RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE Raport ewaluacyjny 2016/2017 RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
W raporcie ewaluacyjnym uwzględnia się działania szkoły zapewniające uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, opisuje się relacje pomiędzy wszystkimi członkami społeczności szkolnej, określa się, czy są one oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
W badaniu brało udział: 238 uczniów 206 rodziców 20 nauczycieli
O zasadach zachowywania się MODUŁ I O zasadach zachowywania się w szkole
Czy gimnazjaliści znają zasady właściwego zachowania się w szkole?
Czy gimnazjaliści przestrzegają zasad właściwego zachowania się w szkole?
Skala poczucia zagrożenia MODUŁ II Skala poczucia zagrożenia
Czy uczeń w szkole czuje się bezpiecznie?
Czy uczeń w szkole czuje się bezpiecznie?
Poczucie bezpieczeństwa nauczyciela w szkole w skali od 1 do 5 punktów 4 pkt – 25% 5 pkt – 75%
Poczucie bezpieczeństwa uczniów zdaniem nauczycieli w skali od 1 do 5 punktów 3 pkt – 5% 4 pkt – 50% 5 pkt – 45%
Poczucie bezpieczeństwa uczniów w skali od 1 do 5 punktów 1 pkt – 3% 2 pkt – 4% 3 pkt – 16% 4 pkt – 52% 5 pkt – 20% Brak odp - 5%
Poczucie bezpieczeństwa uczniów zdaniem rodziców w skali od 1 do 5 punktów 1 pkt – 1% 2 pkt – 3% 3 pkt – 9% 4 pkt – 51% 5 pkt – 29% Brak odp - 7%
WNIOSEK I Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Tomicach jest placówką, w której podawane są zasady zachowywania się w szkole, które wpisują się w normy społecznego zachowywania ludzi i kultury bycia.
O istocie poczucia zagrożenia MODUŁ III O istocie poczucia zagrożenia
Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia? - UCZNIOWIE bicie - 158 - 64% grożenie - 150 - 61% Wyśmiewanie - 101 - 41% okradanie - 95 - 38% obrażanie - 88 - 36% wymuszanie - 84 - 34% przezywanie - 74 - 30% obgadywanie - 72 - 29% rozpowszechnianie plotek - 71 - 29% niszczenie - 65 - 26% izolowanie - 42 - 17% inne: kozaczenie, wyjaśnianie z buta
Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia? - RODZICE wyśmiewanie - 171 - 81% grożenie – 108 - 51% wymuszanie - 92 - 19% obrażanie - 87 - 41% bicie - 82 - 39% okradanie - 75 - 35% obgadywanie - 61 - 29% niszczenie - 51 - 24% przezywanie - 41 - 19% izolowanie - 39 - 18% rozpowszechnianie plotek - 36 - 17% inne - picie alkoholu, palenie papierosów, handel papierosami
Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia? - NAUCZYCIELE wymuszanie 14 osób grożenie 13 osób wyśmiewanie 13 osób bicie 13 osób obrażanie 10 osób rozpowszechnianie plotek 9 osób przezywanie 9 osób izolowanie 8 osób obgadywanie 8 osób okradanie 7 osób niszczenie 6 osób inne: brak nadzoru rodziców
WNIOSEK II Wyśmianie i grożenie, a także - jak podają nauczyciele i rodzice - wymuszanie to częste formy agresywnych, patologicznych zachowań, które odbiegają od określonych przez społeczeństwo norm.
Jakie zachowania uczniowskie mają wpływ na obniżenie poczucia bezpieczeństwa nauczycieli w szkole? Obrażanie 6 osób Wyśmiewanie 6 osób Grożenie 5 osób Rozpowszechnianie plotek 5 osób Obgadywanie 4 osoby Izolowanie 2 osoby Okradanie 2 osoby Bicie 1 osoba Inne: nie czuję się zagrożona 2 osoby
Twarzą w twarz z agresją MODUŁ IV Twarzą w twarz z agresją
Z jaką formą agresji zetknął się lub mógł zetknąć uczeń?
Z jakimi formami agresji wobec siebie, jako nauczyciela mógł spotkać się nauczyciel?
