NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zainteresowania.
Advertisements

SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Kształcenie praktyczne
Zachowania organizacyjne
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Definicja rachunkowości zarządczej
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I ZARZĄDZANIE WŁASNĄ FIRMĄ
Specjalność: Metody i systemy wspomagania decyzji II
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
KULTURA ORGANIZACYJNA
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
DORADCA posiada aktualną wiedzę z zakresu zawodoznawstwa, rynku pracy, aktywizacji zawodowej KLIENT często może posiadać wiedzę nieaktualną i posługiwać
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Moja przedsiębiorczość
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
PRAKTYKI ZAWODOWE: ZASADY DOBRYCH PRAKTYK SIMON JAMES I TIM FOX.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
ĆWICZENIA I mgr Paulina Ilnicka-Jordan
WPROWADZENIE Sprawy organizacyjne Problematyka przedmiotu.
Dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów. Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
ETYKA ZAWODOWA FUNKCJONARIUSZY SŁUŻB PAŃSTWOWYCH
Młody Fizyk Eksperymentuje – I Pracownia Fizyczna dla Licealistów
Zawód mediator – alternatywą dla pedagoga Urszula Wirkus III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca 2009 r. Wydział Nauk Pedagogicznych.
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Wstęp do zarządzania i marketingu
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Studia miejskie i regionalne
MODUŁ II – Aktywność gospodarcza
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
PRAWO URZĘDNICZE I ETYKA URZĘDNICZA
PRAWO URZĘDNICZE I ETYKA URZĘDNICZA
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA I rok SSE II I rok SNE II
Decydowanie i techniki decyzyjne w administracji
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
RACHUNKOWOŚĆ I REWIZJA FINANSOWA
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Psychologia w Zarządzaniu
Edytorstwo naukowe.
Historia Administracji SSA rok I
Psychologia w Zarządzaniu
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA dr Małgorzata Giełda Zakład Nauki Administracji Instytut Nauk Administracyjnych pok. 404 budynek A

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Informacje o przedmiocie Rodzaj zajęć: ćwiczenia Obecność: obowiązkowa Ilość godzin: 20 (10 spotkań) Ostatnie zajęcia: 21.01.2018 r. Rodzaj zaliczenia: zaliczenie na ocenę

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Literatura przedmiotu Agnieszka Chrisidu-Budnik, Jerzy Korczak, Andrzej Pakuła, Jerzy Supernat, Nauka organizacji i zarządzania, Kolonia Limited, Wrocław Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa James A.F. Stoner, Charles Wankel, Kierowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Warunki zaliczenia Obecność Aktywność na zajęciach Aktywny udział w dwóch kolokwiach pisemnych w formie testu. Test wielokrotnego wyboru, ok. 15 pytań w czasie 15 min. Terminy kolokwiów: podane będą w późniejszym terminie

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Zakres materiału do zaliczenia Agnieszka Chrisidu-Budnik, Jerzy Korczak, Andrzej Pakuła, Jerzy Supernat, Nauka organizacji i zarządzania, Kolonia Limited, Wrocław Rozdziały obowiązkowe: 2., 6.4.-6.5., 7.4.-7.6., 7.7.1., 8.2.-8.6.

Nauka organizacji i zarządzania – czy jest w ogóle potrzebna? NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wprowadzenie do przedmiotu Nauka organizacji i zarządzania – czy jest w ogóle potrzebna? Czy nie wystarczy sama praktyka, wrodzona zdolność i rozsądek? Wiele osób nie ma teoretycznej wiedzy o organizacji i zarządzaniu, ale odnosi sukcesy w biznesie lub pracy. ALE, gdyby nie nauka organizacji i zarządzania, to: czy istniałyby specjalizacje? czy istniałby podział na stanowiska pracy? czy wiedzielibyśmy jakiego użyć oświetlenia w miejscu pracy lub jakiej użyć łopaty do ładowania węgla, czy skopania ogródka?

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Wprowadzenie do przedmiotu WNIOSKI: 1. Sama wiedza nie wystarcza aby stać się kierownikiem, potrzebne jest jeszcze działanie. 2. Wiedza nie daje umiejętności kierowania ale daje możliwość przewidywania skutków podejmowanych decyzji. 3. Wiedzę trzeba umieć wykorzystać, przełożyć ją na działanie. Wiedza bez umiejętności jej wykorzystania jest bezużyteczna lub nawet szkodliwa. 4. Kierowanie się samym doświadczeniem praktycznym sprowadza się w rezultacie do rutyny (powtarzania kilku procedur i schematów).

