Kształcenie w dobie tabletów

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Rozdział V - Wycena obligacji
WYKŁAD 6 ATOM WODORU W MECHANICE KWANTOWEJ (równanie Schrődingera dla atomu wodoru, separacja zmiennych, stan podstawowy 1s, stany wzbudzone 2s i 2p,
Kogo szukają pracodawcy?
Rodzic jako doradca zawodowy
Liczby pierwsze.
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
1 magia kuponów jak wykorzystać kupony w reklamie efektywnościowej.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Praca Inżynierska „Analiza i projekt aplikacji informatycznej do wspomagania wybranych zadań ośrodków sportowych” Dyplomant: Marcin Iwanicki Promotor:
UKŁADY SZEREGOWO-RÓWNOLEGŁE
Transformacja Z (13.6).
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
Zajęcia pozalekcyjne oraz dla inicjatyw społeczności lokalnej w szkolnej pracowni informatycznej Szkoła Podstawowa nr 21 im. Królowej Jadwigi w Lublinie.
© Victo Testowanie dla menedżerów Wersja TDM Slajd 1 (27) Testowanie oprogramowania dla menedżerów Co menedżerowie i kierownicy naprawdę potrzebują
Wykonawcy:Magdalena Bęczkowska Łukasz Maliszewski Piotr Kwiatek Piotr Litwiniuk Paweł Głębocki.
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
KALENDARZ 2011r. Autor: Alicja Chałupka klasa III a.
Biblioteki w elektronicznej gospodarce opartej na wiedzy
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Mały pieniądz – wielka sprawa Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Siedlcach.
Jak przygotować ucznia do matury z matematyki
RYNKI CZYNNIKÓW WYTWÓRCZYCH
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Z wykorzystaniem z wykorzystaniem wirtualnego przedsiębiorstwa Greenpole Sp. z o. o. Blok Specjalnościowy ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE FIRMĄ
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji (1)
Analiza wpływu regulatora na jakość regulacji
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
1.
Kreatywna szkoła, to twórczy uczeń
Spotkanie Centrum Poczty i Postdata S.A.
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Narzędzia w Marketingu Partnerskim. I Narzędzie w Marketingu Partnerskim.
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Na wysokościach myślenia jest sfera,
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
1 Spotkanie dotowane w ramach Programu Rozwoju Sprzedaży Ilustracje pochodzą z ogólnodostępnych stron internetowych, w tym
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Kalendarz 2020.
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
TECHNIK HANDLOWIEC.
Jak stworzyć kodeks 2.0? Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Przedsiębiorczość Innowacyjna prezentacja końcowa Marshall Software Bartosz Marszałek Bartosz Milewski Piotr Markowski Krzysztof Leoniak.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Obornikach Śląskich
TIK w szkole.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Zapis prezentacji:

Kształcenie w dobie tabletów

Jak to wpływa na edukację? Tablet Uczeń ma go ze sobą zawsze (jak starsi zegarek) Przez tablet uczeń ma dostęp do wszystkiego, co jest w internecie (czasami po zapłaceniu) Wszystko, co jest dostępne na tablecie, uczeń może mieć natychmiast Jak to wpływa na edukację?

Pragmatyczny cel edukacji Jakość życia zależy w niewyłącznym, ale dużym stopniu od podejmowanych decyzji Trafność decyzji zależy od: posiadanej wiedzy umiejętności jej wykorzystania systemu wartości Jak to się ma do tabletów? Pragmatycznym celem edukacji jest zapewnienie ludziom zdolności do podejmowania trafnych decyzji

Rozwój cywilizacji a umiejętności Kiedyś Sport Dziś Określanie czasu na podstawie słońca Strzelanie z łuku do zwierząt Jazda konna Tabliczka mnożenia Znajomość faktów Zbyteczne – zegarek Zbyteczne – sklep Zbyteczna – samochód Zbyteczna? – kalkulator Zbyteczna? – tablet Czy rzeczywiście zbyteczna?

Wykorzystanie wiedzy prowadzące do decyzji Rozumowanie kojarzenie faktów dedukcja indukcja wyprowadzanie wzorów matematycznych tworzenie algorytmów informatycznych

Wartościowanie prowadzące do decyzji Aksjologia dobre – złe piękne – brzydkie etyczne – nieetyczne cenne – niecenione ważne – nieważne

Tablet a fakty Tablet daje dostęp do oceanu faktów tyle tylko, że Internet zawiera wszystko i zaprzeczenie wszystkiego dobre i złe piękne i brzydkie etyczne i nieetyczne cenne i niecenione ważne i nieważne Skąd uczeń ma wiedzieć, co jest czym?

Wolność a wartość Wolność nie zastępuje wartości, Im większe morze, tym bardziej potrzeba kompasu Wolność nie zastępuje wartości, choć sama jest wartością Wolność nie oznacza, że każdy MUSI spróbować każdego zła

Jakość treści w Internecie Dostawcy treści kontra Dostawcy dostępu Żyją ze sprzedaży treści Są zainteresowani treścią o wysokiej wartości i jakości, aby otrzymać za nią wyższą cenę Wymagają ochrony własności intelektualnej treści Żyją z ruchu w sieci, czyli sprzedaży dostępu do treści (np. reklam) Treść jest dla nich tylko wabikiem do reklam Treść nie ma być wartościowa, tylko atrakcyjna Treść ma być darmowa, aby generować jak największy ruch

Konsekwencje modelu „darmowe treści za reklamy” Degradacja treści Centra zysków Centra kosztów Dla dostawcy dostępu strona WWW: nie składa się z treści poprzedzielanej reklamami tylko z reklam poprzedzielanych treściami Dlatego treść ma być: krótka (większa gęstość reklam) – tabloidyzacja atrakcyjna dla wielu – często żerująca na niskich instynktach, zatem skandalizująca, a nie wartościowa

Pytanie retoryczne Czy można posiąść wiedzę ucząc się tylko z reklam lub z wabików do reklam? Skąd uczeń ma wiedzieć, co jest prawdą? Pytanie pomocnicze Jak marketing ma się do prawdy?

Rozumowanie Nie można wygooglać rozumowania! podczas gdy: Tylko ci, którzy potrafią rozumować, są zdolni do podejmowania świadomych decyzji

Przewaga samodzielnie! Można często wygooglać wynik rozumowania, ale: Przewagę konkurencyjną tworzy tylko to, czego nie można wygooglać czyli to, co dana osoba (były uczeń): skojarzy wydedukuje wyindukuje wywiedzie zalgorytmizuje samodzielnie!

Natychmiastowość Jednym z celów e-marketingu jest: Skrócenie czasu pomiędzy dostrzeżeniem towaru w internecie, a jego zakupem To wspaniałe, że wszystko, czego się chce na tablecie, można mieć NATYCHMIAST

Natychmiastowość Nie można natychmiast nabyć umiejętności Oczekiwanie natychmiastowości poza tabletem jest naiwnością w szczególności Nie można natychmiast nabyć umiejętności

Kształtowanie umiejętności brzdąkanie na fortepianie  zagranie preludium, etiudy, scherza Chopina  zagranie koncertów Chopina z orkiestrą Ile trzeba ćwiczyć, aby nabyć takiej umiejętności?

Kształtowanie umiejętności twórczych brzdąkanie na fortepianie   własna twórczość amatorska zagranie preludium, etiudy, scherza Chopina zagranie koncertów Chopina z orkiestrą   własna twórczość profesjonalna Ile trzeba pracować, aby uzyskać stabilną pozycję profesjonalisty?

