WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH Mgr Marta Kościk terapeuta NDT – Bobath
METODA NDT – BOBATH Ma za zadanie pomóc dziecku z uszkodzonym centralnym układem nerwowym we wszechstronnym rozwoju, tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać maksymalnie swoje możliwości.
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Wczesne rozpoczęcie terapii zanim wzorce patologiczne staną się wzorcami nawykowymi
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath dostosowanie terapii do możliwości fizycznych i osobowości dziecka, tak aby miało ono poczucie wykonywania ruchu
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Regulowanie napięcia mięśniowego poprzez zastosowanie odpowiednich technik postępowania już od pierwszych miesięcy życia dziecka
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Hamowanie nieprawidłowych reakcji ruchowych przez naukę aktywności wykonywanych w prawidłowych wzorcach, bądź maksymalnie zbliżonych do prawidłowych
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Wykorzystanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym dzięki poinstruowaniu rodziców/opiekunów dziecka w zakresie pielęgnacji, karmienia i zabaw z dzieckiem
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Terapeuta ćwiczy całe ciało pacjenta nie wybiórczo porusza wybranymi kończynami, gdyż dostarcza dziecku w ten sposób odpowiednich doznań czuciowo – ruchowych i jest ono dynamicznie aktywizowane
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Unikanie w terapii pozycji statycznych i stereotypowego „podawania” ruchu, gdyż człowiek uczy się go przez jego czucie i w sposób różnorodny
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Szczegółowa analiza sposobu wykonywania ruchu przez dziecko, aby wykluczyć pracę we wzorcach kompensacyjnych
Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Stosując powyższe zasady budujemy tzw. body image
Mimo, iż terapię prowadzi się indywidualnie jej celem jest przygotowanie dziecka do uczestnictwa w normalnym życiu rodzinnym i społecznym.
Rehabilitacja dziecka wg koncepcji NDT – Bobath jest szczególnie przydatna w pracy z niemowlęciem i małym dzieckiem, gdyż może być w naturalny i prosty sposób włączona w biologiczny rytm dnia.
Odpowiednio przeszkoleni rodzice kontynuują ćwiczenia w warunkach domowych. Za ich szkolenie odpowiedzialny jest fizjoterapeuta
Ryc. Jak pomóc dziecku rozwijać jego umiejętności wzmożone - hamujemy Normalizacja napięcia mięśniowego obniżone - budujemy Torowanie prawidłowych automatycznych reakcji postawy Prostowania Podporu Równoważne Prawidłowe doznania czuciowo – ruchowe Prawidłowy schemat ciała Powtarzanie – fizjoterapia, terapia zajęciowa, terapia mowy, aktywności życia codziennego Uczenie się przez czucie ruchu Ruch staje się automatyczny Prawidłowe wzorce ruchowe Różnorodność wzorców ruchowych
Schemat oceny sfery ruchowej dziecka Wrażenia ogólne Umiejętności Brak umiejętności Podstawowe napięcie posturalne i wzorce postawy Główny problem Cele terapii
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