Administracji Morskiej a Europejska Sieć Ekologiczna NATURA 2000

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr inż. Tadeusz Wieczorek
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Uwarunkowania środowiskowe w zakładaniu lotnisk
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
na obszary sieci Natura 2000
Świat zwierząt i roślin w Polsce
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
funduszy europejskich
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Warsztaty: W OBRONIE PRZYRODY Krynica Zdrój 2006
KONSULTACJE SPOŁECZNE MAZURSKIEGO PARKU NARODOWEGO
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
*Woliński Park Narodowy *Słowiński Park Narodowy
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną
NATURA 2000.
ELEMENTY PROBLEMATYKI MORSKIEJ W DYDAKTYCE GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Siedliska lądowe i gatunki roślin
POLSKA. Krajobraz Nadmorski..
Projekt : Natura 2000.
ZADANIE: „Opracowanie projektów planów ochrony obszarów Natura 2000 w rejonie Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego” Wykonawcą jest Instytut Morski w Gdańsku.
Podstawowe informacje o Naturze 2000
Anna Stelmaszyk – Świerczyńska
Morskie obszary Natura 2000
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
Procedury oceny oddziaływania na środowisko
W REJONIE ZATOKI PUCKIEJ
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Mirosława Mierczyk-Sawicka
Tworzenie planów zadań ochronnych na terenie gminy Bircza
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
„Lasy w mojej okolicy” Najcenniejsze obszary leśne w Gminie Boguszów-Gorce Powierzchnia gminy: 27 km 2 Wysokość: m n.p.m. Lasy: 43,5% Alan Malik.
W otulinie lasów Słowińskiego
Parki narodowe położone na nizinach
Ustrój samorządu terytorialnego
NATURA 2000.
Hubert Syperek 6a Jakub Susoł 5a Jakub Sulkowski 6a
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Reglamentacja procesu budowy
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
KATEDRA URZĄDZANIA LASU, UNIWERSYTET PRZYRODNICZY W POZNANIU BIURO URZĄDZANIA LASU I GEODEZJI LEŚNEJ W BRZEGU Mariusz Miotke Opiekun naukowy: dr hab. Roman.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Pobrzeża Polski.
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
OCHRONA GATUNKÓW I SIEDLISK IN SITU W NADLEŚNICTWIE MIĘDZYCHÓD I NADLEŚNICTWIE ŁOBEZ Ustka, dnia r.
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
morzem tematów na brzeg podrzuconych
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Obszary Natura 2000 Wykonali: Barbara Badzińska Michał Dziędziel.
Zapis prezentacji:

Administracji Morskiej a Europejska Sieć Ekologiczna NATURA 2000 Organy Administracji Morskiej a Europejska Sieć Ekologiczna NATURA 2000 Morskie obszary Natura 2000 Główny Inspektor Inspektoratu Ochrony Wybrzeża Adam Meller-Kubica

Kompetencje i obowiązki Urzędów Morskich Dyrektor Urzędu morskiego sprawuje nadzór nad morskimi obszarami specjalnej ochrony Natura 2000, na terenie swoich kompetencji administracyjnych (art. 27a ust. 2 z zastrzeżeniem art. 32 ust.5 Obowiązki nadzorującego obszarem Natura 2000: - Sporządzenie projektu planu ochrony obszaru Natura 2000 wymaga opinii właściwych miejscowo rad gmin. - Sporządzenie i przekazanie ministrowi właściwemu od spraw środowiska, co 6 lat w odniesieniu do specjalnego obszaru ochrony siedlisk oraz co 3 lata w odniesieniu do obszaru specjalnej ochrony ptaków, oceny realizacji ochrony tego obszaru, zawierającej informacje dotyczące podejmowanych działań ochronnych oraz wpływu tych działań na stan ochrony siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000, a także wyniki monitorowania i nadzoru tych działań. Wykonał: Adam Meller-Kubica