WNIOSEK III Tajemnicą poliszynela pozostają formy agresji stosowane wobec nauczyciela przez nastolatków, do których – jak pokazują badania ewaluacji- nauczyciele niechętnie się przyznają, czynią to jedynie pod warunkiem badań anonimowych.
Zachowania poza normami MODUŁ V Zachowania poza normami i zgodnie z normami a prawa człowieka/ucznia
Czy uczeń zna swoje prawa?
WNIOSEK IV Uczniowie z Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Tomicach powołując się na prawa ucznia bazują bardziej na „przywilejach” szkolnych niż na poszanowaniu wartości nauki i własnej godności rozumianej, jako wartość młodego, uczącego się człowieka.
MODUŁ VI O obowiązkach
Czy uczeń zna swoje obowiązki?
WNIOSEK V Warto zauważyć, że jedynie w śladowych ilościach odpowiedzi pojawia się wzmianka o kulturze osobistej i relacjach, jakie powinny określać ucznia z nauczycielem i ucznia wobec rówieśników ( słuchania, szacunku wobec przełożonych, szacunek wobec kolegów, itp.)
MODUŁ VII Recepcja/odbiór wartości uznanych i szanownych przez uczniów, rodziców i nauczycieli zgodnych z kategoriami norm społecznych
Ranking odbioru wartości szkolnych - uczniowie kultura osobista 152 - 62% szacunek wobec nauczycieli i personelu szkoły 152 - 62% koleżeńska postawa wobec rówieśników 130 - 53% tolerancja 126 - 51,6% dbanie o mienie szkolne 107 - 44% postępowanie zgodnie ze statutem szkoły 96 - 39% odrabianie zadań domowych 88 - 36% gotowość niesienia pomocy potrzebującym rówieśnikom 82 – 33% wypowiedzi, rozmowy bez wulgaryzmów 74 - 30% estetyczny wygląd ucznia 65 - 26,6% aktywność na lekcjach 40 - 16,5 %
Ranking odbioru wartości szkolnych - rodzice kultura osobista – 187 – 91% szacunek wobec nauczycieli i personelu szkoły -156 – 76% odrabianie zadań domowych - 151- 73% koleżeńska postawa wobec rówieśników - 149 – 72% gotowość niesienia pomocy potrzebującym rówieśnikom - 147 – 71% tolerancja - 120 – 58% dbanie o mienie szkolne - 112 – 54% aktywność na lekcjach – 89 – 43% postępowanie zgodnie ze statutem szkoły – 88 – 43% wypowiedzi, rozmowy bez wulgaryzmów - 88 – 43% estetyczny wygląd ucznia – 56 – 27%
Czy uczniowie respektują wymienione wartości?
Ocena z zachowania a normy społeczne MODUŁ VIII Ocena z zachowania a normy społeczne
Czy zapoznałem się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania?
Czy niska ocena z zachowania może być skutkiem łamania norm społecznych?
WNIOSEK VI Rodzice w bardzo małym stopniu są przekonani o tym, że palenie papierosów przez uczniów może mieć wpływ na ocenę z zachowania. Według rodziców, duży wpływ mają braki zadań domowych, ale tej opinii raczej nie potwierdzają uczniowie, którzy w zdecydowanej mniejszości na tę przypadłość zwracali uwagę.
MODUŁ IX Wychowanie, jako przystosowanie do respektowania norm społecznych w szkole i życiu
Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne?
