RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Respektowanie norm społecznych w szkole
Advertisements

SYSTEM EDUKACJI W POLSCE
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Program wychowawczy szkoły
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
EWALUACJA WEWNĘTRZNA Raport z ewaluacji wewnętrznej przeprowadzonej w Publicznym Gimnazjum nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Rudkach przez zespół w składzie.
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
6-latek w naszej szkole Podsumowanie ankiety skierowanej do Rodziców/Opiekunów prawnych dzieci, które w wieku 6 lat rozpoczęły naukę w klasie I Kwiecień.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
ANALIZA MATERIAŁU BADAWCZEGO
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Z jakim problemem może spotkać się mój rówieśnik
OBOWIĄZKI UCZNIA.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli i dyrekcji (razem 16 ankiet)
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
PRZECIWDZIAŁAMY ŁAMANIU NORM SPOŁECZNYCH
Ankietowaniem objęto uczniów kl. IV – VI, oraz rodziców Liczba ankietowanych uczniów – 29 na 32 ogółem Liczba ankietowanych rodziców – 4 na 15 wydanych.
i bezpieczeństwa uczniów
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Respektowane są normy społeczne
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE Raport ewaluacyjny
Ewaluacja wewnętrzna w szkole
Debata pracowników szkoły
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
Prawa dziecka.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
Szkolny system wychowawczy
Podsumowanie ankiety przeprowadzonej w kwietniu 2012 r. wśród rodziców uczniów klas IV - VI na temat przestrzegania norm społecznych w naszej szkole. W.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Mówimy przemocy.
Godność ucznia a postawa nauczyciela
Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Gimnazjum nr 3 im. Janusza Kusocińskiego w Sulechowie w roku szkolnym 2014/2015 Przedmiot ewaluacji obszar I Efekty.
STATUTSZKOŁYPODSTAWOWEJ NR 2 W ROGOŹNIE.. CO TO JEST STATUT SZKOŁY? Statut szkoły, dokument dotyczący organizacji i funkcjonowania szkoły. Statut szkoły.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
PRZEMOC I AGRESJA.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2014/2015.
Ewaluacja Sierpień 2014 Zespół Szkół w Kowalewie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Uczeń- jego prawa i obowiązki
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
Czy wiesz, że jako uczeń i człowiek masz określone prawa? a) tak b) nie c) brak odpowiedzi
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
Czym jest agresja i przemoc?
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Szkolny plan zachowania
diagnozująca zjawisko przemocy rówieśniczej
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE Raport ewaluacyjny 2016/2017 RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE

W raporcie ewaluacyjnym uwzględnia się działania szkoły zapewniające uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, opisuje się relacje pomiędzy wszystkimi członkami społeczności szkolnej, określa się, czy są one oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

W badaniu brało udział: 238 uczniów 206 rodziców 20 nauczycieli

O zasadach zachowywania się MODUŁ I O zasadach zachowywania się w szkole

Czy gimnazjaliści znają zasady właściwego zachowania się w szkole?

Czy gimnazjaliści przestrzegają zasad właściwego zachowania się w szkole?

Skala poczucia zagrożenia MODUŁ II Skala poczucia zagrożenia

Czy uczeń w szkole czuje się bezpiecznie?

Czy uczeń w szkole czuje się bezpiecznie?

Poczucie bezpieczeństwa nauczyciela w szkole w skali od 1 do 5 punktów 4 pkt – 25% 5 pkt – 75%

Poczucie bezpieczeństwa uczniów zdaniem nauczycieli w skali od 1 do 5 punktów 3 pkt – 5% 4 pkt – 50% 5 pkt – 45%

Poczucie bezpieczeństwa uczniów w skali od 1 do 5 punktów 1 pkt – 3% 2 pkt – 4% 3 pkt – 16% 4 pkt – 52% 5 pkt – 20% Brak odp - 5%

Poczucie bezpieczeństwa uczniów zdaniem rodziców w skali od 1 do 5 punktów 1 pkt – 1% 2 pkt – 3% 3 pkt – 9% 4 pkt – 51% 5 pkt – 29% Brak odp - 7%

WNIOSEK I Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Tomicach jest placówką, w której podawane są zasady zachowywania się w szkole, które wpisują się w normy społecznego zachowywania ludzi i kultury bycia.

O istocie poczucia zagrożenia MODUŁ III O istocie poczucia zagrożenia

Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia? - UCZNIOWIE bicie - 158 - 64% grożenie - 150 - 61% Wyśmiewanie - 101 - 41% okradanie - 95 - 38% obrażanie - 88 - 36% wymuszanie - 84 - 34% przezywanie - 74 - 30% obgadywanie - 72 - 29% rozpowszechnianie plotek - 71 - 29% niszczenie - 65 - 26% izolowanie - 42 - 17% inne: kozaczenie, wyjaśnianie z buta

Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia? - RODZICE wyśmiewanie - 171 - 81% grożenie – 108 - 51% wymuszanie - 92 - 19% obrażanie - 87 - 41% bicie - 82 - 39% okradanie - 75 - 35% obgadywanie - 61 - 29% niszczenie - 51 - 24% przezywanie - 41 - 19% izolowanie - 39 - 18% rozpowszechnianie plotek - 36 - 17% inne - picie alkoholu, palenie papierosów, handel papierosami

Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia? - NAUCZYCIELE wymuszanie 14 osób grożenie 13 osób wyśmiewanie 13 osób bicie 13 osób obrażanie 10 osób rozpowszechnianie plotek 9 osób przezywanie 9 osób izolowanie 8 osób obgadywanie 8 osób okradanie 7 osób niszczenie 6 osób inne: brak nadzoru rodziców

WNIOSEK II Wyśmianie i grożenie, a także - jak podają nauczyciele i rodzice - wymuszanie to częste formy agresywnych, patologicznych zachowań, które odbiegają od określonych przez społeczeństwo norm.

Jakie zachowania uczniowskie mają wpływ na obniżenie poczucia bezpieczeństwa nauczycieli w szkole? Obrażanie 6 osób Wyśmiewanie 6 osób Grożenie 5 osób Rozpowszechnianie plotek 5 osób Obgadywanie 4 osoby Izolowanie 2 osoby Okradanie 2 osoby Bicie 1 osoba Inne: nie czuję się zagrożona 2 osoby

Twarzą w twarz z agresją MODUŁ IV Twarzą w twarz z agresją

Z jaką formą agresji zetknął się lub mógł zetknąć uczeń?

Z jakimi formami agresji wobec siebie, jako nauczyciela mógł spotkać się nauczyciel?

WNIOSEK III Tajemnicą poliszynela pozostają formy agresji stosowane wobec nauczyciela przez nastolatków, do których – jak pokazują badania ewaluacji- nauczyciele niechętnie się przyznają, czynią to jedynie pod warunkiem badań anonimowych.

Zachowania poza normami MODUŁ V Zachowania poza normami i zgodnie z normami a prawa człowieka/ucznia

Czy uczeń zna swoje prawa?

WNIOSEK IV Uczniowie z Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Tomicach powołując się na prawa ucznia bazują bardziej na „przywilejach” szkolnych niż na poszanowaniu wartości nauki i własnej godności rozumianej, jako wartość młodego, uczącego się człowieka.

MODUŁ VI O obowiązkach

Czy uczeń zna swoje obowiązki?

WNIOSEK V Warto zauważyć, że jedynie w śladowych ilościach odpowiedzi pojawia się wzmianka o kulturze osobistej i relacjach, jakie powinny określać ucznia z nauczycielem i ucznia wobec rówieśników ( słuchania, szacunku wobec przełożonych, szacunek wobec kolegów, itp.)

MODUŁ VII Recepcja/odbiór wartości uznanych i szanownych przez uczniów, rodziców i nauczycieli zgodnych z kategoriami norm społecznych

Ranking odbioru wartości szkolnych - uczniowie kultura osobista 152 - 62% szacunek wobec nauczycieli i personelu szkoły 152 - 62% koleżeńska postawa wobec rówieśników 130 - 53% tolerancja 126 - 51,6% dbanie o mienie szkolne 107 - 44% postępowanie zgodnie ze statutem szkoły 96 - 39% odrabianie zadań domowych 88 - 36% gotowość niesienia pomocy potrzebującym rówieśnikom 82 – 33% wypowiedzi, rozmowy bez wulgaryzmów 74 - 30% estetyczny wygląd ucznia 65 - 26,6% aktywność na lekcjach 40 - 16,5 %

Ranking odbioru wartości szkolnych - rodzice kultura osobista – 187 – 91% szacunek wobec nauczycieli i personelu szkoły -156 – 76% odrabianie zadań domowych - 151- 73% koleżeńska postawa wobec rówieśników - 149 – 72% gotowość niesienia pomocy potrzebującym rówieśnikom - 147 – 71% tolerancja - 120 – 58% dbanie o mienie szkolne - 112 – 54% aktywność na lekcjach – 89 – 43% postępowanie zgodnie ze statutem szkoły – 88 – 43% wypowiedzi, rozmowy bez wulgaryzmów - 88 – 43% estetyczny wygląd ucznia – 56 – 27%

Czy uczniowie respektują wymienione wartości?

Ocena z zachowania a normy społeczne MODUŁ VIII Ocena z zachowania a normy społeczne

Czy zapoznałem się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania?

Czy niska ocena z zachowania może być skutkiem łamania norm społecznych?

WNIOSEK VI Rodzice w bardzo małym stopniu są przekonani o tym, że palenie papierosów przez uczniów może mieć wpływ na ocenę z zachowania. Według rodziców, duży wpływ mają braki zadań domowych, ale tej opinii raczej nie potwierdzają uczniowie, którzy w zdecydowanej mniejszości na tę przypadłość zwracali uwagę.

MODUŁ IX Wychowanie, jako przystosowanie do respektowania norm społecznych w szkole i życiu

Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne?

