KOMUNIKACJA NIEWERBALNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ergonomia.
Advertisements

Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Komunikacja interpersonalna
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
AUTOPREZENTACJA.
Napięcie emocjonalne i stres
Krótki kurs komunikacji niewerbalnej
Rzecz o efektywności w biznesie
Wystąpienia publiczne.
Maria Skommer Uniwersytet Medyczny Poznań
Komunikacja Niewerbalna
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Agnieszka Jaroma I B Paulina Bazylewicz I B
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Zadawanie pytań.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wyszkach ID grupy:
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa II.
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
MOWA CIAŁA.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA.
Moduł 8 Umiejętność autoprezentacji. Po ukończeniu tego modułu będziesz dysponować wiedzą o:  8.1 Odpowiednim przygotowaniu się do prezentacji  8.2.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Umiejętność obserwacji.
Mowa ciała w pracy nauczyciela
Co mówi ich ciało? Dziewczyny, kobiety. Sygnały Być może wysyłasz „facetobójcze” sygnały. Oto pięć najczęściej spotykanych odstraszających, nieświadomych.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Sposoby komunikacji.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
Aleksandra Kiełbania I G
Mowa ciała w pracy Podsumowanie Zygmunt Korzeniewski.
Jak zachowuje się nasze ciało przy kłamaniu?
Detektor fałszu ulotnego języka ciała …czyli o wykrywaniu niewerbalnego fałszerstwa Zygmunt Korzeniewski, DODN.
Przestrzeń i dystans interakcji
Metody Komunikacji.
TAJNIKI POZYTYWNEJ MOWY CIAŁA
Ukrywanie się za czymś to nasza reakcja obronna
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Samy Molcho przedstawia „Miny i pojrzenia”
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Postawa i wygląd człowieka
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

KOMUNIKACJA NIEWERBALNA TOMASZ NESKA gr.30M

POJĘCIE Komunikacja niewerbalna to wszelkie zamierzone i niezamierzone, pozasłowne przekazywanie informacji; to po prostu mowa naszego ciała. Może ona być wielkim sprzymierzeńcem lub przeciwnikiem negocjatora, dlatego należy poznać jej najważniejsze zasady i cechy.

ZADANIA Komunikacja niewerbalna spełnia następujące zadania: wspomaga komunikację werbalną poprzez dodanie jej wyrazistości i czytelności, funkcjonuje jako samodzielny środek przekazu, zaprzecza komunikacji werbalnej. Kody niewerbalne służą odzwierciedlaniu stosunku człowieka do jego otoczenia społecznego, samo reprezentacji (wysyłanie komunikatów o swoim statusie społecznym, ekonomicznym, osobowości, sympatiach politycznych oraz innych aspektach), odgrywają ważną rolę w rytuałach (powitanie, pożegnanie, honorowe wręczanie nagród) oraz podtrzymują komunikację werbalną, czynią ją bardziej kompletną.

CECHY Ważną cechą komunikacji niewerbalnej jest to, że zachodzi często na poziomie podświadomości. Wiele osób zazwyczaj nie zdaje sobie sprawy, że oprócz przesyłania informacji w mowie, wysyła także różnego typu sygnały za pomocą swojego ciała. Sygnały te są nieodłącznym procesem komunikacji. Jedną z cech komunikacji niewerbalnej jest także to, że w przeważającej części przekazuje informacje dotyczące sfery emocjonalnej nadawcy i odnosi się również do emocji osoby odbierającej sygnały.

Ilość informacji przekazywanych w różnych kanałach komunikacyjnych. mowa ciała 50% ton głosu 30% słowa 20% nadawca odbiorca Literatura podaje różnego typu podziały, które różnią się w niewielkim stopniu. Zakłada się ogólnie, że w całym procesie komunikacyjnym za pomocą słów – ich znaczenia werbalnego- przekazuje się do 20% informacji. Rozkład proporcji zależy oczywiście od kultury i indywidualnych cech danej osoby.

PAMIETAJ O SPÓJNOŚCI PRZEKAZU W związku z tak istotną rolą „mowy ciała” w procesie komunikacji, warto zapamiętać jedną regułę. Jeżeli przekazujemy pewną informacje o sobie – typu „jestem osobą zdecydowaną i pewną siebie” – to ta informacja powinna być przekazana również za pomocą kanału niewerbalnego, czyli winny temu towarzyszyć takie sygnały, jak pewny glos, otwarta postawa ciała, spojrzenie prosto w oczy rozmówcy itp. W procesie komunikacji liczy się bowiem spójność przekazu. W przeciwnym razie, jeśli ciało będzie wysyłało przekaz odwrotny do informacji zawartej w słowach to rozmówca nieświadomie zaufa komunikatowi niewerbalnemu. Brak spójności jest sygnałem ostrzegawczym dla otoczenia i nosi nazwę „podwójnego wiązania”.