UCZNIOWIE Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne? Kategoria Tak Nie Nie zawsze SZACUNEK WOBEC CZŁONKÓW RODZINY 209 - 85,6% 2 – 1% 29 - 11,8% KULTURA OSOBISTA 198 - 81% 5 - 2% 25 - 10 % WYPEŁNIANIE DOMOWYCH OBOWIĄZKÓW 17 0 - 70% 4 – 2% 61 - 25% LOJALNOŚĆ I PRAWDOMÓWNOŚĆ 165 - 69% 6 – 3% 60 - 24% SZCZEROŚĆ 173 - 71% 7 – 3% 54 - 22% ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA POWIERZANE ZADANIA 188 - 77% 3 – 1% 47 - 19% TROSKA O WSPÓLNE DOBRO DOMOWNIKÓW 203 - 83% 4 - 2% 26 - 10,6% WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW 126 - 51,6% 22 - 9% 82 - 33,6% DBAŁOŚĆ O JĘZYK ( BRAK WULGARYZMÓW ) 133 - 54% 23 - 9% 77 - 31% POSZANOWANIE DLA GODNOŚCI CZŁOWIEKA (relacje bez oznak przemocy psychicznej i fizycznej) 199 - 81% 8 - 3% 25 - 10% UCZNIOWIE
RODZICE Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne? 197 - 93% Kategoria Tak Nie Nie zawsze SZACUNEK WOBEC CZŁONKÓW RODZINY 197 - 93% 14- 7% KULTURA OSOBISTA 200 - 97% 6 - 3 % WYPEŁNIANIE DOMOWYCH OBOWIĄZKÓW 145 - 68% 32% LOJALNOŚĆ I PRAWDOMÓWNOŚĆ 175 - 83% 35 - 17% SZCZEROŚĆ 173 - 82% 39 - 18% ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA POWIERZANE ZADANIA 160 - 75% 51 - 24% TROSKA O WSPÓLNE DOBRO DOMOWNIKÓW 184 - 87% 28 - 13% WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW 142 - 67% 6 - 3% 64 - 30% DBAŁOŚĆ O JĘZYK ( BRAK WULGARYZMÓW ) 140 - 66% 2 - 1% 63 - 30% POSZANOWANIE DLA GODNOŚCI CZŁOWIEKA (relacje bez oznak przemocy psychicznej i fizycznej) 185 - 87% 2 - 1% 16 - 8% RODZICE
WNIOSEK VII Na podstawie ankiety do spraw ewaluacji można wywnioskować, że wychowywanie ku wartościom w analizie materiału faktograficznego rodziców zestawianych z materiałem ankietowanych uczniów jest przeidealizowane.
Czy rodzice potrafią wychowywać w taki sposób, by dziecko przestrzegało norm społecznych?
NAUCZYCIELE Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne? 55% 35% Kategoria Tak Nie Nie zawsze SZACUNEK WOBEC CZŁONKÓW RODZINY 55% 35% KULTURA OSOBISTA 60% 30% WYPEŁNIANIE DOMOWYCH OBOWIĄZKÓW 45% 5% 15% LOJALNOŚĆ I PRAWDOMÓWNOŚĆ 25% SZCZEROŚĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA POWIERZANE ZADANIA 40% TROSKA O WSPÓLNE DOBRO DOMOWNIKÓW WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW DBAŁOŚĆ O JĘZYK ( BRAK WULGARYZMÓW ) 50% POSZANOWANIE DLA GODNOŚCI CZŁOWIEKA (relacje bez oznak przemocy psychicznej i fizycznej) NAUCZYCIELE
WNIOSEK VIII Według nauczycieli w takich kwestiach wychowawczych jak: dbałość o język , szacunek wobec ludzi, czy kultura osobista nadrzędną rolę pełni relacja rodzinna. Na tle problemów szkolnych, które wynikają z wyżej wymienionych zaniedbań wychowawczych, szkoła, jako instytucja potrzebuje wsparcia rodziców i współpracy rodziców z nauczycielami.
Czy rodzice oczekują wsparcia ze strony szkoły? Jakie są problemy? - tak oczekuję, gdyż dziecko ma opinię z poradni - zachowania agresywne - dziecko nie chce się uczyć - nie szanowanie drugich osób - problem w nauce - jest wystarczające wsparcie - wychodzi z domu popołudniu na długo i czasem nie odbiera telefonu nie wiem gdzie jest - olewający stosunek do nauki i chodzenia do szkoły - nadużywanie telefonu - ja dzięki Bogu nie musiałam korzystać z takiej pomocy, ale gdybym była zmuszona przez życie to na pewno bym skorzystała – - na razie nie ma takiej potrzeby – - nie stwarza problemów - 24 Nie oczekuję – 28 Brak odp. – 148
Działania nauczycieli mające na celu przestrzeganie norm społecznych pogadanki podczas lekcji wychowawczych – 12 osób spotkania z policjantem – 8 projekt Bezpieczna Szkoła – 5 spotkania z pedagogiem - 2 rozmowy indywidualnego dyżury międzylekcyjne wskazywanie dobrych przykładów wycieczki apele porządkowe części artystyczne przedstawienia upomnienie wychowawcy nagana dyrektora
KONIEC