowiekiem”. Przedszkole Miejskie nr 10 „Kolorowy Świat”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Mama, tata, tablet….
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
SZKOŁA PODSTAWOWA NR UL. BAŁTYCKA 59
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Zapis prezentacji:

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków. mgr Paweł Gajda pedagog Mniszów, 2017

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Dziecko uczy się nawiązywania kontaktów interpersonalnych od pierwszych chwil po swoim urodzeniu: płacz; „interakcja twarzą w twarz”; rozumienie emocji; kształtowanie się przywiązania;

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Reakcje emocjonalne dziecka w pierwszym miesiącu życia Wiek w miesiącach: Reakcja emocjonalna: 1 odpowiedź niepokojem na niepokój matki 2 uspokajanie się podczas spokojnego mówienia lub śpiewania przez opiekuna 3 odpowiedź uśmiechem na uśmiech 4 niepokój, jeśli matka przez dłuższy czas nie zajmuje się dzieckiem 5 strach jeśli zobaczy nieznane osoby 7 - 8 płacz, gaworzenie, aby przyciągnąć uwagę opiekuna 10 naśladowanie ruchów dorosłego i włączanie się do zabawy

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Mimiczne wyrażanie emocji w pierwszym roku życia Wiek w miesiącach: Emocje wyrażane mimicznie 1 radość, zadowolenie 3 - 4 złość, smutek 7 strach 11 - 12 Nieśmiałość wstyd

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Rozwój społeczny dziecka w pierwszym roku życia Wiek w miesiącach: Zachowanie społeczne oczekiwane rozwojowo 1 skupianie wzroku na twarzy osoby dorosłej 1 - 3 modulowanie płaczu w zależności od przyczyn dyskomfortu 2 reagowanie mimiką na twarz dorosłego 3 odpowiedź uśmiechem na uśmiech 4 - 7 wzrost liczby odczuwanych emocji 6 - 8 negatywne reakcje na nieobecność matki i obce osoby w otoczeniu 9 - 10 gest wskazywania palcem, pole wspólnej uwagi, zachowania intencjonalne 11 - 12 wzrost zdolności lokomocyjnych pozwalający na inicjowanie interakcji z wieloma osobami z otoczenia

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Zachowania społeczne i emocjonalne w drugim roku życia: eksploracja otoczenia; „bunt dwulatka”; „Ja”; werbalizacja potrzeb;

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Zachowania społeczne i emocjonalne w trzecim roku życia: gotowość do pójścia do przedszkola; rozwój mowy; duży rozwój emocjonalny –poczucie winy/wstyd, zazdrość; początek pojęcia „dobro/zło”;

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Rozwój społeczny dziecka w wieku poniemowlęcym Wiek w latach Zachowania społecznie oczekiwane rozwojowo 2 kształtowanie się pojmowania odrębności „ja”; wzrost zainteresowania rówieśnikami; początki używania języka w kontaktach społecznych; pojawienie się nowych uczuć; 3 stopniowe przyswajanie reguł pozwalających funkcjonować w grupie; rozwój języka, w tym rozumienie językowych zasad społecznych oraz słownictwa nazywającego emocje ; rozpoznanie i przeżywanie nieznanych do tej pory emocji;

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Zachowania społeczne i emocje w czwartym roku życia: pojawienie się reakcji odroczonych oraz kontrola swoich zachowań na bodźce; zabawy tematyczne; obowiązki domowe;

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Zachowania społeczne i emocje w piątym i szóstym roku życia: nowe autorytety; świadomość własnych reakcji i ekspresji

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Rozwój społeczny dziecka w wieku przedszkolnym Wiek w latach Zachowania społecznie oczekiwane rozwojowo 4 - zdolność rozumienia i respektowania zasad społecznych; początki umiejętności współdziałania; pojawienie się nowych emocji, głównie wstydu, zakłopotania, dumy i zazdrości; umiejętność uczestniczenia w zabawach tematycznych i grach z regułami; wzrost zdolności językowych, w tym umiejętności nazywania emocji swoich i innych; początek zdolności do reakcji odroczonych i umiejętności kontrolowania swoich ekspresji; 5 - 6 wzrost znaczenia autorytetów osób innych niż rodzice; pełna zdolność do zabaw tematycznych; silne poczucie tożsamości płciowej; dalszy rozwój moralny;

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Wyzwania wychowawcze: kopnięcia lub ukłucia kolegi, szarpanie, podstawianie nogi, gryzienie; przeszkadzanie komuś w wykonywaniu pracy, zakłócanie spokoju, sporządzanie obraźliwych rysunków, chowanie lub niszczenie przedmiotów, zabawek; wysuwaniu języka do innego dziecka z zamiarem zrobienia mu przykrości

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Jak uniknąć pojawienia się zachowań agresywnych u dziecka: Nigdy nie pozostawiać zachowań agresywnych bez reakcji i komentarza. Okazywać dziecku serdeczność, dać mu poczucie bezpieczeństwa i spokoju, bez względu na formy jego zachowań. Rozmowa z dzieckiem na temat tego, że uczucie złości jest częścią naszego życia i że wszyscy musimy nauczyć się jak z nią walczyć. Na przejaw agresji, czy złości dziecka reagować spokojnie, starać się je stłumić, wyciszyć. Ustalenie z dzieckiem norm, reguł zachowania zarówno w domu, przedszkolu, jak i w innych miejscach ( na przykład na podwórku ), konsekwentne ich przestrzeganie w momencie, kiedy dojdzie do agresywnego zachowania z jego strony.

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Wskazane jest, aby przydzielić dziecku stałe obowiązki i co istotne, sumiennie rozliczać z obowiązków. Ograniczyć czas spędzany przez dziecko przed telewizorem lub komputerem. Ważne jest aby dziecko uczestniczyło w zajęciach dodatkowych . Nie wyręczać dziecko we wszelkiego rodzaju czynnościach, z którymi potrafi sobie już samo radzić. Należy pamiętać, że dziecko ma silną potrzebę bycia w grupie.