Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Płazy.
Advertisements

Ryby (Pisces).
Kacper Siedlecki SP 350 w Warszawie klasa II C
Sposoby wykonywania ruchów roślin i zwierząt.
Najciekawsze wymarłe gatunki zwierząt
Zwierzęta W Australii.
Opracował: Radosław Prosowiecki wraz z Mateuszem Popińskim
Ryby – zwierzęta wodne Autor: Patryk S..
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Przystosowanie ptaków
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiały dla klasy III kształcenia zintegrowanego
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ZAPAMIĘTAJ! WSZYSTKIE GADY SĄ CHRONIONE!!!
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
JADOWITE ŻABY.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Kręgowce.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Promieniowanie Cieplne
Tajemnice podwodnego świata zwierząt
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Angelika Kręcichwast 1f
Życie w wodzie..
Patrycja Pospieszna Klasa 3b
Ryby Wodne kręgowce.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Matematyka w przyrodzie.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Ekosystem wodny Oceany Wykonały: Zofia Pietrzak, Joanna Żmijewska.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Rośliny i zwierzęta stawu Bielice
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Ryby.
ODŁOWY RYB W DOLINIE BARYCZY.
Cztery żywioły – czym są i co nam dają?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
RYBY – kręgowce wodne.
Manta birostris Wojciech Furgała – SPI 50. Zasięg występowania Opis Galeria zdjęć Multimedia (video) Charakterystyka Źródła.
Ryby kręgowce.
Stany skupienia wody.
Jest świetnie przystosowana do życia w wodzie. Choć jest maleńka, tworzy pływające dywany. Jej długie, wiotkie łodygi są podatne na falującą wodę. Maleńkie.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
MIĘCZAKI.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Kruczkowska Gabriela Kl. VIA
Najbrzydsza ryba świata
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

II etap edukacyjny PRZYRODA

błazenek (tropikalna ryba kostnoszkieletowa) Tropikalna ryba kostnoszkieletowa błazenek. Ryby to jedne z najstarszych na świecie kręgowców – pierwsze pojawiły się na ziemi ponad 500 milionów lat temu! Przez cały ten czas żyły w wodzie, dzięki czemu na drodze ewolucji doskonale przystosowały się do życia w takich warunkach.

Rekin wielorybi to największa znana nauce ryba świata Rekin wielorybi to największa znana nauce ryba świata. Długość tej ryby dochodzi do 13 metrów, a waga osiąga niemal 14 ton. Dotychczas odkryto ponad 32 000 gatunków ryb. Co roku naukowcy opisują kolejne 100-150 nowych gatunków. W Polsce żyje ponad 120 gatunków ryb.

Ognica pstra, zwana inaczej skrzydlicą, to jedna z najpiękniejszych i najpopularniejszych ryb tropikalnych. Jest również bardzo jadowita, broni się wbijając kolec jadowy zawierający silną truciznę - może ona zabić nawet człowieka. Ryby są bardzo różne – niektóre maja zaledwie centymetr, inne osiągają ponad 10 metrów. Niektóre są w wodzie niemal niewidoczne, a niektóre - bardzo kolorowe. Znaczna większość ryb nie jest dla człowieka groźna, chociaż kilkanaście gatunków, często tych bardzo niewielkich i kolorowych, może nas zabić.

Najważniejsze elementy w budowie ciała ryby, które umożliwiają jej życie pod wodą to: - kształt ciała, - śluz i łuski, - płetwy, - skrzela, - linia boczna, - pęcherz pławny.

KSZTAŁT CIAŁA RYBY Poruszanie się w wodzie jest trudne przede wszystkim przez opór, który stawia woda. Ryby jednak nie odczuwają tego problemu, dzięki opływowemu kształtowi ciała. W zależności od rodzaju wód i głębokości na jakiej żyją, różne gatunki ryb mają różne kształty, wszystkie jednak są spłaszczone i wydłużone. Barakuda Kształt ciała strzałkowaty Tuńczyk Kształt ciała wrzecionowaty

POKRYCIE CIAŁA RYB Skóra ryb jest w całości pokryta łuskami i śluzem. Śluz i łuski, podobnie jak opływowy kształt ciała, zmniejszają tarcie pomiędzy rybą a wodą, dzięki czemu ryby mogą swobodnie się w niej poruszać. Dodatkowo śluz utrzymuje odpowiednią temperaturę ciała ryby, a twarde łuski stanowią dodatkową ochronę przed uszkodzeniami. Zabarwienie łusek zależy od otoczenia, w którym żyje ryba. Najczęściej przybierają one dominujące kolory z otoczenia, dzięki czemu stanowią dodatkowy kamuflaż.

PŁETWY Głównym zadaniem płetw jest sterowanie oraz utrzymywanie prawidłowego położenia ciała ryby. Płetwa grzbietowa jest odpowiedzialna za sterowanie rybą i umożliwia nagłe zmiany kierunków. Płetwa ogonowa spełnia funkcję napędu i głównego steru ryby. Płetwy piersiowe (po obu stronach ryby) są odpowiedzialne za utrzymywanie równowagi, zmianę kierunków oraz hamowanie. Płetwa odbytowa pełni tę samą funkcję, co płetwa grzbietowa. Płetwy brzuszne (po obu stronach ryby) pełnią te same funkcje, co płetwy piersiowe.

ODDYCHANIE Narządem umożliwiającym rybom oddychanie tlenem rozpuszczonym w wodzie są skrzela. Ryba nabiera wody przez otwór gębowy i przepycha ją do skrzeli. Skrzela pobierają z wody tlen, a następnie wypuszczają odtlenioną wodę szparami skrzelowymi.

Przebieg linii bocznej u okonia. LINIA BOCZNA Najważniejszym narządem zmysłu u ryb jest linia boczna. Linia boczna jest linią biegnącą wzdłuż całego ciała ryby – od ogona aż po głowę – dzięki której ryba: - bez problemu może poruszać się w ciemności, - wyczuwa przeszkody bez konieczności dotykania ich, - czuje zmiany ciśnienia wody, - czuje zmiany składu chemicznego wody. Przebieg linii bocznej u okonia.

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego