CHCEMY WSPÓŁPRACOWAĆ, A NIE KONKUROWAĆ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Advertisements

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ROCZNEGO I WIELOLETNIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ZA ROK.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
„Aktywni zawodowo” program promocji zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi w Gdyni.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
Cele i instrumenty realizacji polityki rozwoju województwa na przykładzie województwa dolnośląskiego Andrzej Kosiór Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Punkty Konsultacyjno-Doradcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin PROMYKI 2017.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
- najlepsza inwestycja
Najem społeczny – jak współpracować z prywatnymi najemcami?
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
kształcących w zawodach
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
SZANSA Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
KRAINA WIELKICH JEZIOR MAZURSKICH
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Miasto Przyjazne Dzieciom
PRZYWÓDZTWO W ORGANIZACJI
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Pomorska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
OŚRODEK WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ W EŁKU prowadzony przez
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

CHCEMY WSPÓŁPRACOWAĆ, A NIE KONKUROWAĆ SEMINARIUM CHCEMY WSPÓŁPRACOWAĆ, A NIE KONKUROWAĆ – O SILNY SEKTOR OBYWATELSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO Olsztyn, 25. października 2017 Arkadiusz Jachimowicz Seminarium realizowane w ramach projektu dofinansowanego przez Samorząd Wojewódzki

Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego Seminarium realizowane we współpracy: Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego RADA DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO Regionalny Panel Ekspertów SMDRSOwP

WIZJA POLSKA SILNA SPOŁECZEŃSTWEM OBYWATELSKIM, czyli Polska będąca demokratycznym państwem prawa, oparta na aktywności obywatelek i obywateli, równowadze obywatelskich praw i obowiązków oraz solidarności społecznej. MISJA Misją stanowiących sektor obywatelski organizacji pozarządowych jest TWORZENIE I WZMACNIANIE, w partnerstwie z administracją publiczną i biznesem, SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO, także poprzez definiowanie i wyznaczanie kierunków rozwoju Polski czy zaspokajanie potrzeb obywateli w duchu dobra wspólnego i solidarności.

CELE STRATEGICZNE MAPY 1. Edukacja na rzecz aktywizacji obywatelskiej 2. Lepsza jakość życia i włączenie społeczne 3. Szeroka partycypacja obywatelska 4. Wzmocnienie społeczności lokalnych 5. Silny sektor obywatelski

CEL STRATEGICZNY NR 5 Cel 5. Zwiększenie roli sektora obywatelskiego (tak sformalizowanego, jak i nieformalnego) jako fundamentu społeczeństwa obywatelskiego Bez współdziałania oraz wymiany myśli i doświadczeń aktywni obywatele, organizacje pozarządowe świadczące usługi i realizujące funkcje rzecznicze, a także wspólnoty samorządowe, będą mogły wykorzystać tylko niewielką część potencjału, jaki tkwi w oddolnej, spontanicznej aktywności obywatelskiej. Służebny wobec obywateli i poddany kontroli społecznej sektor obywatelski to konieczna infrastruktura i szkielet społeczeństwa obywatelskiego.

PRIORYTET V - SILNY SEKTOR OBYWATELSKI III sektor i poszczególne organizacje powinny nieustannie dbać o jakość własnych działań, aby móc wpływać na zmianę świata i ludzi, dlatego ten priorytet jest najbardziej rozbudowany. Zarówno cały sektor, jak i poszczególne organizacje powinny: po pierwsze, działać na rzecz budowania wewnętrznej współpracy, wzajemnego wsparcia, ale i samokontroli (zarówno w organizacjach, jak i całym sektorze), jako najważniejszego strażnika realizowanych wartości i dobrego imienia działalności społecznej. Możliwości sektora w dużej mierze będą zależeć od jego wizerunku; po drugie, zadbać o to, by warunki działania inicjatyw społecznych były przyjazne dla aktywności, filantropii i samopomocy, a działalność ta znajdowała oparcie w dobrze wykorzystanych zasobach finansowych i dobrze przygotowanej kadrze działaczy społecznych i pracowników; po trzecie, starać się, by silny i zintegrowany sektor budował partnerskie relacje z pozostałymi sektorami, w oparciu o solidne podstawy współdziałania, przy zachowaniu równoprawności i niezależności partnerów.