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Kierowanie – sztuka, wiedza czy zawód? Spór naukowy i praktyczny Jak należy traktować kierowanie? Czy to jest wiedza, sztuka czy zawód?

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Kierowanie – sztuka, wiedza czy zawód? Mary Parker Follet Kierowanie to sztuka (dominacja umiejętności nad wiedzą) Sztuka umiejętność, biegłość w wykonywaniu czegoś; mistrzostwo, kunszt; pojęcie związane z intuicją, wizją artystyczną. Pogląd nie został zaakceptowany w pełni, ale za powszechne uznano przekonanie o konieczności posiadania umiejętności do kierowania. Mary Parker Follet (1869-1933)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Kierowanie – sztuka, wiedza czy zawód? Luther Halsey Gulick Kierowanie to wiedza (dominacja wiedzy nad umiejętnościami) Jest to wiedza ponieważ pozwala na systematyczne zrozumienie przedmiotu oiz. Nauka ta pozwala na zrozumienie istoty współpracy ludzi dla osiągnięcia jakiegoś celu oraz zwiększa użyteczność systemów współdziałania. Lluther H. Gulick nazywał ją nauką ścisłą i dążył do wskazania wszystkim kierownikom sposobów postepowania w określonych sytuacjach. (ale czy jest to możliwe?) Luther Halsey Gulick (1892-1992)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Kierowanie – sztuka, wiedza czy zawód? Henry M. Bottinger Kierowanie to sztuka porządkowani chaosu. (sztuka i wiedza) Części składowe kierowania: wizja artysty znajomość rzemiosła skuteczne komunikowanie Prawdziwą sztuką można władać dopiero wtedy gdy będzie się kształcić wrodzone umiejętności (np. umiejętność śpiewania, malowania, kierowania) Henry M. Bottinger (1891-1967)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Kierowanie – sztuka, wiedza czy zawód? Edgar H. Schein Kierowanie to wolny zawód Cechy wolnego zawodu: kierownicy kierują się ogólnymi zasadami postepowania powszechnie uznanymi, czyli wiarygodnymi (szczególnie przy wydawaniu decyzji; zasada: chwal publicznie, gań w cztery oczy) uzyskują pozycję zawodową dzięki osiąganym wynikom (nie przez protekcję) kierują się surowym kodeksem etycznym chroniącym ich klientów (podobnie jak: lekarze, prawnicy, urzędnicy) Edgar H. Schein (1928)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Kierowanie – sztuka, wiedza czy zawód? Borje O. Saxberg dodał dwie następne cechy: osobiste poświęcenie (nienormowany czas pracy, pracoholizm) oddanie zawodowi (przedmiot zawodu jest jednocześnie pasją) Borje O. Saxberg (1928)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Kierowanie – sztuka, wiedza czy zawód? Lata 40 i 50 XX w. Cechy charakterystyczne: rozwój szkoły behawioralnej (szkoła zachowań ludzkich) ugruntowanie podejścia Gulicka Daniel Katz zwraca uwagę na umiejętności (techniczne, międzyludzki i koncepcyjne), które należy opanować i poznać (rola wiedzy!) powstają szkoły i kierunki studiów dotyczące nauczania organizacji i zarządzania firmy opracowują własne programy szkolenia i awansu kierowników Wszyscy gwarantują wyszkolenie kierowników! Daniel Katz (1938)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Kierowanie – sztuka, wiedza czy zawód? Lata 60 i 70 XX w. (rozczarowanie absolwentów szkół uczących oiz, sama wiedza bowiem nie wystarcza) Cechy charakterystyczne: nauczanie kładzie nacisk na zdolności analityczne (rozwiązanie problemu i podjęcie decyzji); należy uczyć także przewidywania problemów i wykorzystywania okazji; cechy skutecznego kierownika: posiada potrzebę kierowania, posiada potrzebę władzy, posiada zdolności empatii. John Sterling Livingstone (1913-2010) „Mit wykształconych kierowników” (1971 r.)

Kolejne okresy