Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

1791.
Droga ludzkości do demokracji
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Reformy Sejmu Wielkiego( )
ZASADY USTROJU RZECZYPOSPOLITEJ
Charakterystyka władzy wykonawczej
Jak powstaje ustawa?.
Procedura ustawodawcza
Temat lekcji: Moje państwo – Rzeczpospolita Polska.
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Prawa człowieka Burczy Sara.
Historia praw człowieka
Temat: Konstytucja. Konstytucja jest najważniejszym aktem prawnym w państwie. W dokumencie tym opisane są zasady określające ustrój danego kraju (np. trójpodział.
Proces wyborczy w Polsce
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA.
Prawa i obowiązki obywateli RP
Polskie konstytucje.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich
OBCHODY 20 ROCZNICY UCHWALENIA KONWENCJI O PRAWACH DZIECKA.
Prawa i obowiązki Obywateli RP
Rząd i prezydent.
DEMOKRACJA Demokracja- ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem.
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Debata na temat samorządu i demokracji w szkole…
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
Temat: Pojęcie źródła prawa
Samorząd Szkolny- Droga ku demokracji
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Dokładniej o demokracji
Władza ustawodawcza.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
DEmokracja.
Zasada suwerenności narodu
ZASADY NACZELNE USTROJU RP
Zasady Współczesnej Demokracji
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Demokracja.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
ROZWÓJ HISTORYCZNY SYSTEMÓW PRAWNYCH I POLITYCZNYCH
22 marca )Proces legislacyjny w Rzeczpospolitej Polskiej i zasady funkcjonowania Sejmu przedstawi nam Pani Elżbieta Rafalska 2)Proces legislacyjny.
Demokracja.
Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
DEBATA Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
NIEMCY: INFORMACJE OGÓLNE
ZASADY PRAWA KONSTYTUCYJNEGO I ROZPORZĄDZENIA
Instytucje demokratyczne w szkole
Rzeczpospolita Polska jako demokratyczne państwo prawne
Kompetencje i role prezydenta
Główne pojęcia myśli politycznej Grecji
Pierwsze Konstytucje.
ŹRÓDŁA PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Dualistyczny model władzy wykonawczej w Polsce.
Temat: Życie polityczne II Rzeczypospolitej w latach
Demos i kratos, czyli geneza demokracji:
Demokracja ma swój początek w Starożytnej Grecji. Słowo pochodzi z języka greckiego od słów demos, co znaczy lud oraz kratos – władza. W znaczący wkład.
ZASADY DEMOKRACJI RÓŻNE OBLICZA PAŃSTWA.
Jak szkoła w praktyce może uczyć demokracji i postaw obywatelskich ?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Demokracja.
Konstytucja marcowa.
Demokracja bezpośrednia dr Ryszard Balicki
Sejmu Czteroletniego - - ,,Wielkiego”
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
ELEMENTY PRAWA.
Rzeczpospolita jako demokracja konstytucyjna
Ustrój Księstwa Warszawskiego
Konstytucja marcowa Zajęcia nr 11 –
Zapis prezentacji:

Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).

Warianty demokracji Istnieje wiele wariantów demokracji. Podstawowe rozróżnienie dotyczy formy, w jakiej obywatele wykonują swoją wolę. W demokracji bezpośredniej obywatele bezpośrednio i aktywnie uczestniczą w podejmowaniu decyzji politycznych, natomiast w demokracji pośredniej (przedstawicielskiej) władza polityczna sprawowana jest pośrednio poprzez wybieranych przedstawicieli. Demokracja przedstawicielska wywodzi się w znacznym stopniu z idei i instytucji, które rozwijały się w Europie w średniowieczu, oświeceniu oraz podczas rewolucji amerykańskiej i francuskiej.

