ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
PSYCHOLOG.
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
CZYNNIKI WYBORU DROGI EDUKACYJNO-ZAWODOWEJ
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
mgr Mirosława Marszałek „DORADZTWO ZAWODOWE”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
Szkolenie dla opiekunów Centów
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
w praktyce pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
Doradztwo zawodowe w Specjalnym Ośrodku Szkolno – Wychowawczym im
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Wykonał: Jakub Pasieczny ZS nr.6 w Zamościu Pod kierunkiem nauczyciela: mgr Wiesławy Klimczuk.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
Poznaj swojego doradcę kariery Jak to robimy w Zespole Szkół Nr 14 we Wrocławiu.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Planowanie kariery - gdzie szukać pomocy?. Czy zastanawiasz się Jak zaplanować swoje życie? Co pragniesz w życiu osiągnąć? Kim będziesz za kilka lub kilkanaście.
Zdecydowana większość młodzieży pytanej o to, kto jest dla niej najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów.
1 dr Izabela Sowa ekonomista, Akademia Ekonomiczna w Katowicach maj 2006 Racjonalność decyzji młodzieży – próba oceny.
Doświadczenie i oczekiwania doradców zawodowych.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
PORADNICTWO ZAWODOWE Zapraszamy na wędrówkę po świecie poradnictwa zawodowego.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka

w drodze zmierzającej ku dorosłości, młodemu człowiekowi towarzyszy na różnych etapach edukacyjnych wiele osób. W podejmowaniu decyzji zawodowych i związanych z tym faktem wyborów dotyczących szkoły średniej czy szkół ponadgimnazjalnych pomagają nauczyciele, wychowawca, pedagog, psycholog szkolny oraz pracownicy poradni psychologiczno – pedagogicznych, doradcy zawodowi z ohp i urzędu pracy, nauczyciele przedsiębiorczości. Jednak największą rolę w doradztwie zawodowym spełniają w życiu młodego człowieka rodzice. Ich wiedza i doświadczenie życiowe niejednokrotnie mają zasadniczy wpływ na decyzje, jakie w zakresie przyszłości zawodowej podejmują gimnazjaliści i maturzyści pod koniec poszczególnych etapów swojej edukacji. Od przygotowania i wiedzy rodziców niejednokrotnie zależy czy dziecko podejmie właściwą decyzję pod kątem wyboru szkoły średniej i wyższej.

Co jest istotne dla rodziców, aby móc skutecznie i odpowiedzialnie pomóc dziecku w podjęciu decyzji co do swojej przyszłości?

Każdy zawód jak i kierunki kształcenia mają różne wymagania Każdy zawód jak i kierunki kształcenia mają różne wymagania. Dlatego przy ich wyborze należy zwrócić uwagę na kwestię: - umiejętności i zdolności – co nasze dziecko potrafi robić? Czy potrafi się szybko uczyć aby umiejętności, konieczne do wykonywania danego zawodu nabyć. - zainteresowania, co nasze dziecko lubi robić ?, jak spędza na co dzień czas wolny ?, jakich przedmiotów lubi się uczyć i czy oceny z tych przedmiotów świadczą o ich poziomie wiedzy ? , co ogląda czy czyta ? , czy ma wybrany zakres zajęć czy rzeczy, którymi chętnie się zajmuje ? , - stan zdrowia czy aktualne zdrowie pozwala na wykonywanie w przyszłości wybranego zawodu? Np.. Czy ktoś, kto chce być fryzjerem nie ma jakiś alergii i chorób kręgosłupa ? , czy przyszły zawodowy kierowca nie jest daltonistą? -

- temperament i cechy charakteru, jak Funkcjonuje młody człowiek pod kątem emocji? , jak się porusza ?, czy wykonuje czynność szybko czy wolno jak reaguje na różne sytuacje życiowe?, jak reaguje na sytuacje stresowe?, czy lubią pracę z dziećmi czy ludźmi dorosłymi? Czy lubią pomagać, opiekować się innymi?, - perspektywy zatrudnienia. Czy po ukończeniu wybranej szkoły jest zapotrzebowanie na rynku pracy w konkretnym zawodzie?

W jakim zakresie rodzice mają wpływ na decyzje zawodowe dziecka W jakim zakresie rodzice mają wpływ na decyzje zawodowe dziecka? - kształtują postawę dziecka do pojęcia praca - wyrabiają nawyki, przystosowują do wykonywania obowiązków w domu oraz pozostałych środowiskach funkcjonowania dziecka, - są źródłem informacji o zawodach jakie na co dzień sami wykonują, wdrażają dzieci do poszczególnych prac, - kierują rozwojem zainteresowań dziecka - wyrabiają w dziecku szacunek do pracy innych osób,-

Postawy rodziców wobec wyboru przez dziecko szkoły i zawodu: 1 Postawy rodziców wobec wyboru przez dziecko szkoły i zawodu: 1. dyrektywna – rodzic wie jaki zawód i szkoła jest najlepsza dla swojego dziecka 2. liberalna – rodzic zostawia decyzje bez większego zaangażowania ze swojej strony dziecku co do wyboru szkoły i zawodu. Nie doradza 3. partner – rodzic znając zasoby dziecka jest doradcą i służy pomocą w dokonywaniu wyboru na zasadzie równości i dialogu.

Co robić. Jak pomagać i wspierać dziecko w wyborze szkoły i zawodu Co robić? Jak pomagać i wspierać dziecko w wyborze szkoły i zawodu? - szczera rozmowa z dzieckiem na temat planów na przyszłość w zakresie szkoły i zawodu, - zebranie wiadomości na temat zasobów i możliwości dziecka, które mogą mieć istotne znaczenie w przyszłym zawodzie tj.: zainteresowania, umiejętności, zdolności, stan zdrowia, - skierowanie dziecka na spotkania i konsultacje z doradcą zawodowym, pedagogiem czy psychologiem szkolnym - konsultowanie spostrzeżeń zebranych z kontaktu z dzieckiem z obserwacjami nauczycieli, wychowawców, pedagoga i psychologa dotyczących funkcjonowania dziecka w środowisku szkolnym pod kątem cech, predyspozycji, umiejętności i zdolności. - zbieranie istotnych wiadomości na temat planowanego zawodu : wymagań zdrowotnych, czasu i charakteru pracy, predyspozycji i wymagań do jego wykonywania, przeciwskazań itp.. - śledzenie wraz z dzieckiem wykazu szkół i uczelni, których ukończenie daje możliwość zatrudnienia w danym zawodzie oraz zasad rekrutacji. - zwracanie uwagi na zakres i poziom wiedzy dziecka z przedmiotów , które są istotne w dalszym kształceniu zawodowym. Ocenianie realnych możliwości dziecka do dostania się do konkretnej szkoły czy uczelni. Mobilizowanie do poprawy ocen zaległości, aby zwiększyć jego szanse na powodzenie w rekrutacji.

Nie zostawiaj dziecka samemu w podejmowaniu życiowych decyzji, ale go wspieraj i zapewniaj, że zawsze może liczyć na twoją pomoc. Nie wybieraj za niego szkoły i zawodu – to musi być jego decyzja.

Przydatne linki do stron internetowych: www. perspektywy. pl www Przydatne linki do stron internetowych: www.perspektywy.pl www.szkolnictwo.pl kuratorium.katowice.pl