PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ „Pięknie mówię”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Advertisements

Kącik Logopedyczny.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Szkoła Podstawowa nr 175 w Łodzi
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Piła, 22 lutego 2010r. Przedszkola Publiczne w Pile 16 placówek 170 nauczycieli.
SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO-WYCHOWAWCZY W KĄTACH WROCŁAWSKICH
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
logopedyczny-prezentacja
Dziecko sześcioletnie w klasie pierwszej
Dzieciństwo jest snem rozumu
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Dydaktyka ogólna.
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
1). Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i bezpłatne, nie jest wymagane żadne skierowanie. 2). Wniosek o badanie logopedyczne dziecka składa osobiście.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Logopedia w szkole.
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
EUROPEJSKI DZIEŃ LOGOPEDY Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Zakopanem Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Sierockiem Sierockie, r.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
„S PRÓBUJMY MÓWIĆ POPRAWNIE ” Program profilaktyki logopedycznej.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Razem możemy tak wiele!
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Augustowie – dobre praktyki 1.
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Łapach
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ „Pięknie mówię” Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Gubinie, ul. Pułaskiego 1 tel. 68 4558252 mail: ppp_gubin@interia.pl www.pppgubin.iap.pl PROGRAM PROFILAKTYKI LOGOPEDYCZNEJ „Pięknie mówię” mgr Magdalenę Augul – Olech logopeda ze specjalnością neurologopedii

Cel główny: Wczesne wspomaganie rozwoju mowy u dzieci Cele szczegółowe: Wspomaganie dzieci z zaburzeniami mowy i wymowy Włączenie rodziców i nauczycieli do świadomej współpracy nad rozwojem mowy dzieci i kształtowaniem ich prawidłowej wymowy Promowanie w środowisku lokalnym działań profilaktycznych w zakresie szerszego dostępu do wczesnej diagnozy i terapii logopedycznej dla dzieci, w tym dzieci z deficytami globalnymi i parcjalnymi Podnoszenie jakości pracy szkół i przedszkoli poprzez poszerzanie możliwości współpracy z logopedą Udzielenie wsparcia rodzicom i nauczycielom dzieci niepełnosprawnych lub zagrożonych niepełnosprawnością Wczesne wspomaganie rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym

Przygotowanie programu w oparciu o opracowanie ETAPY DZIAŁANIA: Przygotowanie programu w oparciu o opracowanie B. Dittfeld Analiza programu Realizacja programu

Skąd pomysł???? Inspiracją do napisania tego programu była potrzeba wczesnego wspomagania rozwoju mowy u dzieci. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, trzy miejskie przedszkola oraz Szkoła Podstawowa w Bieżycach i Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy połączyły siły by stworzyć wspólnie coś nowego. W programie uczestniczyły dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, nauczyciele, wychowawcy i rodzice.

Metody : pedagogiczne logopedyczne psychologiczne łączyły działania logopedy i pedagoga, wiązały się z procesem dydaktycznym nauczania (uczenia się czytania i pisania, liczenia). Służyły one poznawaniu dziecka , pozyskiwaniu go do współpracy oraz stymulacji językowej; obejmowały również wychowawcze oddziaływanie na dziecko i jego otoczenie (zabawy inscenizacyjne) logopedyczne były włączane w momencie diagnozowania problemów dziecka oraz terapii – dotyczyły głównie: czucia artykulatorów w powiązaniu z całym ciałem. Służyły nabywaniu nawyków językowych psychologiczne wiązały się z oddziaływaniem słownym logopedy na zachowanie i emocje dzieci. Stosowano następujące elementy: bajki terapeutyczne rysunki dziecięce

metoda Weroniki Sherbourne, metoda Dobrego Startu Ponadto w pracy profilaktycznej oraz diagnostyczno – terapeutycznej z dziećmi stosowałam elementy następujących metod: metoda Weroniki Sherbourne, metoda Dobrego Startu metoda Bronisława Rocławskiego metoda kalifornijska (Domana) metoda Marii Montessori metoda kinezjologii edukacyjnej metoda psychostymulacji (M.S. Dyna Lingua) metoda Knillów metoda neurobiologiczna J. Cieszyńskiej

Zasady: Zasada świadomego dostosowania elementów preferowanych metod do zdiagnozowanych indywidualnych potrzeb dziecka Konsekwentne dążenie do sukcesu dziecka Zasada podmiotowości dziecka Zasada systematyczności oddziaływań Zasada stopniowania trudności

II. Realizacja programu Przewidziany czas trwania programu - jeden cykl - 3 lata. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu jedną godzinę. Jeden temat realizowany był przez 1miesiąc (3 – 4 spotkania). Przed rozpoczęciem programu i w czasie jego trwania pod koniec każdego roku szkolnego wykonywane były badania przesiewowe mowy dzieci biorących udział w programie. W trakcie trwania programu prowadzone były zebrania i zajęcia z rodzicami dla każdej grupy wiekowej (2 razy w roku). Pierwsze zebranie dotyczyło charakterystyki rozwoju mowy u dzieci, natomiast drugie spotkanie miało charakter warsztatowy, na których to rodzice w sposób praktyczny otrzymywali różne ćwiczenia i zabawy do pracy z dzieckiem w domu. Po skończonych zajęciach często odbywały się indywidualne konsultacje terapeutą, w celu rozwiania różnych wątpliwości i rozwiązania bieżących problemów.

Narzędzia badawcze dla dzieci 4 letnich do badania wykorzystałam kwestionariusz obrazkowy G. Bilewicz i B. Zioło, dla dzieci starszych (5 i 6 latków) „Test nazywania” A. Balejko. Po badaniach analizowałam jakie problemy mają dzieci i w czym mogłabym im pomóc. Na tej podstawie ułożyłam tematykę zajęć dla każdej grupy wiekowej.

oddech Tematyka zajęć – 4 latki Stroimy miny Znamy głosy naszych kolegów Wesołe i smutne laleczki Sprzątamy mieszkanko – świąteczne porządki Ćwiczymy oddech Malujemy własną postać Jestem samodzielny w domu – w kuchni i w łazience Jestem pilnym uczniem i dobrym kolegą Odgłosy zwierząt – naśladuję węża Odgłosy przyrody – naśladuję szum drzew oddech

Tematyka zajęć – 5 latki Usprawnianie mowy Odgłosy z ulicy – naśladuję jadące auta Odgłosy z podwórka – rozmawiamy z Kaczką Dziwaczką Naśladujemy ruchy naprzemienne w zabawie „Łokieć – kolano” „Co to za przysłowie – pozwól pomyśleć głowie?” Czas na relaks i długi oddech Co misie robią zimą? Trzy kolory Wiosna Urodziny Renaty Wycieczka pociągiem Usprawnianie mowy

Tematyka zajęć – 6 latki oraz klasa I –III i ZET Koniec wakacji W lesie Moje ciało W sklepie spożywczym Bajki Sport Muzyka W kwiaciarni Na wiejskim podwórku Na placu zabaw poprawna artykulacja

Osiągnięte cele Dzieci opanowały w dobrym stopniu mowę polską. Badania przesiewowe wykazały, że z grup objętych programem profilaktycznym na konsultację logopedyczną skierowano tylko pojedyncze dzieci. Były to te dzieci, które miały złożoną wadę wymowy bądź znaczny opóźniony rozwój mowy Efektywna współpraca z rodzicami i wychowawcami grup i klas w ramach wspomagania rozwoju mowy dzieci Wzrost świadomości logopedycznej rodziców i nauczycieli Wyposażenie rodziców i nauczycieli w techniki pracy z dziećmi Dzieci potrafią prawidłowo oddychać i używać artykulatorów do poprawnej wymowy, dbają o swoje wypowiedzi, przez co tempo mówienia jest wolniejsze, mowa bardziej zrozumiała, zniknął problem zacinania się Realizacja programu „Pięknie mówię” spotkała się z pozytywnym oddźwiękiem ze strony przedszkoli i szkół, obecnie trwa kolejna - VII edycja programu Promocja poradni na terenie miasta

dodatkowe korzyści wynikające z programu ułatwiony kontakt ze specjalistą warsztaty logopedyczne dla rodziców i nauczycieli systematyczne badania przesiewowe mowy, słuchu i wzroku

Dziękuję za uwagę