KREATYWNOŚĆ METODY TWÓRCZEGO MYŚLENIA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

KREATYWNY UMYSŁ czyli jak wspomagać uczniów w nauce
Demokracja w szkole.
Badania operacyjne. Wykład 1
Przykłady aktywizujących metod nauczania i ich charakterystyka.
Jak mówić o Bogu?.
Kierowanie twórczością w organizacji
Anna Makiewicz I Anna Leśnikowska
Anna Paszkowska-Rogacz
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
Napięcie emocjonalne i stres
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego KAPITAŁ LUDZKI na lata
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Dobra reklama, czyli coś między małpą a robotem
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
KREATYWNOŚĆ TWÓRCZOŚĆ.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Kreatywny nauczyciel – nauczyciel z wyobraźnią
Życie nastolatka.
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Opracowała: Joanna Kozieł
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
KLOCKOMANIA.
Europejskie Standardy Kształcenia (ESK) w Polsce
Edukacja zdrowotna w praktyce
w praktyce pedagogicznej
Strategie rozwiązywania konfliktów
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
Aby zdobyć wielkość, człowiek musi tworzyć, a nie odtwarzać
„ Szkolna demokracja ”,, SZKOLNA DEMOKRACJA” Czy wiek członków samorządu ma wpływ na zajmowaną przez nich pozycję?
Metody sprawnego uczenia się.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Efektywność systemu Jacek Węglarczyk
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
 Zygmunt Korzeniewski zaprasza do obejrzenia i wysłuchania prezentacji Z. Korzeniewski, DODN.
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Kreatywne metody twórcze
Za T. Buzanem i R. Keenem „Księga geniuszu” A UTOSPRAWDZIAN KREATYWNOŚCI Z. K ORZENIEWSKI, DODN.
Projekt „Rozwój Kompetencji – doskonalenie zawodowe nauczycieli szansą na lepsze jutro dla oświaty” BĘDZIN, 19 lutego 2014 r. Spotkanie sieci „Edukacja.
Metoda sześciu kapeluszy
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Dr Dominika Łęcka SZANSĄ LUB ZAGROŻENIEM DLA WYCHOWANIA SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Dwa słowa o sobie … Dlaczego ja o tym opowiadam? Jestem nauczycielem- konsultantem WODN w Łodzi już od pand 17 lat i szkoleniami w zakresie stosowania.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Wpływ sugestii rodzica na rozwój inteligencji piłkarskiej dzieci
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
ORGANIZATOR: LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA „GÓRNA PROSNA”
Zapis prezentacji:

KREATYWNOŚĆ METODY TWÓRCZEGO MYŚLENIA Techniki stymulujące twórczość Metoda kolorowych kapeluszy Edwarda de Bono KREATYWNOŚĆ METODY TWÓRCZEGO MYŚLENIA

KREATYWNOŚĆ Kreatywność (postawa twórcza; od łac. creatus czyli twórczy) - proces umysłowy pociągający za sobą powstawanie nowych idei, koncepcji, lub nowych skojarzeń, powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne, to myślenie prowadzące do uzyskania oryginalnych i stosownych rozwiązań. Alternatywna, bardziej codzienna definicja kreatywności mówi, że jest to po prostu zdolność tworzenia czegoś nowego.

KREATYWNOŚĆ Myślenie twórcze - jedna z pochodnych myślenia produktywnego. Wynik tego myślenia jest nowy nie tylko dla podmiotu, ale wzbogaca dotychczasową wiedzę nagromadzoną przez pokolenia, np. myślenie, którego celem jest wykrycie przyczyny raka. Dzięki temu rodzajowi myślenia ludzie poznają prawa przyrody, odkrywają nowe technologie oraz tworzą nowe systemy społeczne.

KREATYWNOŚĆ CELE: doskonalenie umiejętności wypowiadania myśli, wrażeń, wątpliwości uświadomienie wartości estetycznych wyzwolenie porównania i oceniania kształtowanie kreatywnej postawy

KREATYWNOŚĆ Metody twórczego myślenia: analogia fantastyczna - dziecko wymyślanie konsekwencji podanych zdarzeń i przedstawianie ich w pracy plastycznej metafora sensoryczna - szukanie symboli do pojęć ogólnych np. ciepło, ruch analogia personalna - wczuwanie się w symbole, przedmioty np. jestem kropelką wody metoda rysunkowa - przedstawianie w formie plastycznej np. pojęcia abstrakcyjnego

KREATYWNOŚĆ Techniki stymulujące myślenie twórcze: sztafeta - uzupełnianie pomysłów poprzednika o nowe elementy język ciała - wyrażanie przy pomocy ruchów ciała nastroju, czynności obora - naśladowanie głosów zwierząt improwizacja muzyczna burza pytań archiwum - wyszukiwanie rzeczy według określonych kryteriów łańcuch obrazów - układanie wspólnego opowiadania

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Metoda sześciu kapeluszy została stworzona przez Edwarda De Bono, twórcę pojęcia "myślenie lateralne". Idea sześciu kapeluszy pozwala na twórcze podejście do rozwiązywania problemów, wskazuje sześć różnych stron, z jakich można na dany problem postrzegać.

