Temat prezentacji 1. Podmiot administracji publicznej/organ administracji publicznej/urząd w administracji publicznej. 2. Monokratyczne a kolegialne organy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY
Advertisements

ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SZKOLENIE NACZELNIKÓW OSP TEMAT 2: Współdziałanie OSP z organami samorządu terytorialnego i jednostkami PSP Autor: Robert Łazaj.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne ćwiczenia
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA STAROSTÓW, PREZYDENTÓW,
TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Administracja publiczna
Administracja publiczna i wybrane aspekty prawa administracyjnego
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Rząd i prezydent.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
CO TO TAKIEGO Statut?.
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
ORGAN administracji publicznej
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ORGANIZACJA PRAWNA ADMINISTRACJI
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Prawo administracyjne – źródła prawa
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Ustrój administracji publicznej
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Organy właściwe do kontroli podatkowej
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
MODEL WEBEROWSKI we współczesnej administracji
M GR M ICHAŁ K IEDRZYNEK Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji cz. I.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
– Wyszkolona kadra pracowników ODGiK, – Dobrze rozwinięta baza sprzętowa i programowa w części ODGiK, – Zrealizowane lub realizowane projekty na szczeblu.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
Planistyczne działania wspierające.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
ZASADY FUNKCJONOWANIA ADMINISTRACJI Etymologicznie wyraz „administracja” oznacza służenie, czynność podporządkowaną rozkazom „ministrare” oznacza posługiwać,
Wykład 8i9 Prawo urzędnicze.
Wykład 3 Prawo urzędnicze.
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
UST.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Kontrola w administracji
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Wykład 4 Prawo urzędnicze.
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Sądy Administracyjne w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Prawo administracyjne
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Temat prezentacji 1. Podmiot administracji publicznej/organ administracji publicznej/urząd w administracji publicznej. 2. Monokratyczne a kolegialne organy administracji publicznej. 3. Pełnomocnictwo administracyjne (upoważnienie administracyjne)

Podmiot administracji publicznej Podmiot administracji publicznej – pojęcie to obejmuje organy administracji publicznej i takie podmioty jak organy zakładów publicznych oraz innych jednostek organizacyjnych administracji publicznej. Obecnie częściej używa się określenia podmioty administrujące – określenie szerszego obejmującego także te podmioty, które nie będąc częścią aparatu administracji publicznej wykonują zadania publiczne. Administracja w znaczeniu podmiotowym to zespół różnego rodzaju jednostek organizacyjnych. Najważniejsze z nich to nich: organy administracji publicznej, zakłady administracyjne, spółki prawa handlowego. Do administracji publicznej należą także inne podmioty, takie jak np. fundacje lub agencje, ale ze względu na ich ogromne zróżnicowanie nie poddają się ogólnemu opisowi. Wspólną cechą wszystkich podmiotów należących do administracji publicznej jest wykonywanie administracji w znaczeniu funkcjonalnym – czyli wykonywanie zadań z zakresu jednej lub wielu funkcji administracji publicznej.

Organ administracji publicznej - (człowiek lub grupa ludzi) wyodrębniony w strukturze administracji, wyposażony we władztwo administracyjne oraz posiadający własne, wyróżniające go kompetencje. Organy administracyjne są trzonem aparatu administracyjnego i najważniejszymi elementami administracji publicznej. cechy: -można go wyodrębnić: organizacyjnie, kompetencyjnie i ma zdolność do administrowania; -naczelne, centralne, terenowe; -decydujące i podmioty doradcze; -I i II instancji; -wybierane z: wyboru, powołania, nominacji, umowy, mocy prawa, losowania, urodzenia, rewolucji, zamachu stanu.

Naczelnymi organami administracji rządowej w Polsce są te, które określa się jako zwierzchnie wobec pozostałych organów i innych podmiotów organizacyjnych państwa w strukturze administracji rządowej, a także ponoszą odpowiedzielność polityczną i konstytucyjną. Naczelne organy administracji stanowią: Prezydent RP Rada Ministrów Prezes Rady Ministrów Ministrowie

Organy centralne administracji (inaczej urzędy centralne) działają na podstawie właściwych ustaw czy statutów nadawanych przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia i regulaminów organizacyjnych nadawanych przez kierownika urzędu w drodze zarządzenia. Organ centralny zasięgiem swojego działania obejmuje obszar całego państwa, w przeciwieństwie do terenowego organu administracji, który zasięgiem działania obejmuje obszar mniejszy, np. województwo czy gminę. W znaczeniu ustrojowym centralne organy administracji państwowej są te organy, które nie wchodzą w skład Rady Ministrów. Mogą one mieć charakter kolegialny, jak np. Komisja Papierów Wartościowych (wtedy organem jest prezes, a urząd ma charakter służebny względem prezesa), oraz indywidualny (np. Główny Inspektor Sanitarny).

Terenowe organy administracji publicznej Część zadań publicznych, za których realizację odpowiedzialność ponosi Rada Ministrów - np. związanych z bezpieczeństwem publicznym czy finansami państwa - wykonują organy terenowe, zwane np. wojewódzkimi komendantami, inspektorami, dyrektorami, obsługiwane przez odrębne od urzędów centralnych urzędy obsługi, np. wojewódzkie komendy, inspektoraty, urzędy itp. Administracja rządowa w terenie dzieli się na zespoloną, pozostającą pod zwierzchnictwem wojewody i składającą się ze służb, inspekcji i straży, oraz niezespoloną - podlegającą bezpośredniemu zwierzchnictwu ministrów lub centralnych organów administracji rządowej.

