SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY DŹWIRZYNO, 27 WRZEŚNIA 2017 r.
USTAWA O WSPIERANIU RODZINY I SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ ZOSTAŁA UCHWALONA DLA: DOBRA DZIECI, KTÓRE POTRZEBUJĄ SZCZEGÓLNEJ OCHRONY I POMOCY ZE STRONY DOROSŁYCH, ŚRODOWISKA RODZINNEGO, ATMOSFERY SZCZĘŚCIA, MIŁOŚCI I ZROZUMIENIA, W TROSCE O ICH HARMONIJNY ROZWÓJ I PRZYSZŁĄ SAMODZIELNOŚĆ ŻYCIOWĄ, DLA ZAPEWNIENIA OCHRONY PRZYSŁUGUJĄCYCH IM PRAW I WOLNOŚCI, DOBRA RODZINY, KTÓRA JEST PODSTAWOWĄ KOMÓRKĄ SPOŁECZEŃSTWA ORAZ NATURALNYM ŚRODOWISKIEM ROZWOJU, I DOBRA WSZYSTKICH JEJ CZŁONKÓW, A W SZCZEGÓLNOŚCI DZIECI, W PRZEKONANIU, ŻE SKUTECZNA POMOC DLA RODZINY PRZEŻYWAJĄCEJ TRUDNOŚCI W OPIEKOWANIU SIĘ I WYCHOWYWANIU DZIECI ORAZ SKUTECZNA OCHRONA DZIECI I POMOC DLA NICH MOŻE BYĆ OSIĄGNIĘTA PRZEZ WSPÓŁPRACĘ WSZYSTKICH SŁUŻB, INSTYTUCJI I ORGANIZACJI PRACUJĄCYCH Z DZIEĆMI I RODZICAMI.
ZDROWA RODZINA wzajemne wsparcie bliższa i dalsza rodzina praca odpowiedni wiek rodziców, kompetencje odpowiednie zaplecze materialne WYSTARCZY NA NICH PATRZEĆ I W PORĘ ZAUWAŻYĆ ZAGROŻENIA…
KIEDY CZUJNOŚĆ POWINNA BYĆ WIĘKSZA? wiek rodziców – bardzo młodzi albo w podeszłym wieku brak wzorców rodzinnych niskie kompetencje rodziców „instytucjonalna” przeszłość rodziców brak stabilności materialnej warunki mieszkaniowe wielodzietność rozpad rodziny choroba ….
KIEDY CZUJNOŚĆ JEST DUŻA MOŻNA DZIAŁAĆ WCZEŚNIE…. asystent placówki wsparcia dziennego poradnictwo specjalistyczne rodziny wspierające grupy wsparcia szkoły dla rodziców szkoły dla dziadków pomoc materialna mieszkania socjalne aktywizacja zawodowa …
KIEDY CZUJNOŚCI BRAK ALBO RODZINA NIE KORZYSTA Z POMOCY… POZOSTAJE PIECZA ZASTĘPCZA I SAMOTNOŚĆ DZIECKA….
WSPARCIE RODZINY PIECZA ZASTĘPCZA TO NIE WYROK…. DALEJ MOŻNA, A NAWET TRZEBA POMÓC….
CZEGO TU BRAKUJE??? SYSTEM WSPARCIA OŚWIATA OCHRONA ZDROWIA SĄD-KURATOR POMOC RODZINA SYSTEM WPIERANIA SPOŁECZNA RODZINY ORGANIZACJE PIECZA INNE, NP. SĄSIEDZI POZARZĄDOWE ZASTĘPCZA CZEGO TU BRAKUJE???