Kompetencje i obowiązki Urzędów Morskich Plan lub projekt przedsięwzięcia o potencjalnym bezpośrednim lub pośrednim wpływie na stan obszaru Natura 2000 podlega ocenie pod względem ewentualnych skutków plan lub przedsięwzięcia w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony został wyznaczony obszar Natura 2000, z zastrzeżeniem ust. 4 W przypadku braku rozwiązań alternatywnych, właściwy RDOŚ, a na obszarach morskich dyrektor właściwego UM, może zezwolić na realizację planu lub przedsięwzięcia, które mogą mieć negatywny wpływ na obszar Natura 2000 Wydając zezwolenie dyrektor urzędu morskiego: - ustala zakres, miejsce, termin i sposób wykonania kompensacji przyrodniczej. - nadzoruje wykonanie kompensacji przyrodniczej. - informuje ministra właściwego do spraw środowiska o zezwoleniach, o ich wykorzystaniu oraz skutkach realizacji planu lub przedsięwzięcia i wykonanej kompensacji przyrodniczej. Wykonał: Adam Meller-Kubica

Kompetencje i obowiązki Urzędów Morskich Sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko wymagają: planowane przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, dla których obowiązek ustalony jest na podstawie ust. 2. Obowiązek sporządzenie raportu dla planowanego przedsięwzięcia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, stwierdza w drodze postanowienia, organ właściwy do wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, określając jednocześnie zakres raportu…” W przypadku przedsięwzięć, o których mowa zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien być ograniczony do określenia oddziaływania przedsięwzięcia w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których został wyznaczony obszar Natura 2000. Postanowienia, o których mowa w ust. 2, wydaje po zasięgnięciu opinii: RDOŚ a na obszarach morskich dyrektora urzędu morskiego, w przypadku przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 i nie są bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru Wykonał: Adam Meller-Kubica

Obszary Natura 2000 na obszarach morskich i Pobrzeżu Wykonał: Adam Meller-Kubica

Natura 2000 a gospodarka wydmowo-leśna Ilość tych obszarów się zwiększa, po uwzględnieniu aktualnej Shadow List obszarów siedliskowych Natura 2000, ich powierzchnia obejmuje blisko 80% terenu pasa technicznego (nie wliczając miejscowości nadmorskich), tym samym i gruntów w administracji urzędów morskich. Pociągnie to za sobą potrzebę zmian w gospodarce wydmowo-leśnej czego przykładem jest postępowanie administracyjne wszczęte przez Wojewodę Pomorskiego rozpoczęte wydaniem decyzji w trybie art. 37 ustawy o ochronie przyrody, na: usunięcie chrustu i faszyny z wydmy szarej w granicach SOO „Białogóra”, w km 157 brzegu morskiego (spr. Nr SR/Ś.VII.AM/6660-1-36/06) Wykonał: Adam Meller-Kubica

Rozwój obszarów Natura 2000 w granicach kompetencji na przykładzie Urzędu Morskiego w Słupsku Mierzeja na Jeziorze Sarbsko Pobrzeże Słowińskie Jezioro Wicko i Moderskie Wydmy Poddąbskie Klify Jezioro Kopań Jezioro Bukowo Trzebiatowsko-Kołobrzeski Pas Nadmorski Wykonał: Adam Meller-Kubica

Natura 2000 a gospodarka wydmowo- leśna Gospodarkę hodowlaną dotychczas charakteryzowała: Strefowość działań Wprowadzanie zalesień i zakrzewień na obszary wydmowe, przyspieszające naturalną sukcesję Obecnie istnieje potrzeba dostosowania jej wymogów pod następujące potrzeby: Wycofanie się z sadzenia gatunków obcych regionalnie (kosodrzewina, sosna czarna) w raz z planowaną przebudową drzewostanów obcych gatunkowo Zakaz sztucznego zadrzewiania i zakrzewiania siedlisk wydmowych z uwagi na potrzebę zachowywania ich NATURA-lnego charakteru. Wykonał: Adam Meller-Kubica

