PRAWA DZIECKA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Nie ma dzieci- są ludzie […].” Janusz Korczak
Advertisements

60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Opiekun osób starszych
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
 ROK SZKOLNY 2014/15  REALIZACJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO : - W RAMACH WSPÓŁPRACY Z AMNESTY INTERNATIONAL  "Prawa człowieka: TERAZ! To jest w Twoich rękach’’
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Państwo/samorząd - a rodzina z osobą niepełnosprawną dr Barbara Kołodziej Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. kard. Augusta Hlonda w Mysłowicach.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Prawa kobiet w XXI wieku
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Targi 2.0 Wykorzystanie Technologii Informacyjnej i Komunikacyjnej w szkole Weryfikacja Kodeksu 2.0.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
PRAWA DZIECKA. Nikt nie może mnie poniżać, Krzywdzić, bić, wyzywać. I każdego mogę zawsze Na ratunek wzywać.
Dzień Ochrony Praw Dziecka, zwany również Dniem Konwencji o Prawach Dziecka, obchodzony jest 20 listopada - w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka.
Czyli OTWIERAMY PRZEDSZKOLA LATEM Przedszkola po nowemu Zmiana organizacji pracy przedszkoli miejskich.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
18 PRZYKAZA Ń MARII MONTESSORI Maria Montessori (1870 – 1952) – włoska lekarka i pedagog, twórczyni systemu wychowania dzieci zwanego Metodą Montessori.
PRAWA DZIECKA Nikt nie może mnie poniżać krzywdzić, bić, wyzywać.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Sześciolatek idzie do szkoły
Rola książki w życiu człowieka
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Ucz i ucz się z TIK!.
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
ORGANIZACJA.
Sześciolatek idzie do szkoły
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
„Taniec drogą do spełnienia marzeń”
Moje szczęście.
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka 20 listopada 2017
Rzecznik Praw Dziecka.
Rekrutacja do przedszkoli w Gminie Strzyżów
25 – lecie uchwalenia Konwencji Praw Dziecka
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
Przedszkole Promujące Zdrowie
20 Listopad 2016 Dzień Praw Dziecka
Prawa Dziecka Wykonały: Sylwia Łaguniak, Lidia Kukieła, Beata Florczak.
Program profilaktyczno-wychowawczy
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
SYSTEM KONTROLI FREKWENCJI
Dlaczego warto czytać?.
RÓWNOŚĆ I BRAK DYSKRYMINACJI
PRAWA DZIECKA Marta Kępińska kl. VIIa.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Stop Przemocy - nie tylko w szkole….
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
„Sześciolatek w szkole”
BEZPIECZNY INTERNET Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką.
Zapis prezentacji:

PRAWA DZIECKA

20 listopada po raz trzeci obchodzimy Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka.

Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak

KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA Dziś trudno w to uwierzyć, ale jeszcze nie tak dawno dzieci miały niewiele własnych praw. Sytuację tę zmieniła Konwencja o Prawach Dziecka uchwalona przez Organizację Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r. Jest to najważniejszy dokument chroniący prawa dziecka. Dzięki Konwencji, dzieci na całym świecie zaczęto traktować jako osoby, które mają prawa takie jak dorośli. Bardzo ważne jest, by każde dziecko znało swoje prawa i wiedziało, jak z nich korzystać.

W Polsce najważniejszymi aktami prawnymi, gwarantującymi prawa dziecka są: Konstytucja RP. Konwencja o Prawach Dziecka. Ustawa o Rzeczniku Praw Dziecka.

KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA Dzieckiem jest każda osoba, która nie ukończyła 18 lat.

ZAKAZ DYSKRYMINACJI Państwo zobowiązane jest do zapewnienia ochrony praw dziecka bez względu na jego pochodzenie, rasę, płeć, język, status materialny i wyznanie. Wszystkie dzieci mają takie same prawa – nie ma gorszych ani lepszych dzieci!

KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA Państwo zobowiązane jest podejmować działania na rzecz realizacji praw dziecka zawartych w Konwencji.

PRAWO DO ŻYCIA Każde dziecko ma prawo do życia.

PRAWODO IMIENIA I NARODOWOŚCI Każde dziecko ma prawo do otrzymania imienia i obywatelstwa oraz do poznania swoich rodziców i objęcia opieką rodzicielską.

PRAWO DO WYCHOWANIA W RODZINIE Dziecko nie może zostać oddzielone od swoich rodziców wbrew ich woli, chyba, że leży to w interesie dziecka i zdecyduje o tym sąd. Dziecko oddzielone od rodziców ma prawo do kontaktów z nimi.

PRAWO DO WYPOWIEDZI Każdy ma prawo mieć swoje zdanie, własne myśli i poglądy. Dziecko może wypowiadać się w swoich  sprawach przed Sądem lub w innych instytucjach.

