PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych oraz placówkach
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na… oraz zgodnie z § 2.1 projektowanym rozporządzeniem „czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki i środowisku społecznym”.
Zadania nauczycieli, wychowawców i specjalistów!!! § 20 – zadania wychowawców, nauczycieli i specjalistów, § 24 – czynności obligatoryjne dla psychologa i pedagoga, § 25 – obowiązki logopedy, § 27 – szczegółowe zadania terapeuty pedagogicznego.
Wskazuje się na konieczność dokonywania oceny efektywności udzielonej pomocy i formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Podkreśla się konieczność współpracy nauczycieli i specjalistów, wychowawców, w zakresie wspierania ucznia i udzielania pomocy.
W § 6 ust. 6. Doprecyzowano działania dyrektora przedszkola, szkoły, placówki. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów – zgodnie z § 28 – na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
§ 20 ust. 11 – wniosek o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia. Projekt rozporządzenia zakłada również działania, które proponuje się w przypadku, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi pożądanych efektów. § 20 ust. 11 – wniosek o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia. § 4 ust. 12 – zawartość wniosku.
Zaproponowano również, aby pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była z inicjatywy szerszej grupy osób. § 5
Obecne zajęcia socjoterapeutyczne mają zostać zastąpione zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno-społeczne oraz zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się.
Wszystkie zajęcia specjalistyczne, zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mają trwać 45 minut – § 16
Wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia. Wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym oraz objętych indywidualnym rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym oraz indywidualnym nauczaniem.
Projekt będzie miał zastosowanie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i innych placówkach. W przypadku uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych obowiązywać będzie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku, aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach.
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży
§ 2 i §3 – organizacja indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania. § 4 – prowadzenie zajęć.
Treści realizowane w ramach indywidualnego przygotowania przedszkolnego wynikają z podstawy programowej. Podobne rozwiązania stosuje się do zajęć indywidualnego nauczania. Należy realizować wszystkie zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania. W przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe, dyrektor określa sposób realizacji zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.
Liczba godzin przeznaczona na zajęcia indywidualnego nauczania. § 8 Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego – 4-6 godzin, w ciągu co najmniej dwóch dni. § 9 Liczba godzin przeznaczona na zajęcia indywidualnego nauczania.
Zapewniając pełny osobowy rozwój dziecka lub ucznia, integrację ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, nauczyciele prowadzący zajęcia obserwują funkcjonowanie dziecka/ucznia w zakresie możliwości jego uczestniczenia w życiu placówki.
Na wniosek rodziców i zaświadczenia lekarskiego, dyrektor może zaprzestać organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.
rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki
Wszystkie dotychczasowe rozwiązania pozostają bez zmian z wyjątkiem czasu na jaki udziela się zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki – § 7 ust. 3
W odniesieniu do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2001 roku do czasu zakończenia kształcenia.