W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM ZMIANY W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - 2016!
Co znika? Pojęcie zajęć z zakresu „nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów” (§4 ust. 1 pkt. 6b starego rozporządzenia). Pojęcie zajęć „o charakterze praktycznym, w tym zajęć laboratoryjnych, warsztatowych i projektowych” (§4 ust. 1 pkt. 6c starego rozporządzenia). Pojęcie „niezwiązanych z kierunkiem studiów zajęć ogólnouczelnianych lub zajęć na innym kierunku studiów” (§4 ust. 1 pkt. 12 starego rozporządzenia).
ZMIANY NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE WSZYSTKICH KIERUNKÓW (zarówno tych utworzonych przed 1 października 2016 r., jak i tych utworzonych po tej dacie) NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE KIERUNKÓW PIERWSZEGO STOPNIA O PROFILU PRAKTYCZNYM (zarówno tych utworzonych przed 1 października 2016 r., jak i tych utworzonych po tej dacie) NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE KIERUNKÓW TWORZONYCH PO 1 PAŹDZIERNIKA 2016 r.
I. NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE WSZYSTKICH KIERUNKÓW Nowe ROZPORZĄDZENIE z dnia 26 września 2016 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów
Efekty z zakresu znajomości języków obcych Do efektów kształcenia trzeba włączyć efekty z zakresu znajomości języków obcych. (§3 ust. 2 nowego rozporządzenia)
WF WF tylko na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia i JSM (czyli można usunąć z wszystkich siatek zaocznych i stacjonarnych studiów drugiego stopnia). WF bez punktów ECTS (punkty z WF-u trzeba przenieść na inne moduły) (§4 ust. 1 pkt. 5 nowego rozporządzenia).
Obowiązkowe zajęcia z obszarów nauk humanistycznych lub społecznych kierunek z obszaru nauk społecznych – obowiązkowe zajęcia z obszaru nauk humanistycznych za minimum 5 punktów ECTS kierunek z obszaru nauk humanistycznych – obowiązkowe zajęcia z obszaru nauk społecznych za minimum 5 punktów ECTS kierunek z obszaru innego niż nauki społeczne i humanistyczne – obowiązkowe zajęcia z obszaru nauk humanistycznych lub nauk społecznych za minimum 5 punktów ECTS (tu może być całe 5 punktów tylko ze społecznych, całe 5 punktów tylko z humanistycznych, albo częściowo z humanistycznych i częściowo ze społecznych w dowolnych proporcjach).
Dopuszczenie zmian w siatkach w trakcie cyklu kształcenia zmiana form i metod prowadzenia zajęć (np. wykłady na ćwiczenia); chodzi o usunięcie nieprawidłowości stwierdzonych przez PKA (to było jako jedyne w starym rozporządzeniu); chodzi o dostosowanie się do zmian w przepisach powszechnie obowiązujących. (§6 ust. 5 i ust. 7 w zw. z ust. 6 pkt. 2)
W minimum kadrowym tylko pierwszoetatowcy Nauczyciele akademiccy wchodzący w skład minimum kadrowego będą musieli być zatrudnieni w uczelni jako podstawowym miejscu pracy (§ 9 ust. 1 nowego rozporządzenia) WYJĄTEK w przypadku studiów o profilu praktycznym – osoby, posiadające znaczne doświadczenie zawodowe zdobyte poza uczelnią (tak jak dotychczas)
II. NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE KIERUNKÓW PIERWSZEGO STOPNIA O PROFILU PRAKTYCZNYM W minimum kadrowym takiego kierunku: co najmniej 1 samodzielny nauczyciel akademicki oraz co najmniej 5 nauczycieli akademickich posiadających stopień naukowy doktora. (§12 ust. 1 pkt. 1b nowego rozporządzenia).
Minimum kadrowe w przypadku pierwszego stopnia kierunków o profilu praktycznym (cz. dalsza) Samodzielny nauczyciel akademicki, jeśli ma być wliczony do minimum kadrowego musi prowadzić zajęcia w wymiarze 60 godzin dydaktycznych (dotychczas 30 godzin) § 10 ust. 2-3 nowego rozporządzenia
III. NOWE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE KIERUNKÓW TWORZONYCH PO 1 PAŹDZIERNIKA 2016 r. Przestaje obowiązywać ROZPORZĄDZENIE z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego – czyli znikają „obszarowe efekty kształcenia”.
Rozporządzenie o poziomach kwalifikacji 6-8 Zamiast powyższego ROZPORZĄDZENIE z dnia 26 września 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji uzyskiwanych w ramach szkolnictwa wyższego po uzyskaniu kwalifikacji pełnej na poziomie 4 – poziomy 6–8 – zamiast efektów obszarowych „charakterystyki kwalifikacji”!
Charakterystyki kwalifikacji a efekty obszarowe opisy charakterystyk różnią się merytorycznie od dotychczasowych opisów efektów obszarowych; przyporządkowano do nich nowe kody; stają się one jednym z kryteriów oceny programowej programów studiów (rozporządzenie w sprawie ogólnych kryteriów oceny programowej, § 1 pkt. 1b).
Kierunki tworzone po 1 października 2016 r. Tworząc nowy kierunek efekty kształcenia należy dostosować do opisów charakterystyk kwalifikacji określonych w załączniku do rozporządzenia o poziomach kwalifikacji 6-8 (art. 6 ust. 1 pkt 4b ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym) Dotychczasowe efekty obszarowe nas już nie interesują!
Kierunki utworzone przed 1 października 2016 r. Dotychczasowe programy kształcenia i opisy efektów kształcenia pozostają w mocy (art. 9 ust. 1 ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw). ALE UWAGA: wszelkie zmiany programów kształcenia i opisów efektów kształcenia już po nowemu!!! (art. 9 ust. 2 ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw).
Na co jeszcze czekamy? Nowelizację Statutu Polskiej Komisji Akredytacyjnej, określającą szczegółowe kryteria oceny programowej PKA.
Dziękuję za uwagę MJ 19.X.2016