Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Advertisements

LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻORY KONSULTACJE SPOŁECZNE PROJEKTU LPR.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Działania rewitalizacyjne na Pradze do 2014 r. i Zintegrowany Program Rewitalizacji Pragi na lata
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ostrołęckiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Ostrołęka,
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Lokalny Program Rewitalizacji Dąbrowy Górniczej do 2020 r. Spotkanie informacyjne Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej 1Dąbrowa Górnicza, 26 marca 2014 r.
Lokalna Grupa Działania Sandry Brdy Chojnice. Obszar. Powiat chojnicki: Gmina Chojnice Miasto i Gmina Czersk Miasto i Gmina Brusy Gmina Konarzyny Powiat.
WSPARCIE LOKALNYCH STRATEGII ROZWOJU W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Warszawa roku.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Regionalne Inwestycje Terytorialne w perspektywie finansowej dla subregionu ciechanowskiego Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
REWITALIZACJA w świetle Wytycznych w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata i Ustawy z dnia 9 października 2015 r.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Prezentacja Programu Rewitalizacji Miasta i Gminy Suchedniów na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Lokalny Program Rewitalizacji
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
„Nie wystarczy mieć cel – 
Konsultacje społeczne
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Warsztat konsultacyjny
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
ORGANIZACJA.
Gminny Program Rewitalizacji dla Gminy Muszyna
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Gniezna na lata realizowany w terminie od r. przy współfinansowaniu ze środków Unii.
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Projekt Programu Rewitalizacji Gminy Dziwnów
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
lokalny PROGRAM REWITALIZACJI GMINY TYCZYN NA LATA
REWITALIZACJA w świetle Wytycznych w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata i Ustawy z dnia 9 października 2015 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Sprawozdanie z postępu realizacji Programu Rewitalizacji Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego na lata
Współczesne kierunki polityki społecznej
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe 9 wrzesień 2016 r.

REWITALIZACJA to proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez przedsięwzięcia całościowe (integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki), skoncentrowane terytorialnie i prowadzone we współpracy z lokalną społecznością, w sposób zaplanowany oraz zintegrowany przez określenie i realizację programów rewitalizacji.

Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020; Ustawa z 09 października 2015r. o rewitalizacji; Ustawa z 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; Instrukcja dotycząca przygotowania projektów rewitalizacyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 oraz preferencji dla projektów mających na celu przywrócenia ładu przestrzennego.

Finansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 (do 90%)

Wykaz programów rewitalizacji województwa mazowieckiego, zgodnie z Wytycznymi w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020.

Ustawa przewiduje obowiązek przeprowadzenia konsultacji społecznych w toku procedowania aktów przyjmowanych w oparciu o jej przepisy, tj.: - uchwały w przedmiocie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji; - gminnego programu rewitalizacji; - uchwały ustalającej zasady wyznaczania składu i zasady działania Komitetu Rewitalizacji.

INTERESARIUSZE W REWITALIZACJI USTAWA O REWITALIZACJI 1 INTERESARIUSZE W REWITALIZACJI USTAWA O REWITALIZACJI 1. mieszkańcy obszaru rewitalizacji oraz właściciele, użytkownicy wieczyści nieruchomości i podmioty zarządzające nieruchomościami znajdującymi się na tym obszarze, w tym spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe i towarzystwa budownictwa społecznego; 2. inni mieszkańcy gminy; 3. podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność gospodarczą; 4. podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność społeczną, w tym ngo; 5. JST i ich jednostki organizacyjne; 6. organy władzy publicznej; 7. podmioty realizujące uprawnienia Skarbu Państwa  

Ustawa przewiduje obowiązek powołania organu o funkcji opiniodawczo-doradczej – Komitetu Rewitalizacji (KR): - KR nie stanowi nowego organu gminy, lecz podmiot, który nie dysponuje żadnymi uprawnieniami władczymi; - zadaniem KR jest dostarczanie w procesie rewitalizacji opinii i stanowisk, które mają pomóc gminie w prawidłowym ukształtowaniu jego przebiegu; - na forum KR możliwe jest również prowadzenie dyskusji (dialogu) na temat planowanych rozwiązań, sposobu ich realizacji oraz ewaluacji rewitalizacji; - powołanie KR jest obowiązkowe, gmina ma natomiast określony margines uznania odnośnie momentu, w którym powoła Komitet; - pierwszym etapem na drodze do powołania KR jest określenie przez radę gminy, w formie uchwały, zasad wyznaczania składu oraz zasada działania Komitetu Rewitalizacji;

NARZĘDZIA, JAKIE WPROWADZA USTAWA Obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji Art. 9. 1. Obszar gminy znajdujący się w stanie kryzysowym z powodu koncentracji negatywnych zjawisk społecznych, w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, a także niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym, można wyznaczyć jako obszar zdegradowany w przypadku występowania na nim ponadto ,co najmniej jednego z następujących negatywnych zjawisk: gospodarczych, środowiskowych, przestrzenno-funkcjonalnych, technicznych Art. 10. 1. Obszar obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego, cechujący się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk, o których mowa w art. 9 ust. 1, na którym z uwagi na istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego gmina zamierza prowadzić rewitalizację, wyznacza się jako obszar rewitalizacji.

Obszar rewitalizacji nie może być większy niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkały przez więcej niż 30% liczby mieszkańców gminy. Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic.

