Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Advertisements

1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
1 Rozwój obszarów wiejskich przez pryzmat Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007 – 2013 Małgorzata Bobryk DEPARTAMENT EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej do projektu kryteriów oceny projektu dla Poddziałanie Wsparcie na rzecz podniesienia.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego Uwagi Komisji Europejskiej oraz autopoprawki IZ Poddziałanie Edukacja dorosłych w zakresie kompetencji cyfrowych.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalna Strategia Rozwoju dla obszaru działania LGR „Mòrénka” Adam Rogala Dyrektor Biura Stowarzyszenia Wdzydzko-Charzykowska Lokalna Grupa Rybacka „Mòrénka”
MOŻLIWOŚCI APLIKOWANIA JST O ŚRODKI Z EFS W RAMACH RPO WM Kozienice, 12 września 2016 r. Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Działania MCPS na rzecz rozwoju ekonomii społecznej II posiedzenie Mazowieckiego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
Lokalny Program Rewitalizacji Miasta Głubczyce do roku 2020
Projekt zintegrowany LIFE Ekodoradcy Centrum kompetencji
w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
- najlepsza inwestycja
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Wizyty Studyjne Wizyty studyjne Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Podsumowanie wsparcia PO KL w województwie warmińsko-mazurskim
Społeczny Zespół do spraw aktywizacji pszczelarstwa
Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Środa z funduszami na wsparcie zakładania działalności gospodarczej i rozwój zawodowy Toruń,
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 27 października 2016 r.
Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy
Gdańsk, luty 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Lokalna Grupa Działania „Dorzecze Bobrzy”
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 18 kwietnia 2018 r.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, czerwca 2018 r.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Gdańsk, marca 2018 r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Oddolne inicjatywy lokalne w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 03, 10 marca 2010 r. Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Referat Wdrażania Działań PO KL Wspierających Promocję Przedsiębiorczości, Samozatrudnienie, Transfer Wiedzy oraz Inicjatywy Oddolne

Czym jest oddolna inicjatywa lokalna? Na potrzeby realizacji PO KL za oddolną inicjatywę lokalną należy uznać projekt: o zasięgu lokalnym, skierowany do określonej grupy docelowej - mieszkańców gmin wiejskich, wiejsko – miejskich i miast do 25 tys. mieszkańców, zakładający udział grupy docelowej w określaniu problemów i celów oraz tworzeniu założeń i/lub realizacji projektu. Inicjatywa lokalna powinna wynikać z wewnętrznej potrzeby społeczności lokalnej, mającej służyć rozwiązaniu problemu zdefiniowanego i zdiagnozowanego przez tę społeczność lub służyć pobudzeniu jej aktywności, polegającej na zwiększeniu inwencji oraz własnych zdolności społeczności lokalnej do diagnozowania i rozwiązywania problemów objętych danym Działaniem.

Istota inicjatywy lokalnej Za istotę inicjatywy lokalnej należy uznać taki typ społecznej legitymizacji jej podjęcia i działań, który będzie uwzględniał (łącznie lub odrębnie) kryteria: społecznej identyfikacji i adaptacji - odnoszącej się do pozytywnego stosunku społeczności lokalnej do potrzeb i problemów będących przedmiotem i celami projektu, w konsekwencji wyjaśniającej, czy za danym pomysłem na inicjatywę stoją obywatele. społecznej partycypacji - rozumianej jako współudział społeczności lokalnej, w oparciu o wybrane formy i na określonych zasadach, w tworzeniu ramowych założeń projektu - inicjatywy lokalnej oraz uczestnictwo obywateli w realizacji projektu - inicjatywy lokalnej.

Zasada empowerment Oddolne inicjatywy lokalne wpisują się w realizację zasady empowerment czyli udziału grup napotykających na problemy społeczne w identyfikacji potrzeb i zakresu wsparcia na etapie przygotowania i realizacji projektu. Zasada empowerment jest stosowana w celu zaangażowania się i podniesienia rzeczywistej zdolności tych grup do wpływania na sprawy, które ich dotyczą i zwiększenia w ten sposób efektywności projektów.

Społeczność lokalna może artykułować swoje potrzeby poprzez: spotkania mieszkańców omawiające potrzeby i podstawowe kierunki działania lub inna forma konsultacji społecznych, wykorzystanie istniejących lub tworzenie forów lokalnych organizacji pozarządowych, stosowanie metody centrum aktywności lokalnej, realizacja ankiety poprzez lokalne media, zaangażowanie jednostek pomocniczych samorządu gminnego w proces przygotowania i konsultacji projektu.

