Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chemia w życiu Wykonał: Radosław Flak Z klasy 1A 2011/2012.
Advertisements

Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wodorotlenek Potasu KOH.
MIEDŹ Karolina Sosnowska kl. IIa.
Metale i stopy metali.
SYSTEMATYKA SUBSTANCJI
Zmiany stanów skupienia
MATERIA.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
* 07/16/96 Woda Co to jest woda? Pytanie niby banalne, ale myślę, że trochę faktów nikomu nie zaszkodzi. Zapraszam do obejrzenia prezentacji. *
PROSTE ZŁOŻONE JEDNORODNE NIEJEDNORODNE
Menu Koniec Czym jest węgiel ? Węgiel część naszego ciała
WODA I ROZTWORY WODNE.
Właściwości alkanów Barwa Zapach Stan skupienia Gęstość
Woda i roztwory wodne. Spis treści Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie Woda – właściwości i rola w przyrodzie.
Mieszanina a związki chemiczne
Nauka przez obserwacje
MIKOŁAJ MIKULSKI NG nr. 9 ,,PRIMUS”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Chemia-klasa 1 Wszystko z klasy 1.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ZASTOWANIE I WŁAŚCIWOŚCI
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Fizyka i astronomia Opracowała Diana Iwańska.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Co dzieje się z solą kuchenną po wsypaniu do wody?
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wyk. Monika Markuntowicz IIIB
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
„Jak rozdzielamy mieszaniny”
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WOKÓŁ METALI Metale – pierwiastki chemiczne charakteryzujące się obecnością w sieci krystalicznej elektronów swobodnych (niezwiązanych).
Doświadczenie z atramentem
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Fenole.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Substancje i ich przemiany
Reakcja krystalizacji bezwodnego Octanu sodu (CH3COONa)
Z czego jest zbudowany otaczający nas świat
Stany skupienia wody.
Rodzaje paliw kopalnych
Czy substancje można mieszać?
Z poprzednich lekcji Sprawdź, czy zapamiętałeś: Jakie stany skupienia występują w przyrodzie? Jakie są dowody ziarnistej (atomowej/cząsteczkowej) budowy.
BIZMUT. Bizmut ( Bi, bisemutum, bismuthum lub bismutum)- pierwiastek chemiczny, metal bloku p układu okresowego. Nazwa pochodzi od niemieckiego słowa.
- życiodajna Substancja
Odmiany alotropowe węgla
Woda wodzie nierówna ‹#›.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Woda to cudowna substancja
Weronika Piecuch, kl. 1cG.  Ditlen - postać cząsteczek dwuatomowych (0 2 );  Tritlen (ozon) – postać cząsteczek trzyatomowych (0 3 );  Tetratlen (czerwony.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Wiązania w sieci przestrzennej kryształów
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Zapis prezentacji:

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

III etap edukacyjny CHEMIA 2

- temperaturę topnienia i wrzenia, - barwę, - zapach, Własności fizyczne to cechy substancji niezależne od wpływu na nią innych substancji. Zaliczamy do nich: - rozpuszczalność, - temperaturę topnienia i wrzenia, - barwę, - zapach, - stan skupienia, - gęstość, - twardość i kruchość, - kowalność, - postać np. forma kryształów lub forma bezpostaciowa, - przewodnictwo elektryczne, - przewodnictwo ciepła, - powierzchnię i połysk. 3

Własności chemiczne to cechy substancji, które są obserwowane podczas reakcji chemicznej. Zaliczamy do nich: - palność, - toksyczność, - reaktywność. 4

PRZYKŁADOWE SUBSTANCJE I ICH WŁAŚCIWOŚCI 5

- dobrze rozpuszczalny w wodzie, - nie przewodzi prądu, - niepalny, OCET - bezbarwna ciecz, - dobrze rozpuszczalny w wodzie, - nie przewodzi prądu, - niepalny, - ma charakterystyczny zapach, - ma kwaśny smak. 6

- nie rozpuszcza się w wodzie, - nie przewodzi prądu, OLEJ - żółta gęsta ciecz, - nie rozpuszcza się w wodzie, - nie przewodzi prądu, - nie ma zapachu, - ma specyficzny smak, - nie jest palny. 7

- występuje w trzech stanach skupienia: stałym, ciekłym i gazowym, WODA - bezbarwna ciecz, - nie ma zapachu, - występuje w trzech stanach skupienia: stałym, ciekłym i gazowym, - nie ma smaku, - gęstość wynosi 1g/cm3 (największą gęstość ma w temp. 4oC). 8

- barwa czerwonobrązowa, - wysoka temperatura topnienia, MIEDŹ - ciało stałe, - barwa czerwonobrązowa, - wysoka temperatura topnienia, - metaliczny połysk, - dobrze przewodzi ciepło i prąd elektryczny, - nie ma zapachu, - niepalna. 9

Substancje mają różne właściwości chemiczne i fizyczne Substancje mają różne właściwości chemiczne i fizyczne. Są one podstawą do wyboru metody rozdziału substancji. Przykładowo w metodzie sedymentacji wykorzystuje się opadanie na dno cięższych cząsteczek pod wpływem sił grawitacji, zaś w chromatografii różnicę w szybkości poruszania się składników mieszaniny. 10

Dobór metod rozdzielania mieszanin zależy od wielu czynników, w tym od: - właściwości fizycznych i chemicznych składników, - stanu skupienia składników mieszaniny, - gęstości, - rozpuszczalności. 11

Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.