Współpraca z rodzicami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DZIECI SKRZYWDZONE Jak im pomóc?
Advertisements

Ludzie starsi – to dalej ludzie !
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
od namawiania i żebrania do zaspokojenia potrzeb”
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Krok 7 Siła odprężającego śmiechu.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
realizacja VIII punktu
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Tydzień kultury słowa
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Jak budować więzi z dziećmi?
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Każdy może ŚWIĘTYM być! TY również! Czy chcesz?.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Poradnik szczęśliwej rodziny
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
przypadku prześladowania
O korzeniach i skrzydłach…
Szkoła Współpracy.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Debata pracowników szkoły
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
OBRAZKOWY KODEKS 2.0 Klasa IIC
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Przewodnik po nowych funkcjach Szkoła Podstawowa nr 1 im Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu.
Autorzy: Kinga Kolaszyńska Anna Jankowska weronika wlaszczyk
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
,,Filozofia pozytywnego myślenia’’
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
1.Jesteśmy twórczy, a nie odtwórczy. 2.Jesteśmy uczciwi. 3.Jesteśmy bezpieczni 4.Uczymy bezpieczeństwa. 5.Przestrzegamy netykiety. 6.Używamy nowych technologii.
Co to jest WOLONTARIAT?.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
„Każde dziecko ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie’’
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
KODEKS 2.0 TECHNIKI INFORMACYJNO KOMUNIKACYJNE. KOMUNIKACJA Z RODZICAMI I UCZNIAMI ZA POMOCĄ TELEFONU KOMÓRKOWEGO I POCZTY ELEKTRONICZNEJ.
Chcemy mieć dobrą, zgraną klasę, w której każdy czuje się dobrze!!!
8 zasad postępowania lidera
Szkoła bez przemocy.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Wiem, jak się należy zachować
Podstawowe umiejętności pomagania
Rodzice nie muszą być samotni
AUTOR :KAROLINA PIWCZYK MOJE UCZESTNICTWO W PROJEKCIE UNIJNYM,, ZROBIMY TO SAMI’’
Dobre praktyki we współpracy przedszkoli z rodzicami wychowanków
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Cele wprowadzania zasad i reguł zachowania
Grupa Liderów Klubu Samopomocy
IM. IZABELI Z CZARTORYSKICH
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Zapis prezentacji:

Współpraca z rodzicami Trudności, działania, efekty, pytania...

Trudności – jak było 5 lat temu? rodzice nie chcieli mieć z nami nic wspólnego, nie traktowali nas poważnie, byli wrogo nastawieni, roszczeniowi lekceważyli i źle traktowali dzieci atakowali słowem i czynem (w sytuacji interwencji: rzucali w nas cegłami, grozili pobiciem) nie przychodzili na zebrania, nie kontaktowali się z wychowawcami, oszukiwali

Co zrobiliśmy? uczestniczyliśmy w szkoleniach „Współpraca z rodzicami” uczyliśmy się rozumieć ich sytuację i rozmawiać ale... myśleliśmy, że robią nam na złość, mają złą wolę i że problemy w życiu mają na własne życzenie czuliśmy złość za to, że przez nich dzieci też mają trudne życie i są bez szans... mieliśmy w sercach niepokój i szukaliśmy dalej...

Trudności – jak było rok temu? Iwonka – niektórzy rodzice: prezentowali postawę: „zrobić co trzeba i jak najszybciej uciec” „okupowali drzwi wyjściowe”, unikali kontaktu „przychodzili na gotowe imprezy” jeśli podejmowali rozmowę, to dotyczyła ona wyłącznie dzieci kwestionowali dobre słowa na temat dzieci: „Pani On tak u Wos ino udowo, w szkole wszyscy się na niego skarżą”

Trudności – jak było rok temu? Ela - niektórzy rodzice: nie przychodzili na zajęcia otwarte czuli się na terenie świetlicy zagubieni, byli trochę „dzicy” i niespokojni woleli obserwować, niż się angażować\ w sytuacjach konfliktu między dziećmi wchodzili do grupy i „po swojemu”, czyli wrzaskiem i groźbą próbowali go zażegnać

Trudności – jak było rok temu? Eliza – niektórzy rodzice: nagminnie unikali kontaktu z wychowawcą kłócili się między sobą, angażując w spory również dzieci Alina: unikali odpowiedzialności finansowej – nie wpłacali pieniędzy na kolonie, byli roszczeniowi podczas zebrań „nakręcali się” w opowiadaniu o MOPS i nauczycielach nie wypowiadali się na forum wstydzili się siebie nawzajem, atmosfera obcości

Co czuliśmy? Co zrobiliśmy? bezradność i beznadzieję uznaliśmy, że kaliber problemów nas przerasta Co zrobiliśmy? pojechaliśmy do Leśniowa błagając dla nich i dla nas o cuda

Co myślimy? - zmiana mentalności dzieci są błogosławieństwem niezależnie od warunków i okoliczności w jakich przychodzą na świat – nie mamy prawa do „kwestionowania planów Pana Boga” z każdej trudnej rozmowy i sytuacji można wyprowadzić dobro i dać nadzieję – nie mamy prawa do pogrążania w bezsilności i beznadziei mamy obowiązek okazywać szacunek do wysiłków, który podejmują rodzice i wspierać wszystko, co jest dobre - nie mamy prawa oceniać ich rodzicielstwa

Co myślimy? - zmiana mentalności rodzice (podobnie jak dzieci) powierzą nam swoje sprawy, kiedy poczują, że jesteśmy do tego gotowi – nie możemy być ekspertami od nie swojego życia w relacji z rodzicami potrzebne jest towarzyszenie im „na dobre i na złe”, wtedy, gdy jest o.k. i kiedy popełniają kolejne błędy – nie mamy prawa obrażać się, ignorować, zarzucać złej woli

Co myślimy? - zmiana mentalności rodzice nie dają swoim dzieciom czegoś, czego sami nie doświadczyli – inwestujemy w okazywanie życzliwości, akceptacji, szacunku i pokazywanie prawdy /nawet trudnej/ - z miłością !!!)