Typy siedlisk występujących na terenie pas technicznego wymienione w Załączniku I 1130 Ujścia rzek (estuaria) 1160 Duże płytkie zatoki 1210 Kidzina na brzegu morskim 1230 Klify na wybrzeżu Bałtyku 1330 Solniska nadmorskie (Glauco-Puccinietalia część - zbiorowiska nadmorskie) 2110 Inicjalne stadia nadmorskich wydm białych 2120 Nadmorskie wydmy białe (Elymo-Ammophiletum) 2130 Nadmorskie wydmy szare 2160 Nadmorskie wydmy z zaroślami rokitnika 2180 Lasy mieszane i bory na wydmach nadmorskich 9110 Kwaśne buczyny (Luzulo-Fagenion) 9160 Grąd subatlantycki (Stellario-Carpinetum 1150 Zalewy i jeziora przymorskie (laguny) 7110 Torfowiska wysokie z roślinnością torfotwórczą (żywe) 9160 Grąd subatlantycki (Stellario-Carpinetum) 91D0 Bory i lasy bagienne (Vaccinio uliginosi-Betuletum pubescentis, Vaccinio uliginosi-Pinetum, Pino mugo- Sphagnetum, Sphagno girgensohnii-Piceetum i brzozowo-sosnowe bagienne lasy borealne) 91E0 Łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe (Salicetum albo-fragilis, Populetum albae, Alnenion glutinoso-incanae, olsy źródliskowe) 91F0 Łęgowe lasy dębowo-wiązowo-jesionowe (Ficario- Ulmetum) 9190 Pomorski kwaśny las brzozowo-dębowy (Betulo- Quercetum) Podział kompetencji organów Administracji Morskiej w związku z wdrożeniem Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000 Wykonał: Adam Meller-Kubica

Jezioro Bukowo Podział kompetencji organów Administracji Morskiej w związku z wdrożeniem Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000 Wykonał: Adam Meller-Kubica

Poddębskie Klify Podział kompetencji organów Administracji Morskiej w związku z wdrożeniem Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000 Wykonał: Adam Meller-Kubica

Natura 2000 na obszarach w administracji Urzędów Morskich Europejska Sieć Ekologiczna NATURA 2000 na polskich obszarach morskich: Zatoka Pomorska PLB990003 (RDOŚ Szczecin, Urząd Morski w Szczecinie, Urząd Morski w Słupsku, Woliński Park Narodowy) Przybrzeżne Wody Bałtyku PLB 990002 (Urząd Morski w Słupsku, Urząd Morski w Gdyni, Słowiński Park Narodowy) Zatoka Pucka i Półwysep Helski PLH220032 (Urząd Morski w Gdyni, RDOŚ Gdańsk) Zatoka Pucka PLB 220005 (Urząd Morski w Gdyni i RDOŚ Gdańsk) – wiodący Urząd Morski w Gdyni, Zalew Wiślany i Mierzeja Wiślana PLH 280007 (RDOŚ Olsztyn, RDOŚ Gdańsk, Urząd Morski w Gdyni) Zalew Wiślany PLB280010 (RDOŚ Olsztyn, RDOŚ Gdańsk, Urząd Morski w Gdyni) Ujście Wisły PLB 220004 (RDOŚ Gdańsk, Urząd Morski w Gdyni) Ostoja w Ujściu Wisły PLH 220044 (RDOŚ Gdańsk i Urząd Morski w Gdyni) Zalew Szczeciński PLB320009 (RDOŚ Szczecin, Urząd Morski w Szczecinie) PLB320011 (RDOŚ Szczecin, Urząd Morski w Szczecinie) Ujście Odry i Zalew Szczeciński PLH320018 (Rdoś Szczecin, Urząd Morski w Szczecinie) Ostoja na Zatoce Pomorskiej PLH990002 (RDOŚ Szczecini, Urząd Morski w Szczecinie) Ławica Słupska PLC990001 (Urząd Morski w Słupsku) Wykonał: Adam Meller-Kubica