SILNY SEKTOR OBYWATELSKI PRIORYTET 5 SILNY SEKTOR OBYWATELSKI obszary i kierunki działań

5.1. Sektor obywatelski działa na zasadzie partnerstwa, przejrzystości i rozliczalności 25 Działania na rzecz współpracy wewnątrzsektorowej, tworzenia partnerstw i reprezentacji na różnych szczeblach życia społecznego (realizacja Mapy) 26 Działania na rzecz samokontroli, jawności i przejrzystości funkcjonowania organizacji oraz demokratycznego zarządzania w organizacjach, w tym wzmocnienia pozycji członków oraz ciał nadzorczych i kontrolnych 27 Działania na rzecz tworzenia systemu wsparcia organizacji wrażliwego na ich potrzeby

5.2. Organizacje działają w sprzyjających warunkach prawnych i w oparciu o wystarczające zasoby 28 Monitorowanie systemu prawnego dotyczącego aktywności obywatelskiej oraz działania na rzecz jego uproszczenia i dostosowania do potrzeb obywateli 29 Działania na rzecz wypracowania rozwiązań sprzyjających niezależności i samowystarczalności organizacji: pozabudżetowe źródła finansowania i reforma dotychczasowych sposobów finansowania budżetowego (1%, zlecanie zadań) 30 Działania na rzecz wzmacniania personelu organizacji oraz wzmacniania organizacji w roli przyjaznych pracodawców

5.3. Sektor organizacji jest wiarygodnym partnerem dla biznesu i administracji 31 Działania na rzecz rozwoju współpracy z biznesem, w tym w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu 32 Działania na rzecz rozwoju współpracy z administracją publiczną 33 Działania służące pokazywaniu rzeczywistych efektów działalności społecznej

Badanie stanu sektora obywatelskiego w województwie warmińsko-mazurskim w kontekście Strategicznej Mapy Drogowej Rozwoju Sektora Obywatelskiego w Polsce Autorki: Beata Wachniewska-Mazurek, Marta Liberadzka Stowarzyszenie ESWIP Obserwatorium Społeczeństwa Obywatelskiego 2016

Wnioski „(…) Sektor pozarządowych jest kreatorem aktywności społecznej i obywatelskiej w województwie warmińsko-mazurskim. Jest ważnym i skutecznym organizatorem życia publicznego i społecznego. Jednocześnie nie rozwija się (niska dynamika wzrostu) poprzez angażowanie własnych członków w swoje struktury”.

Wnioski „Pytanie wymagające refleksji i opinii liderów sektora w regionie dotyczy hermetyczności lokalnych organizacji pozarządowych (działają na rzecz mieszkańców, angażują w wolontariat, ale czy są otwarte na nowych członków, czy same są szkołą upodmiotawiania mieszkańców w procesach, które inicjują - np. poprzez konsultacje, diagnozy społeczne, rady z udziałem mieszkańców itp.)?”

Wnioski „Z pewnością jednak organizacje pozarządowe nie mają równych szans w dostępie do infrastruktury wsparcia np. centra organizacji pozarządowych. Najsłabszą stroną sektora jest niestabilne zatrudnienie oraz finanse”.

Rekomendacje 1. Wzrost środków finansowych przekazywanych lokalnym organizacjom pozarządowym: a) Kampania społeczna dot. 1 % w wym. regionalnym i lokalnym. b) Edukacja liderów organizacji w zakresie kampanii marketingowych, planów promocji itp. dot. 1 %. c) Przeprowadzenie kampanii społecznej dotyczącej płacenia składek członkowskich (przez członków org.). d) Przeprowadzenie kampanii dotyczącej stałego wsparcia organizacji pozarządowej w formie systematycznych darowizn. e) Wzmocnienie i rozwój fundraisingu. f) Wzmocnienie i rozwój społecznej odpowiedzialności biznesu.