Dwie strony medalu w informatyce Im prostszy interfejs, tym bardziej skomplikowane oprogramowanie za nim Niewykształcony użytkownik informatyki kontra bardzo wykształcony programista Do zaawansowanych umiejętności programistycznych dochodzi się ciężką pracą Sama umiejętność biegłego używania aplikacji informatycznych nic nie znaczy

Transformacja rynku pracy Ludzie do wynajęcia  Kompetencje do wynajęcia

Profesjonalizm i oryginalność, w tym interdyscyplinarność Rynek kompetencji Profesjonalizm i oryginalność, w tym interdyscyplinarność Wiedza i umiejętności konwencjonalne są warunkiem bycia na rynku pracy Wiedza i umiejętności niekonwencjonalne są warunkiem konkurencyjności na rynku pracy

Cechy pożądane na rynku pracy Samodzielność masz problem – poradź sobie autodyscyplina Zdolność do współpracy z kolegami w zespole z przedstawicielami innych zawodów z klientami, w tym umiejętność słuchania klientów Aktualizacja wiedzy naucz się oducz się naucz się nowego Innowacyjność zdolność do wdrażania nowych rozwiązań Kreatywność zdolność do tworzenia nowych rozwiązań Te cechy są też celami edukacji

e-Szkoła

Fundament kształcenia Poszukiwanie prawdy Fakty krytyczna ocena źródeł faktów Rozumowanie nauczenie rozumowania Wartości przekazanie systemu wartości Rozumowania nie można zastąpić głosowaniem Analiza i synteza, Dedukcja i indukcja Algorytmizacja Internet jest płaski, ale system wartości nie może być płaski

Wyrobienie umiejętności Samodzielność Zdolność do współpracy Aktualizacja wiedzy Innowacyjność Kreatywność Te umiejętności należy kształtować na tablecie

który wzmacnia wiedzę i umiejętności żeby wzmacniać, trzeba mieć co Tablet jako narzędzie Tablet, który wzmacnia wiedzę i umiejętności a nie zastępuje je żeby wzmacniać, trzeba mieć co

Zmiana systemu oceniania Obecnie, nie można już oceniać umiejętności działania ucznia przez wynik jego działania Każdy wynik można wygooglać lub kupić Ucznia trzeba oceniać przez współdziałanie

Ewolucja roli nauczyciela mistrz – uczeń  wielu (specjalizowanych) mistrzów – uczeń  nieskończona liczba, czyli brak mistrzów – uczeń To oznacza zagubienie, lub przypadkowość

Rola nauczyciela Nauczyciele muszą pozostać mistrzami tylko zamiast być wyłącznie źródłem wiedzy muszą być również Animatorami działań Przewodnikami w działaniach Wartościującymi działania

Ewolucja roli nauczyciela Opis działania Mistrz wiedzy Dawniej:  Mistrz wiedzy i działania Obecnie: Działanie na tablecie

Kształcenie przez imitowanie Syn kowala widział, co robi ojciec, aby podkuć konia Dawniej: Syn dostawcy e-usług widzi tylko, że ojciec siedzi ze słuchawkami przed komputerem Obecnie: Uczeń musi widzieć, jak pracują dorośli

e-Podręcznik e-Podręcznik to środowisko do interaktywnego, zespołowego działania na tabletach w celu edukacyjnym Napiszmy Narysujmy Nagrajmy Sfilmujmy Wyprowadźmy wzór Zamodelujmy Napiszmy algorytm Zaprogramujmy

Interaktywni współtwórcy e-Szkoła Interaktywni współtwórcy Autorzy Nauczyciele Uczniowie e-podręcznik czyli środowisko uczące Treści opisowych + działań Faktów + działań Dostawcy ewoluujących środowisk uczących

e-Podręcznik e-Podręcznik nie powinien odgradzać ucznia od świata internetu, tylko być punktem odniesienia e-Podręcznik nie może być miejscem współpracy samych (niedojrzałych) uczniów, tylko: uczniów nauczycieli autorów Uczenie od i przy współpracy z nauczycielem, a nie zamiast nauczyciela

Wnioski

Metafora Internet jest jak wielkie miasto z wydzielonymi dzielnicami zabytkową handlową przemysłową bankową teatralną i kinową szkolną uniwersytecką parkową rządową rozrywkową czerwonych latarni bandytów i złodziei Tablet jest jak taksówka, którą można dojechać do bramy każdej dzielnicy

Nauczyciel Nauczyciel jest taksówkarzem i przewodnikiem, który podpowiada, co warto odwiedzić, a gdzie warto zamieszkać

Dziękuję Wojciech Cellary