Natura 2000 a inwestycje administracji morskiej Obszary ptasie stanowią większość. Będąc miejscem przelotów i zimowania ptactwa, stanowią problem w zakresie terminów realizacji inwestycji wykluczając okresy jesienny- zimowy i wczesnowiosenny z realizacji inwestycji. Z uwagi na pokrywanie się ze okresem sztormowym nie stanowią znaczącego utrudnienia. Wyjątkiem są duże kilkuletnie inwestycje infrastrukturalne. Promuje się wprowadzanie obligatoryjnych zakazów instalacji farm wiatrowych. Wprowadza się ograniczenia dla inwestycji lub działań mających wpływ na bazę żerową chronionej awifauny. Ważnym czynnikiem w zakresie zachowania odpowiedniego poziomu ochrony jest także przestrzeganie innych konwencji w zakresie ochrony środowiska morskiego (przeciwdziałanie rozlewom, szybkie usuwanie ich skutków, zwiększanie bezpieczeństwa w transporcie morskim) Wykonał: Adam Meller-Kubica

Natura 2000 a inwestycje administracji morskiej Obszary siedliskowe Ograniczają możliwość czerpania urobku do celów zw. z ochroną brzegu morskiego z naturalnych ławic piasku (umiejscowione w większości przypadków w strefie wpływu poboru na stan brzegu morskiego i tak nie są wykorzystywane z uwagi na obowiązujący zakaz). Ograniczają możliwości wprowadzania zabudowy dna morskiego w miejscu występowania siedlisk chronionych. Często zachodzi potrzeba oceny oddziaływania na gatunki chronione w ich ramach Częstszym „problemem” są obszary siedliskowe na obszarach lądowych – potrzeba zachowania trwałości wydm także z perspektywy procesów morfologicznych na nich zachodzących – niezbędne dodatkowe opracowania geomorfologiczne określające zakres i sposób oddziaływania planowanych działań na siedliska wydmowe w strefie brzegowej. Znaczny problem dotyczy ewentualnych form rekompensat przyrodniczych. Wykonał: Adam Meller-Kubica

Potrzeba uwzględnienia zapisów planów ochrony w dokumentach planistycznych 1. Obszary natura 2000 obejmują całą strefę przybrzeżną przylegająca do lądu wraz z miejscowościami nadmorskimi (wyjątkiem są akwatoria portowe) na wysokości morza otwartego. Wyjątkiem krajowym jest odcinek od trójmiasta do granic wschodnich państwa – Mają wpływ na zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego m.in.: w zakresie ewentualnych obiektów planowanych do instalacji na granicy ląd - morze. 2. Będą mieć bezpośrednie przełożenie na zapisy planów zagospodarowania obszarów morskich których realizacja właśnie się rozpoczęła. Podział kompetencji organów Administracji Morskiej w związku z wdrożeniem Europejskiej Sieci Ekologicznej NATURA 2000 Wykonał: Adam Meller-Kubica

Natura 2000 wyzwaniem Większość obszarów posiada realizowane projekty planów ochrony Na większości obszarów nadal nie posiada się wystarczających danych środowiskowych, co może mieć przełożenie na zapisy planów zagospodarowania. Środowisko morskie jako najmniej poznane przez człowieka, także pod względem form oddziaływania jego działalności, stanowi problem z punktu widzenia oceny wpływu środowiskowego planowanych przedsięwzięć Brak ujednoliconych form rekompensaty przyrodniczej może powodować niedoszacowania, skutkujące roszczeniami ze strony Komisji Europejskiej. Zapis planów muszą mieć przełożenie na plany zagospodarowania przestrzennego co przyczyni się do dalszych problemów w trakcie ich realizacji Efektem będzie otrzymanie prawnych wytycznych ujętych w plany umożliwiające zrównoważony rozwój obszarów morskich i przybrzeżnych. Wykonał: Adam Meller-Kubica

W prezentacji wykorzystano mapy z następujących stron internetowych: http://natura2000.mos.gov.pl www.salamandra.org.pl/Natura2000/mapa.html Zdjęcia pochodzą z archiwum UM w Słupsku DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Wykonał: Adam Meller-Kubica