Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola Miejskiego nr4 im Koncepcja funkcjonowania i rozwoju Przedszkola Miejskiego nr4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie.
Koncepcja pracy naszego przedszkola opiera się na umiejętnym wykorzystaniu potencjału i inwencji pracowników, inspirowaniu do poszukiwań i wspieraniu w rozwoju zawodowym. Tylko dobrze współpracujący ze sobą zespół wszystkich pracowników sprosta wymaganiom jakości stawianym współczesnym przedszkolom.
ABSOLWENT NASZEGO PRZEDSZKOLA POWINIEN: ROZUMIEĆ ŚWIAT I JEGO WARTOŚCI, MIEĆ ŚWIADOMOŚĆ WŁASNEJ TOŻSAMOŚCI, POSTRZEGAĆ SIEBIE POZYTYWNIE, DBAĆ O WŁASNE BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE, RADZIĆ SOBIE Z TRUDNOŚCIAMI I PROBLEMAMI, BYĆ PRZYGOTOWANYM DO ROLI UCZNIA! Edukacja kulturowa: Tworzymy sytuacje edukacyjne, sprzyjające budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym oraz chęci poznawania innych kultur. Edukacja ekologiczna: Tworzymy warunki pozwalające na bezpieczne i samodzielne poznawanie otaczającej przyrody. Edukacja zdrowotna: Tworzymy sytuacje sprzyjające rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do dbania o zdrowie, bezpieczeństwo, samodzielność i sprawność ruchową. Edukacja patriotyczna: Organizujemy zajęcia umożliwiające dziecku poznawanie tradycji i historii naszego regionu, kraju i innych narodowości. NASZYM ZADANIEM JEST: Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju.
Obszar działalności dydaktyczno- wychowawczej. Tworzenie warunków zapewniających bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne dzieci w przedszkolu. Dbanie o wszechstronny rozwój dziecka, który pozwoli na dobre przygotowanie wychowanka do podjęcia nauki w szkole. Zachęcanie nauczycieli do uzyskiwania nowych kwalifikacji uprawniających do prowadzenia z dziećmi dodatkowych zajęć m.in. gimnastyki korekcyjnej, języka obcego, terapii pedagogicznej i innych. Zapewnianie dostępności profesjonalnej pomocy dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych we współpracy z fachowcami z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Realizowanie programów przyrodniczo-ekologiczne przy wsparciu OCEE.
6. Realizowanie programów i projektów zdrowotnych wspólnie z całą społecznością przedszkola. 7. Realizowanie programów o tematyce patriotycznej. 8. Zachęcanie do ubiegania się o certyfikaty: Zielona Flaga, Szkoła Promująca Zdrowie, Szkoła Wierna Dziedzictwu, Chrońmy Dzieci. 9. Realizowanie programu e-Twinning – poszukiwanie partnerskich przedszkoli na całym świecie do wspólnej pracy w celu zapoznania dzieci z innymi kulturami, zwyczajami, sposobami zabawy i nauki ich rówieśników. 10. Dbanie o rozwój wolontariatu europejskiego na terenie placówki w ramach realizacji programu ERAZMUS+.
Obszar organizacji pracy, kierowania i zarządzania. 1. Systematyczne i na bieżąco zapoznawanie wszystkich pracowników z celami i zadaniami przedszkola oraz polityką oświatową państwa. 2. Współpraca z organem prowadzącym i nadzorującym pracę przedszkola. 3. Współpraca z instytucjami wspierającymi pracę przedszkola z Urzędem Pracy, Sądem Rejonowym w Olsztynie. 4. Organizowanie współpracy ze Szkołami Podstawowymi nr 14, 10, 2, 7 w celu zniwelowania stresu związanego z przekroczeniem progu szkolnego.
Dostosowanie oferty zajęć dodatkowych do rzeczywistych potrzeb i możliwości dzieci oraz oczekiwań rodziców. 6. Organizowanie zajęć dodatkowych, służących rozwijaniu zainteresowań i zdolności dzieci prowadzonych przez nauczycielki. Optymalne wykorzystanie kwalifikacje kadry pedagogicznej. Organizowanie praktyk studenckich we współpracy z uczelniami wyższymi.