Jakie informacje powinny znaleźć się we wniosku o dofinansowanie ? W punkcie 3.1 Cel projektu należy zawrzeć informacje w zakresie: odbytych spotkań z obywatelami w trakcie których omawiano kwestię potrzeby społeczności lokalnej/projektu (liczba spotkań, liczba uczestników, wpływ spotkań na projekt); stanowiskach przedstawicieli jednostek pomocniczych gmin (sołectwa, dzielnice, osiedla i inne) wspierających projekt lub deklarujących udział w projekcie (nazwy organów i jednostek i rodzaj deklaracji wsparcie/uczestnictwo); informacji o podmiotach i instytucjach deklarujących zamiar współuczestnictwa lub współpracy w realizacji projektu (nie chodzi tu o formalne partnerstwo). W powyższych przypadkach dokumentacja nie musi być załączona ale kwestie te muszą zostać opisane we wniosku.

W ramach jakich działań PO KL realizowane są oddolne inicjatywy lokalne? Inicjatywy lokalne realizowane są w ramach trzech Priorytetów: Priorytet VI – Rynek pracy otwarty dla wszystkich Działanie 6.3 – Inicjatywy lokalne na rzecz podnoszenia poziomu aktywności zawodowej na obszarach wiejskich Planowany termin ogłoszenia konkursu – II kwartał 2010 r. Priorytet VII – Promocja integracji społecznej Działanie 7.3 – Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji Planowany termin ogłoszenia konkursu – I kwartał 2010 r. Priorytet IX – Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działanie 9.5 – Oddolne inicjatywy edukacyjne na obszarach wiejskich Planowany termin ogłoszenia konkursu – IV kwartał 2010 r.

Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działań 6.3, 7.3 i 9.5 O dofinansowanie projektu mogą ubiegać się wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), które spełniają kryteria dostępu zawarte w Planie Działania na 2010 rok. O dofinansowanie nie mogą ubiegać się podmioty podlegające wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie na podstawie art. 207 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), tj. podmioty, które w ciągu 3 ostatnich lat dopuściły się wykorzystania środków publicznych niezgodnie z przeznaczeniem, wykorzystania z naruszeniem właściwych procedur lub pobrania ich nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

Grupy docelowe mieszkańcy gmin wiejskich, miejsko – wiejskich oraz miast do 25 tys. mieszkańców; społeczności lokalne i podmioty aktywnie działające na obszarach wiejskich na rzecz: - aktywizacji zawodowej mieszkańców obszarów wiejskich (Działanie 6.3), - przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu mieszkańców tych obszarów (Działanie 7.3), - rozwoju edukacji na terenach wiejskich i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców obszarów wiejskich oraz przeciwdziałania marginalizacji tych obszarów i zapewnienia ich odpowiedniego rozwoju (Działanie 9.5)

Grupy docelowe – ciąg dalszy W ramach Działania 6.3 projekty mogą być adresowane do osób powyżej 15 roku życia. Działania w obszarze integracji społecznej (Działanie 7.3) ukierunkowane są również na osoby powyżej 15 roku życia, natomiast odnośnie możliwości wsparcia osób młodszych, ich obecność w projekcie jest uzasadniona, o ile wsparcie kierowane jest do całej rodziny zagrożonej wykluczeniem społecznym. Osoby te, będące otoczeniem osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, nie są ujmowane w tabeli 3.2.1 wniosku o dofinansowanie. W ramach Działania 9.5 projekty mogą być adresowane zarówno do dzieci, młodzieży jak i dorosłych. Istotne jest aby były odpowiedzią na rzeczywiste problemy społeczności i miały charakter inicjatyw oddolnych.

Działanie 6.3 – typy projektów przewidziane do realizacji w ramach konkursu Oddolne inicjatywy lokalne, obejmujące: projekty przyczyniające się do aktywizacji zawodowej mieszkańców obszarów wiejskich, poprawy zdolności do zatrudnienia oraz rozwoju usług aktywizacyjnych (z wyłączeniem instrumentów objętych zasadami pomocy publicznej), wsparcie lokalnych inicjatyw informacyjnych, szkoleniowych i doradczych, promujących aktywizację zawodową na poziomie lokalnym, rozwój dialogu, partnerstwa publiczno - społecznego i współpracy na rzecz rozwoju zasobów ludzkich na poziomie lokalnym.