PODZIAŁ KOMUNIKATÓW NIEWERBALNYCH Najdogodniej jest omówić komunikacje niewerbalną według podziału który przedstawia poniższy schemat.

dystans Dystans to odległość pomiędzy partnerami interakcji, informuje nas o stosunkach wzajemnych między nimi. Skracanie dystansu, zbliżanie się do siebie jest znakiem zbliżania psychicznego, oddalanie się stanowi oznakę utraty kontaktu. Strefy dystansu OSOBA Strefa intymna – do 40 cm Strefa osobista – do 120 cm Strefa socjalna – do 360 cm Strefa otwarta – od 360 cm

postawa Kolejnym elementem komunikacji niewerbalnej jest postawa, czyli to, jakie pozycje przyjmuje ciało podczas stania lub siedzenia. Nawet pobieżna obserwacja innych ludzi może pokazać, ile informacji niesie z sobą ułożenie ciała.

postawa otwarta Postawa otwarta - polegająca na zwróceniu się całym ciałem na wprost, bez krzyżowania rąk i stóp - oznacza otwartość na kontakt i wymianę informacji, a także zainteresowanie rozmówcą i pewność siebie. Taka postawa jest najbardziej dogodna w trakcie prowadzenia negocjacji, gdyż eliminuje dominację, a wyraża partnerstwo między stronami rozmów.

postawa zamknięta Jest przeciwieństwem postawy otwartej, nazywa się ją także postawą pokorną. Przyjmują ją często osoby zdominowane. Może także wyrażać niepokój, niechęć do rozmowy lub unikanie bezpośredniego kontaktu lub konfrontacji. Charakteryzuje się np. pochylaniem całego ciała i skuleniem ramion, tak jakby ta osoba chciała ochronić się przed ciosem.

elementy postawy otwartej i zamkniętej POSTAWA OTWARTA POSTAWA ZAMKNIĘTA Postawa wyprostowana Plecy wyprostowane Łopatki ściągnięte na plecach Głowa podniesiona Wzrok skierowany prosto przed siebie Ręce swobodnie opuszczone wzdłuż ciała Ciało lekko pochylone Plecy przygarbione Skulone ramiona Opuszczona głowa Spuszczony wzrok Ręce zaplecione na piersiach

Rys.1 Zachowanie dystansu

Rys.2 Agresywność

Rys.3 Samokontrola i brak zaufania

Rys.4 Stanowczość

Rys.5 Zmieszanie

Rys.6 Szczerość

Rys.7 Pewność siebie

Rys.8 Zmieszanie

Rys.9 Wątpliwość

Rys.10 Wątpliwość

Rys.11 Sprzeciw

Rys.12 Znudzenie

Rys.13 Pewność siebie

ton Ton jest najbardziej związany z mową. Ton głosu , jakim zostało wypowiedziane słowo lub zdanie, ma decydujące znaczenie w interpretacji jego znaczenia. Jeżeli ktoś powie „piękny samochód” z ironicznym tonem, to wypowiedz ta zostanie odebrana jako ocena negatywna. Obok tonu znaczenie ma także akcent (mocniejsze wypowiedzenie jednego słowa w zdaniu może zmienić całe jego znaczenie) i dźwięki paralingwistyczne (np.: odchrząknięcia, płacz, śmiech, pomrukiwania czy westchnienia).

Dźwięk 1: „ zdenerwowany”

Dźwięk 2: „niepewny”

Dźwięk 3: „profesjonalny”

Dźwięk 4: „znudzony”

gesty O znaczeniu tego elementu komunikacji niewerbalnej świadczyć może fakt, że liczba wykonywanych gestów może wpływać na postrzeganie danej osoby jako bardziej lub mniej wiarygodnej. Im więcej gestów wykonuje osoba mówiąca, tym słuchacze bardziej są skłonni jej wierzyć. Jest tak ponieważ im bardziej się zaangażujemy emocjonalnie tym więcej gestów wykonujemy. Gestykulacja to ogół ruchów głównie rąk, a także głowy i pozostałych części ciała wspomagających mowę i ułatwiający komunikowanie się ludzi nie rozumiejących wzajemnie swoich języków. Kiedy mówimy nieustannie poruszamy rękami, głową ale też całym ciałem. Ruchy te są skoordynowane z mową i stanowią część całościowego procesu komunikowania się.