PRAWO DO INFORMACJI Dziecko ma prawo do wypowiedzi. Możemy szukać informacji, wypowiadać się w dowolny sposób (np. mówiąc, pisząc, tworząc sztuki teatralne, rysując).  Należy jednak pamiętać, aby korzystając z prawa do wypowiedzi nikogo nie obrazić.

PRAWO DO SWOBODY MYSLI, SUMIENIA I WYZNANIA Każde dziecko ma prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania. Rodzice mają pierwszeństwo w kierowaniu dzieckiem, w korzystaniu z tego prawa.

PRAWO DO PRYWATNOŚCI Nikt nie ma prawa poniżać i ośmieszać dziecka ani wtrącać Się do jego osobistych spraw, czytać listów, wiadomości czy pamiętników – chyba, że w uzasadnionych sytuacjach sąd zadecyduje inaczej.

DOSTĘP DO RÓŻNYCH MEDIÓW Każde dziecko ma prawo do dostępu do informacji rozpowszechnianych przez środki masowego przekaz! Choć rodzice czy opiekunowie powinni czuwać nad tym, z czego i jak długo korzysta.

OCHRONA PRZED PRZEMOCĄ Nikt, nawet mama czy tata nie ma prawa bić dziecka lub dręczyć go w inny sposób! Rodzicom i opiekunom nie wolno zaniedbywać dziecka. Zadaniem dorosłych jest chronić dziecko przed przemocą.

PRAWO DO OPIEKI MEDYCZNEJ Gdy dziecko zachoruje, zawsze ma prawo do leczenia.

PRAWO DO ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO Każde dziecko ma prawo do poziomu życia odpowiadającego jego rozwojowi fizycznemu, psychicznemu, duchowemu, moralnemu i społecznemu, za co główną odpowiedzialność ponoszą jego rodzice. Jeśli rodzina dziecka jest w trudnej sytuacji finansowej, państwo, powinno dziecku pomóc.

PRAWO DO NAUKI Dzieci maja prawo do nauki. Dzięki temu prawu mogą uczyć się za darmo.

PRAWO DO ROZWIJANIA ZDOLNOŚCI Nauka dziecka powinna być ukierunkowana przede wszystkim na rozwijanie osobowości, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych, rozwijanie szacunku dla praw człowieka oraz szacunku dla rodziców.

PRAWO DO WYPOCZYNKU Każde dziecko ma prawo do wypoczynku i czasu wolnego oraz do uczestniczenia w życiu kulturalnym i artystycznym.

PRAWO DO OCHRONY PRZED WYKORZYSTYWANIEM DO PRACY Dziecka nie można zmuszać do pracy zarobkowej, szczególnie zajęć niebezpiecznych lub utrudniających  Naukę i rozwój.

PRAWO DO OCHRONY PRZED NARKOTYKAMI Państwo zobowiązane jest do ochrony dziecka przed używaniem narkotyków Oraz wykorzystywaniem go przy produkcji tego typu substancji i handlu nimi.

KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA Państwo zobowiązane jest do przeciwdziałania także wszelkim innym formom wyzysku niż wymienione powyżej, w jakimkolwiek aspekcie naruszającym dobra dziecka.

Szanuj mnie, żebym szanował innych. Wybaczaj, żebym umiał wybaczać Szanuj mnie, żebym szanował innych. Wybaczaj, żebym umiał wybaczać. Słuchaj, żebym umiał słuchać. Nie bij, żebym nie bił. Nie poniżaj, żebym nie poniżał. Rozmawiaj ze mną, żebym umiał rozmawiać. Nie wyśmiewaj, nie obrażaj, nie lekceważ, kochaj mnie, żebym umiał kochać Uczę się życia od ciebie.

Kto pomoże ci, gdy ktoś nie przestrzega twoich praw? Wychowawca Pedagog szkolny Dyrektor szkoły Rzecznik Praw Dziecka Oraz rodzice!!!

Gdzie możesz szukać pomocy?

Janusz Korczak o prawach dziecka/człowieka „Dziecko zostało uznane za człowieka, za istotę, z którą trzeba się liczyć, której nie wolno wieść na smyczy, lecz należy kierować nią umiejętnie, z rozwagą, wysiłkiem umysłu, uczucia i woli”. Janusz Korczak o prawach dziecka/człowieka

Dziecko ma nie tylko prawa, ale też obowiązki, których musi przestrzegać. Obowiązki dziecka: • szanować swoich rodziców i aktywnie pomagać im w domowych czynnościach, • rzetelnie spełniać obowiązki ucznia, • szanować swoją pracę i innych, • dbać i szanować o zabawki oraz inne przedmioty otrzymane od rodziców i innych, • w przedszkolu, szkole i w domu zgodnie współdziałać z innymi dziećmi w zabawie, • szanować i wzrastać w poczuciu odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze i wszystko co jest z tym związane, • akceptować i aktywnie pomagać osobom niepełnosprawnym i być wrażliwym na krzywdę innych, • wiernie służyć Ojczyźnie, • być wiernym Bogu i religii.