Działanie 7.3 – typy projektów przewidziane do realizacji w ramach konkursu Oddolne inicjatywy lokalne, obejmujące: projekty przyczyniające się do integracji społecznej mieszkańców obszarów wiejskich (z wyłączeniem instrumentów objętych zasadami pomocy publicznej), wsparcie inicjatyw lokalnych o charakterze informacyjnym, szkoleniowym i promocyjnym (np. w formie szkoleń, spotkań, seminariów) mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu mieszkańców obszarów wiejskich, rozwój dialogu, partnerstwa publiczno – społecznego i współpracy na rzecz rozwoju zasobów ludzkich na poziomie lokalnym.

Działanie 7.3 – typy projektów przewidziane do realizacji w ramach konkursu – ciąg dalszy Uwaga: W składanych projektach w ramach Działania 7.3 powinno podejmować się działania ukierunkowane na integrację społeczną osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym, a nie integrację społeczności lokalnych. Festyny powinny być w dalszym ciągu finansowane ze środków lokalnych a nie z PO KL (zgodnie z zasadą dodatkowości wsparcia, tzn. środki EFS nie powinny zastępować finansowania krajowego). W Działaniu 7.3 należy położyć nacisk na integrację społeczną osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym w znaczeniu przede wszystkim podnoszenia ich zdolności do zatrudnienia.

Działanie 9.5 – typy projektów przewidziane do realizacji w ramach konkursu Oddolne inicjatywy lokalne, obejmujące: tworzenie i wsparcie działalności inicjatyw ukierunkowanych na pobudzenie świadomości środowisk lokalnych i ich zaangażowanie w działania na rzecz rozwoju edukacji na terenach wiejskich i podnoszenia poziomu wykształcenia mieszkańców obszarów wiejskich, projekty przyczyniające się do podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji mieszkańców obszarów wiejskich oraz rozwoju usług edukacyjnych na tych obszarach działania informacyjno – promocyjne, szkoleniowe, doradcze podnoszące świadomość mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie korzyści płynących z kształcenia i szkolenia.

Przykłady oddolnych inicjatyw lokalnych działania aktywizujące społeczność, których celem jest powołanie stowarzyszenia rodziców działającego na rzecz edukacji przedszkolnej; realizacja określonych działań zaplanowanych przez stowarzyszenie np. szkolenia z zakresu prawa oświatowego, współpraca z JST w celu pozyskania pomieszczenia, przekonanie do inicjatywy innych mieszkańców; zapewnienie dodatkowych zajęć edukacyjnych dla dzieci np. kurs językowy czy inne zajęcia, których nie zapewnia system oświaty w odpowiedzi na potrzebę zgłoszoną przez mieszkańców;

Przykłady oddolnych inicjatyw lokalnych inicjatywa mieszkańców udzielenia pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej powodującej problemy edukacyjne; kursy komputerowe, językowe organizowane przez projektodawcę w wyniku potrzeby wyrażonej przez mieszkańców; krótkie kursy i szkolenia tematyczne na przykład: kulinarne, przedsiębiorczości, na temat prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego; zaproszenie organizacji działającej na rzecz rozwoju wsi w celu poznania jej doświadczeń, opinii;

Przykłady oddolnych inicjatyw lokalnych projekty dotyczące kultywowania lokalnych tradycji (pieczenie chleba, hafciarstwo, wikliniarstwo, serowarstwo, garncarstwo, kowalstwo, wycinanki, itp.); zorganizowanie wyjazdu studyjnego np. do wioski tematycznej w innym województwie; utworzenie wioski tematycznej w swojej miejscowości;  warsztaty, wystawy, imprezy promujące wieś.

Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Referat Wdrażania Działań PO KL Wspierających Promocję Przedsiębiorczości, Samozatrudnienie, Transfer Wiedzy oraz Inicjatywy Oddolne Ul. Gen. F. Kleeberga 20, 15-691 Białystok tel. (085) 65 48 286/261/246/227 fax. (085) 65 48 282 www.efs.gov.pl www.pokl.wrotapodlasia.pl