Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykonawca ; Monika Bartoś
Advertisements

Ogólna charakterystyka Średniowiecza w Europie. Początki średniowiecza Za początki średniowiecz uważa się rok upadku Cesarstwa Rzymskiego – 476 rok n.e.
Nasze zwariowane życie
Język angielski na lekcjach historii
Architektura i sztuka gotyku
Dlaczego obchodzimy Święta ?
Wykonała: Nikola Szymczak
Karol Szymanowski.
Taniec… Marta Kowalska kl.2c r..
„Życie i dorobek muzyczny…
Średniowieczni Rycerze
Krzyżówka muzyczna. Krzyżówka muzyczna 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej wysokości dźwięku (używany np 1. Instrument perkusyjny o nieokreślonej.
Temat: Organizacja pracy na lekcjach muzyki.
Temat: Muzyka średniowiecza.
Temat: Renesans w muzyce. Złoty wiek muzyki polskiej.
Koncepcja uczenia się muzyki wg Edwina E. Gordona
PASOWANIE NA RYCERZA ..
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Muzyka instrumentalna w baroku. [str ]
GRA ZE ŚMIERCIĄ W SZACHY
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
Sztuka średniowiecza (malarstwo, rzeźba, muzyka)
Muzyka rockowa wykonał: Krzysztof kanios.
Muzyka ROZRYWKOWA AUTOR: EWA OŻÓG kl.V. 2012r..
Teatr średniowieczny.
Muzyka w średniowieczu
Muzyka.
S PECJALNOŚĆ MULTIMEDIALNA Specjalność ma za zadanie wzmocnić pozycję studentów historii na rynku pracy: cel ten realizowany będzie poprzez możliwie pełne.
Ryszard Wagner – twórca dramatu muzycznego
O MINACH I NIE TYLKO… Jakie zjawiska muzyczne zostały odwzorowane w Waszych rysunkach?
Muzyka klasyczna.
Rozrywka w średniowieczu
Reforma gregoriańska.
HISTORYCZNE I WSPÓŁCZESNE FORMY ORGANIZACJI SPOŁECZEŃSTWA.
INSTRUKCJA. 1. Analizujemy wstępnie literaturę na temat rozwoju dziecka w analizowanym okresie i na temat problemów z jakimi borykają się osoby w tym.
Elementy dzieła muzycznego
Szkoła wiślicka w średniowieczu.
INSTRUKCJA. 1. Wybieramy temat lekcji. Dobieramy się w grupy. Temat powinien być dobrany tak, aby możliwe było autentyczne zaangażowanie w jego realizację.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Dźwiękoludki Junior Music Course. Kraje, w których działają Szkoły Muzyczne YAMAHA.
RENESANS KAROLIŃSKI.
EWALUACJA AUTORSKI PLAN LEKCJI w ramach edukacyjnego projektu IDentyfEYE:
Świecka muzyka średniowiecza.
Epoka: ŚREDNIOWIECZE Początek: wiek Koniec: ……. wiek
Temat: Początki wielogłosowości. Polska muzyka w średniowieczu. Str
Temat: Świecka muzyka w średniowieczu. Str. 21.
Historia chorału gregoriańskiego [edytuj]
Historyczne formy organizacji społeczeństwa Podtytuł.
III STUDIUM ŚPIEWU GREGORIAŃSKIEGO Niepokalanów , sesja I.
Symbole miłości.
Rewolucja francuska odrzuciła heraldykę monarchii, a Republika nie przyjęła żadnego oficjalnego godła, stąd Francja posiada jedynie szereg symboli państwowych,
SYMBOLE NARODOWE ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA F L A G A ma kolor biało-czerwony. Jest kształtu prostokątnego, to dwa prostokątne pasy (u góry biały, dół.
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
Muzyka w dobie renesansu Scenariusze lekcji dla liceów
Początki programowości w muzyce. Berlioz i jego Symfonia fantastyczna
Muzyka w dobie renesansu Scenariusze lekcji dla liceów
ŚREDNIOWIECZE Średniowiecze jest epoką obejmującą aż 1000 lat (od V do XV wieku), przez co bardzo zróżnicowaną. Jest to okres bardzo długi, w którym wiele.
Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów
Muzyka w Średniowieczu
Szkoła wiślicka w średniowieczu.
„Bogurodzica” – arcydzieło średniowiecza
Muzyka w epoce baroku Scenariusze lekcji dla liceów
'W liturgii nie ma niczego nieznaczącego' (Paweł VI)
Sprawozdanie z udziału w projekcie ERASMUS+. Nauczyciele byłego Gimnazjum nr 3, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku w ramach projektu Erasmus.
STYL ROMAŃSKI Powstał we Francji około X wieku i trwał do wieku XII.
Pieśń jest gatunkiem poważniejszym, bardziej kunsztownym, o głębszym, bardziej przemyślanym tekście, natomiast piosenka – utworem typowo rozrywkowym,
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Muzyka w średniowieczu Scenariusze lekcji dla liceów Temat lekcji: Muzyka w średniowieczu Czas trwania lekcji: 2x45 minut