Ustawa nie zawiera rozwiązań wprost zapewniających źródła finansowania procesów rewitalizacji. Ma ona charakter zbioru narzędzi służących do prowadzenia efektywnych, optymalnych procesów rewitalizacji, a jej celem jest stworzenie ram prawnych do prowadzenia tych procesów, które zachęcać będą różne podmioty (publiczne i niepubliczne) do koncentracji środków na obszarach zdegradowanych i współpracy dla zwiększenia ich dźwigni finansowej.

Obszary rewitalizacji

Jednym z głównych założeń rewitalizacji, jest ożywianie obszarów będących w  stagnacji. Ożywianie w znaczeniu wyrównywania. Celem jest takie wsparcie obszarów będących w sytuacji kryzysowej, aby obszar całej gminy mógł rozwijać się równomiernie dla korzyści wszystkich mieszkańców.

Cel strategiczny Zrównoważony rozwój obszarów zdegradowanych na terenie gminy Czernice Borowe, a tym samym podniesienie jakości życia, mieszkania i pracy.

Cel operacyjny 1. Podniesienie jakości przestrzeni publicznych (CO1) Główne działania: 1. Uporządkowanie przestrzeni pod kątem funkcjonalnym i estetycznym; 2. Zaangażowanie społeczności lokalnej przy projektowaniu i pielęgnowaniu przestrzeni wspólnych; 3. Zaangażowanie społeczności lokalnej w stworzenie miejsc potrzebnych i atrakcyjnych dla mieszkańców dla różnych grup użytkowników; 4. Tworzenie i wzbogacanie terenów zielonych; 5. Utrzymanie czystości; 6. Poprawa bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, zapobieganie przestępczości; 7. Modernizacja i remonty dróg i chodników; 8. Budowa ścieżek rowerowych.

Cel operacyjny 2. Poprawa infrastruktury socjalnej i oferty spędzania czasu wolnego (CO2) Główne działania: 1. Poprawa jakości i wyposażenia infrastruktury społecznej; 2. Wzmocnienie i poprawa oferty spędzania czasu wolnego; 3. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży; 4. Pomoc osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym; 5. Przeciwdziałanie przejawom patologii społecznych i wykluczeniu społecznemu.

Cel operacyjny 3. Poprawa jakości środowiska naturalnego (CO3) Główne działania: 1. Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza; 2. Likwidacja źródeł niskiej emisji; 3. Poprawa efektywności energetycznej budynków; 4. Inwestycje w odnawialne źródła energii; 5. Poprawa świadomości ekologicznej mieszkańców i turystów; 6. Zieleń w przestrzeniach publicznych jako element działań sprzyjający środowisku; 7. Promowanie ekologicznych środków komunikacji; 8. Zabezpieczenie przeciwpowodziowe; 9. Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej.

Cel operacyjny 4. Poprawa warunków dla rozwoju edukacji i kultury (CO4) Główne działania: 1. Poprawa warunków działalności ośrodków edukacji i kultury; 2. Dbałość o dziedzictwo kulturowe; 3. Zachowanie i ochrona zabytkowej infrastruktury; 4. Wprowadzenie nowych inicjatyw związanych z edukacją i kulturą.

Cel operacyjny 5. Wzmocnienie mieszkalnictwa (CO5) Główne działania: 1 Cel operacyjny 5. Wzmocnienie mieszkalnictwa (CO5) Główne działania: 1. Zachowanie, rewaloryzacja i modernizacja substancji budowlanej, szczególnie o znaczeniu historycznym, architektonicznym, przestrzenno-funkcjonalnym; 2. Dostosowanie warunków mieszkaniowych od współczesnych standardów przy zachowaniu społecznie akceptowalnej wysokości czynszu; 3. Poprawa jakości otoczenia mieszkaniowego.

Cel operacyjny 6. Wzmocnienie lokalnej gospodarki, tworzenie nowych miejsc pracy (CO6) Główne działania: 1. Stworzenie uwarunkowań do wzrostu aktywności lokalnej, również gospodarczej; 2. Tworzenie warunków dla rozwoju tradycji gospodarczych oraz działalności rodzinnych; 3. Wsparcie i promocja przedsiębiorczości podmiotów sektora MŚP; 4. Tworzenie uwarunkowań do rozwoju oddolnych inicjatyw gospodarczych, m.in. w formie targowisk, festynów, jarmarków, wystaw i innych; 5. Poprawa warunków dla rozwoju przedsiębiorczości, przede wszystkim dla rozwoju lokalnego handlu detalicznego, rzemiosła i gastronomii; 6. Poprawa warunków dla rozwoju funkcji usługowych, również z sektora kultury i turystyki.

Przedsięwzięcia zaplanowane i zrealizowane w ramach tak postawionych celów pozwolą na osiągnięcie zamierzonych rezultatów jakimi są: - Zmniejszenie dysproporcji w rozwoju poszczególnych obszarów gminy; - Poprawa jakości przestrzeni publicznej; - Wzrost aktywności społecznej mieszkańców; - Rozwój oferty kulturalnej i zagospodarowania wolnego czasu; - Zmniejszenie natężenia problemów społecznych; - Rozwój gospodarczy; - Rozwój funkcji mieszkaniowych.

Budżet GPR Szacunkowy budżet GPR zakładający realizację przedsięwzięć rewitalizacyjnych wymienionych w Załączniku 1. opiewa na kwotę 37.330.000,00 zł, w tym: środki publiczne 35.010.000,00 zł, środki prywatne 2.320.000,00 zł.

Budżet GPR Środki: - wspólnotowe; - krajowe; - gminy; - osób fizycznych; - organizacji pozarządowych.

Dziękuję za uwagę. Marcin Gębka