Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki
Charakter prawny KE Komisję Europejską określa się jako: organ (funkcjonalnie) nadrzędny nad KOR, „super regulatora”.
Współdziałanie Prezesa UKE z organami europejskimi
Zakres współdziałania Harmonizowanie kierunków polityki regulacyjnej (art. 19 DR) W przypadku gdy KE stwierdzi, że rozbieżności we wdrażaniu przez KOR zadań regulacyjnych mogą stwarzać przeszkody w tworzeniu rynku wewnętrznego, może ona wydać zalecenie lub decyzję co do zharmonizowanego stosowania przepisów DR i dyrektyw szczegółowych w celu przyspieszenia realizacji celów polityki regulacyjnej.
Zakres współdziałania Uprawnienie KE do bezpośredniego wpływania na treść rozstrzygnięć (decyzji) Prezesa UKE art. 7 DR, art. 19 Pr. tel. art. 7a DR, art. 19a Pr. tel.
Etapy współdziałania Postępowanie konsultacyjne (na poziomie krajowym) Postępowanie konsolidacyjne (na poziomie organów UE)
Rodzaje rozstrzygnięć Decyzje Prezesa UKE obejmujące m.in.: definiowania rynku, analizy rynku, dostępu i wzajemnych połączeń, nakładania, zmiany lub uchylaniu obowiązków regulacyjnych.
Rodzaje rozstrzygnięć Środki, które mogą oddziaływać na wymianę handlową pomiędzy Państwami Członkowskimi, to środki, które mogą mieć wpływ pośredni albo bezpośredni, rzeczywisty lub potencjalny, na strukturę wymiany handlowej pomiędzy Państwami Członkowskimi w taki sposób, że będzie to za sobą pociągało bariery w funkcjonowaniu jednolitego rynku. Pkt 38 Preambuły Dyrektywy Ramowej
Rodzaje rozstrzygnięć Jeżeli rozstrzygnięcia mogą mieć wpływ na stosunki handlowe między państwami członkowskimi. art. 18 ust. 1 Pr. tel.
opinię w najszerszym zakresie I faza postępowania Zgłoszenie projektu rozstrzygnięcia Opinia Komisji Europejskiej Zawiadomienie KE o treści rozstrzygnięcia 1 miesiąc Prezes UKE uwzględnia opinię w najszerszym zakresie
II faza postępowania Jeżeli celem proponowanego środka jest: zdefiniowanie rynku, różnego od tych, które zdefiniowano w zaleceniu KE (zgodnie z art. 15 ust. 1 DR), lub podjęcie decyzji o wskazaniu lub niewskazaniu przedsiębiorstwa jako posiadającego, samodzielnie albo łącznie z innymi, znaczącą pozycję rynkową (art. 16 ust. 3 - 5 DR).
II faza postępowania KE poinformowała organ regulacyjny o swojej opinii, zgodnie z którą proponowany środek stanowiłby przeszkodę w funkcjonowaniu rynku jednolitego lub o swoich poważnych wątpliwościach co do zgodności tego środka z przepisami prawa wspólnotowego, wówczas proponowany środek nie może zostać przyjęty przez okres dwóch miesięcy.
II faza postępowania W terminie dwóch miesięcy KE może: podjąć decyzję (sprzeciw), zgodnie z którą Prezes UKE będzie musiał wycofać proponowany środek lub podjąć decyzję o wycofaniu zastrzeżeń związanych z proponowanym środkiem.
Wnioski Autorem rozstrzygnięć regulacyjnych jest zawsze Prezes UKE a nie Komisja Europejska
Wnioski postępowanie „wewnętrzne” Komisja Europejska Prezes UKE Przedsiębiorca telekomunikacyjny art. 7 i 7a DR art. 19 i 19a Pr. tel.
SOKiK jest związany wiążącymi wytycznymi Komisji Europejskiej Wnioski Sąd ma obowiązek zbadać prawidłowość współdziałania organu regulacyjnego z Komisją Europejską SOKiK jest związany wiążącymi wytycznymi Komisji Europejskiej
Wnioski III. Powołanie, w dłuższej perspektywie czasowej, europejskiego organu regulacyjnego w dziedzinie łączności elektronicznej
Najwięksi operatorzy telekomunikacyjni Grafika za http://http://www.w3.org/
Dziękuję za uwagę! mateusz.cholodecki@amu.edu.pl