Minstrele na średniowiecznej miniaturze ilustracja: www.pinterest.com

Cele lekcji zrozumienie różnorodności kultury muzycznej średniowiecza i jej społecznego uzasadnienia świadomość wagi pojawienia się notacji muzycznej i niektórych jego skutków rozróżnienie podstawowych form średniowiecznej wielogłosowości poznanie kontekstu społeczno-kulturowego twórczości trubadurów i truwerów rozróżnienie ars antiqua i ars nova omówienie przykładowych problemów związanych z wykonawstwem muzyki średniowiecznej znaczenie teorii muzyki dla jej praktycznego uprawiania

Rycerz na średniowiecznym witrażu ilustracja: www.pinterest.com

1. Długa epoka podstawowe wiadomości o średniowieczu: czas trwania, ideały i modele tysiącletnia, zmienna epoka stany społeczne: chłopi, rycerze, mnisi każdy stan charakteryzował się innym rodzajem muzyki o jakim średniowieczu mówimy?

Chłopi na obrazie Pietera Breughla starszego ilustracja: en.wikipedia.org

2. Muzyka Kościoła > sekwencja In Paradisum Deducant Te Angeli do dziś używana melodia związek liturgii i muzyki (ordinarium missae) lokalne tradycje śpiewu liturgicznego > chorał mozarabski Karol Wielki i ujednolicenie liturgii Grzegorz Wielki i „chorał gregoriański” i > antyfona Ave Regina Caelorum

Mnisi na miniaturze ze średniowiecznego traktatu ilustracja: www.alamy.com

2. Muzyka Kościoła (cd.) dwa podstawowe narzędzia reformy liturgii: pismo neumatyczne i frankijska teoria muzyki oparta na analizie liturgii; chorał jako podstawa twórczości > Ave Maris Stella praktyki rozszerzania liturgii: trop, sekwencja i dramat liturgiczny wielogłosowe wykonywania muzyki liturgicznej: organum i „szkoła Notre Dame”, Leoninus i Perotinus > Salve Regina

Ręka Gwidona z Arezzo: nauka solmizacji ilustracja: Wikimedia Commons

3. Muzyka w świecie rycerstwa ideał miłości dwornej poezja i pieśń, rola minstreli południowofrancuski i północnofrancuski nurt kultury rycerskiej tradycja trubadurów i chanson de geste; Ryszard Lwie Serce: rycerz-poeta niemiecki minnesang i hiszpańskie Cantigas de Santa Maria mieszczańskie realizacje: truwerzy we Francji i meistersingerzy w Niemczech; Adam de la Halle i Hans Sachs > Bernarta de Ventadour, Can l'erba fresch

Muzykujący dwór na średniowiecznej miniaturze ilustracja: Wikimedia Commons

3. Muzyka uczona pojawienie się notacji diastematycznej (Guido z Arezzo) i notacji Franka z Kolonii, ewolucja zapisu i nauki muzyki (pamięć a pismo) > artykuł Jak zapisywano muzykę motet izorytmiczny: wyrafinowana forma muzyki komponowanej odróżnienie ars antiqua i ars nova (kontrapunkt i znaczenie rytmu); Philippe de Vitry, Guillaume de Machaut i Johannes Ciconia kontrowersje wokół stylu ars nova (bulla papieska) > Johannes Ciconia, Merce o morte techniki kolejnej epoki: fauxbourdon > Mikołaj z Radomia, Magnificat

Notacja menzuralna: zapis muzyki wielogłosowej ilustracja: Wikimedia Commons

Materiały: nagranie In Paradisum Deducant Te Angeli https://www.youtube.com/watch?v=k8-CqtalXt0 nagranie chorału mozarabskiego Sanctus, wyk. Ensemble Organum https://www.youtube.com/watch?v=C6CbYG3DSPY nagranie antyfony Ave Regina Caelorum http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/ave-regina-caelorum-antyfona/ nagranie hymnu Ave Maris Stella (benedyktyni z z Ganagobie) https://www.youtube.com/watch?v=PlFaO_PdYE8 nagranie organum Salve Regina, wyk. Ensemble Organum https://www.youtube.com/watch?v=IoSuyUFiEYo nagranie pieśni Bernarta de Ventadour Can l'erba fresch https://www.youtube.com/watch?v=-j4uFTdfTn8 nagranie utworu Johannesa Ciconii Merce o morte https://www.youtube.com/watch?v=fMta3udIhLQ nagranie utworu Mikołaja z Radomia Magnificat http://www.muzykotekaszkolna.pl/kanon/mikolaj-z-radomia-magnificat/ artykuł Jak zapisywano muzykę Agnieszki Leszczyńskiej http://www.muzykotekaszkolna.pl/wiecej-o-muzyce/jak-zapisywano-muzyke/