Prezentacja multimedialna jako nowa jakość wspomagania procesu nauczania
Cel pracy Celem pracy jest przedstawienie dydaktycznej prezentacji multimedialnej, a w szczególności jej : zastosowania w edukacji, korzyści z tego wynikających, oprogramowania potrzebnego do projektowania i odtwarzania, wymagań sprzętowych, sposobów i zasad tworzenia.
Zakres zastosowań prezentacji Kształtowanie obrazu rzeczywistości Kształtowanie umiejętności intelektualnych Przedstawienie elementów wychowawczych Przedstawienie sposobu postępowania
Sposób wykorzystania prezentacji w edukacji Przedstawianie nowego problemu Przekazanie wyników działań Sprawdzenie wiadomości Wprowadzenie uogólnień
Korzyści z zastosowań prezentacji w edukacji skuteczność nauczania jest większa o 56% zrozumienie tematu jest 56 – 60% wyższe nieporozumienia przy przekazywaniu wiedzy są o 20 – 40% rzadsze oszczędność czasu wynosi 38 – 70% tempo uczenia się jest o 60% szybsze zakres wiedzy przyswojonej jest o 25 – 50% szerszy[1] [1] G. Adams: „Why Interactive?” w “Multimedia & Videodise Monitor”, marzec 1992.
Sposoby tworzenia prezentacji: Ustalenie celu i treści Przygotowanie scenariusza Dobór i układ wiadomości Dobór struktury obrazowo - słownej Tworzenie motywacji do uczenia się Wykorzystanie video, animacji Prawidłowy układ na ekranie
Oprogramowanie Microsoft PowerPoint Micrografx Charisma 4,0 Corel DRAW Lotus Freelance Graphics
Badania fiksacji wzroku 45,5 % 29 % 11,5 % 14 %
Zasady tworzenia prezentacji Przy tworzeniu prezentacji należy : dbać o prostotę przekazu używać jak najmniejszej ilości słów używać kluczowych słów i znaków wykorzystywać wizualizację przekazu stosować wykresy i diagramy nie wizualizować, jeśli można opowiedzieć nie rywalizować ze swymi pomocami nie pokazywać obrazów bez ich objaśnienia nie mówić do swoich obrazów
Pokaz gotowej prezentacji Pokaz można zaplanować na wiele sposobów dzięki PowerPoint
Podsumowanie Komputerowe prezentacje dydaktyczne powstałe w oparciu o bazę sprzętową i oprogramowanie, tworzone samodzielnie przez nauczyciela przedmiotu, muszą opierać się na zasadach: prawidłowym wykorzystaniu ekranu, ekonomicznym projektowaniu i zastosowaniu prezentacji, doborze struktury obrazowo – słownej, dydaktycznej: celach i treściach programu warunkach realizacji możliwościach uczniów umiejętnościach i wiedzy nauczyciela.
Wnioski Właściwe wykorzystanie technologii informacyjnej zależy przede wszystkim od przygotowania zawodowego nauczycieli, świadomości, osobistego zaangażowania i inwencji twórczej. Możliwości i pomoc w tym zakresie oferuje między innymi program do tworzenia prezentacji multimedialnych Microsoft PowerPoint. Dziękuję.