Czytanie – przyjemność czy obowiązek? Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci
„Czytanie i obowiązek to dwa niezbyt zgodne pojęcia „Czytanie i obowiązek to dwa niezbyt zgodne pojęcia. Najpiękniejsza książka, gdy musi być przeczytana, staje się wrogiem.” Antoni Słonimski
Nawyk czytania Chęć czytania książek nie jest umiejętnością wrodzoną, lecz nabytą. Jeżeli dziecko nie zetknie się z książką w okresie wczesnego dzieciństwa, może nie odczuwać później jej braku
Elementy dojrzałości czytelniczej Zaistnienie potrzeb czytelniczych związanych z zadowoleniem i przyjemnością – mogą się one pojawić przed opanowaniem umiejętności czytania Techniczna umiejętność czytania ze zrozumieniem Umiejętność odczytywania sensów lektury i psychicznego angażowania się w jej treść Umiejętność doboru literatury do własnych potrzeb psychicznych
Znaczenie czytelnictwa i stałego kontaktu z książką Oddziałują na myśli, uczucia, postępowanie Rozwijają wrażliwość na piękno języka, wzbogacają słownictwo Pogłębiają wiedzę i zainteresowania Pobudzają wyobraźnię Ułatwiają rozumienie innych ludzi i otaczającego świata
Czytanie i rodzina Intelektualny i emocjonalny rozwój dzieci, którym czyta się od najmłodszych lat, jest o 30 % szybszy niż dzieci, którym rodzice nie czytają W rodzinie kształtuje się pozytywna lub negatywna postawa wobec książki Wpływ domu rodzinnego na zainteresowania czytelnicze jest najsilniejszy między 6 a 11 rokiem życia dziecka Dziecko uczy się w rodzinie szacunku do książki
Prawda o Internecie Nieproduktywne czytanie Szybkie i głębokie zmiany w mózgu Uzależnienie od Internetu zostało uznane w USA za jednostkę chorobową Czytanie książek może zatrzymać, a nawet cofnąć zmiany, które w mózgu wywołuje Internet
Korzystanie z mass mediów a czytanie – wpływ na zmysł patrzenia Internet, telewizja - dziecko stosuje technikę „krótkich spojrzeń”, tzn. nieuporządkowany sposób patrzenia i zdobywania informacji Podczas czytania dziecko prowadzi oczy wzdłuż zapisanych linii w sposób uporządkowany spokojny
Mass media a czytanie - wpływ na strukturę mózgu Oglądanie telewizji:, korzystanie z Internetu Rozwija prawą półkulę mózgu, która odpowiada za działania wzrokowo-ruchowe; Usypia lewą półkulę; Przemawia do ciała, a nie do umysłu Czytanie książek Rozwija lewą półkulę mózgu dominującą w dziedzinie języka i mowy
Znaczenie czytania Kształtowanie poglądów dzieci młodszych Wzmacnianie postaw starszych dzieci Rozbudzanie zainteresowań Rozwój sfery umysłowej: wyobraźni, pamięci, uwagi, twórczego myślenia, sfery emocjonalnej, uczuć Wzbogacanie społecznych doświadczeń Rozwiązywanie problemów wychowawczych Zwiększanie szans edukacyjnych dzieci