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Metoda ta jest prosta, praktyczna i skuteczna, została zaakceptowana przez środowisko edukacyjne, korporacje i organizacje na całym świecie. Sześć kapeluszy zmienia dyskusje ze zwykłego argumentowania i bronienia swoich racji w konstruktywną dyskusję,

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Gdzie stosować tę technikę? Technikę tę można porównać do małej zabawy w teatrzyk. Ja bawię się sam jak nie mam nikogo dookoła, poprostu wyznaczam sobie po kilka minut na dany kapelusz i w danym czasie myślę tak, a nie inaczej zapisując swoje spostrzeżenia.

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Pracując tą metodą możemy przyjąć wiele strategii, praktycznie każda dobra w zależności od sytuacji, można całą grupka zakładać jeden kapelusz, w danym czasie, a można się podzielić rolami i dyskutować ze sobą w różnych kapeluszach, zmieniając je od czasu do czasu. Chcąc na przykład komuś wytłumaczyć jakiś argument zakładamy i prosimy o włożenie takiego, a nie innego kapelusza, zamiast wymyślać kolejne argumenty.

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Kapelusz Czerwony – emocje Jakie uczucia wchodzą tutaj w grę?" Czerwony kapelusz silnie związany jest z wyrażaniem emocji, namiętności, impulsywności i uczuciowym przejaskrawianiem rzeczywistości. Czerwony kapelusz za najważniejszy aspekt problemu uznaje wrażenia, intuicje, przeczucia i uczucia.

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Kapelusz Biały - obiektywizm Biały kapelusz jest całkowitym przeciwieństwem czerwonego, wskazuje na czystość, sterylność, neutralność i logikę. Biały kapelusz zajmuje się faktami i liczbami.

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Kapelusz Czarny - pesymizm Czarny kapelusz to podejście logiczno pesymistyczne, negatywne, ma oceniać i ostrzegać przed zagrożeniami. Człowiek w czarnym nakryciu głowy, nadmiernie krytykuje rzeczywistość, widzi tylko złe jej aspekty. Czarny świat jest pełen zagrożeń, pełen negatywizmu i niepowodzeń.

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Kapelusz Żółty - optymizm Ubranie żółtego kapelusza, to przyjęcie pozytywnej postawy, można powiedzieć wręcz optymizm totalny. Żółty świat jest radosny, widzi tylko pozytywne aspekty rozwiązania. Żółty kapelusz jest dokładnym przeciwieństwem czarnego. Żółte myślenie to ciekawość, przyjemność i poszukiwanie radości.

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Kapelusz Zielony - możliwości Człowiek w zielonym ma za zadanie pokazać nowe spojrzenie, nowe punkty widzenia rzeczywistości. Zielony "nie drąży" starych pomysłów, zielony ukazuje nowe drogi. Nie ma obowiązku logicznego postępowania , ważne jest że znajduje nowe drogi. Zakładanie zielonego kapelusza pozwala nawet na odgrywanie roli kompletnie nielogicznego "głupka". Zielony nie trzyma się reguł, ma za zadanie działać inaczej niż karzą wzorce.

Metoda Sześciu Kapeluszy Edwarda de Bono Kapelusz Niebieski - organizacja Człowiek w niebieskim kapeluszu to chłodny bezstronny obserwator. Jego naczelnym zadaniem jest kontrola toku myślenia, to niebieski ma plan on narzuca dyscyplinę. Zakładając niebieski kapelusz, wyłączamy wszystkie problemy związane z zagadnieniem, nie myślimy o nich na chwilę. Zamiast tego myślimy o tym co teraz powinniśmy zrobić, jaki kapelusz włożyć?

PODSUMOWANIE Główną zaletą tej metody podczas pracy z większa ilością osób jest odgrywanie ról. Bawiąc się w teatrzyk człowiek nie ukrywa swoich emocji, nie ukrywa tego co czuje, mówi to co uważa że powinien powiedzieć w danym kapeluszu, a nie to co wypada powiedzieć. Metoda ta pozwala na całkowicie szczere rozmowy pod pretekstem przybierania kapeluszy.

PODSUMOWANIE Ponadto technika sześciu kapeluszy, pozwala na dowolne uporządkowanie pracy nad każdym zagadnieniem. Umożliwia myślicielowi skupienie się w danej chwili na tylko jednej rzeczy, np. zamiast zajmować się emocjami, będzie on tworzył nowe idee, podczas gdy na emocje przyjdzie odpowiedni czas.

KONIEC 