Kategoria dorosłości w andragogice

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program nauczania wg: Teresa Król Maria Ryś
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Psychologia Zarządzania
BEZDOMNOŚĆ dotyka wszystkie grupy społeczne
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Społeczny kontekst przebiegu rehabilitacji
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Marcin Szala wicedyrektor Szkół ETE im. Alberta Schweitzera
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
O aktywności dorosłych i seniorów
Gerontologia społeczna - nauka zajmująca się procesami i zjawiskami społecznymi, psychologicznymi, ekonomicznymi i demograficznymi, które są przyczynami.
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Kulturapojęcie i problem
FUNKCJA WYCHOWAWCZA RODZINY
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Uwarunkowania rozwojowe aktywności społecznej i zawodowej dzieci i młodzieży z rodzin zastępczych Szprotawa 2012 Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
Animacja kultury.
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Dr Ewa Szumigraj Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii.
Zabezpieczenia socjalne Seniorów
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Odkrywanie zdolności dziecka to przywilej i obowiązek rodziców. Nauczyciele powinni im w tym pomagać.
PORADNICTWO (zagadnienia ogólne)
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Podstawy aktywności ruchowej
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Zagadnienie wadliwej pomocy czyli jak nie pomagać… Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie.
PRZECIWDZIAŁANIE NEGATYWNYM STEREOTYPOM NA TEMAT STAROŚCI
Społeczno-kulturowe uwarunkowania kompetencji społecznych
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
środowisko wychowawcze
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Kategoria dorosłości w andragogice Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Trzy rozumienia dorosłości Dorosłość jako stan Dorosłość jako proces rozwoju psychicznego Dorosłość jako proces rozwoju społeczno-kulturowego Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość jako stan Orzekanie o dorosłości na podstawie określonego kryterium Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość jako stan dorosłym jest człowiek na tyle ukształtowany że może być samodzielnym podmiotem działalności produkcyjno-społecznej (Szewczuk) człowiek dorosły to jednostka zdolna do samodzielnego zapewnienia sobie bytu i do wykonywania zadań społecznych (Mościcka) cześć życia cyklu życia człowieka, która następuje po zakończeniu procesu wzrastania i biologicznego dojrzewania organizmu do pełnienia wszystkich istotnych funkcji życiowych (Tyszkowa) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość jako stan niezależność ekonomiczna, odpowiedzialność, wypełnianie obowiązków rodzinnych i aktywne uczestnictwo w życiu kraju (Verner) Posiada samodzielne mieszkanie i przekracza 21 rok życia Ludzie poniżej 21-ego roku życia posiadający małżonka Niemający 21 lat, ale będący głową rodziny Osoby 21 letnie pozostające w siłach zbrojnych, których łączą silne więzi z domem rodzinnym Każdy powyżej 21 lat, kto mieszka w internacie lub akademiku i jest mocno związanych z członkami rodziny (Johnstone, Rivery) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość jako stan Uczniowie dorośli: Ludzie od 18 do 60 roku życia, mieszkający samodzielnie i uczący się w szkole lub instytucji w niepełnym wymiarze godzin (Carp, Peterson, Houle) Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość jako proces rozwoju psychicznego ujęcie C. C. Coggins ujęcie R. Urbańskiego ujęcie M. Knowelsa Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość wg C. C. Coggins Dorosłość to rozwój w 4 kategoriach Dorosłość „mierzona” na skali regres-wzrost Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Dorosłość wg C. C. Cogginsa Postawy wobec siebie Postawy wobec innych Postawy wobec wiedzy i procesu jej zdobywania Postawy wobec życia Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość wg C. C. Coggins Postawy wobec siebie: wzrost samoświadomości, adekwatność samooceny, koncentracja na rozwoju Postawy wobec innych: rozumienie innych ludzi, szacunek wobec innych, koncentracja na ludziach, poczucie współzależności z innymi Postawy wobec życia: zaangażowanie w sprawy codzienności, orientacja prospektywna, przygotowanie na ryzyko niepowodzeń Postawy wobec wiedzy i procesu jej zdobywania: wiedza o procesach rozwiązywania problemów, umiejętność oceny procesu rozwiązywania problemów, inna wiedza Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość wg R. Urbańskiego dynamiczny całożyciowy proces osobowościowego stawania się jednostki, stanowi system progresywnych zmian o charakterze społeczno-moralnym (osiąganie ideału człowieka) 10 dyspozycji osobowościowych Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość wg R. Urbańskiego Ciągała ekspansja miłości i ciepła życia Niezależność od pełnienia roli społecznej Pogoda i spokój wewnętrzny Poczucie wewnętrznej siły i możliwość oddziaływania na innych Otwartość na doświadczenia życiowe innych i otaczającą rzeczywistość Uznanie wzajemnej zależności jako esencji bytu ludzkiego Umiejętność cieszenia się cudza radością Umiejętność pełnego przeżywania chwili Wiara w siebie i innych Działanie w pełni spontaniczne Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość wg M. Knowelsa Dorosłość finalny rezultat zmian i przekształceń, jaki w procesie życiowego dojrzewania ulegają struktury psychiczne jednostki Dojrzałość wielowymiarowy proces ku dorosłości Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej zależność autonomia bierność aktywność subiektywizm obiektywizm ignorancja erudycja niska sprawność wysoka sprawność wąski zakres odpowiedzialności szeroki zakres odpowiedzialności wąskie zainteresowania szerokie zainteresowania egoizm altruizm brak samoakceptacji samoakceptacja amorficzna tożsamość zintegrowane poczucia osobowościowej tożsamości koncentracja na szczegółach do koncentracja na zasadach powierzchowność głębokie związki odtwórczość oryginalność potrzeba pewności tolerancja nieokreśloności afektywność racjonalność Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość jako proces rozwoju społeczno-kulturowego Dorosłość jest procesem fizycznego (biologicznego), społecznego i psychicznego rozwoju człowieka, który obejmuje cały okres jego istnienia. Najbardziej elementarną skalą rozwoju jest skala biologiczna, której towarzyszą definicje, wymagania i oczekiwania społeczne Jej miarą jest zdolność człowieka do samodzielnego kształtowania własnego życia w taki sposób, aby efektywnie spełniając formułowane wobec niego oczekiwania społeczne dostarczało mu poczucia sensu jego egzystencji i było źródłem indywidualnej satysfakcji. Doświadczeniom biologicznym, towarzyszą konflikty, wynikające z wyboru ról, sposobów jej pełnienia, zmiany wartości, norm, motywacji, postaw, celów i orientacji życiowych. Miarą dorosłości jest jak człowiek sobie z radzi z wyzwaniami Cykle życia są określone kulturowo Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość jako proces rozwoju społeczno-kulturowego wg P. Cross Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Zadania rozwojowe Model Levinsona Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Zadania rozwojowe Model Levinsona Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

realizowany ze środków Unii Europejskiej Dorosłość i uczenie się Rozwój dorosłych nierozerwalnie związany z uczeniem się Rozwój dorosłych jest wielokierunkowy i wielowymiarowy W różnych etapach rozwoju motywacja i przebieg uczenia się jest różny Konieczność wrażliwości i dopasowywania doświadczeń edukacyjnych do etapu rozwoju Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej

Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej