PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE KONCEPCJE CZŁOWIEKA, A ROLA I MIEJSCE NOWYCH TECHNOLOGII W PROCESACH POZNAWCZYCH
Warunkowanie klasyczne Iwan Pawłow (1849 - 1936) Warunkowanie klasyczne 1. Wielokrotnie powtarzany bodziec bezwarunkowy (pokarm) + bodziec obojętny np. dzwonek → wydzielanie śliny. 2. Dzwonek - dotychczasowy bodziec obojętny, towarzyszący karmieniu (bodziec warunkowy) → wydzielanie śliny.
John Watson (1878 - 1958) Behawioryzm Psychologia odrzuca analizowanie świadomości i introspekcję, jako metodę subiektywną i nienaukową. Skupia się na zachowaniach oraz czynnikach, które je warunkują.
Nauczanie programowane Burrhus F. Skinner (1904 - 1990) Nauczanie programowane „Wiedza o uczeniu się, a sztuka nauczania” (1969) „Poza wolnością i godnością” (1971) Podręczniki programowane. Technologia kształcenia. Maszyny kształcąco - testujące. Stanisław Trębicki, w 1920 r. oddał do opatentowania „Urządzenie ułatwiające naukę bez obcej pomocy” Sidney L. Pressey w latach 1923-1926 opracował szereg urządzeń do uczenia się.
„Poza wolnością i godnością” (1971) Burrhus F. Skinner bodziec reakcja UMYSŁ „Poza wolnością i godnością” (1971) Koncepcja człowieka reaktywnego. Człowiek w procesie kształcenia był traktowany przedmiotowo!
Jerome S. Bruner (1915 - 2016) KONSTRUKTYWIZM „W poszukiwaniu teorii nauczania” (1966) „Poza dostarczone informacje” (1973) Konstruktywistyczna koncepcja procesu uczenia się. Koncepcja człowieka generatywnego.
Koncepcja J. Brunera a multimedia w procesie uczenia się Reprezentacja rzeczywistości Organizacja wizualna Organizacja symboliczna Organizacja czynnościowa Koncepcja Alberta Bandury Forma obrazowa /statyczna/ Forma dźwiękowa Forma czynnościowa /film i animacja/ Koncepcja trzech kanałów transmisji sygnałów pozawerbalnych – Alfred J. Bierach (1996) Media i multimedia – stymulacja reprezentacji poprzez zróżnicowane formy przekazu Wizualny Audytywny Kinestetyczny Koncepcja systemów reprezentacji Jerome. S. Brunera (1974)
Jerome S. Bruner (1915 - 2016) UMYSŁ bodziec reakcja Nieustannie konstruowana wiedza ujęta w postaci systemów reprezentacji powiązanych strukturami poznawczymi /nadawanie znaczeń/. Indywidualne strategie rozwiązywania problemów: eksperymentowanie, metoda prób i błędów, dedukcja i indukcja Wyjście poza dostarczone informacje – człowiek generatywny. Zmiana roli ICT. Podmiotowość.
Koncepcja J. Brunera a multimedia w procesie uczenia się Reprezentacja rzeczywistości Organizacja wizualna Organizacja symboliczna Organizacja czynnościowa Koncepcja Alberta Bandury Forma obrazowa /statyczna/ Forma dźwiękowa Forma czynnościowa /film i animacja/ Koncepcja trzech kanałów transmisji sygnałów pozawerbalnych – Alfred J. Bierach (1996) Media i multimedia – stymulacja reprezentacji poprzez zróżnicowane formy przekazu Wizualny Audytywny Kinestetyczny Koncepcja systemów reprezentacji Jerome. S. Brunera (1974)
Multimedia a teorie uczenia się Przekaz edukacyjny – dwa poziomy transferu treści Warunkiem koniecznym zapamiętania treści przekazu jest koncentracja i utrzymanie uwagi na bodźcach będących jego nośnikami MEDIA EDUKACYJNE NAUCZYCIEL TREŚĆ PRZEKAZU UCZEŃ BODŹCE POZAWERBALNE E. T. Hall, Poza kulturą, PWN, Warszawa 2001 J. Jędryczkowski, Pozawerbalny system stymulacji procesów poznawczych w przekazie multimedialnym, [w:] Pedagogika Mediów 1-2/2006, s. 114-122
„Burze mózgów dzieci i komputery” Seymour Papert (1928 - 2016) „Burze mózgów dzieci i komputery” Konstruktywistyczna koncepcja wykorzystania komputerów w edukacji Język programowania LOGO
Seymour Papert – LOGO Dziecko natychmiast widzi efekty swojego myślenia. Nie musi czekać na ocenę swojej pracy.
Seymour Papert – LOGO Dziecko natychmiast widzi efekty swojego myślenia. Nie musi czekać na ocenę swojej pracy. Jeśli popełni błąd widzi go i może go skorygować. Zaczyna myśleć o toku swojego myślenia. Jest to warunek konieczny do jego celowego usprawniania. [tu podam przykład „o Basicu” oraz o efektach takiego uczenia się…]
Seymour Papert – LOGO Dziecko natychmiast widzi efekty swojego myślenia. Nie musi czekać na ocenę swojej pracy. Jeśli popełni błąd widzi go i może go skorygować. Zaczyna myśleć o toku swojego myślenia. Jest to warunek konieczny do jego celowego usprawniania. [tu podam przykład „o Basicu” oraz o efektach takiego uczenia się…] Seneka Młodszy (ur. ok. 4 p.n.e.–65 n.e.) – rzymski filozof, pisarz i poeta. „Najlepiej uczymy się ucząc innych”
„Inteligencja otwarta” (1997) Derrick de Kerckhove (ur. 1944) „Inteligencja otwarta” (1997) Multimedialność Interaktywność Komunikacyjność Hipertekstowość
Prekursor zasady poglądowości Jan Ámos Komenský (1592 - 1670 ) „Wielka Dydaktyka” (1638) Prekursor zasady poglądowości
Zasada poglądowości Ilustracja procesów i zjawisk niemożliwych do pokazania w sposób naturalny Prezentowanie wydarzeń i zjawisk odległych w czasie i przestrzeni Sytuacje dydaktyczne wymagające upoglądowienia Ukazywanie procesów i zjawisk niebezpiecznych Rolę i miejsce mediów edukacyjnych (multimediów) wyznacza zasada poglądowości … Wywoływanie odpowiedniego nastawienia do nauki poprzez stosowanie mediów w sytuacjach, w których można bawiąc uczyć Ilustrowanie treści złożonych o wysokim stopniu abstrakcji