Projektowanie wspomagane komputerem Wykład 10
BŁYSKOTLIWE MYŚLENIE ŻART GRAFICZNY
Błyskotliwe myślenie wykorzystane ETAP 10 Błyskotliwe myślenie wykorzystane jest do zabawy z alfabetem liter. Istotną rolę odgrywa typografia. Przyjęta zasada - rzeczy stają się literami oraz litery rzeczami.
TYPOGRAFIA metody, za pośrednictwem których treść tekstu nabiera formy wizualnej projektowanie znaków pisarskich oraz wzajemnych relacji pomiędzy tymi znakami i grupami znaków
WIZUALIZACJA OPARTA O TYPOGRAFIĘ
WIZUALIZACJA OPARTA O TYPOGRAFIĘ
WIZUALIZACJA OPARTA O TYPOGRAFIĘ
WIZUALIZACJA OPARTA O TYPOGRAFIĘ
Podstawy współczesnej praktyki projektowej
PODSTAWY WSPÓŁCZESNEJ PRAKTYKI PROJEKTOWEJ Format Layout 3. Obraz 4. Typografia Barwa Gavin Ambrose, Paul Harris „Twórcze projektowanie”, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008. 10
FORMAT
FORMAT kształt i rozmiar produktu końcowego, np. książki czy opakowania system rozmiarów papieru oparty na kształcie prostokąta o bokach 1: 1,4142, ustalony przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ang. International Organization for Standarization - ISO) normy ISO dotyczą właściwości papieru tzn. gramatury, szorstkości, nieprzezroczystości, połysku Gramatura – ciężar 1 metra kwadratowego
Niemiecki profesor matematyki, Georg Christoph Lichtenberg (1786) FORMAT Niemiecki profesor matematyki, Georg Christoph Lichtenberg (1786) odkrył właściwości arkusza papieru, którego stosunek wysokości do szero- kości odpowiada
FORMAT ISO - stanowi punkt odniesienia w procesach projektowania i produkcji zakres projektowania może wymagać jednak wyboru innego formatu
WYBÓR FORMATU określenie docelowej grupy odbiorców produktu ustalenie budżetu charakter przekazywanej informacji
LAYOUT
2. LAYOUT układ strony sposób rozplanowania tekstu i elementów wizualnych pozycjonowanie różnych elementów layoutu za pomocą siatki
2. LAYOUT 1. tytuł rozdziału, 2. szeroka kolumna na tekst główny, 3. uwagi lub niewielkie graficzne elementy wraz z podpisami, 4. odpowiednia ilość miejsca na ilustracje. 5. numer strony 6. numer rozdziału 1 3 2 4 5 9
2. LAYOUT Sześciokąt przeistoczony w plaster miodu wydobywający fragmenty twarzy, np. wydobywa oko. 19
LAYOUT W PROJEKTOWANIU GRAFIK
Maurits Cornelis Escher holenderski malarz i grafik (1898 - 1972)
System podziałów płaszczyzny typ wielokąta siatki geometrycznej A - równoległobok B - romb, C - prostokąt, D - kwadrat, E - równoramienny trójkąt prostokątny. tranformacje geometryczne, łączące pojedynczy motyw z motywami sąsiadującymi (liczby rzymskie od I do X)
siatka równoległoboków, translacje we wszystkich kierunkach System I A siatka równoległoboków, translacje we wszystkich kierunkach
System I B Siatka rombów
System I C Siatka prostokątów
System I D Siatka kwadratów
System II A translacje w jednym kierunku, 6 półobrotów
System II B
translacje w jednym kierunku, symetrie z poślizgiem System V C translacje w jednym kierunku, symetrie z poślizgiem w trzech kierunkach.
System V D
Systemy trójkątne trójkąt równoboczny sześciokąt regularny - 6 trójkąty równoboczne romb - 2 trójkąty równoboczne transformacje - obroty o 180°, 120° i 60°