„Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

Projekt Dolnośląska Akademia NGO – profesjonalnie i efektywnie jest współfinansowany ze środków Rządowego Programu- Fundusz Inicjatyw Obywatelskich ALFABET.
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
człowiek wielkiego serca i wielkiej życiowej mądrości.
DZIECI UCZĄ SIĘ TEGO, CZEGO DOŚWIADCZAJĄ…
SAMORZĄDNOŚĆ W LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. B. PRUSA W SKIERNIEWICACH.
Optymistyczne Przedszkole
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
warsztaty dla rodziców
Zdrowe relacje międzyludzkie
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
MODELE EDUKACJI „Zdolności człowieka do radości ze wszystkiego, co żyje, do emanowania zdolnościami na otaczający go świat, do „bycia zainteresowanymi”’
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nauczanie wartości
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Poradnik szczęśliwej rodziny
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Nauczanie wartości SZACUNEK
Jest pragnieniem szczęścia drugich. Tolmann Pesch
KATECHISTA JAKO NAUCZYCIEL
Wartości moralne, etyczne i religijne w średniowieczu.
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
Wartości w życiu człowieka
Etyka nie tylko dla smyka
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Postawa asertywna.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Kim jestem?.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
PROGRAM WYCHOWAWCZY KATOLICKIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ IM. ŚW. STANISŁAWA KOSTKI W KIELCACH.
Praca w zespole.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Wychowawcy: Alicja Buczek i Magdalena Błaszczyk- Grzyb
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
7 Nawyków – mapa wdrożenia
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi
Dzień Bezpiecznego Internetu w naszej szkole
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Wyniki sondażu przeprowadzonego wśród mieszkańców gminy Raba Wyżna
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Rok szkolny 2018/2019 Rokiem Wartości Moralnych!
ZAŁOŻENIA PROGRAMU.
Zapis prezentacji:

„Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości”

Program realizowany jest w ramach projektu „Wychowanie przez czytanie” – kampania „Cała Polska czyta dzieciom” w 2017 r. dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Rozpoczęty właśnie rok szkolny 2017/2018 ogłaszamy Rokiem Wartości Moralnych!   W dzisiejszym świecie coraz więcej jest zdarzeń, które świadczą o głębokim kryzysie moralnym. Dlatego tak ważne jest, by młodzi ludzie rozumieli, czym są i czemu służą wartości. Poświęćmy ten rok szkolny na nauczanie wartości moralnych w taki sposób, by dzieci i nastolatkowie z własnej woli chcieli je praktykować.

Program dla szkół: „Wychowanie przez czytanie – z książką w świat wartości” – założenia     Celem Programu jest: przedstawienie uczniom pozytywnych wartości, wskazanie korzyści płynących z ich zastosowania w codziennym życiu, przećwiczenie pod okiem nauczyciela sytuacji, w których to zastosowanie jest wskazane, propagowanie czytelnictwa oraz umacnianie roli literatury jako moralnego kompasu i źródła inspiracji przy podejmowaniu ważnych decyzji.

Kryzys wartości – dowody Wzrost przestępczości Upadek obyczajów Brak zaufania do współobywateli

Kryzys wartości – przyczyny Życie w zawrotnym tempie Powierzchowność relacji Wzorce lansowane przez media Agresywna kultura materialistyczna, konsumpcjonizm Permisywizm lub nadmierne wymagania w wychowaniu

Wychowanie… :Nauczenie czerpania przyjemności z tego, co dobre. (Platon) Przygotowanie do życia – rozwijanie zdolności do pracy i miłości. (Z. Freud)

Najważniejszy w nauczaniu wartości jest przykład dorosłych!

Wartości należy uczyć tak, jak uczy się fizyki czy gramatyki.

