Źródła informacji dla dziennikarza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedmioty rozszerzone:
Advertisements

Tomasz Piechal redaktor prowadzący działu "Partnerstwo dla Kultury"
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 czwartek, 7 listopada 2013czwartek, 7 listopada 2013czwartek, 7 listopada 2013czwartek,
KOGO NIE MA W MEDIACH TEGO NIE MA WCALE.
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Klasyfikacja źródeł informacji
Prezentacje.
Wartość informacyjna wiadomości a kryzys dziennikarstwa
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia 2014sobota, 4 stycznia.
Bezpieczeństwo państwa
Źródła informacji dla dziennikarza
(na podstawie badań ankietowych)
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Autor: Adrianna Dzikielewska
Planowanie i przygotowanie wystąpień publicznych
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
Technologia informacyjna
SYTUACJA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POLSCE
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Badania konsumenckie w zarządzaniu serialem telewizyjnym Paweł Nowicki Michał Kociankowski.
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Itezone.pl Sp. z o.o. nr tel:
To zaskakujące, ale… … motorem do uruchomienia platformy internetowej są…. problemy finansowe!* * z którymi boryka się tak wiele klubów sportowych...
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Korzystanie z literatury
Techniki działań terrorystycznych kryteria zaliczenia
„Kraina Małych Odkrywców – Uniwersytet Dziecięcy”
Jak przygotować dobrą prezentacje???
Laboratorium z Probabilistyki sem. IV Wydział Transportu
Dlaczego ten temat jest ważny?
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Gatunki dziennikarskie
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Problemy współczesnej młodzieży
OCZEKIWANIA CO DO INFORMACJI. Istnieje społeczne przyzwolenie na wydawanie pieniędzy na „dobre i potrzebne” kampanie informacyjne. Mówi się, że nieznajomość.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Inwestor w sieci Badanie w liczbach Paweł Piekarski, dyrektor zarządzający Instytutu Badań Pollster.
DZIENNIKARSTWO MODOWE
„Brulion’51” Gazetka Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 51.
HISTORIA POLSKI W LEGENDACH
Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
Krótkie streszczenie naszych przygotowań
Świat młodzieżowych fascynacji
Należy traktować teorie jako swego rodzaju strukturalne całości.
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 1 niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela, 19 kwietnia 2015niedziela,
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Sytuacja w polskich mediach zmieniła się szybko po 1989 roku, kiedy w Polsce zmieniła się sytuacja polityczna. Media przestały pełnić funkcję propagandową.
Przestrzeń i dystans interakcji
Etyka Patrycja Zalewska.
Jak napisać dobry REPORTAŻ ???. Reportaż To gatunek dziennikarsko-literacki Reportaż jest relacją z wydarzeń, których naocznym świadkiem był sam autor!
Przychodzi dziennikarz do redakcji. ...i myśli Albo tworzy!
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
 Zastanawiamy się nad tytułem, co on może oznaczać i na jaką tematykę wskazywać;  Analizujemy ilustracje ( Jeśli występują);  Wymieniamy propozycje.
Analiza premierowych audycji adresowanych dla mniejszości ukraińskiej nadawanych w programach mediów publicznych w okresie 23 maja – 6 czerwca 2016r.
O prezentacjach cel, zawartość, zadania
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Tożsamość książki w kulturze informacji
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Szkolne centrum multimedialne w czytelni
Wprowadzenie do laboratorium: Technologia informacyjna
FAQ: Zasady zaliczenia przedmiotu
PYTANIA POMOCNICZE Co mi się podobało, a co nie?
Zapis prezentacji:

Źródła informacji dla dziennikarza Olga Kurek okurek@wsiz.rzeszow.pl Konsultacje: środy godz. 10:00-12:00 p. RA 6