2. Rozwój organizacji pozarządowych: Rekomendacje 2. Rozwój organizacji pozarządowych: a) Prowadzenie ewaluacji towarzyszącej w rozwoju, audyty koleżeńskie, superwizja koleżeńska itp. wśród organizacji pozarządowych. b) Wsparcie dużych organizacji w procesie zarządzania w zakresie wiedzy i umiejętności, praktycznych rozwiązań zarządzania dużą organizacją, zespołem itp. c) Wzmocnienie małych organizacji w procesie rozwoju (planowanie strategiczne i in.) d) Wdrażanie wolontariatu pracowniczego. e) Profesjonalizacja kadr podmiotów trzeciego sektora. f) Wzrost rzetelności diagnoz zjawisk/problemów społecznych przez organizacje. g) Wzrost stabilizacji zatrudnienia w organizacjach pozarządowych (wypracowanie propozycji rozwiązań w tym zakresie oraz wdrażanie wypracowanych rozwiązań).

POROZUMIENIE O WSPÓŁPRACY ORGANIZACJI INFRASTRUKTURALNYCH WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO Chcemy współpracować, a nie konkurować. Kraplewo, 2011

Porozumienie Kim jesteśmy, co robimy Organizacje infrastrukturalne to organizacje wspierające inne organizacje pozarządowe oraz aktywność społeczną mieszkańców województwa poprzez usługi informacyjne, doradcze, animacyjne, szkoleniowe, techniczne, finansowe, rzecznicze itp.

Porozumienie Kim jesteśmy Są to organizacje, federacje i sieci: porozumienie Lokalnych Grup Działania, Sieć Wspierania Rozwoju Lokalnego Woj. Warmińsko-Mazurskiego HEROLD, Sieć Centrów Organizacji Pozarządowych, fundusze lokalne, Warmińsko-Mazurski Sejmik Osób Niepełnosprawnych, Federacja Organizacji Socjalnych Województwa Warmińsko-Mazurskiego FOSa, Ośrodki Wspierania Ekonomii Społecznej, Sieć Organizacji Młodzieżowych ATOMY, Sieć Wolontariat Warmii i Mazur i inne wpisujące się w definicję organizacji infrastrukturalnych.

Porozumienie Na jakich zasadach pracujemy Nasze współdziałanie opieramy na zasadach dobrowolności udziału, partnerstwa, solidarności, współodpowiedzialności, autonomii, kompleksowości, efektywności, dbałości o jakość usług, otwartości na nowych członków, przejrzystości. Nie obowiązuje formalne uczestnictwo Akceptujemy zapisy Karty Zasad Działania Organizacji Pozarządowych

Porozumienie Nasz główny cel Naszym głównym celem jest stworzenie efektywnego systemu wsparcia aktywności społecznej i sektora pozarządowego w woj. warmińsko-mazurskim. Cele szczegółowe - współpraca w zakresie koordynacji działań organizacji infrastrukturalnych w województwie i subregionach, - podnoszenie jakości i skuteczności naszych usług, - oddziaływanie na politykę regionalną, rozwiązania systemowe dotyczące aktywności społecznej i organizacji pozarządowych - wymiana informacji i doświadczeń

Porozumienie Formy pracy Spotkania infrastruktury, w tym subregionalne Utworzenie mapy wsparcia woj. warmińsko-mazurskiego Wspólne działania na rzecz obszarów z deficytami wsparcia ngo Informacja; Współpraca z LGD; Utworzenie bazy ekspertów i trenerów Współpraca z Forum Pełnomocników – jako „dystrybutorów” oferty wsparcia Promocja standardów usług; Zorganizowanie forum dyskusyjnego Współpraca przy przekierowywaniu klientów, uzupełnianiu oferty wsparcia. Wspólne konsultowanie dokumentów programowy, strategii. (…) Dokonywanie corocznej ewaluacji porozumienia

dziękuję za uwagę