PO CZYM POZNAĆ, ŻE WF W MOJEJ SZKOLE „UDAJE SIĘ”?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Rodzic jako doradca zawodowy
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
w nowej podstawie programowej
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
PROMOCJA ZDROWIA Szkoła Podstawowa nr 46.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Recepta na sukces nauczyciela
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
ale (a może przede wszystkim)
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Debata pracowników szkoły
SU jest to niezależna organizacja, w której skład wchodzą wybrani uczniowie szkoły. Są oni wybierani w demokratycznych wyborach poprzedzonych intensywną.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nauczyciel - uczeń Nieodpowiedzialny Praca to zabawa Nie można na nim polegać Wszystko wie najlepiej Nie uznaje kompromisów Często niekompetentny Ma czas.
Debata Jakie wsparcie dyrekcji szkoły, nauczycieli i innych dorosłych jest potrzebne uczniom chcącym rozwijać samorządy w swoich szkołach?
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Akademia aktywności politycznej i społecznej ludzi młodych.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ 2013/2014. W roku szkolnym 2013/2014 kolejny raz podjęliśmy działania mające na celu podniesienie jakości pracy naszej.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2015/2016 Rok Otwartej Szkoły Pracownia Wychowania i Profilaktyki ŁCDNiKP.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
7 Nawyków – mapa wdrożenia
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Przykładowy model podziału środków
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

PO CZYM POZNAĆ, ŻE WF W MOJEJ SZKOLE „UDAJE SIĘ”? dr hab., prof. ndzw. Tomasz Frołowicz AWFiS Gdańsk Gdańsk, 8.04.2014 r.

Po czym poznać dobry WF? wg Macieja Demela Realizacja podstawy programowej WF (osiągnięcia edukacyjne uczniów) Wychowanie fizyczne, np.: tworzenie hierarchii wartości , formowanie postaw, rozwijanie wiedzy i umiejętności. Kształtowanie fizyczne, np.: stymulacja, korekta rozwoju fizycznego kształtowanie wytrzymałości, siły. Obciążanie wysiłkiem fizycznym (organizowanie aktywności fizycznej) Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Media na ten temat mają swoje zdanie. Po czym poznać dobry WF? Media na ten temat mają swoje zdanie. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Czy dobry WF mówi coś o szkole? WF do „reszty” szkoły: 5 (7) do 2. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Czy dobry WF mówi coś o szkole? szkoła podstawowa Szkolne „reklamówki” szkoła ponadgimnazjalna gimnazjum Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Kto wspiera WF ? Czego oczekuje dyrektor szkoły od nauczyciela WF? Czyli ile jest prawdy w stwierdzeniu: Te same pieniądze, a żadnej odpowiedzialności. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Kto wspiera WF ? Cel badań: wyjaśnienie mechanizmu nadzoru pedagogicznego z perspektywy nauczyciela WF na tle doświadczenia nauczyciela innej specjalności. Schemat badawczy: studium przypadku. Metoda gromadzenia danych empirycznych: wywiad indywidualnym, bezpośredni, częściowo ustrukturyzowany, zogniskowany i pogłębiony. Metoda dobory próbki do badań: celowa. Osoby badane: trzy nauczycielki, każda pracująca w szkole równocześnie jako nauczycielka wychowania fizycznego i języka angielskiego. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

