PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Edukacja Medialna dr inż. Mariusz Kąkolewicz - ZTK UAM.
Charakterystyka Psychologii jako nauki. Rys historyczny, nurty
Wyrównywanie szans edukacyjnych
DZIAŁALNOŚĆ NAUKOWA Katedry Aktywności Ruchowej w Środowisku Wodnym
Zasady konstruowania programów projakościowych
E-learning w kształceniu technicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Konstruktywizm w dydaktyce
Otwarte formy nauczania
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Psychologia Psychologia definiowana jest jako naukowe badanie zachowania jednostek i ich procesów psychicznych Psychologia jest:  Nauką społeczną Nauką.
Procesy uwagi Uwaga jest mechanizmem redukcji nadmiaru informacji
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Procesy poznawcze cd Uczenie się.
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
Technologia informacyjna
BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z KOMPUTERA I INTERNETU
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Teoria społecznego uczenia się
Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
Biologiczne podstawy zachowań (ćwiczenia) Magdalena Reuter
UCZENIE SIĘ POPRZEZ WARUNKOWANIE KLASYCZNE
I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
-wyszukiwanie informacji.
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Jak uczy się mózg? Twój mózg to najsprawniejszy komputer, ale musisz znać instrukcję obsługi, żeby umiejętnie z niego korzystać. Rozprawić się z.
Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce
1/11 22:26:35 Nauczanie wspomagane komputerowo ● Szkolny system intranetowy jako narzędzie pomocne w nauczaniu ● Nowe, nowoczesne, nowatorskie? Jarek Glapski.
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Warunkowe i bezwarunkowe
Treści kształcenia.
Teorie osobowości Literatura podstawowa
Zielona Góra 22 i 23 września 2011 r.. Multimedia komunikacyjność Procesy uwagi Multimedia hipertekstowość Multimedia interaktywność Teorie.
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Technologia kształcenia zawodowego
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Multimedia To media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania.
Nowe przestrzenie w animacji pracy z ludźmi starszymi Miriam Mościcka-Biedak Joanna Czerniewicz III Toruńska Pedagogiczna Konferencja Studencka 2 czerwca.
Międzynarodowa Konferencja Naukowa Świnoujście - Ystad, maja 2015 TECHNOLOGIE EDUKACYJNE EDUCATIONAL TECHNOLOGIES Wspieranie twórczości studentów.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 15 im. Królowej Jadwigi w Opolu Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu TROCHĘ INACZEJ W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Arkadiusz Król Grupa II a
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
dr Jacek Jędryczkowski J. uz. zgora
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
JJ KURSY Zasada poglądowości
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH

Warunkowanie klasyczne Iwan Pawłow (1849 - 1936) Warunkowanie klasyczne 1. Wielokrotnie powtarzany bodziec bezwarunkowy (pokarm) + bodziec obojętny np. dzwonek → wydzielanie śliny. 2. Dzwonek - dotychczasowy bodziec obojętny, towarzyszący karmieniu (bodziec warunkowy) → wydzielanie śliny.

John Watson (1878 - 1958) Behawioryzm Psychologia odrzuca analizowanie świadomości i introspekcję, jako metodę subiektywną i nienaukową. Skupia się na zachowaniach oraz czynnikach, które je warunkują.

Nauczanie programowane Burrhus F. Skinner (1904 - 1990) Nauczanie programowane „Wiedza o uczeniu się, a sztuka nauczania” (1969) „Poza wolnością i godnością” (1971) Podręczniki programowane. Technologia kształcenia. Maszyny kształcąco - testujące. Stanisław Trębicki, w 1920 r. oddał do opatentowania „Urządzenie ułatwiające naukę bez obcej pomocy” Sidney L. Pressey w latach 1923-1926 opracował szereg urządzeń do uczenia się.

„Poza wolnością i godnością” (1971) Burrhus F. Skinner bodziec reakcja UMYSŁ „Poza wolnością i godnością” (1971) Koncepcja człowieka reaktywnego. Człowiek w procesie kształcenia był traktowany przedmiotowo!

Jerome S. Bruner (1915 - 2016) KONSTRUKTYWIZM „W poszukiwaniu teorii nauczania” (1966) „Poza dostarczone informacje” (1973) Konstruktywistyczna koncepcja procesu uczenia się. Koncepcja człowieka generatywnego.

