Edukacja matematyczna i przyrodnicza EWALUACJA WEWNĘTRZNA Edukacja matematyczna i przyrodnicza w kształceniu ogólnym Wykonawcy ewaluacji: mgr D. Grocka- Czepiczek mgr K. Kupisiewicz- Wojnowska Koordynator ewaluacji - mgr A. Górnik
PYTANIA KLUCZOWE: Przygotowywanie uczniów do konkursów matematycznych i przyrodniczych szkolnych i międzyszkolnych. Jakie działania są podejmowane w szkole, by zainteresować uczniów edukacją matematyczno- przyrodniczą? Czy w szkole edukacja matematyczno- przyrodnicza jest prowadzona na odpowiednim poziomie? Czy rodzice są świadomi jak ważną rolę w życiu pełni wiedza matematyczno- przyrodnicza. Jakie działania są podejmowane w szkole w celu wyrównania szans wszystkich uczniów w zakresie edukacji matematyczno- przyrodniczej?
W badaniu brało udział 61 uczniów z oddziałów II- VI. Uczniowie odpowiedzieli na 6 pytań. 1. Czy znane Ci są konkursy matematyczne? MIKI TAK /NIE Kangur TAK /NIE Eko- maniak TAK /NIE 2. Czy w czasie zajęć matematycznych i przyrodniczych zawsze otrzymasz to czego oczekujesz, poznajesz nowe rzeczy i możesz liczyć na pomoc nauczyciela? TAK NIE 3. Czy przyroda, matematyka twoim zdaniem będzie przydatna w Twoim dalszym życiu???
4. Czy uczestniczysz w zajęciach dodatkowych, wyrównawczych z matematyki, przyrody? TAK NIE TYLKO WTEDY, GDY POTRZEBUJĘ 5. Czy to, czego nauczyłeś się na lekcjach matematyki i przyrody jest Ci przydatne w codziennym życiu?? 6. Które formy pracy na lekcjach lubisz najbardziej? (możesz zaznaczyć max. 2 odpowiedzi) a) praca z podręcznikiem b) lekcja z wykorzystaniem projektora c) doświadczenia, obserwacje, pokaz d) praca samodzielna e) przedstawienie nowych wiadomości przez nauczyciela
1. Czy znane Ci są konkursy matematyczne i przyrodnicze? MIKI TAK /NIE Kangur TAK /NIE Eko- maniak TAK /NIE Wykres przedstawia – ile osób zna poszczególne konkursy
2. Czy w czasie zajęć matematycznych i przyrodniczych zawsze otrzymasz to czego oczekujesz, poznajesz nowe rzeczy i możesz liczyć na pomoc nauczyciela? TAK NIE
3. Czy przyroda, matematyka twoim zdaniem będzie przydatna w Twoim dalszym życiu??? TAK NIE
4. Czy uczestniczysz w zajęciach dodatkowych, wyrównawczych z matematyki, przyrody? TAK NIE TYLKO WTEDY, GDY POTRZEBUJĘ
5. Czy to, czego nauczyłeś się na lekcjach matematyki i przyrody jest Ci przydatne w codziennym życiu?? TAK NIE
6. Które formy pracy na lekcjach lubisz najbardziej 6. Które formy pracy na lekcjach lubisz najbardziej ? (możesz zaznaczyć max. 2 odpowiedzi) a) praca z podręcznikiem b) lekcja z wykorzystaniem projektora c) doświadczenia, obserwacje, pokaz d) praca samodzielna e) przedstawienie nowych wiadomości przez nauczyciela
W badaniu brało udział 65 rodziców Rodzice odpowiedzieli na 5 pytań. 1. Czy słyszeli Państwo o konkursach na terenie naszej szkoły? a) Miki klas 4 TAK /NIE b) Kangur TAK /NIE c) Eko- maniak TAK /NIE 2. Czy według Państwa edukacja matematyczno- przyrodnicza prowadzona jest systematycznie i w sposób rzetelny? TAK NIE Nie mam zdania 3. Czy jesteście Państwo świadomi jak ważną rolę w życiu pełni wiedza matematyczno- przyrodnicza?
4. Czy Państwa dzieci uczestniczą w zajęciach dodatkowych, wyrównawczych w edukacji matematyczno-przyrodniczej? TAK NIE W MIARĘ POTRZEB 5. Które formy pracy na lekcjach Państwa dziecko lubi najbardziej?: a) praca z podręcznikiem b) lekcja z wykorzystaniem projektora c) doświadczenia, obserwacje, pokaz d) praca samodzielna e) przedstawienie nowych wiadomości przez nauczyciela
Czy słyszeli Państwo o konkursach na terenie naszej szkoły? a) Miki klas 4 TAK /NIE b) Kangur TAK /NIE c) Eko- maniak TAK /NIE Wykres przedstawia, jaki procent osób słyszało o poszczególnych konkursach?
Czy według Państwa edukacja matematyczno- przyrodnicza prowadzona jest systematycznie i w sposób rzetelny? TAK NIE Nie mam zdania
Czy jesteście Państwo świadomi jak ważną rolę w życiu pełni wiedza matematyczno- przyrodnicza? TAK NIE Nie mam zdania
Czy Państwa dzieci uczestniczą w zajęciach dodatkowych, wyrównawczych w edukacji matematyczno-przyrodniczej? TAK NIE W MIARĘ POTRZEB
Które formy pracy na lekcjach Państwa dziecko lubi najbardziej?: a) praca z podręcznikiem b) lekcja z wykorzystaniem projektora c) doświadczenia, obserwacje, pokaz d) praca samodzielna e) przedstawienie nowych wiadomości przez nauczyciela
WNIOSKI Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ: 1.W szkole podejmowane są szerokie działania w celu zainteresowania uczniów od najmłodszych lat edukacją matematyczną jak i przyrodniczą. Jest to opinia uczniów jak i ich rodziców 2. Działania nauczycieli w kwestii przekazywania wiedzy są zgodne z oczekiwaniami uczniów 3. Uczestnictwo w zajęciach dodatkowych i wyrównawczych z zakresu tej edukacji wpływa korzystnie na rozwój i usystematyzowanie tej wiedzy oraz umiejętności 4. Uczniowie i rodzice dostrzegają użyteczność praw przyrody i matematyki w życiu każdego człowieka 5. Uczniowie preferują lekcje z szerokim wykorzystaniem nowoczesnych technologii informatycznych , doświadczeń, obserwacji i pokazów . Nie wykluczają również tradycyjnych metod nauczania. Podobne wnioski można wyciągnąć z ankiet rodziców
6. Rodzice jak i dzieci znają szeroką ofertę konkursów szkolnych, międzyszkolnych a nawet międzynarodowych z dziedzin nauk matematyczno-przyrodniczych w naszej szkole. Chętnie biorą w nich udział , czego dowodem są wyniki tegoroczne w MIKI ( I miejsce) i w Kangurze ( 6 wyróżnień) 7. Według rodziców edukacja matematyczno-przyrodnicza w naszej szkole jest prowadzona w sposób systematyczny i rzetelny. WNIOSKI NA PRZYSZŁOŚĆ . 1. W przyszłym roku nadal kontynuować tradycyjne już konkursy matematyczno-przyrodnicze MIKI, KANGUR, EKO-MANIAK 2. Zainteresować treściami matematyczno-przyrodniczymi więcej uczniów klas młodszych 3. Nadal uatrakcyjniać metody swojej pracy z uczniami wykorzystując zdobycze nowoczesnych technik multimedialnych
DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ!!!