Tematyka i formy zajęć Selekcja informacji – wstęp teoretyczny + ćwiczenie w tworzeniu ramówki serwisu Wikipedia jako „wiarygodne” źródło informacji – obejrzenie filmu dokumentalnego + dyskusja Agencyjne materiały dziennikarskie – prezentacja Pecha Kucha Kryteria rodzajów źródeł informacji – konkurs na bazie przeczytanego tekstu Zbieranie informacji w miejscu zdarzenia – gra/drama „Wielka kraksa” Tajemnica dziennikarska i ochrona źródła informacji – debata oxfordzka na bazie przeczytanych materiałów

Kryteria zaliczenia przedmiotu Kolokwium – 30p. (kolokwium uznaje się za zdane, jeśli student uzyska minimum, tj. 16p.) Projekt – 30p. Aktywność – 20p. Prezentacja Pecha Kucha – 20p. Punktacja: 0p.-50p. – 2,0 51p.-60p. – 3,0 61p.-70p. – 3,5 71p.80p. – 4,0 81p.-90p. – 4,5 91p.-100p. – 5,0

Prezentacja Pecha Kucha Pecha Kucha to rodzaj prezentacji multimedialnej składającej się z 20 slajdów pokazywanych po 30 sekund każdy, czyli trwającej 10 minut. Taki charakter prezentacji ma zapewnić jej dynamikę oraz żywość, a relatywnie krótki czas trwania - skupienie i uwagę. Pytania i dyskusja wstrzymywane są do zakończenia pokazu. Temat prezentacji: światowe i krajowe agencje informacyjne (AP, AFP, UPI, Reuters, Itar-Tass, Xinhua, PAP, itp.) Termin: 6 LDD – 15.04 4 LDD-GC02 – 14.04 4 LDD-GC03- 29.04

I) SELEKCJA INFORMACJI

Źródło: W prezentacji przedstawione są fragmenty rozdziału „Selekcja informacji”, z książki „Dziennikarstwo”, autorzy Marek Chyliński, Stephan Russ-Mohl, Warszawa 2008

SELEKCJA INFORMACJI SELEKCJA INFORMACJI – podstawą dobrego doboru informacji jest obserwowanie wydarzeń na bieżąco, „trzymanie ręki na pulsie” oraz korzystanie ze zróżnicowanych źródeł informacji.

Co decyduje o selekcji informacji?

Czynniki mające wpływ na wybór informacji Subiektywna ocena dziennikarza, jego zainteresowania, doświadczenia. Presja czasu, zbyt mała ilość osób w redakcji, za mało miejsca w wydaniu. Selekcja dokonana przez serwis wybranej agencji prasowej. Profil i polityka redakcji, narzucone prze wydawcę lub redaktora naczelnego, albo umowne zasady panujące wśród dziennikarzy. Czynnikiem o najmniejszym znaczeniu są oczekiwania odbiorcy, który przegrywa w konfrontacji z presją przełożonych i wymaganiami reklamodawców.

Szum informacyjny… „… nadmiar informacji utrudniający wyodrębnienie informacji prawdziwych i istotnych”

Agenda setting – Show, McCombs Media wpływają w bardzo dużym stopniu na kształtowanie się opinii publicznej, ukierunkowując uwagę widzów na pewne wydarzenia, ignorując przy tym pozostałe.  Media może nie mówią nam jak mamy myśleć ale O CZYM MAMY MYŚLEĆ Wydarzenie staje się informacją dopiero wtedy, gdy dziennikarz podejmuje decyzję, że je opisze, opowie, przedstawi. Dlatego głównym zadaniem w tym zawodzie jest rzetelne selekcjonowanie docierających do dziennikarza wiadomości.

Faktoid… „…informacja traktowana jako prawdziwa tylko dlatego, że ukazała się w mediach” Np. widoczność muru chińskiego z kosmosu, czy słuchowisko „Wojna światów” Orsona Wellesa z 1938 roku, relacjonujące postępy fikcyjnej inwazji Marsjan na Ziemię.