SYSTEM WSPARCIA OŚWIATA OCHRONA ZDROWIA SĄD-KURATOR POMOC RODZINA SYSTEM WPIERANIA SPOŁECZNA RODZINY ORGANIZACJE PIECZA INNE, NP. POZARZĄDOWE ZASTĘPCZA SĄSIEDZI, KSIĄDZ
ELEMENTY SYSTEMU – CZEGO POTRZEBA, ABY BYŁO SKUTECZNIE? PLAN DZIAŁANIA – PROGRAMY WSPIERANIA POPRZEDZONE DIAGNOZĄ ZAPLECZE INSTYTUCJONALNE ZAPLECZE OSOBOWE – KOMPETENCJE, MOTYWACJA, ZAANGAŻOWANIE
ELEMENTY PROGRAMU diagnoza – problemy, zasoby, liczba rodzin potrzebujących wsparcia cel główny, cele szczegółowe działania – utworzenie rodzin wspierających, placówek wsparcia dziennego, zatrudnienie asystentów, zintegrowanie służb i instytucji – określenie zasad współpracy, zaplanowanie poradnictwa, utworzenie grup wsparcia, szkolenia, określenie sposobu identyfikowania rodzin zagrożonych kryzysem, określenie sposobu monitorowania rodzin terminy realizacji poszczególnych działań wskaźniki ewaluacja i monitoring źródła finansowania
PRAWIDŁOWO FUNKCJONUJĄCE RODZINY CEL GŁÓWNY PRAWIDŁOWO FUNKCJONUJĄCE RODZINY
CELE SZCZEGÓŁOWE: ZINTEGROWANIE DZIAŁAŃ SŁUŻB PODNIESIENIE KOMPETECJI PRACOWNIKÓW SYSTEMU I PODMIOTÓW WSPIERAJĄCYCH STWORZENIE SKUTECZNEGO WSPARCIA ŚRODOWISKOWEGO, W TYM INSTYTUCJONALNEGO PODNIESIENIE KOMPETENCJI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYCH RODZICÓW ZWIĘKSZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI RODZIN ZA DZIECI ZWIĘKSZENIE SKUTECZNOŚCI DZIAŁAŃ WOBEC USAMODZIELNIANYCH
EFEKTY WYSOKIE KOMPETECJE RODZICÓW ORGANICZENIE LICZBY DZIECI UMIESZCZANYCH W PIECZY ZASTĘPCZEJ PODNIESIENIE KOMPETENCJI OSÓB PRACUJĄCYCH Z RODZINAMI I DZIEĆMI MIĘDZYRESORTOWA FORMUŁA POMAGANIA EFEKTYWNE USAMODZIELNIANIE OSÓB OPUSZCZAJĄCYCH PIECZĘ
CO PRZESZKADZA W OSIĄGANIU CELU… SŁABE MERYTORYCZNIE PROGRAMY WSPIERANIA RODZINY - BRAK ICH REALIZACJI NISKIE KOMPETENCJE DUŻEJ CZĘŚCI PRACOWNIKÓW DUŻA ROTACJA KADRY NIEWYSRACZAJĄCE ZAPLECZE INSTYTUCJONALNE – NP. BRAK P;LACÓWEK I DZIECI UMIESZCZANE SĄ 400 KM. OD RODZICÓW BRAK SPECJALISTÓW BRAK WSPÓŁPRACY MIĘDZYINSTYTUCJONALNEJ I MIĘDZYRESORTOWEJ: ASYSTENT-KOORDYNATOR-KURATOR-PEDAGOG SZKOLNY ITP. CIĄGLE ZBYT POCHOPNE UMIESZCZANIE DZIECI W PIECZY ZASTĘPCZEJ BRAK ODPOWIEDNIEGO WSPARCIA WYCHOWANKÓW W PROCESIE USAMODZIELNIENIA
CO PRZESZKADZA W OSIĄGANIU CELU… NISKIE KOMPETECJE RODZIN ZASTĘPCZYCH – ZWROTY WYCHOWANKÓW DO PLACÓWEK BRAK PLACÓWEK WSPARCIA DZIENNEGO – BRAK WIEDZY NA TEMAT ICH FUNKCJONOWANIA I ZADAŃ LICZNE SZKOLENIA O NISKIEJ WARTOŚCI MERYTORYCZNEJ (NP. ZAKAZUJĄCE UDZIAŁU ASYSTENTA W POSIEDZENIACH ZI) CIĄGLE JESZCZE NIEKTÓRYM RODZINA DZIECKA PRZESZKADZA BRAK UWZGLĘDNIANIA W PRACY, ŻE KAŻDE DZIECKO W PIECZY JEST DZIECKIEM Z TRAUMĄ I POCZUCIEM STRATY BRAK ODPOWIEDNIEGO WSPARCIA DLA RODZIN ZASTĘPCZYCH – ZWROTY DZIECI ŁAMANIE PRAW DZIECKA (MYŚLENIE, ŻE NALEŻY ICH PRZESTRZEGAĆ TYLKO W INSTYTUCJACH, GDZIE SĄ DZIECI) BRAK ZNAJOMOŚCI PRZEPISÓW
MOŻE BYĆ LEPIEJ…. PRZEMYŚLANY, DOSTOSOWANY DO POTRZEB GMINY PROGRAM WSPIERANIA RODZINY KONSEKWENTNE REALIZOWANIE ZADAŃ OKREŚLONYCH W PROGRAMIE DOBRZE NIE KONIECZNIE MUSI OZNACZAĆ DROŻEJ, CZASAMI WYSTRACZY INACZEJ
DZIĘKUJĘ… Renata Karwowska kierownik oddziału ds. rodziny Wydział Spraw Społecznych Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki