PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Organizacja nauczania indywidualnego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Indywidualne nauczanie
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
FORUM NAUCZYCIELI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Edukacja włączająca polega na tym, że dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, uczy się w klasie, w szkole ogólnodostępnej razem ze swoimi.
Zapis prezentacji:

PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadgimnazjalnych oraz placówkach

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na… oraz zgodnie z § 2.1 projektowanym rozporządzeniem „czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu placówki i środowisku społecznym”.

Zadania nauczycieli, wychowawców i specjalistów!!! § 20 – zadania wychowawców, nauczycieli i specjalistów, § 24 – czynności obligatoryjne dla psychologa i pedagoga, § 25 – obowiązki logopedy, § 27 – szczegółowe zadania terapeuty pedagogicznego.

Wskazuje się na konieczność dokonywania oceny efektywności udzielonej pomocy i formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Podkreśla się konieczność współpracy nauczycieli i specjalistów, wychowawców, w zakresie wspierania ucznia i udzielania pomocy.

W § 6 ust. 6. Doprecyzowano działania dyrektora przedszkola, szkoły, placówki. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców i specjalistów – zgodnie z § 28 – na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.

§ 20 ust. 11 – wniosek o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia. Projekt rozporządzenia zakłada również działania, które proponuje się w przypadku, gdy udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna nie przynosi pożądanych efektów. § 20 ust. 11 – wniosek o przeprowadzenie diagnozy problemu ucznia. § 4 ust. 12 – zawartość wniosku.

Zaproponowano również, aby pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana była z inicjatywy szerszej grupy osób. § 5

Obecne zajęcia socjoterapeutyczne mają zostać zastąpione zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno-społeczne oraz zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się.

Wszystkie zajęcia specjalistyczne, zajęcia rozwijające uzdolnienia oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mają trwać 45 minut – § 16

Wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zindywidualizowana ścieżka kształcenia. Wymaga opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zindywidualizowanej ścieżki nie organizuje się dla uczniów objętych kształceniem specjalnym oraz objętych indywidualnym rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym oraz indywidualnym nauczaniem.

Projekt będzie miał zastosowanie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i innych placówkach. W przypadku uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych obowiązywać będzie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 roku, aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach.

rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży

§ 2 i §3 – organizacja indywidualnego przygotowania przedszkolnego i nauczania. § 4 – prowadzenie zajęć.

Treści realizowane w ramach indywidualnego przygotowania przedszkolnego wynikają z podstawy programowej. Podobne rozwiązania stosuje się do zajęć indywidualnego nauczania. Należy realizować wszystkie zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania. W przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe, dyrektor określa sposób realizacji zajęć prowadzonych w ramach praktycznej nauki zawodu.

Liczba godzin przeznaczona na zajęcia indywidualnego nauczania. § 8 Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego – 4-6 godzin, w ciągu co najmniej dwóch dni. § 9 Liczba godzin przeznaczona na zajęcia indywidualnego nauczania.

Zapewniając pełny osobowy rozwój dziecka lub ucznia, integrację ze środowiskiem przedszkolnym, szkolnym, nauczyciele prowadzący zajęcia obserwują funkcjonowanie dziecka/ucznia w zakresie możliwości jego uczestniczenia w życiu placówki.

Na wniosek rodziców i zaświadczenia lekarskiego, dyrektor może zaprzestać organizacji indywidualnego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania.

rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki

Wszystkie dotychczasowe rozwiązania pozostają bez zmian z wyjątkiem czasu na jaki udziela się zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki – § 7 ust. 3

W odniesieniu do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 grudnia 2001 roku do czasu zakończenia kształcenia.