PIERWSZOKLASISTA W SZKOLE ROK SZKOLNY 2014/2015
OBOWIĄZEK SZKOLNY W roku szkolnym 2014/2015 obowiązkiem szkolnym objęte są dzieci urodzone w roku 2007 - siedmiolatki oraz dzieci urodzone od 1 stycznia do 30 czerwca 2008 roku - sześciolatki. Rodzice dzieci urodzonych od 1 lipca do 31 grudnia 2008 roku podejmują decyzję o zapisaniu dziecka do pierwszej klasy lub ponownym zapisaniu dziecka do oddziału przedszkolnego. Dzieci urodzone w roku 2009 - pięciolatki - objęte są obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju: fizycznego, psychicznego i społecznego, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
ZAJĘCIA DODATKOWE Należy rozważnie zapisywać dzieci (zwłaszcza młodsze) na zajęcia dodatkowe, zarówno w szkole jak i poza nią. To są jeszcze bardzo małe dzieci – pozwólmy im dojrzeć.
PRZYGOTOWANIE DO NAUKI CZYTANIA Żeby dziecko było gotowe do nauki czytania, należy mu czytać. Podczas słuchania dzieci poszerzają słownictwo, rozwijają logiczne myślenie, ćwiczą uważne słuchanie i co bardzo ważne trenują cierpliwość – a to w naszych czasach jest wielką cnotą – czekają z pytaniami aż rodzic skończy. Po lekturze prosimy dziecko aby opowiedziało własnymi słowami, o czym czytaliśmy.
WSPARCIE RODZICÓW Rodzice powinni rozmawiać ze swoimi dziećmi i starać się słuchać uważnie tego co mówią. Warto też pamiętać żeby nie demonizować i nie rozdmuchiwać trudnych emocjonalnie sytuacji. Państwa reakcje są zwykle powielane przez dzieci. Państwo jesteście pierwszymi nauczycielami zachowań w różnych sytuacjach. Dzieci czasem wyolbrzymiają niektóre rzeczy. W tym wieku zdarza się też konfabulowanie, jest to związane z tzw. magicznym myśleniem.
ZADANIA DOMOWE Należy w dziecku wyrobić przekonanie, że odrabianie lekcji jest jego sprawą, a nie sprawą rodziców. To ono ma się starać zapamiętać co ma zadane do domu. To ono sprawdza, co każdego dnia ma do zrobienia. To ono samodzielnie odrabia lekcje. To ono ma pakować tornister na następny dzień. Dziecko wykonuje te czynności pod czujnym nadzorem rodziców. Nie piszemy za dziecko! Nie liczymy za dziecko! Nie rysujemy za dziecko! To ono uczy się uczyć!
Cierpliwie i wytrwale korygujcie postawę, upominajcie Postawa przy pracy Drodzy Rodzice! Sprawdźcie jak Wasze dziecko nosi tornister i co do niego pakuje. Zaobserwujcie jak, siedzi podczas odrabiania lekcji, w czasie czytania, czy przy komputerze. Cierpliwie i wytrwale korygujcie postawę, upominajcie i poprawiajcie!
DROGA DZIECKA DO SZKOŁY Ustawa – prawo o ruchu drogowym stanowi, że dopiero siedmiolatek może samodzielnie poruszać się po drodze (w tym m.in. przechodzić przez jezdnię). Dzieci młodsze, niezależnie od tego, dokąd się przemieszczają nie mogą samodzielnie poruszać się po drodze i muszą być pod opieką dorosłego. Przyjęta tu granica wieku jest niezależna od wieku rozpoczynania obowiązku szkolnego.
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA Drodzy Rodzice! Nie wypisujcie zbyt pochopnie zwolnień z zajęć ruchowych. Kiedy Wasze dziecko siedzi na ławce – jego rówieśnicy osiągają coraz większą sprawność i wydolność fizyczną. Nie pozwólcie na zastąpienie aktywności fizycznej aktywnością wirtualną (komputer). Bawcie się razem z dzieckiem – nauczcie je skakać na skakance, w gumę, grać w klasy, rzucać i łapać piłkę, jeździć na rowerze. Przypomnijcie sobie zabawy z własnego dzieciństwa i wypróbujcie je z dziećmi.
WYPOSAŻENIE UCZNIA Podręczniki i ćwiczenia, 16 kartkowe zeszyty w kratkę i wąską linię (z wyraźnymi grubymi liniami w sztywnej okładce), zeszyt do korespondencji z numerami telefonów do rodziców, blok rysunkowy, blok techniczny, blok techniczny z kolorowymi kartkami, wycinanki (małe i duże), krepa, bibuła, plastelina, kredki, długopisy, ołówki, gumka, klej, nożyczki, teczka w której będą przechowywane materiały do edukacji plastycznej. Do ćwiczeń: woreczek w którym znajduje się obuwie halowe lub z białą podeszwą, biała koszulka, granatowe lub czarne spodenki. Strój apelowy - biała bluzka lub koszula oraz granatowa spódnica lub spodnie (wyjściowe). Warto zwrócić uwagę na to, aby plecak czy tornister były sztywne (wtedy nie gniotą się książki i zeszyty) oraz żeby wszystkie rzeczy były podpisane – w razie zgubienia szybciej wrócą do właściciela. Część przyborów szkolnych będzie zostawała w szkole – w szafkach dla uczniów.