Historia demokracji Demokracja kształtowała się od końca VI wieku w niektórych polis starożytnej Grecji. Najbardziej znaną demokracją jest demokracja ateńska. W Atenach najważniejsze decyzje podejmowało Zgromadzenie Ludowe, w którym uczestniczyli wszyscy obywatele. Jego obowiązkiem było wybieranie urzędników i uchwalanie ustaw. Innym organem była Rada Pięciuset wybierana przez Zgromadzenie Ludowe w drodze losowania. Istniał również Trybunał Ludowy stojący na straży praw obywateli. Demokracja istniała w tym czasie również w republice rzymskiej ,ale była ona bardzo ograniczona. Najważniejszą role spełniał senat ,który był obsadzany jedynie arystokracja. Późniejszą formą demokracji była obecna na ziemiach polskich w II połowie XV wieku demokracja szlachecka. Władza była skupiona w rękach szlachty ,gdyż był to jedyny stan posiadający pełnię praw politycznych i obywatelskich. Właśnie szlachta wybierała na sejmikach członków najważniejszego organu w państwie jakim był sejm. Sejm decydował o wojnie czy pokoju, ustalał wysokość podatków itp. Król był wybierany przez szlachtę ,która miała prawo wypowiedzieć mu posłuszeństwo ,jeśli naruszył on ich prawa.

Na kształt współczesnej demokracji duży wpływ miała rewolucja francuska w XVIII wieku i angielska w XVII wieku, a także zasada trójpodziału władzy Monteskiusz oraz zasada suwerenności ludu Rousseau. W 1787 w USA uchwalono pierwszą na świecie konstytucje ,która przewidywała podział władzy na ustawodawczą (Kongres) i wykonawczą (prezydent). XIX wiek był przełomowy ,gdyż nastąpiło poszerzenie grupy obywateli posiadających prawa wyborcze. Zniesiono cenzus majątkowy i płci. Dużą rolę w walce o prawa wyborcze kobiet odegrały sufrażystki, które działały w USA w II połowie XIX wieku i na początku XX wieku.

a demokracja współczesna Demokracja ateńska, a demokracja współczesna Demokracja ateńska: - prawa obywatelskie nie przysługiwały niewolnikom i cudzoziemcom, - kobiety nie mogły decydować o losach swojej ojczyzny, - każdy mógł zostać sędzią - wroga demokracji wypędzano z miasta na 10 lat, - każdy obywatel mógł przedstawić swój projekt, - głosowano bezpośrednio. Demokracja współczesna: - wszyscy pełnoletni mają takie same prawa, - kobiety także mogą głosować, - opozycja działa legalnie, - obywatela w sejmie reprezentują posłowie, - głosujemy bezpośrednio, - mamy jednego prezydenta na 5 lat, - mamy jednego premiera.

Prawa i obowiązki obywatela państwa demokratycznego Demokratyczne państwo zapewnia swoim obywatelom szereg praw, ale także nakłada na nich pewne obowiązki. Jedne i drugie zapisane są w konstytucji, która jest najważniejszym aktem prawnym w danym kraju. Celem państwa jest także zapewnienie ładu i porządku wewnątrz państwa. My jako obywatele, przestrzegając i wypełniając obowiązki na nas nałożone, również przyczyniamy się do tego.   W konstytucji III Rzeczypospolitej zawarte są przepisy mówiące o prawach oraz o wolnościach obywatela. Nie określają one jednoznacznie ich granic, na przykład nie informują nas na czym polega i gdzie się kończy wolność wypowiedzi. W tym przypadku, kiedy jest mowa o wolnościach gwarantowanych przez konstytucję, obowiązuje niepisana zasada, że to co nie jest zabronione, jest dozwolone. Prawa oraz wolności obywatelskie określają zgodnie z nasza konstytucją, trzy grupy: wolności i prawa osobiste wolności i prawa polityczne wolności i prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne  

Przygotował: Kajetan Wojtaszczyk Dziękuje za uwagę !!! Przygotował: Kajetan Wojtaszczyk