Co robimy? konsekwentne, życzliwe „nękamy”, tj. zabiegamy o kontakt przełamujemy schemat, że wychowawca ma do powiedzenia złe rzeczy na temat dziecka - zachwycamy się dziećmi, gratulujemy pociech rodzicom wzmacniamy rodziców w ich roli - podkreślamy, że to Oni są najważniejsi dla dzieci, przez nich najbardziej kochani i im najbardziej potrzebni, mówimy rodzicom, że są oni najlepszymi ekspertami od swoich dzieci, bo znają je najlepiej

Co robimy? nie wymądrzamy się, ale: pytamy rodziców o zdanie i liczymy się z nim, wskazujemy rodzicom ich mocne strony i prosimy o pomoc, okazujemy wdzięczność, wspólne z rodzicami szukamy rozwiązań problemów, w przystępy sposób przekazujemy informację o dziecku okazujemy zaufanie - proponujemy rolę wychowawców podczas wspólnych wycieczek, powierzamy różne zadania

Co robimy? działamy wspólnie (razem robimy dzieciom niespodzianki: jasełka, bal przebierańców, zakupy) modelujemy sposób traktowania siebie nawzajem -wprowadzamy atmosferę życzliwości, szacunku i wyjątkowości (cieszymy się na ich widok, przypominamy wspólne dobre doświadczenia, żartujemy)

Co robimy? chcemy być blisko - każdorazowo okazujemy zainteresowanie, nikt nie wychodzi ze świetlicy „niezagadnięty”, słuchamy uważnie i okazujemy szacunek do ich trudnego życia i zmagań, zwracamy się do nich używając ich imion (np. Pani Moniko...)

Co robimy? – znaczące drobiazgi wychowawcy uczestniczą w zebraniach kierownika z rodzicami opowiadamy jakiej przyszłości chcemy dla ich dzieci  proponujemy opiekę nad małymi dziećmi podczas zebrań, albo załatwiania przez nich „ważnych spraw” podczas spotkań/imprez siadamy między nimi, inicjujemy rozmowę, razem z nimi wykonujemy różne czynności

Coś więcej niż ... okazujemy troskę – w sytuacji choroby rodzica: organizujemy leki, proponujemy załatwienie wizyty lekarskiej i dostarczenie niezbędnych rzeczy (jedzenia) pomagamy „oswoić lęk” – na prośbę rodziców wraz z nimi idziemy do szkoły, proponujemy pomoc przy załatwieniu terminu badań i obecność przy odbieraniu wyników...

Coś więcej niż... dajemy pracę lub uczymy jej szukać, udostępniamy telefon w celu kontaktu z pracodawcą pożyczamy pieniądze (kiedy to jest konieczne, aby mogli wykonać następny krok) odwiedzamy rodziny w ich domach (zwłaszcza w kryzysowych sytuacjach, pijemy tam herbatę, słuchamy...) wysyłamy maile, sms- y z pokrzepiającymi słowami, piszemy dobre (prawdziwe) opinie do sądu) organizujemy ubrania i jedzenie

W jakim jesteśmy momencie? RODZICE: mają o nas zaufanie w kwestii dzieci, niektórzy sami szukają kontaktu, chcą być z nami, czują się w świetlicy coraz bardziej „u siebie”, czasem nie chcą z niej wyjść , niektórzy sami inicjują rozmowy nie uciekają, wchodzą do sali, pytają o dzieci, opowiadają o swoich kłopotach i dzielą się swoimi radościami mówią prawdę (przyznają się do trudności) , proszą o pomoc i oferują ją licznie, czasem „podwójnie” przychodzą na zebranie są otwarci na nasze propozycje (jasełka, bal, wycieczki i biorą udział w ich przygotowaniu)

W jakim jesteśmy momencie? coraz lepiej traktują dzieci (nie wrzeszczą, nie szarpią, przyjmują pochwały na ich temat i są z nich dumni, naśladują nas, używają „naszych słów” ) mówią, że zależy im na dzieciach, widzą ich rozwój, cenią świetlicę, reklamują ją innym rodzicom angażują się w przygotowywanie imprez i sprzątanie po nich oszczędzają pieniądze, żeby dzieci mogły jechać na kolonie/wycieczkę i wpłacają je wypowiadają się na forum, podczas spotkań są skoncentrowani na szukaniu rozwiązań, a nie narzekaniu „podziwiają wychowawców” – „Pani, jo by tu nie mogła robić. Jak Wy to wyczimujecie?”

??? Jak w pełni wykorzystać potencjał rodziców? Skąd i jak pozyskać społeczne wsparcie („zaprzyjaźnione rodziny”)? Jak pozyskać tych, którzy się wymykają? (4 rodziców)

Nasze plany... uzależnionych chcemy mobilizować do leczenia (wspólne wyjście na meeting AA i szczera, otwarta rozmowa o problemie) chcemy wspólnie z rodzicami tworzyć indywidualne plany pracy z dzieckiem chcemy stworzyć warunki, by powstała wśród rodziców grupa „samopomocowa” (pomaganie sobie nawzajem w codziennym życiu) chcemy gromadzić wspólne dobre doświadczenia chcemy by z ich życiowej mądrości i siły, mogli korzystać inni