Współpraca z rodzicami. 1. Kultywowanie atrakcyjnych formy współpracy z rodzicami oraz poszukiwanie nowych (warsztaty popołudniowe, zajęcia otwarte, przygotowywanie spektakli teatralnych dla dzieci, biuletyn przedszkolny). 2. Wydawanie gazetki informacyjnej dla rodziców. 3. Korzystanie z wiedzy i fachowości rodziców do realizacja zadań statutowych przedszkola. 4. Ułatwianie rodzicom kontaktów ze specjalistami z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej (pedagogiem, psychologiem) poprzez organizowanie punktu konsultacyjnego w przedszkolu. 5. Kontynuowanie wypracowanych i sprawdzonych systemów informowania rodziców o poziomie rozwoju dziecka (konsultacje indywidualne, przekazywanie informacji na piśmie). 6. Pozyskiwanie rodziców do wspólnego działania na rzecz wychowanków np. dokończenie wyposażania sali doświadczania świata.
Promocja przedszkola, współpraca ze środowiskiem lokalnym. Pielęgnowanie przedszkolnych tradycji. Upowszechnianie osiągnięć nauczycieli oraz wychowanków (publikacje, pokazy, prezentacje, strona internetowa). Zachęcanie wychowanków do udziału w konkursach międzyprzedszkolnych, organizowanych przez instytucje miejskie oraz konkursach ogólnopolskich. Aktywne włączanie społeczności przedszkolnej w imprezy i przedsięwzięcia organizowane poza przedszkolem. 5. Współpracowanie z Uniwersytetem Warmińsko- Mazurskim, Olsztyńską Szkołą Wyższą Informatyki i Zarządzania im. Tadeusza Kotarbińskiego w celu organizacji praktyk studenckich.
6. Współpraca z instytucjami wnoszącymi do przedszkola wiele atrakcyjnych metod pracy np. z Biblioteką Miejską, Biblioteką Abecadło, WORD, MZPITU, Książnicą Polską, Planetarium, Muzeum Warmii i Mazur i innymi. 7. Współpraca ze Szkołami Promującymi Zdrowie w celu dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, spotykanie się z mistrzami z zakresu pedagogiki i psychologii oraz czerpanie z ich doświadczeń. 8. Współpraca z Przedszkolem Miejskim nr 2 w zakresie przygotowania i realizacji projektu w ramach działania 5.3 tj. ochrona różnorodności biologicznej. Opracowanie innowacji pedagogicznej z zakresu edukacji ekologicznej. 9. Współpraca z Przedszkolem Miejskim nr 13 i Przedszkolem Miejskim 14 w celu opracowania projektu w ramach działania 2.1 tj. zapewnienie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej. 10. Współpraca z fundacją BORUSSJA w ramach realizacji programu ERAZMUS+.
Infrastruktura i aranżacja przedszkola. Systematyczne dokonywanie koniecznych remontów i bieżących napraw. 2. Regularne wykonywanie remonty w pomieszczeniach piwnicznych z przeznaczeniem na bazę socjalną. 3. Zaadoptowanie strychu na pomieszczenia edukacyjne. 4. Wyposażanie przedszkola w nowoczesne środki i pomoce dydaktyczne. Systematyczne wyposażanie ogrodu przedszkolnego w sprzęt do zabaw i gier na powietrzu. 6. W ramach środków pozyskanych na realizację projektów unijnych wyposażenie w niezbędne pomoce, sale edukacyjne oraz ogród i plac zabaw. 7. Tworzenie nowych i atrakcyjnych miejsca do nauki i zabawy np.: ścieżkę edukacyjną łączącą przedszkola nr4 i nr2, wiatę edukacyjną na podwórku przedszkolnym, ścieżkę sensoryczną i inne.
JESTEM: SAMODZIELNY AKTYWNY OPIEKUŃCZY KREATYWNY TOLERANCYJNY AMBITNY OTWARTY WOBEC INNYCH KONSEKWENTNY ŻYCZLIWY KOMUNIKATYWNY