Koncepcja J. Brunera a multimedia w procesie uczenia się Reprezentacja rzeczywistości Organizacja wizualna Organizacja symboliczna Organizacja czynnościowa Koncepcja Alberta Bandury Forma obrazowa /statyczna/ Forma dźwiękowa Forma czynnościowa /film i animacja/ Koncepcja trzech kanałów transmisji sygnałów pozawerbalnych – Alfred J. Bierach (1996) Media i multimedia – stymulacja reprezentacji poprzez zróżnicowane formy przekazu Wizualny Audytywny Kinestetyczny Koncepcja systemów reprezentacji Jerome. S. Brunera (1974)

Jerome S. Bruner (1915 - 2016) UMYSŁ bodziec reakcja Nieustannie konstruowana wiedza ujęta w postaci systemów reprezentacji powiązanych strukturami poznawczymi /nadawanie znaczeń/. Indywidualne strategie rozwiązywania problemów: eksperymentowanie, metoda prób i błędów, dedukcja i indukcja Wyjście poza dostarczone informacje – człowiek generatywny. Zmiana roli ICT. Podmiotowość.

Koncepcja J. Brunera a multimedia w procesie uczenia się Reprezentacja rzeczywistości Organizacja wizualna Organizacja symboliczna Organizacja czynnościowa Koncepcja Alberta Bandury Forma obrazowa /statyczna/ Forma dźwiękowa Forma czynnościowa /film i animacja/ Koncepcja trzech kanałów transmisji sygnałów pozawerbalnych – Alfred J. Bierach (1996) Media i multimedia – stymulacja reprezentacji poprzez zróżnicowane formy przekazu Wizualny Audytywny Kinestetyczny Koncepcja systemów reprezentacji Jerome. S. Brunera (1974)

Multimedia a teorie uczenia się Przekaz edukacyjny – dwa poziomy transferu treści Warunkiem koniecznym zapamiętania treści przekazu jest koncentracja i utrzymanie uwagi na bodźcach będących jego nośnikami MEDIA EDUKACYJNE NAUCZYCIEL TREŚĆ PRZEKAZU UCZEŃ BODŹCE POZAWERBALNE E. T. Hall, Poza kulturą, PWN, Warszawa 2001 J. Jędryczkowski, Pozawerbalny system stymulacji procesów poznawczych w przekazie multimedialnym, [w:] Pedagogika Mediów 1-2/2006, s. 114-122

„Burze mózgów dzieci i komputery” Seymour Papert (1928 - 2016) „Burze mózgów dzieci i komputery” Konstruktywistyczna koncepcja wykorzystania komputerów w edukacji Język programowania LOGO

Seymour Papert – LOGO Dziecko natychmiast widzi efekty swojego myślenia. Nie musi czekać na ocenę swojej pracy.

Seymour Papert – LOGO Dziecko natychmiast widzi efekty swojego myślenia. Nie musi czekać na ocenę swojej pracy. Jeśli popełni błąd widzi go i może go skorygować. Zaczyna myśleć o toku swojego myślenia. Jest to warunek konieczny do jego celowego usprawniania. [tu podam przykład „o Basicu” oraz o efektach takiego uczenia się…]

Seymour Papert – LOGO Dziecko natychmiast widzi efekty swojego myślenia. Nie musi czekać na ocenę swojej pracy. Jeśli popełni błąd widzi go i może go skorygować. Zaczyna myśleć o toku swojego myślenia. Jest to warunek konieczny do jego celowego usprawniania. [tu podam przykład „o Basicu” oraz o efektach takiego uczenia się…] Seneka Młodszy (ur. ok. 4 p.n.e.–65 n.e.) – rzymski filozof, pisarz i poeta. „Najlepiej uczymy się ucząc innych”

„Inteligencja otwarta” (1997) Derrick de Kerckhove (ur. 1944) „Inteligencja otwarta” (1997) Multimedialność Interaktywność Komunikacyjność Hipertekstowość

Prekursor zasady poglądowości Jan Ámos Komenský (1592 - 1670 ) „Wielka Dydaktyka” (1638) Prekursor zasady poglądowości

Zasada poglądowości Ilustracja procesów i zjawisk niemożliwych do pokazania w sposób naturalny Prezentowanie wydarzeń i zjawisk odległych w czasie i przestrzeni Sytuacje dydaktyczne wymagające upoglądowienia Ukazywanie procesów i zjawisk niebezpiecznych Rolę i miejsce mediów edukacyjnych (multimediów) wyznacza zasada poglądowości … Wywoływanie odpowiedniego nastawienia do nauki poprzez stosowanie mediów w sytuacjach, w których można bawiąc uczyć Ilustrowanie treści złożonych o wysokim stopniu abstrakcji