Wartości to: 1. rzeczy/sprawy ważne, wartościowe, cenne, pożądane 2. standardy naszych myśli, postaw i zachowań, które mówią o tym, kim jesteśmy, jak żyjemy i jak traktujemy innych ludzi 3. drogowskazy życiowe, mapy, życiowy kompas   4. kryteria naszych decyzji, wyborów i ocen   

MATERIALNE POZAMATERIALNE ˅ MORALNE Wartości MATERIALNE POZAMATERIALNE ˅ MORALNE

Wartości moralne: nadają życiu sens stanowią drogowskazy w stosunkach z ludźmi i są ważnym elementem dobrej komunikacji ułatwiają podejmowanie słusznych decyzji powstrzymują przed złymi impulsami i decyzjami chronią przed demoralizującymi wpływami z zewnątrz dają poczucie bezpieczeństwa, spokoju i harmonii, wzbogacają życie osoby je praktykującej i jej otoczenia

Wartości moralne skłaniają nas do zachowań, które są dobre dla wszystkich i nikogo nie krzywdzą.

Wartości moralne: Szacunek Uczciwość Odpowiedzialność Odwaga Samodyscyplina Pokojowość Sprawiedliwość Szczęście, optymizm, humor Przyjaźń i miłość Solidarność Piękno Mądrość

„Cała Polska czyta dzieciom” „Gorzka czekolada i inne opowiadania o ważnych sprawach” to zbiór 15 opowiadań o 15 wartościach moralnych stworzony z okazji 15-lecia kampanii społecznej   „Cała Polska czyta dzieciom”

Gorzka czekolada…” zawiera opowiadania o12 wartościach opisanych w poradniku „Z dzieckiem w świat wartości” i są to: szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, samodyscyplina, pokojowość, sprawiedliwość, szczęście, optymizm, humor, przyjaźń i miłość, solidarność, piękno, mądrość. Dodatkowymi wartościami w zbiorze są: przyzwoitość, wolność i życzliwość

to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro innej osoby SZACUNEK to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro innej osoby

SZACUNEK Grzeczność – w słowach i zachowaniu Dbałość o uczucia i poszanowanie cudzej godności Dbałość o dobro innych – poszanowanie wolności (do i od) Przestrzeni prywatnej, zaspokajanie potrzeb innych osób, ochrona interesów i własności innych ludzi Poszanowanie odmienności, akceptacja Dbałość o honor i dobre imię – własne oraz innych ludzi

Komu i czemu należy okazywać szacunek?

„Szacun i gorzka czekolada” Barbara Kosmowska „Szacun i gorzka czekolada”

UCZCIWOŚĆ prawdomówność, poszanowanie prawdy i cudzej własności rzetelność zgodność postępowania z zasadą bezstronności i równości praw

UCZCIWOŚĆ - składowe mówienie prawdy niesięganie po cudzą własność staranne wykonywanie swoich prac i obowiązków

Katarzyna Ryrych „Niebieska kredka”

ODPOWIEDZIALNOŚĆ gotowość ponoszenia konsekwencji własnych wyborów i zachowań wypełnianie obowiązków dbanie o dobro i zapobieganie złu

Granice naszej wolności wyznacza odpowiedzialność. Victor Frankl

Za kogo jesteśmy odpowiedzialni? Za siebie: słowa, czyny, myśli, uczucia, wybory, zdrowie, szczęście, gospodarowanie czasem, dobór przyjaciół, rozwój własnej mądrości życiowej i potencjału itp.

Za kogo jesteśmy odpowiedzialni? Nie tylko za siebie: za innych ludzi, środowisko, Ziemię, zwierzęta, dobro świata itp.

Wojciech Cesarz „Dolina jeleni”

oraz przeciwstawianie się złu ODWAGA Podejmowanie ważnych, ale trudnych decyzji oraz przeciwstawianie się złu

ODWAGA Odwaga cywilna to odwaga jawnego wypowiadania i manifestowania swoich poglądów bez względu na okoliczności, a także umiejętność przyznania się do popełnionego błędu czy winy oraz mówienie prawdy, nawet jeśli jest dla nas niewygodne.

Oblicza odwagi Podejmowanie nowych wyzwań Akceptacja zmian Mówienie prawdy Pokonywanie nieśmiałości Patrzenie ludziom w oczy Decyzja pracy nad sobą Przyznawanie się przed sobą do wad, ograniczeń, lęków

Katarzyna Terechowicz „Kacper”

SAMODYSCYPLINA samokontrola, umiar, konsekwentne rozwijanie własnego potencjału, kształtowanie u siebie prawidłowych nawyków umożliwiających skuteczne, zgodne z wartościami działanie.

planowania wytrwałości silnej woli motywacji samokontroli SAMODYSCYPLINA planowania wytrwałości silnej woli motywacji samokontroli

Jest doskonałym narzędziem osiągania życiowych celów! SAMODYSCYPLINA Jest doskonałym narzędziem osiągania życiowych celów!