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: Czas. Aktualność – informacja, która jest już przestarzała, post factum, jest bez wartości. Czas trwania wydarzenia – punktowość wydarzenia odgrywa istotną rolę, częściej wybierane są informacje zamknięte, historie, które można opowiedzieć w całości. Ciągłość – „tematy na tapecie”, o których jest już mowa od pewnego czasu, te którymi odbiorcy mogli się już zainteresować np.: terroryzm, afery polityczne, choroba wściekłych krów, ptasia grypa, świńska grypa, sprawa Olewnika, katastrofa smoleńska, itp.

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: 2. Bliskość. Bliskość geograficzno-przestrzenna – im bliżej tym ważniejsze wydarzenie. Często przytaczane równanie obrazuje brutalną rzeczywistość: 100 gwałtów w Tajwanie = 1 gwałt w np.: Warszawie Bliskość polityczna – stosunki polityczne między krajami, ich zależności i strefy wpływów determinują selekcję informacji, np.: Wiadomość z USA lub Ukrainy ważniejsza jest niż news z Turcji albo Indii. Bliskość kulturowa – wartość informacyjną mają związki kulturowe, religijne, naukowe, np.: Polaków bardziej interesują Niemcy i Anglicy niż wydarzenia w jeszcze niedawno „braterskich” krajach bloku wschodniego. Relewancja – mimo odległości geograficznej wartość informacji może być podyktowana tym, w jakim stopniu dotyczy ona odbiorców, np.: zamach na WTC, katastrofa elektrowni jądrowej Fukushima, tsunami w Taljandii, itp. = EMOCJE

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: 3. Status. Odniesienie regionalne/narodowe – wartość informacji zależy od znaczenia regionu na arenie światowej np.: wydarzenia z Moskwy czy Waszyngtonu są ważniejsze niż z Madrytu lub Aten Wpływ postaci – jeśli sprawa dotyczy osoby rozpoznawalnej będzie miała większe znaczenie niż w przypadku szarego obywatela lub kogoś mniej znanego. np. afera rozporkowa Billa Clintona 4. Dynamika. Zaskoczenie – sensacja, kuriozum, odkrycie zawsze zwracają uwagę np.: zakaz całowania się na Uniwersytecie w Pekinie Struktura – wydarzenie jest mało złożone, nie trzeba poruszać wielu wątków, ma tylko kilku bohaterów np. sprawa Madzi z Sosnowca Intensywność – news musi się wyróżniać np.: pijany mąż bije żonę nie wzbudza takich emocji jak pijana żona bijąca męża

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: 5. Walencja (ujednoznancznienie) Aspekt negatywny – katastrofa, śmierć, gwałt, morderstwo to tematy, które zawsze przyciągają uwagę. „Only bad news are good news.” Aspekt pozytywny – skrajnie pozytywne, budujące wydarzenia również mają wysoką wartość np.: obniżenie podatków, zawieszenie broni, odkrycie naukowe, itp. journalism of hope (idea Allena Neuhart’a), przykład: W dniu katastrofy samolotu wszystkie media informowały o 57 ofiarach śmiertelnych. „USA Today” kierowany przez Neuhart’a napisał: „Cud: 327osób przeżyło, 57 zginęło.”

Winfried Schulz – 6 kryteriów selekcji informacji: 6. Identyfikacja. Personalizacja – jeśli bohaterem historii jest człowiek staje się ona ciekawsza. Wiadomości na tematy abstrakcyjne, o polityce, gospodarce, itp., są dużo trudniejsze do opowiedzenia w ciekawy sposób. Etnocentryzm – chętniej wybierane są wiadomości z własnego kręgu kulturowego np.: katastrofa samolotu w Meksyku stanie się informacją pod warunkiem, że zginą w niej Polacy. Wartość uczuciowa – dobrze, emocjonalnie opowiedziana historia wzbudza większe zainteresowanie np.: dramatyczne losy bezdomnego psa mogą stać się chętniej czytaną informacją niż eksmisja kilku biednych rodzin. 7. Przetwarzalność na obraz – czynnik dodany ze względu na rozwój kultury „obrazkowej”. Przekaz musi być wizualizowany, potrzebna jest ilustracja, która wspiera, wzmacnia treść.