WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
W I okresie roku szkolnego 2017/2018 zespół ds W I okresie roku szkolnego 2017/2018 zespół ds. przeprowadzenia diagnozy wstępnej w klasach pierwszych podjął następujące działania: - opracowano plan pracy na bieżący rok szkolny, - opracowano narzędzia do badania osiągnięć uczniów, - przeprowadzono wstępną diagnozę uczniów klas pierwszych z języka polskiego, języka angielskiego i matematyki oraz z historii, biologii i fizyki dla klas z rozszerzeniem z tych przedmiotów w klasie drugiej. Wyniki testów z poszczególnych przedmiotów wypadły następująco:
JĘZYK POLSKI Test został opracowany przez wydawnictwo Operon i sprawdzał wiedzę z zakresu gimnazjum. Testu nie zaliczyło 3 uczniów. Średni wynik wyniósł 67,5%. Wyniki poszczególnych klas: 1a – 64% 1b - 64,5% 1c – 75% 1d – 59% 1e – 74,5% 1f – 68%
JĘZYK POLSKI
MATEMATYKA Test z matematyki zawierał zadania otwarte sprawdzające elementarne wiadomości z podstawy programowej z poprzednich etapów edukacyjnych. Średni wynik testu wyniósł 49%. Wyniki poszczególnych klas: 1a – 39,5% 1b – 35% 1c – 61% 1d – 52% 1e – 64% 1f – 44%
MATEMATYKA
JĘZYK ANGIELSKI Test z języka angielskiego opierał się na znajomości struktur leksykalno-gramatycznych, sprawdzających wiedzę na poziomie średnio zaawansowanym. Średni wynik klas to 66%. Wyniki poszczególnych klas : 1a – 63% 1b – 65% 1c – 70% 1d – 68,5% 1e – 75,5% 1f – 53%
JĘZYK ANGIELSKI
HISTORIA Test został opracowany przez wydawnictwo Nowa Era. Opierał się głównie na pracy z tekstem źródłowym oraz z mapą. Pisały go dwie klasy o profilu społeczno-prawnym. Średni wynik testu wyniósł 71,5%. W żadnej klasie nie było wyniku poniżej 40% - jedynie 6 uczniów uzyskało wynik 40 lub 41%. Powyżej 90% napisało 11 uczniów. Wyniki poszczególnych klas: 1a – 72% 1b – 71%
HISTORIA
BIOLOGIA Test zawierał pytania sprawdzające wiedzę ogólną z zakresu programu nauczania gimnazjum. Pisały go dwie klasy: Ic o profilu medycznym i If o profilu sportowym. Średni wynik testu w tych klasach wyniósł 44%. Zdecydowanie lepszy wynik osiągnęła klasa medyczna, w której tylko 7 osób nie zaliczyło testu. W klasie sportowej jedynie 4 osoby zaliczyły – pozostali, czyli 15 uczniów, osiągnęli wynik poniżej 40%. Wyniki poszczególnych klas: 1c - 51% 1f – 37%
BIOLOGIA
GEOGRAFIA Średni wynik: 1e – 64% Test diagnozujący pisała tylko klasa 1e. Został on opracowany przez wydawnictwo Nowa Era. Sprawdzał ogólną wiedzę z zakresu gimnazjum. Wszyscy uczniowie osiągnęli wynik powyżej 40%. Najwięcej uczniów napisało test powyżej 60%. Średni wynik: 1e – 64%
FIZYKA Średni wynik: 1d – 33,5% Test pisała tylko klasa 1d. Zawierał on treści nauczania z zakresu podstawy programowej gimnazjum. Składał się z zadań otwartych, definicji i wzorów. Tylko 5 uczniów zaliczyło test, aż 14 napisało go z wynikiem poniżej 40%, a część poniżej 20%. Średni wynik: 1d – 33,5%
Zgodnie z zaplanowanym harmonogramem pracy, testy zostaną powtórzone w czerwcu. Wyniki pozwolą na porównanie osiągnięć uczniów z zakresu wiedzy i umiejętności nabytych w szkole ponadgimnazjalnej z osiągnięciami po gimnazjum.
WNIOSKI Po analizie wyników testu diagnozującego na uwagę zasługują dosyć średnie osiągnięcia uczniów, zwłaszcza z matematyki, gdzie testu nie zaliczyło 52 uczniów. Jedna z klas napisała test na poziomie 35%. W tej klasie tylko 10 uczniów osiągnęło wynik powyżej 40%.
WNIOSKI Lepiej przedstawiają się umiejętności uczniów z języka angielskiego. Testu nie zaliczyło 12 osób. Jednak spośród wszystkich klas pierwszych tylko 15 uczniów osiągnęło wynik powyżej 90%.
WNIOSKI Jeśli chodzi o test z języka polskiego, to wcale nie najlepiej napisały go klasy humanistyczne. Jednak co ciekawe, w tych klasach znalazły się osoby z najwyższymi wynikami w szkole. Dobre wyniki uczniowie osiągnęli z historii, co może świadczyć o niezłym przygotowaniu humanistycznym.