10 – j.polski, matematyka, przyroda Ranga WF wśród przedmiotów szkolnych zdaniem dyrektora w opinii badanych nauczycielek 10 – Przedmioty najważniejsze zdaniem dyrektora 1 – Przedmioty najmniej ważne zdaniem dyrektora K_SP 10 – j.polski, matematyka, przyroda 8 – j.angielski i WF 10 1 K_SP: Kobieta, niespełna 10 lat pracy równocześnie w obu specjalnościach w LO i SP, b.dobre i otwarte relacje z „dyrekcją”, czuje się doceniana, jest szczęśliwa w zawodzie. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ranga WF wśród przedmiotów szkolnych zdaniem dyrektora w opinii badanych nauczycielek 10 – Przedmioty najważniejsze zdaniem dyrektora 1 – Przedmioty najmniej ważne zdaniem dyrektora K_SP 10 – j.polski, matematyka, przyroda 8 – j.angielski i WF K_LO 10 – maturalne, w tym j.angielski 4 – WF 10 1 K_LO: Kobieta, ponad 10 lat pracy równocześnie w obu specjalnościach, bardzo dobre relacje z „dyrekcją”, czuje się doceniana jako nauczycielka WF, praca jest źródłem satysfakcji. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Ranga WF wśród przedmiotów szkolnych zdaniem dyrektora w opinii badanych nauczycielek 10 – Przedmioty najważniejsze zdaniem dyrektora 1 – Przedmioty najmniej ważne zdaniem dyrektora K_SP 10 – j.polski, matematyka, przyroda 8 – j.angielski i WF K_LO 10 – maturalne, w tym j.angielski 4 – WF K_G 10 – j.polski i matematyka 1 – WF 8 – j.angielski 10 1 K_G: Kobieta , mniej niż 10 lat pracy równocześnie w obu specjalnościach w GIM, dobre i bliskie relacje z „dyrekcją”, robi to co lubi. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Co kontroluje i czego oczekuje dyrektor od nauczyciela j. angielskiego? 10 – Przedmioty najważniejsze zdaniem dyrektora 1 – Przedmioty najmniej ważne zdaniem dyrektora K_SP 10 – j.polski, matematyka, przyroda 8 – j.angielski i WF K_LO 10 – maturalne, w tym j.angielski 4 – WF K_G 10 – j.polski i matematyka 1 – WF 8 – j.angielski 10 1 Od nauczyciela j. angielskiego dyrektor oczekuje: przygotowania do egzaminów, realizacji podstawy programowej, wypełniania dokumentacji, doskonalenia zawodowego, analizy co poprawić u uczniów, zadowolenia rodziców, udział uczniów w konkursach. Także: współczuję nauczycielom j.angielskiego, nie mam swobody i możliwości modyfikowania programu, bywają zastrzeżenia merytoryczne, z którymi nie zgadzam się. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Co kontroluje i czego oczekuje dyrektor od nauczyciela WF? 10 – Przedmioty najważniejsze zdaniem dyrektora 1 – Przedmioty najmniej ważne zdaniem dyrektora K_SP 10 – j.polski, matematyka, przyroda 8 – j.angielski i WF K_LO 10 – maturalne, w tym j.angielski 4 – WF K_G 10 – j.polski i matematyka 1 – WF 8 – j.angielski 10 1 Od nauczyciela WF dyrektor oczekuje: bezpieczeństwa i porządku, nie interesują się zupełnie sprawami dydaktycznym, nie odczuwam rozliczania, kontrola realizacji podstawy programowej, ale tylko na papierze, udziału w zawodach, zadowolenia rodziców. Także: WF to wolność, robimy co chcemy, wystarczy opinia uczniów po hospitacji, rodzice czasami mniej szanują niż nauczycieli j. angielskiego. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Te same pieniądze, a żadnej odpowiedzialności. 10 – Przedmioty najważniejsze zdaniem dyrektora 1 – Przedmioty najmniej ważne zdaniem dyrektora K_SP 10 – j.polski, matematyka, przyroda 8 – j.angielski i WF K_LO 10 – maturalne, w tym j.angielski 4 – WF K_G 10 – j.polski i matematyka 1 – WF 8 – j.angielski 10 1 Te same pieniądze… Taka sama państwowa wypłata, bo prywatnie inne pieniądze. Uważam, że jestem za swoją pracę wynagradzana we właściwy sposób. Nagrody finansowe i dodatki motywacyjne w szkole są równe dla wszystkich. