Lider kompetencje i asertywność Rozważania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Praca w zespole Tomasz Filipionek.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Asertywność.
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Prowadzenie wywiadów grupowych MODUŁ IV Sesja 2B PROGRAM WZMOCNIENIA.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
Anna Paszkowska-Rogacz
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
AUTOPREZENTACJA.
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
czyli znaczenie słowa NIE!
Techniki Prezentacji Microsoft Student Consultant
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
FLOW Rzecz o efektywności w biznesie Jacek Rozenek Jan Marcinowski.
Rzecz o efektywności w biznesie
Jeśli usuniesz to po przeczytaniu... sprowadzisz na siebie rok nieszczęścia! Ale... jeżeli wyślesz to do (co najmniej) 2 przyjaciół... będziesz mieć 3.
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
zarządzaniu projektami
Szkolenia, Coaching, PR.
Przedsiębiorczość – moda, konieczność, czy wyzwanie
warsztaty dla rodziców
Czyli sztuka odmawiania…
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
Zadawanie pytań.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
Wzorowy i zmotywowany personel - wizytówką hotelu
JĘZYK MIGOWY Prezentacja: Joanna Graf-Denisewicz.
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
czyli jak mówić bez oskarżenia
STRES POD KONTROLĄ ?!.
LIDER.
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Postawa asertywna.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Zygmunt Korzeniewski. O co prosimy? W pierwszej chwili wydawać się może, że prosić można tylko o coś, czego zyskanie zależy tylko od dobrej woli osoby,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
METODY KOMUNIKACJI.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
Praca w zespole.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Portret lidera. Zygmunt Korzeniewski Wpływ na innych Przede wszystkim na członków grupy, aby wzięli na siebie większe zadania, stosowali ostrzejsze normy.
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
Przygotowała mgr Katarzyna Kamińska-Jurkiewicz. (Kol. 3,20)
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Rodzice nie muszą być samotni
Stowarzyszenie Psychoedukacji i Terapii „EVOLUTIO” zaprasza do udziału w BEZPŁATNYM: Treningu asertywności   DZIĘKI UDZIAŁOWI W TRENINGU: - poznasz uniwersalne.
Opresyjna i nieopresyjna
Co oznacza zachowanie asertywne ?
Zapis prezentacji:

Lider kompetencje i asertywność Rozważania Dorota Dominik 2005/2006

Ludźmi nie można zarządzać. Zarządzać można inwentarzem Ludźmi nie można zarządzać. Zarządzać można inwentarzem. Ludzi trzeba prowadzić. Ross Perot (miliarder)

Nie możesz obdarzyć się czymś, czym nie obdarzył Cię Bóg (przysłowie węgierskie)

MIĘKKIE UMIEJĘTNOŚCI (wg. J. Adaire’a) Skuteczne komunikowanie się z ludźmi Empatia Motywowanie Praca z zespołem i w zespole Entuzjazm Integralność Twardość Uczczciwość Ciepło Pokora Wiara w siebie

AUTORYTET LIDERA Rodzaje autorytetu: Pozycji i stanowiska ( zrób to, bo ja tu rządzę) Wiedzy Osobowości (charyzma) Moralny (wymaga poświęceń od siebie i innych)

Z przywództwem wiążą się 3 elementy: Lider – cechy osobowości i charakteru Sytuacja – częściowo stała, częściowo zmienna Grupa – naśladowcy (ich potrzeby i wartości

Rola lidera OCZEKIWANIA innych ludzi w stosunku do Ciebie vs Twoje potrzeby (aspiracje, misja)

ROLE Role lidera Wykonanie zadania Budowanie i utrzymanie grupy Rozwój jednostki Funkcje lidera Określanie zadania Planowanie Instruowanie Kontrola Ocena Motywacja organizacja dawanie przykładu

Nie da się pełnić funkcji lidera bez doskonalenia ASERTYWNOŚCI

Asertywność To takie zachowanie, które pozwala otwarcie wyrażać własne opinie i skutecznie bronić swoich praw bez odmawiania ich innym

Korzyści jakie ma lider zachowując się asertywnie… szansa na uzyskanie tego, na czym Ci zależy; Daje pewność, że Twoja rola w rozmowie była pozytywna Buduje fundament dla pozytywnych interakcji w przyszłości

CZTERY FILARY ASERTYWNOŚCI Dobry kontakt wzrokowy Naturalny ton głosu Otwarta postawa Używane słownictwo

Dlaczego ludzie mają kłopoty z asertywnością … Czyli to, co jest techniką ułatwiającą zachowanie asertywne sprawia tak wiele kłopotu: Sprawowanie kontroli nad własnymi uczuciami Upieranie się przy swoim Przedstawianie komuś kontrowersyjnej kwestii

1. Sprawowanie kontroli nad uczuciami Potwierdzanie (tego co jest, co się słyszy, jednak bez okazywania emocji) Sondowanie (nie wnosi wkładu do rozmowy ale „testujemy” co rozmówca powiedział aby zrozumieć go lepiej)

2. Upieranie się przy swoim Trzyczęściowe zdanie: 1. Mówisz, czego oczekujesz 2. Przekazujesz swoje uczucia 3. Informujesz o oczekiwaniach - Zepsuta płyta (w kółko to samo zdanie – ZADZIWIJĄCO SKUTECZNA TECHNIKA

Na koniec …KRÓTKI KURS PRZYWÓDZTWA Sześć najważniejszych słów Pięć najważniejszych słów Cztery najważniejsze słowa Trzy najważniejsze słowa Dwa najważniejsze słowa Jedno najważniejsze słowo I ostatnie najmniej ważne słowo… „ Z przykrością przyznaję, że popełniłem błąd” „Jestem z ciebie bardzo dumny” „Jakie jest twoje zdanie?” „Bardzo cię proszę” „ Dziękuję ci” „My” „Ja”

Dziękuję Dorota Dominik