Tożsamość książki w kulturze informacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sieć SPLOT Sieć SPLOT to związek 15 członków - organizacji wspierających, działających w różnych regionach Polski. CELE: Zwiększanie umiejętności zarządzania.
Advertisements

Klasyfikacja źródeł informacji
Dokumentalne źródła informacji
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
LITERATURA I INTERNET.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
(na podstawie badań ankietowych)
Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
DOROBEK NAUKOWY I DYDAKTYCZNY PRACOWNIKÓW WYŻSZYCH UCZELNI W BAZACH DANYCH I BIBLIOTEKACH CYFROWYCH WYSZUKIWANIE I OCENA.
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Redagowanie dokumentów
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Anna Gluba Katarzyna Ruszkowska Maciej Szatanek
Bibliotekarz – odkrywca. Agenda Proces tworzenia informacji Indeksy wyszukiwawcze Budowa rekordu w Promaxie Zapytania.
Jadwiga Woźniak-Kasperek Instytut Informacji Naukowej
Aktywna edukacja.
Co to jest TIK?.
WYKORZYSTANIE KOMPUTERA NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH
BUDOWA KSIĄŻKI - prezentacja dla II-III szkoły podstawowej
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Prawo autorskie dla nauczycieli.
Dla migrantów czytanie i omawianie przeczytanego materiału spełnia szereg ważnych funkcji – to znany i skuteczny instrument integracji, który idealnie.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Adres bibliograficzny czyli paszport książki. Adres bibliograficzny – to uporządkowany zapis pozwalający precyzyjnie określić pozycję wydawniczą itp.
Droga poszukiwań informacji na dany temat oprac. M. Tofil Napisanie referatu, przygotowanie maturalnej prezentacji, wymaga zgromadzenia odpowiedniej ilości.
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Dr Paweł Laidler, IAiSP UJ
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Kodeks 2.0 Wersja robocza. Punkt 1 Nauczyciele i uczniowie częściej urozmaicają lekcje grami, filmami, prezentacjami edukacyjnymi i on- line. TAK:NIE:
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Podział i funkcje mass mediów
Ochrona danych osobowych i kwestie prawa autorskiego §
Temat 14: HTML - przykłady praktyczne
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Internet jako środowisko informacyjne wykład
Przygotowali: Róża Pasiuk i Rafał Czyżyk
W sieci dla dzieci. Problemy udostępniania cyfrowych zasobów kultury młodym i najmłodszym użytkownikom Dorota Grabowska, Małgorzata Kisilowska Instytut.
Czy katalogowanie ma przyszłość? Dwugłos względnie uporządkowany Jadwiga Woźniak-Kasperek Małgorzata Kisilowska Instytut Informacji Naukowej i Studiów.
IPISIW Internetowa Platforma Informacyjna Sieci Instytutów Wschodnich.
Sposoby komunikacji.
Dr Michał Zając, Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych, Uniwersytet Warszawski Aplikacje książkowe dla dzieci: między literaturą a grą.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Biblioteka.pollub.pl facebook.com/BibliotekaPL. Katarzyna Panasiewicz Modele otwartego dostępu.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
Ochrona wizerunku a publikacja w Internecie Kwestia ochrony wizerunku jest uregulowana w przepisach art. 81 oraz art. 83 ustawy o prawie autorskim i prawach.
Projekt czytelniczy dla klas piątych
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Internet to nie tylko gry !!!
Hipertekst HTML WWW.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Systemy Informacji Prawnej
między starymi a nowymi czasami
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
IBUK Libra WIRTUALNA CZYTELNIA
Struktura książki i czasopisma
BUDOWA KSIĄŻKI - prezentacja dla II-III szkoły podstawowej
Zapis prezentacji:

Tożsamość książki w kulturze informacji dr hab. Małgorzata Kisilowska Instytut Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytet Warszawski

CECHY DYSTYNKTYWNE KSIĄŻKI trwałość i wygodna w codziennym użyciu wielostronicowość, pośrednio oczekiwania dotyczące ilości informacji zapis graficzny wydawnictwo zwarte synonim dokumentu (dzieła) piśmienniczego utrwalenie myśli ludzkiej

