Opracowała: Irena Kisielewska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie programu PerseusWM do zarządzania nieruchomościami wspólnot mieszkaniowych Perseus Sp. z o. o. ul. Grzybowska Warszawa tel.
Advertisements

TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Innowacyjna Szkoła Wyższa w Siedlcach wydz. Ekonomii i Zarządzania
Ewidencje w podatku od towarów i usług VAT
ZAKŁADANIE FIRMY.
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Ramzes Sp. z o. o. ul. Fasolowa 31A Warszawa Dział handlowy tel
BŁĘDY KSIĘGOWE Przygotowały: Pod kierunkiem: Martyna Kupińska
ZASADY RACHUNKOWOŚCI © WR-ZSER Lesko 2004
ZASADY RACHUNKOWOŚCI © WR-ZSER Lesko 2004
rachunkowość zajęcia nr 3
Charakterystyka bilansu
CZYLI JAK USTALAMY DOCHÓD W PRZEDSIĘBIORSTWIE
DOKUMENTY FINANSOWE W USŁUGACH TURYSTYCZNYCH
Zasady prezentacji aktywów i pasywów
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Operacje gospodarcze to udokumentowane i podlegające ewidencji księgowej zdarzenia gospodarcze. Zdarzenia gospodarcze to zjawiska i procesy gospodarcze.
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Radom 1
Jak założyć własną firmę?
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
MODUŁY SCHEMATY KSIĘGOWE KSIĘGA HANDLOWA EWIDENCJA DOKUMENTÓW
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
rachunkowość zajęcia nr 2
rachunkowość zajęcia nr 8
Prawdy oczywiste czyli… z czym mamy najwięcej kłopotu rozpoczynając działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Ustawa o rachunkowości z 29 września 1994r
Struktura egzaminu zawodowego w zawodzie technik ekonomista Egzamin zawodowy składa się z części pisemnej i części praktycznej.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
PORZĄDKOWANIE SPRAW KSIĘGOWO PRAWNYCH
Prawdy oczywiste Część 40
Bilans, Konta bilansowe, Zestawienie obrotów i sald
Nota księgowa jako dokument rozliczeniowy firmy
Podsystem środków trwałych
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 12 grudnia 2013 roku 12 grudnia 2013 roku ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych.
Procedura podejmowania działalności gospodarczej
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń i funduszy emerytalnych
Operacje gospodarcze Dzielenie oraz łączenie kont
Schemat organizacyjny
Prawdy oczywiste Zmiany przy zakładaniu spółki cywilnej - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Analiza i kontrola kosztów w rachunku zysków i strat
Sprawozdawczość roczna w jednostce budżetowej wybrane aspekty Katarzyna Michalak.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
JAK ZAŁOŻYĆ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ?. Co to jest ta działalność gospodarcza?
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
Ewidencja całokształtu działalności przedsiębiorstwa – Sporządź bilans otwarcia, otwórz konta saldami początkowymi kont i zaksięguj podane operacje gospodarcze:
Dr inż. Karolina Bondarowska
Ewidencja sprzedaży towarów/wyrobów gotowych
Rachunkowość finansowa – część 4
Rachunkowość finansowa - wykłady
Rachunkowość finansowa - wykłady
Rachunkowość finansowa - wykłady
Kartoteki Kartoteki – bazy danych: Kartoteki predefiniowane:
UWAGI DO BILANSÓW ODDZIAŁÓW ZNP za 2014 i 2015 rok.
Rachunkowość Wykład 0.
Rachunkowość finansowa – część 5
Rachunkowość finansowa – powtórzenie
Rachunkowość finansowa – wykład 2
Przyczyny powstawania, wykrywanie i poprawianie błędów księgowych
Rachunkowość finansowa – część 4
Konto księgowe Istota i elementy składowe Obroty i salda
Ustalanie wyniku finansowego (zysku)
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

Opracowała: Irena Kisielewska Elementy i rozwiązanie pracy egzaminacyjnej potwierdzającej kwalifikacje zawodowe – część II Opracowała: Irena Kisielewska

Wymagania egzaminacyjne /standardy wymagań egzaminacyjnych/ Wyszukiwać informacje niezbędne do sporządzenia wskazanego elementu sprawozdania finansowego przedsiębiorstwa /bilansu lub rachunku zysków i strat, Korzystać z informacji zawartych w przepisach ustawy o rachunkowości, przepisach podatkowych i innych normujących politykę finansową przedsiębiorstwa, potrzebnych do sporządzenia wskazanego elementu sprawozdania finansowego,

Stosować zasady sporządzania bilansu lub rachunku zysków i strat, Dobierać konta do sporządzenia bilansu lub rachunku zysków i strat, Sporządzać bilans lub rachunek zysków i strat, Interpretować wyniki bilansu lub rachunku zysków i strat.