UCZNIOWIE Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne? Kategoria Tak Nie Nie zawsze SZACUNEK WOBEC CZŁONKÓW RODZINY 209 - 85,6% 2 – 1% 29 - 11,8% KULTURA OSOBISTA 198 - 81% 5 - 2% 25 - 10 % WYPEŁNIANIE DOMOWYCH OBOWIĄZKÓW 17 0 - 70% 4 – 2% 61 - 25% LOJALNOŚĆ I PRAWDOMÓWNOŚĆ 165 - 69% 6 – 3% 60 - 24% SZCZEROŚĆ 173 - 71% 7 – 3% 54 - 22% ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA POWIERZANE ZADANIA 188 - 77% 3 – 1% 47 - 19% TROSKA O WSPÓLNE DOBRO DOMOWNIKÓW 203 - 83% 4 - 2% 26 - 10,6% WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW 126 - 51,6% 22 - 9% 82 - 33,6% DBAŁOŚĆ O JĘZYK ( BRAK WULGARYZMÓW ) 133 - 54% 23 - 9% 77 - 31% POSZANOWANIE DLA GODNOŚCI CZŁOWIEKA (relacje bez oznak przemocy psychicznej i fizycznej) 199 - 81% 8 - 3% 25 - 10% UCZNIOWIE

RODZICE Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne? 197 - 93% Kategoria Tak Nie Nie zawsze SZACUNEK WOBEC CZŁONKÓW RODZINY 197 - 93% 14- 7% KULTURA OSOBISTA 200 - 97% 6 - 3 % WYPEŁNIANIE DOMOWYCH OBOWIĄZKÓW 145 - 68% 32% LOJALNOŚĆ I PRAWDOMÓWNOŚĆ 175 - 83% 35 - 17% SZCZEROŚĆ 173 - 82% 39 - 18% ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA POWIERZANE ZADANIA 160 - 75% 51 - 24% TROSKA O WSPÓLNE DOBRO DOMOWNIKÓW 184 - 87% 28 - 13% WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW 142 - 67% 6 - 3% 64 - 30% DBAŁOŚĆ O JĘZYK ( BRAK WULGARYZMÓW ) 140 - 66% 2 - 1% 63 - 30% POSZANOWANIE DLA GODNOŚCI CZŁOWIEKA (relacje bez oznak przemocy psychicznej i fizycznej) 185 - 87% 2 - 1% 16 - 8% RODZICE

WNIOSEK VII Na podstawie ankiety do spraw ewaluacji można wywnioskować, że wychowywanie ku wartościom w analizie materiału faktograficznego rodziców zestawianych z materiałem ankietowanych uczniów jest przeidealizowane.

Czy rodzice potrafią wychowywać w taki sposób, by dziecko przestrzegało norm społecznych?

NAUCZYCIELE Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne? 55% 35% Kategoria Tak Nie Nie zawsze SZACUNEK WOBEC CZŁONKÓW RODZINY 55% 35% KULTURA OSOBISTA 60% 30% WYPEŁNIANIE DOMOWYCH OBOWIĄZKÓW 45% 5% 15% LOJALNOŚĆ I PRAWDOMÓWNOŚĆ 25% SZCZEROŚĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA POWIERZANE ZADANIA 40% TROSKA O WSPÓLNE DOBRO DOMOWNIKÓW WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW DBAŁOŚĆ O JĘZYK ( BRAK WULGARYZMÓW ) 50% POSZANOWANIE DLA GODNOŚCI CZŁOWIEKA (relacje bez oznak przemocy psychicznej i fizycznej) NAUCZYCIELE

WNIOSEK VIII Według nauczycieli w takich kwestiach wychowawczych jak: dbałość o język , szacunek wobec ludzi, czy kultura osobista nadrzędną rolę pełni relacja rodzinna. Na tle problemów szkolnych, które wynikają z wyżej wymienionych zaniedbań wychowawczych, szkoła, jako instytucja potrzebuje wsparcia rodziców i współpracy rodziców z nauczycielami.

Czy rodzice oczekują wsparcia ze strony szkoły? Jakie są problemy? - tak oczekuję, gdyż dziecko ma opinię z poradni - zachowania agresywne - dziecko nie chce się uczyć - nie szanowanie drugich osób - problem w nauce - jest wystarczające wsparcie - wychodzi z domu popołudniu na długo i czasem nie odbiera telefonu nie wiem gdzie jest - olewający stosunek do nauki i chodzenia do szkoły - nadużywanie telefonu - ja dzięki Bogu nie musiałam korzystać z takiej pomocy, ale gdybym była zmuszona przez życie to na pewno bym skorzystała – - na razie nie ma takiej potrzeby – - nie stwarza problemów - 24 Nie oczekuję – 28 Brak odp. – 148

Działania nauczycieli mające na celu przestrzeganie norm społecznych pogadanki podczas lekcji wychowawczych – 12 osób spotkania z policjantem – 8 projekt Bezpieczna Szkoła – 5 spotkania z pedagogiem - 2 rozmowy indywidualnego dyżury międzylekcyjne wskazywanie dobrych przykładów wycieczki apele porządkowe części artystyczne przedstawienia upomnienie wychowawcy nagana dyrektora

KONIEC 