WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

Oligofrenopedagog, Instruktor Koncepcji Halliwick mgr Agata Borowiec
USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
NeuroDevelopmental Treatment
Metoda kierowanego nauczania
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Warunki realizacji umów
Negatywne wpływy TV 1. Pokonuje bariery wiekowe Zniewala umysły. 3. Pobudza zachowania aspołeczne. 4. Popularyzuje negatywne wzorce. 5. Zaciera.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
GIMNASTYKA KOREKCYJNA DLA 6-LATKÓW
Ś WIETLICA SZKOLNA. Świetlica szkolna stanowi integralną część szkoły i stara się jak najpełniej uczestniczyć w jej życiu. Praca świetlicy prowadzona.
Centralny Układ Sterowania funkcji lokomocyjnych
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
TRÓJTOROWOŚĆ METOD WYRÓWNYWANIA ODCHYLEŃ
- Znaczenie wody w organizmie człowieka
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
KLOCKOMANIA.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Jakub Szota Częstochowa 2012
HIPOTERAPIA.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Integracja sensoryczna
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Profilaktyka wad postawy dla Każdego
Ogólnopolska Akcja Ministra Edukacji Narodowej Ćwiczyć każdy może Szkoła Podstawowa Nr 88 Im. Poznańskich Koziołków w Poznaniu Aktywności dzieci z: Oddziału.
Centrum Rehabilitacyjno-Pielęgnacyjne „Ostoja”
Metoda Ruchu Rozwijającego
Aktywność psychoruchowa dziecka
„Szkoła w ruchu” cyt…”Ruch jako lek nie ma substancji ani opakowania. Substancją tego leku jest pomysł zrodzony z nauki i doświadczenia. Przekazanie.
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
PRZEJMIJ KONTROLĘ NAD SPASTYKĄ
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Podstawy aktywności ruchowej
RUCH TO ZDROWIE.
W życiu człowieka dominują trzy formy aktywności – zabawa, nauka i praca. Każda z tych form występuje na każdym jego etapie w zróżnicowanym nasileniu,
Terapia SI jako metoda wspomagająca rozwój dziecka
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
73.Przez pierwsze dwie sekundy ciało poruszało się ze stałą prędkością 4m/s, przez kolejne pięć ze stałym przyspieszeniem 0,8m/s 2, a w kolejnych dwóch.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
FITNESS I PILATES.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka w aspekcie doświadczeń OWI i WR oraz NPWWR mgr Anna Janukanis.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Bartłomiej Babicz Kl. I B Bartłomiej Babicz Kl. I B.
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
Terapia manualna Koncepcja Brian R. Mulligan
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
WPŁYW ODRUCHÓW PIERWOTNYCH NA ROZWÓJ RUCHOWY MAŁEGO DZIECKA
Terapia Mięśniowo Powięziowa
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Sprawozdanie z realizacji VII edycji Akademii Zdrowego Przedszkolaka
Witajcie! Część 1 Przyczyny bólu pleców i sposoby zapobiegania
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA METODA NDT – BOBATH Mgr Marta Kościk terapeuta NDT – Bobath

METODA NDT – BOBATH Ma za zadanie pomóc dziecku z uszkodzonym centralnym układem nerwowym we wszechstronnym rozwoju, tak, aby mogło uzyskać niezależność w życiu i wykorzystać maksymalnie swoje możliwości.

Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Wczesne rozpoczęcie terapii zanim wzorce patologiczne staną się wzorcami nawykowymi

Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath dostosowanie terapii do możliwości fizycznych i osobowości dziecka, tak aby miało ono poczucie wykonywania ruchu

Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Regulowanie napięcia mięśniowego poprzez zastosowanie odpowiednich technik postępowania już od pierwszych miesięcy życia dziecka

Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Hamowanie nieprawidłowych reakcji ruchowych przez naukę aktywności wykonywanych w prawidłowych wzorcach, bądź maksymalnie zbliżonych do prawidłowych

Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Wykorzystanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w życiu codziennym dzięki poinstruowaniu rodziców/opiekunów dziecka w zakresie pielęgnacji, karmienia i zabaw z dzieckiem

Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Terapeuta ćwiczy całe ciało pacjenta nie wybiórczo porusza wybranymi kończynami, gdyż dostarcza dziecku w ten sposób odpowiednich doznań czuciowo – ruchowych i jest ono dynamicznie aktywizowane

Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Unikanie w terapii pozycji statycznych i stereotypowego „podawania” ruchu, gdyż człowiek uczy się go przez jego czucie i w sposób różnorodny

Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Szczegółowa analiza sposobu wykonywania ruchu przez dziecko, aby wykluczyć pracę we wzorcach kompensacyjnych

Zasady prowadzenia usprawniania wg koncepcji NDT – Bobath Stosując powyższe zasady budujemy tzw. body image

Mimo, iż terapię prowadzi się indywidualnie jej celem jest przygotowanie dziecka do uczestnictwa w normalnym życiu rodzinnym i społecznym.

Rehabilitacja dziecka wg koncepcji NDT – Bobath jest szczególnie przydatna w pracy z niemowlęciem i małym dzieckiem, gdyż może być w naturalny i prosty sposób włączona w biologiczny rytm dnia.

Odpowiednio przeszkoleni rodzice kontynuują ćwiczenia w warunkach domowych. Za ich szkolenie odpowiedzialny jest fizjoterapeuta

Ryc. Jak pomóc dziecku rozwijać jego umiejętności wzmożone - hamujemy Normalizacja napięcia mięśniowego obniżone - budujemy Torowanie prawidłowych automatycznych reakcji postawy Prostowania Podporu Równoważne Prawidłowe doznania czuciowo – ruchowe Prawidłowy schemat ciała Powtarzanie – fizjoterapia, terapia zajęciowa, terapia mowy, aktywności życia codziennego Uczenie się przez czucie ruchu Ruch staje się automatyczny Prawidłowe wzorce ruchowe Różnorodność wzorców ruchowych

Schemat oceny sfery ruchowej dziecka Wrażenia ogólne Umiejętności Brak umiejętności Podstawowe napięcie posturalne i wzorce postawy Główny problem Cele terapii

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