Budowa zadania egzaminacyjnego: Opis sytuacji zadaniowej. Firma…….. Polecenia.Opracuj……………………. Informacje o zawartości realizacji projektu. Rozwiązanie zadania powinno zawierać…. Dokumentacja niezbędna do wykonania zadania. Do rozwiązania zadania wykorzystaj……………………………….. Informacje o wyposażeniu. Prace związane z rozwiązaniem zadania wykonaj……………… Informacje o czasie. Czas na wykonanie zadania wynosi 240 minut.

Rozwiązanie zadania egzaminacyjnego na przykładzie z informatora dla technika rachunkowości

1. Tytuł pracy egzaminacyjnej Tytuł zawiera kompletne informacje: o zawartości projektu, o realizacji tych prac, Tytuł zawierający kompletne dane - 2 punkty np. Projekt prowadzenia i realizacji prac związanych z ewidencją operacji gospodarczych, sporządzeniem rachunku zysków i strat i oceną zyskowności PP „Karolina” Sp. z o.o. za 2006 r.

2. Założenia Wymienić informacje o firmie: nazwę, adres, rodzaj działalności, regon, NIP, rachunek bankowy itp.. Wypisać wszystkie informacje o sposobie prowadzenia księgowości – ( że jest podatnikiem VAT, ewidencjonuje koszty w zespole 4 i 5, sporządza porównawczy rachunek wyników, produkty ewidencjonowane są w rzeczywistym koszcie wytworzenia), Wymienić, że firma rozpoczęła działalność od 1 grudnia, podane salda początkowe kont. Za prawidłowe sformułowanie założeń przewidziane są 3 punkty

3. Wykaz prac związanych z realizacją projektu Z ewidencją operacji gospodarczych: - wypełnienie dokumentów PK, - uporządkowanie chronologiczne dokumentów , - dekretacja i numeracja dokumentów, - sprawdzenie dokumentów formalno - merytorycznie, rachunkowo, - zapisywanie treści dokumentów, - itp. – 1 punkt

Wykaz prac związanych z sporządzeniem rachunku zysków i strat: zaksięgowanie operacji gospodarczych związanych z ustaleniem wyniku finansowego, obliczeniem podatku dochodowego, zaksięgowanie podatku dochodowego wydrukowanie lub wypełnienie druku rachunku zysków i strat. Wymienienie wszystkich elementów ocenia się 1 punktem

Lub ewentualnie ze sporządzeniem bilansu: wpisanie dokumentów do dziennika, Otwarcie kont, Zarejestrowanie operacji zgodnie z zasadą podwójnego zapisu, Zamknięcie kont, Sporządzenie zestawienia obrotów i sald, Sporządzenie bilansu, Sprawdzenie bilansu

Wykaz prac związanych z oceną zyskowności lub inną analizą: wybranie odpowiednich wskaźników, Podstawienie do wzorów, Poprawne obliczenie wskaźników, Analiza (ocena) wskaźników Poprawne wykazanie prac ocenia się 1 punktem

4.Realizacja projektu: Realizacja poleceń (prac): 1/ Polecenie księgowania Pk Wymogi formalne: poprawne wpisanie danych firmy – nazwy i adresu, daty, numeru kolejnego Pk, podpis sporządzającego, brak skreśleń poprawek lub poprawki są parafowne przez sporządzającego – 5 punktów Treść operacji, np. przeksięgowanie VAT naliczonego, należnego - 18 punktów 2/ Dekretacja dokumentów: Ocenia się po 1 punkcie za każde zadekretowanie na dokumentach - max 28 punktów.

3/Ponumerowanie dokumentów wg kolejności księgowań – 2 punkty, 4/ wprowadzenie stanów początkowych na konta – 6 punkty, 5/ Zaksięgowanie operacji gospodarczych: Numer i data operacji – 13 punktów, Rodzaj i numer dowodu księgowego – 13 punktów, Precyzyjne określenie treści operacji – po 2 punkty za każdą operację razem 56 punktów, Właściwa kwota i sposób księgowania operacji – 56 punktów. Razem za księgowanie operacji 138 punktów.

6/ ustalenie zobowiązania wobec Urzędu Skarbowego - 5 punktów, 7/ wydrukowanie lub sporządzenie wykazu operacji i rachunku wyników – 2 punkty, 8/ ocena zyskowności – 8 punktów. Razem możliwych do uzyskania 220 punktów, ZALICZA 75%, tj. 165 punktów.