FUNKCJE KSIĄŻKI wiarygodne źródło informacji edukacyjna, naukowa, popularno-naukowa rozrywkowa religijna, mitologiczna zróżnicowanie przestrzenne i chronologiczne

KULTURA INFORMACJI sposób świadomego i aktywnego funkcjonowania człowieka w infosferze oraz jego konsekwencje

KULTURA INFORMACJI wiedza, umiejętności i celowa aktywność człowieka korzystającego intensywnie i na co dzień z przestrzeni informacyjnej kompetencje informacyjne korzystanie z zasobów informacji twórczość i panowanie nad procesami informacyjnymi

KSIĄŻKA W SIECI Trwałość? Poręczność? Przetwarzalność? Forma zapisu? Chciałbym, aby "Magiczne drzewo" w wersji cyfrowej i papierowej to były inne książki. Papierowe wydanie to fajna opowieść do czytania. A cyfrowe to coś, czym można się bawić i przetwarzać na swój sposób. Dla nas, twórców, to nowy język kontaktu z odbiorcą, trzeba go mądrze wykorzystać. A. Maleszka, 2010

KSIĄŻKA niekoniecznie drukowana Książka to dokument twórczej myśli ludzkiej utrwalony w formie wydawnictwa zwartego, będący zamkniętym dziełem autora lub wielu autorów, przedstawionym w postaci wielostronicowej. Łukasz Gołębiewski, 2010 Zapomnijmy o tym, że książka jest wydrukowanym przedmiotem. Warto jednak zastrzec w definicji jej „stronicowy” charakter, tak by można ją było odróżniać od hipertekstu. Należy też zwrócić uwagę na jej twórczy charakter, dla odróżnienia choćby od instrukcji obsługi. A zatem: To moja propozycja definicji, która uwzględnia zamknięty charakter dzieła, w odróżnieniu od otwartych publikacji internetowych, w których czytelnik może być jednocześnie współautorem i rozwijać pierwotne wątki.

W kulturze informacji wyróżnikiem książki byłaby jej treść, zapisana graficznie, najczęściej z wykorzystaniem kodu języka naturalnego, w uzasadnionych wypadkach także w wybranej formie audiowizualnej. Powinna być dziełem skończonym i zamkniętym, choć – gdyby uwzględnić możliwość zastosowania hipertekstu – dopuszczającym wiele interpretacji. Elementami wyróżniającymi książkę wśród innych dokumentów graficznych dostępnych w Internecie mogłyby być również te określające jej wiarygodność (autor, instytucja sprawcza, nieprzemijająca wartość) oraz obszerność, a w przypadku treści naukowych – charakter (systematyczność, przeglądowość).

FUNKCJE KSIĄŻKI W KULTURZE INFORMACJI komunikacyjna – kompendium, systematyzacja, wiedza, przekaz całościowy rekreacyjna – indywidualny kontakt z tekstem; książka czy gra literacka? zmiana sposobu odbioru – i prezentacji – treści przeżyciowa – „poligon” reakcji i zachowań ekspresyjna – książka jako jeden z możliwych wyborów edukacyjna – czy wydawnictwo informacyjne musi być książką? uwarunkowania ekonomiczne – książki bez postaci materialnej książka: przedmiot czy treść?

„OKOŁOKSIĄŻKOWE” ARTEFAKTY BEHAWIORALNE amatorzy książek („Wybieram książkę” – IKiCz 2010) czytanie represyjne (L. Stetkiewicz, 2011) poszukiwanie treści – forma bez znaczenia prawo jak najmniejszego wysiłku (fragmenty) odbiór długich narracji książka jako towar narzędzie prestiżu

ARTEFAKTY NIEMATERIALNE – ZNACZENIE KSIĄŻKI równoprawność tekstu w kulturze audiowizualnej (M. Hopfinger) zanik wyraźnych granic kulturowych (W. Burszta et al.) wysiłek intelektualny, refleksja, rozwój duchowy książka jako ucieleśnienie ideału kultury piśmienniczej (M. Góralska) zatarcie granic między autorem a odbiorcą rola książki w „niepewnym”, płynnym środowisku wirtualnym prawo autorskie

O ile formalne cechy dystynktywne książki tracą na znaczeniu wraz z intensyfikacją społecznej komunikacji sieciowej, o tyle dotyczące jej wymogi treściowe pozostają niezmienione.