SAMODYSCYPLINA JEDNA RZECZ!

„Szczęśliwego Nowego Roku!” Katarzyna Ryrych „Szczęśliwego Nowego Roku!”

POKOJOWOŚĆ Pokojowość to unikanie przemocy. To postawa człowieka, który zawsze poszukuje rozwiązań uwzględniających interesy wszystkich zainteresowanych stron oraz dobro ogólne.

Na pokojowość składają się: powstrzymywanie się od przemocy, rozumowe osiąganie celów, refleksja dojrzałe radzenie sobie ze złością łagodność, cierpliwość, elastyczność zgoda, kompromis strategia wygrana-wygrana

Prawidłowe wyrażanie złości: grzeczne słowne konstruktywne właściwie ukierunkowane

Paweł Beręsewicz „Nędzny tchórz”

SPRAWIEDLIWOŚĆ uczciwość w ocenianiu i osądzaniu, przestrzeganie zasady równości praw poszanowanie prawdy prawość postępowania: ludzka przyzwoitość, postępowanie fair

„Koszulka z numerem sześć” Barbara Kosmowska „Koszulka z numerem sześć”

SZCZĘŚCIE to poczucie trwałego zadowolenia oraz wewnętrznej harmonii i spokoju, które są skutkiem życzliwości i akceptacji siebie i świata, a także wiary w jego zasadnicze dobro.

Paweł Beręsewicz „Pech”

PRZYJAŹŃ to bliski i równoprawny związek pomiędzy osobami, oparty na wzajemnej sympatii, życzliwości, szczerości, zaufaniu, gotowości do pomocy oraz czerpaniu przyjemności z przebywania razem.

„Sztuka programowania” Wojciech Cesarz „Sztuka programowania”

MIŁOŚĆ To nie tylko głębokie uczucie do drugiej osoby połączone z silnym pragnieniem bycia z tą osobą i chęcią obdarzania jej szczęściem. Jest to silne przywiązanie do kogoś, gotowość do bezinteresownego oddania się mu i służenia. Miłość jest aktem woli.

SOLIDARNOŚĆ To gotowość do niesienia pomocy, poświęcenia i wsparcia oraz poczucie współodpowiedzialności w obliczu czyjejś potrzeby, problemu lub nieszczęścia. To także dzielenie się obowiązkami i obciążeniami.

SOLIDARNOŚĆ - składowe życzliwość współczucie odpowiedzialność poczucie wspólnoty poświęcenie dzielenie się przyzwoitość szlachetność

Katarzyna Ryrych „Złomek”

Piękno to coś, co nas zachwyca i czyni lepszymi.

„Fan-fatalne zauroczenie” Barbara Kosmowska „Fan-fatalne zauroczenie”

Mądrość to celowe przyczynianie się do dobra poprzez właściwe wybory.

Andrzej Maleszka „Genialny Pomyl”

Życzliwość Wyraża się dobrą wolą i gotowością do pomocy innym, zawiera w sobie zaufanie, empatię i szacunek.

Paweł Beręsewicz „System”

Fundamentem wolności jest odpowiedzialność. To prawo decydowania zgodnie z własną wolą, której jednak nie można realizować kosztem innych. Fundamentem wolności jest odpowiedzialność.

Katarzyna Terechowicz „Burza”

Przyzwoitość To poczucie obowiązku moralnego i praktykowanie zachowań, które służą dobru, a nie krzywdzą.

Katarzyna Ryrych „Rajski ptak”

Szacunek jest początkiem cnót, mądrość ich warunkiem. Andre Comte-Sponville „Mały traktat o wielkich cnotach”

Dziękujemy za uwagę. www.calapolskaczytadzieciom.pl

Wykorzystywanie niniejszej prezentacji, w tym publikacje na stronach internetowych, odtwarzanie publiczne, a także kopiowanie i ewentualne przeróbki, wymaga każdorazowo zgody Fundacji oraz zamieszczenia informacji o autorstwie. Kontakt: fundacja@cpcd.pl