Przykładowe interpretacje gestów Ramiona Wzruszanie ramionami Wychylanie ramion do przodu Garbienie się Skulenie ramion do przodu Lekceważenie lub brak zdecydowania Otwarcie Brak motywacji do kontaktu Zamykanie się w sobie Ręce i dłonie Ręce skrzyżowane, „zamknięte ręce” Dłonie drżące Nadgarstki rozluźnione Ręce sztywne, dłonie nieruchome Zaciśnięte pięści Palce bębniące po stole Opór, niechęć, unikanie porozumienia Tłumiona złość lub lęk Otwartość, zainteresowanie Napięcie, stres Silna złość, hamowana agresja Lekceważenie lub pośpiech Nogi i stopy Stopy spokojnie oparte o podłoże Krzyżowanie lub szerokie rozstawienie nóg Nerwowe ruszanie lub pukanie stopą Nogi i stopy usztywnione Pewność siebie Duża pewność siebie Niepokój, napięcie, zniecierpliwienie

mimika Mimika to wszelkie zmiany, które można zaobserwować na ludzkiej twarzy. Mimika przesyła informacje dotyczące naszego stanu emocjonalnego. Szczegółowe badania nad ekspresją twarzy i jej interpretacją doprowadziły do stwierdzenia, że o ile można stosunkowo łatwo opanować postawę swojego ciała i gestykulacje, a następnie wyrażać nimi świadomie wybrane emocje, o tyle kontrolowanie muskulatury twarzy jest bardzo trudne. Oczy – przesyłają wiele informacji dotyczących stanu emocjonalnego np.: gniew lub smutek, które interpretujemy z pakietu danych tj. układ brwi, kierunek spojrzenia i szerokość źrenic. Układ brwi – uniesione do góry oznaczają niedowierzanie, a obniżone zakłopotanie, ściągnięte do środka to oznaka złości. Usta – uniesione lub opuszczone kąciki ust mogą sygnalizować zadowolenie lub jego brak. Drżenie dolnej wargi oznaczają wrogość.

kontakt wzrokowy Kontakt wzrokowy z drugą osobą jest najczęściej pierwszym kontaktem, wejściem w interakcję. Utrzymywanie tego kontaktu podczas rozmowy jest sygnałem gotowości do komunikacji dla strony przeciwnej, przejawem uwagi i zainteresowania. Uciekanie wzrokiem na boki, spuszczenie oczu i inne przerwy w kontakcie wzrokowym mogą być odbierane jako wycofywanie lub unikanie tematu. Ponadto uporczywe wpatrywanie się oznacza nieugiętość, sztywność myślenia lub niepokój.

Różnice kulturowe w komunikacji niewerbalnej Mowa ciała w procesie komunikacji oprócz uwarunkowań genetycznych zależy także od typu kultury, w której wychował się i przebywał człowiek, gdyż kultura wpływa na samo znaczenie dużej ilości sygnałów niewerbalnych. Dotyczy to zarówno gestykulacji, postawy, jak i głosu lub mimiki.

Rys. 14 Europa – pochwała, „O.K.” Francja – zero Japonia - pieniądze

Rys. 15 Cały świat – świetnie Japonia – mężczyzna, pięć

Rys. 16 Włochy – przysięgam Libia - przysięgam

Rys. 17 USA – wiem co robię Rosja, Holandia - wariat

Rys. 18 Cały świat – żartobliwa obraza Portugalia – nie mam pieniędzy

Rys. 19 Belgia, Niemcy – obelga seksualna Portugalia, Brazylia – obrona Rosja, Polska – „figa z makiem”, nic nie dostaniesz

Poza kontaktami w biznesie… Oczywiście, kontakty w interesach i kontakty intymne to zupełnie odrębne dziedziny, ale przecież świat składa się z kobiet i mężczyzn, stąd kilka ilustracji przedstawiających gesty kokieterii…

KONIEC Literatura: „Negocjacje w biznesie” – Z. Nęcki „ Język ciała” – W. Wołowik „Profesjonalna obsługa klienta” – Grupa wydawnicza INFOR