ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE ZAJĘCIA NUMER 4
PLAN MARKETINGOWY Streszczenie managerskie Analiza sytuacji rynkowej: Analiza nabywców Analiza popytu Analiza podaży (konkurencji) Analiza pozycji firmy Analiza systemu dystrybucji Analiza systemu zaopatrzenia Analiza makrootoczenia marketingowego Analiza SWOT Strategia obsługi rynku Program wykonawczy Prognoza sprzedaży, kosztów i zysku Ustalenie sposobu kontroli wykonania planu marketingowego
uproszczona analiza konkurencji
analiza konkurencji- jak się za nią zabrać? identyfikuję konkurentów; określam ich cele; określam ich strategie; wskazuję na silne i słabe strony moich konkurentów; szacuję ich reakcje; wybieram swoich konkurentów docelowych.
rodzaje rynków konkurencyjnych
rynek produktowy Lider 40% rynku (champion) Pretendent rynkowy 30% rynku (challenger) Naśladowca rynkowy 20% (follower) Specjaliści rynkowi (obsługujący mniejsze segmenty) 10% (n
Co mogę zrobić jak jestem liderem rynku? zwiększyć całkowity popyt rynku - JAK? chronić swoje udziały w rynku - JAK? zwiększenie udziału w rynku - JAK?
jestem pretendentem… co dalej? mój cel strategiczny -> zwiększenie udziału w rynku kogo atakuję? lidera; konkurenta z tej samej kategorii; firmy lokalne jak atakuję?
jestem naśladowcą więc… podrabiam; klonuję; imituję; adaptuję
jestem niszowcem mam pozycję lidera na małym rynku! znam swój rynek; oferuję dobrą relację jakość do produktu; skupiam się na swojej strategii niszowej!
udziały w rynku
zadanie domowe - rynki Podmiotowa struktura podaży - czyli kto stanowi konkurencję? Towarowa struktura podaży - jakie towary oferują konkurenci? Pokrycia rynku produktami konkurencyjnymi - jakie są obszary konkurencji w ramach rynku produktowego? Wg własnej oceny lub znalezionych informacji - nadać role konkurentów Ocena przewag konkurencyjnych Ocena skuteczności strategii i instrumentów marketingowych konkurencji Ocena sił i słabości najważniejszych konkurentów
bardzo proszę pracować w grupie