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Te same pieniądze, a żadnej odpowiedzialności. 10 – Przedmioty najważniejsze zdaniem dyrektora 1 – Przedmioty najmniej ważne zdaniem dyrektora K_SP 10 – j.polski, matematyka, przyroda 8 – j.angielski i WF K_LO 10 – maturalne, w tym j.angielski 4 – WF K_G 10 – j.polski i matematyka 1 – WF 8 – j.angielski 10 1 … żadna odpowiedzialność Odpowiedzialność za bezpieczeństwo, rozwój i zdrowie ucznia, ale ostatni przedmiot, który ktoś chciałby sprawdzać, dopóki nie ma problemu, np. z rodzicami. Odpowiadam za inne sprawy: zdrowie, życie; jestem powiernikiem, jestem bliżej uczniów; czuję odpowiedzialność przed samą sobą i przed uczniem, nie przed dyrektorem. Przyjemniejsza praca, bez stresu wynikającego z kontroli dydaktycznej, praca absorbująca mniej czasu. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Czyli co należy wspierać, aby WF w szkole „udawał się”: Po czym poznać dobry WF? Czyli co należy wspierać, aby WF w szkole „udawał się”: 1. Aktywność uczniów 2. Osiągnięcia edukacyjne uczniów 3. Obecność wychowania fizycznego w różnych przejawach szkolnego życia 4. Upowszechnianie wzorów kultury fizycznej w środowisku lokalnym 5. Materialny standard wychowania fizycznego Frołowicz T. i wsp. (2004) Wychowanie fizyczne w nowoczesnych systemach edukacyjnych. Ekspertyza na zlecenie MENiS. Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Po czym poznać dobry WF? Kompetencje ucznia Aktywność ucznia wg Macieja Demela Kompetencje ucznia Realizacja podstawy programowej WF (osiągnięcia edukacyjne uczniów) Wychowanie fizyczne, np.: tworzenie hierarchii wartości , formowanie postaw, rozwijanie wiedzy i umiejętności. Kształtowanie fizyczne, np.: stymulacja, korekta rozwoju fizycznego kształtowanie wytrzymałości, siły. Obciążanie wysiłkiem fizycznym (aktywność fizyczna uczniów) Aktywność ucznia Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Średni tygodniowy wymiar WF w minutach Po czym poznać dobry WF? Średni tygodniowy wymiar WF w minutach Kraj 6-9 lat 10-12 lat 13-16 lat 17-19 lat POLSKA 135 180 PORTUGALIA FRANCJA 165 110 SZWAJCARIA 150 SŁOWACJA 90 LITWA 120 CZECHY LUKSEMBURG 75 IRLANDIA 45 20 (wg J. Pośpiecha, 2006) Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Co zrobić, aby tak nie było? Po czym poznać dobry WF? Co zrobić, aby tak nie było? ok. 15-19% uczniów nieobecnych lub niećwiczących ok. 4% uczniów trwale zwolnio-nych z WF ok. 23-24% uczniów nieobecnych lub niećwiczących ok. 10% uczniów trwale zwolnio-nych z WF ok. 30-36% uczniów nieobecnych lub niećwiczących ok. 12% uczniów trwale zwolnio-nych z WF Kraj 6-9 lat 10-12 lat 13-16 lat 17-19 lat POLSKA 135 180 Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

Po czym poznać dobry WF? Obszary oceny jakości Wskaźniki Zamiary na przyszłość Aktywność uczniów Kompetencje uczniów WF w różnych przejawach szkolnego życia Upowszechnianie wzorów KF w środowisku lokalnym Materialny standard WF Jeśli źle W przyszłym roku… Jeśli źle W dalszej przyszłości… Tomasz Frołowicz CEN Gdańsk, 8.04.2014r.

PO CZYM POZNAĆ, ŻE WF W MOJEJ SZKOLE „UDAJE SIĘ”? Dziękuję za uwagę PO CZYM POZNAĆ, ŻE WF W MOJEJ SZKOLE „UDAJE SIĘ”? dr hab., prof. ndzw. Tomasz Frołowicz AWFiS Gdańsk Gdańsk, 8.04.2014 r.