Organy rządowej administracji zespolonej: Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej; Komendant Wojewódzki Policji; Kurator Oświaty; Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny; Wojewódzki Inspektor Ochrony Roślin i Nasiennictwa; Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego; Wojewódzki Inspektor Geodezji i Kartografii; Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska; Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej; Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych; Wojewódzki Lekarz Weterynarii. Wymienione organy dysponują aparatem pomocniczym w postaci wojewódzkich komend, inspektoratów, oddziałów i kuratoriów.

Organy rządowej administracji niezespolonej: Dowódcy okręgów wojskowych, szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, wojskowi komendanci uzupełnień; Dyrektorzy izb skarbowych, naczelnicy urzędów skarbowych, dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej; Dyrektorzy okręgowych urzędów górniczych i specjalistycznych urzędów górniczych; Dyrektorzy okręgowych urzędów miar i naczelnicy obwodowych urzędów miar; Dyrektorzy okręgowych urzędów probierczych i naczelnicy obwodowych urzędów probierczych; Dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej; Dyrektorzy izb celnych i naczelnicy urzędów celnych; Dyrektorzy urzędów morskich; Dyrektorzy urzędów statystycznych; Dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej; Komendanci oddziałów Straży Granicznej, Komendanci placówek i dywizjonów Straży Granicznej; Okręgowi inspektorzy rybołówstwa morskiego; Państwowi inspektorzy sanitarni; Powiatowi oraz graniczni lekarze weterynarii; Wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego. Wymienione organy dysponują aparatem pomocniczym w postaci urzędów, izb, zarządów, komend, inspektoratów itp.

Urząd w administracji publicznej - zorganizowany zespół osób, środków rzeczowych i finansowych, przy pomocy których organ władzy publicznej wykonuje swoje działania. W prawie administracyjnym występuje w trzech znaczeniach: 1) jako zwyczajowa nazwa zespołu kompetencji (np. urząd prezydenta, urząd wojewody, urząd burmistrza), 2) jako element nazwy organu administracji publicznej (np. Prezes Urzędu Patentowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego), 3) jako aparat pomocniczy organu administracji publicznej (np. Urząd Gminy, Urząd Miasta i Gminy, Urząd Stanu Cywilnego, Urząd Celny, Urząd Skarbowy). Pojęcia urzędu nie należy utożsamiać z organem, czyli wyodrębnioną komórką organizacyjną aparatu państwowego, pełniącą określone funkcje w dziedzinie życia społecznego.

Monokratyczne a kolegialne organy administracji publicznej Organ państwa to organ działający w imieniu państwa i na jego rzecz, utożsamiający się z nim w każdym działaniu publicznym, a więc przez organ państwa należy rozumieć osobę (organ monokratyczny) lub grupę osób (kolegialny) Organami monokratycznymi są np.  Prezydent RP, Prezes Rady Ministrów Organami kolegialnymi są np. Rada Ministrów, zarząd powiatu, zarząd województwa)

Monokratyczne a kolegialne organy administracji publicznej cecha monokratyczne organy kolegialne organy liczebność 1 > 1, ale zazwyczaj nie mniej niż 3 szybkość podejmowania decyzji wysoka niska (ryzyko braku quorum, dyskusje, głosowania) odpowiedzialność Jasno określona całego organu – spór o odpowiedzialność osoby głosującej przeciw danej kwestii obiektywność niska pozornie wysoka (ryzyko błędu grupowego myślenia) efektywność korupcja częściej rzadziej forma zarządzenie, postanowienie uchwała przesłanki determinujące zasadność organu operatywność; działanie ad hoc; makrodecyzje; potrzeba posiadania wyspecjalizowanej wiedzy z różnych dziedzin; godzące zróżnicowane interesy

Pełnomocnictwo administracyjne (upoważnienie administracyjne) Organ administracji publicznej może w formie pisemnej upoważniać pracowników kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń. W przypadku samorządu gminnego właściwym organem jest wójt. Jednym z podstawowych warunków prawidłowości upoważnienia administracyjnego jest zachowanie formy pisemnej. Dzięki temu nie ma wątpliwości co do umocowania danego pracownika - wiadomo także, na jakiej podstawie prawnej wykonywane są pewne czynności. 

Samo udzielenie upoważnienia nie powoduje utraty możliwości działania przez upoważniającego – wójta, burmistrza, prezydenta miasta, ponieważ decyzje wydawane są w jego imieniu Upoważnienie pracownika do wydawania decyzji administracyjnych może mieć charakter czasowy, bądź może zostać udzielone bezterminowo.   Istotnym aspektem udzielania upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych jest jego fakultatywny charakter, dlatego też do wójta należy ocena, czy i w jakim zakresie udzielenie upoważnienia jest konieczne. Decyzje wydawane z upoważnienia przez pracownika urzędu mają taką samą moc prawną jak decyzje wydawane bezpośrednio przez osobę wójta (burmistrza, prezydenta miasta).