Przestarzały jak e-book? Od E-booka 1.0 do e-booka 2.0 Dr Michał Zając, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski Przestarzały jak e-book? Od E-booka 1.0 do e-booka 2.0
Droga w szybkim czasie przebyta
Nowość: dla badaczy, ale także dla rodziców jak i dla dzieci!
Technologie - sprzęt E-readery (kindle, nook i inne), Tablety (IPad!), Smartfony, Laptopy.
Kłopoty z terminologią -digi novel - crossmedia products - slicebooks - hybrid novel -multiplatform series wonderbook - e booki - enhanced e-books -multi books - t-books - book apps - e book apps
Terminologia - propozycja E-booki: pliki komputerowe „tylko” do odczytu (.pdf, .epub). Zmiany, interakcje możliwe tylko dzięki urządzeniom Appsy: aplikacje (programy komputerowe, Ipadowe) – interaktywnośc „zakodowana” jest w samym appsie.
E-booki NIE SĄ książkami!
Analogia samochodowa: od „bryczki bez konia” do….
do… samochodu !
E-book 1.0: „bryczka bez konia”?
Zalety e-booków 1.0 ? Możliwość posiadania dużej liczby w małym urządzeniu, Zmiana czcionki (kroju , wysokości), Możliwość łatwiejszego wyszukiwania Możliwość robienia notatek, zakładek, etc.
Cała biblioteka … w kieszeni!
Wady ebooków? Wymagają nowych kompetencji, Wymagają dodatkowego sprzętu, Wymagają dostępu do prądu (ładowanie), Nie dają przyjemności natury sensualnej („zapach książki”), Nie można czytać ich w wannie,
Do kąpieli? Czemu nie?
Zapach nowej książki? Proszę bardzo!
Najważniejsza wada e-booków 1.0 Mało … „e”
Apps czyli e-book 2.0: Zastosowanie interaktywności, Harmonia pomiędzy poszczególnymi komponentami – dźwiękiem , obrazem , tekstem, Zastosowanie efektu z picture books: napięcie przy przechodzeniu do następnego ekranu, Pozwalanie odbiorcy na samodzielne decyzje, Łatwość nawigacji pomiędzy poszczególnymi częściami, Dostarczanie efektownej zabawy tekstem i obrazem, Zachęcanie do kolejnego zagladanias do appsa (grywalizacja, „ukrywanie efektów” etc.), W przypadku adaptacji książek obrazkowych – poszerzanie treści oryginału.
Pierwsze sukcesy http://youtu.be/QJuqwsX0rWc http://youtu.be/gew68Qj5kxw
Appsy - Nagrody http://youtu.be/Iifcw6A3d3M
Appsy – Nagrody (Nosy Crow) http://youtu.be/9EmztyOrIi0
Appsy – także dla starszych http://youtu.be/uicxjgYYOL4
Polskie appsy: Lokomotywa
Polskie appsy: Amelia
Zastrzeżenia rodziców i nauczycieli Appsy nie sprawdzają się w funkcji elementarza (a przynajmniej wyniki ich stosowania są rozczarowujące), Elementy interaktywne rozpraszają czytelników – badania pokazują, że zapamiętywanie fabuły jest znacznie słabsze!
Obawy…
„Jak będę czytał w przyszłości?”
„Nie tylko dlatego, że czytanie `od deski do deski` na ekranie jest męczące, ale i dlatego, że forma – książka to jeden z tych wynalazków (jak młotek, łyżka, nóż, widelec), dla których nie znaleziono w ciągu stuleci lepszych pod względem ergonomicznym odpowiedników” Umberto Eco
Michał Zając michal.zajac@uw.edu.pl Dziękuję za uwagę! Michał Zając michal.zajac@uw.edu.pl